مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات  – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 100000 (یکصد هزار) تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۹
کد مقاله
IND19
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی- فصل ۱: آماده سازی ادوات جهت اعمال فرآیند حفظ و نگهداری و تعمیرات
نام انگلیسی
Process Plant Disasters- Chap 1: Preparation for Maintenance
تعداد صفحه به فارسی
۱۰۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
مشکلات,  حوادث ناگوار, واحدهای صنعتی, تاسیسات فرآوری, اتفاقات, رخدادهای صنعتی, آماده سازی ادوات,  فرآیند حفظ و نگهداری, تعمیرات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Plant Disasters, Preparation,  Maintenance
مرجع به فارسی
کتاب مشکلات و حوادث ناگوار مربوط به واحدهای صنعتی و تاسیسات فرآوری
مطالعه موردی سوابق اتفاقات و رخدادهای صنعتی
نگارش چهارم
الزویر
مرجع به انگلیسی
Book What Went W+M15orng? Case Histories of Process Plant Disasters; Elsevier
کشور
ایالات متحده

 

کتاب مشکلات و حوادث ناگوار مربوط به واحدهای صنعتی و تاسیسات فرآوری
مطالعه موردی سوابق اتفاقات و رخدادهای صنعتی
نگارش چهارم
 
فصل ۱
آماده سازی ادوات جهت اعمال فرآیند حفظ و نگهداری و تعمیرات
 
فصل ۱٫ آماده سازی جهت حفظ و نگهداری و تعمیرات
مباحث ذیل تشریح کننده حوادثی هستند که علت رخداد آنها عدم آمادگی مکفی ادوات یا ابزارآلات مورد استفاده در فرآیند حفظ و نگهداری بوده است. در برخی از مواقع ابزارآلات بصورت مجزا و جدای از مواد خطرناک نگهداری نشده و در اوقات دیگر فرآیند شناسایی آنها بدرستی انجام نشده است. بعلاوه، استفاده از ادوات و ابزار الات اشتباه یا عدم حذف مواد خطرناک از محل نیز ممکن است سبب گسترش یا وخامت وضعیت شده باشد.
۱-۱٫ عایق بندی
۱-۱-۱٫ عایق بندی نامناسب
یک پمپ برای تعمیر باز شده است. به هنگامی که پوشش آن برداشته شد، روغن داغ، فراتر از دمای خود سوزی / احتراق اتوماتیک آن، به بیرون تراوش نموده و آتش می گیرد. در این حادثه سه مرد کشته شده و تاسیسات مربوطه نیز تخریب شد. بررسی آوارهای برجای مانده پس از آتش سوزی معرف آن است که دریچه یا سوپاپ مکش پمپ باز بوده و سوپاپ تخلیه بسته بوده است.

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۲- مشکل چیست؟
پمپ برای چندین روز در انتظار تعمیر بوده تا آنکه سرانجام دستور کار در ساعت ۸ صبح در روز آتش سوزی برای تعمیر آن صادر شد. سرکارگری که این دستور را صادر کرد می بایست در ابتدا این موضوع را کنترل کرده باشد که سیستم مکش پمپ و سوپاپ ها یا شیرهای تحویل بسته بوده و شیر تخلیه باز بوده باشد. البته وی ادعا می کند که این کار را انجام داده بود. در این زمینه دو احتمال وجود دارد اول آنکه وی این کار را به درستی انجام نداده است، آنهم زمانی که اقدام به بازرسی سوپاپ ها نموده و قبل از آنکه کار آغاز شود، یا آنکه فردی متعاقبا اقدام به بستن سوپاپ تخلیه و باز کردن سوپاپ مکش نموده است. هیچگونه دلیلی در خصوص چرایی بسته شدن این شیرها بدست نیامد. احتمالا اپراتوری اقدام به باز کردن سوپاپ مکش و بستن سوپاپ تخلیه نموده بگونه ای که قابلیت بکارگیری سریع پمپ در صورت ضروری وجود نداشته است.
۲-۱-۱٫ برداشتن زود هنگام صفحات عایق
یک کمپرسور اتیلن جهت عملیات حفظ و نگهداری خاموش گردیده و به درستی بوسیله صفحات مسدود کننده عایق بندی و جدا شد. به هنگامی که تعمیر تکمیل گردید، صفحات مسدود کننده قبل از تست ماشین برداشته شدند. در طی فاز تست، مقداری اتیلین از طریق شیرهای قطع بسته به ماشین نشت نمود. ترکیب اتیلین / هوا در برخورد با نقطه داغ در داخل ماشین یا با استیلید مس بر روی واشرهای شیر مسی سبب ایجاد اشتعال و بروز آتش سوزی گردیده و سبب شد تا کمپرسور به شدت دچار صدمه دیدگی شود.
۳-۱-۱٫ عایق بندی ناکافی
یک راکتور آماده تعمیر و شستشو شد. هیچگونه جوشکاری مجاز نبوده و ورود به منطقه ممنوع شد. تصمیم بر آن شد تا از بازکردن صفحه مسدود کننده از راکتور امتناع شده و بیشتر جداسازی شیرها مد نظر باشد. مقداری بخار قابل اشتعال از طریق شیرهای بسته به داخل راکتور نشت نموده و بواسطه مشغول بکار بودن یک دستگاه فرز پر سرعت، که برای برش خطوط لوله متصل به سیستم از آن استفاده می شد، مشتعل گردید. بخش فوقانی راکتور منفجر شده و سبب کشته شدن دو نفر گردید. پیش بینی شد که ۷ کیلوگرم بخار هیدروکربن سبب بروز این انفجار شده است.
۴-۱-۱٫ عایق بندی خطوط سرویس
یک مکانیک به هنگام کار بر روی یک استوانه بخار تحت تاثیر دودهای ساطع شده قرار گرفت. یکی از خطوط بخار از این استوانه جهت تخلیه ستون فرآیند که در فشار ۳۰ psi (2 بار) در حال کار بود مورد استفاده قرار گرفت. شیر روی خط به سمت این ستون بسته شده اما این خط دارای صفحه مسدود کننده نبوده است. به هنگامی که بخار با فشار بیرون زد، بخارهای حاصله از این ستون به سمت شیر نشتی در خطوط بخار رانده شدند(شکل ۳-۱).
۵-۱-۱٫ عدم جداسازی عایق
به هنگامی که سیستمی در حال کار بود، اپراتور مربوطه متوجه وجود یک صفحه مسدود کننده بر روی دستگاه تهویه هوای مخزن شد. این صفحه جهت مجزا سازی آن تانک یا مخزن از سیستم خروجی کار گذاشته شده بود آن هم به هنگامی که مخزن مربوطه در حال تعمیر بوده است. به هنگامی که عملیات تعمیر و نگهداری به اتمام رسید، فراموش شد تا صفحه مسدود کننده جدا شود. خوشبختانه، تانک که خود به عنوان یک مخزن قدیمی به شمار می آمد قدرتمندتر از آنچه که برای استعمال مدنظر بود طراحی شده بود و در صورتی که این طراحی قدرتمند وجود نداشت احتمال انفجار و ترکیدن آن حتمی بود.
۶-۱-۱٫ وقوع حوادث متفرقه در ارتباط با جداسازی و عایق بندی ادوات به هنگام انجام فرآیند تعمیرات و حفظ و نگهداری
(الف) یک صفحه مسدود کننده که برای سالیان متمادی، شاید هم سالها، در محل خود نصب شده بود جهت عایق بندی تجهیزات مورد استفاده قرار گرفت. این صفحه دچار خوردگی شده بود (شکل ۵-۱) بنابراین لازم است تا از صفحات مسدود کننده ای که به مدت طولانی از آنها استفاده شده است پرهیز شود و قبل از استفاده جهت عایق بندی به دقت آنها را مورد بازبینی و بررسی قرار داد (چنین مواردی را می بایست به هنگام بررسی های هر چند سال یکبار ثبت و مشخص کرد).

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

۷-۱-۱٫ جداسازی ادوات الکتریکی
به هنگامی که می بایست اقدام به قطع منبع تامین برق شود، کنترل آنکه سوییچ های درست قطع شده اند و یا آنکه فیوزهای مربوطه جدا شده اند به هنگام بررسی ادوات و عایق بندی ضروری خواهد بود. با این وجود، این سیستم محفوظ از خطا نمی باشد و حوادث ذیل بیان کننده این موضوع خواهد بود.
۲-۱٫ شناسایی
۱-۲-۱٫ نیاز به برچسب زنی
در بسیاری از مواقع خط لوله یا بخش هایی از ابزار اشتباهی قطع می گردند که علت آن  را  می توان یکی از موارد ذیل دانست:
(الف) اتصالی که می بایست اقدام به قطع آن نمود به وسیله کچ علامت گذاری شده بود. مکانیک مربوطه اقدام به قطع اتصال دیگری نمود که روی آن علامت قدیمی تری با گچ وجود داشت. پس از قطع فرد مکانیک با فورانی از ترشحات مواد شیمیایی خورنده روبرو شد.
۲-۲-۱٫ نیاز جهت برچسب زنی آشکار و بدون ابهام
(الف) یک ردیف از پمپ ها همان گونه که در شکل ۷-۱ نشان داده شده اند برچسب خورده اند. از مکانیکی درخواست شد تا اقدام به تعمیر پمپ شماره ۷ نماید. بدون هیچ دلیلی وی فرض نمود که شماره ۷ پمپ آخری است. وی اعداد مندرج بر روی پمپ ها را کنترل ننمود. بنابر این به هنگام باز نمودن پمپ روغن داغ از آن بیرون زد.
۳-۲-۱٫ نیاز جهت استفاده از دستورالعمل های واضح
(الف) مجوزی برای انجام اصلاحاتی بر روی دیوارهای یک اتاق صادر شد. کارکنان حفظ و نگهداری کار خود را بر روی سقف آغاز نموده و اقدام به بریدن کابلهای برق دار نمودند.
۴-۲-۱٫ شناسایی شیر اطمینان
دو شیر اطمینان که ظاهرا یکسان هستند در طی تعطیلی یک کارگاه از تاسیسات مربوطه جدا شده و برای تعمیر به دفتر تعمیرات ارسال گردیدند. یکی از این شیرها برای عمل تحت فشار ۱۵ psi (1 بار) مناسب بوده و شیر دوم نیز قابلیت تحمل فشار ۳۰ psi (2 بار) را داشت. فشار مشخصه بر روی لبه های شیر حک شده بود اما این مورد سبب نمی شود که قطعات احتمالا به طور اشتباه با یکدیگر ترکیب و اشتباهی مجددا سرهم بندی نشوند.
۵-۲-۱٫ اطمینان از یافتن خط درست
یک نشتی در خط تامین بخار کارخانه ای به وجود آمده بود. جهت ممانعت از بسته شدن این کارگاه، از یک شیر داغ و مسدود کننده استفاده شد بدان معنی که این خط بایپس شده و بخش دارای نشتی نیز در عین استفاده بسته شد. این کار از نقطه نظر مکانیکی به خوبی انجام شد اما نشتی همچنان ادامه داشت. پس از آن مشخص گردید که این نشتی از خط بخار نیست و بواسطه خط میعان گرم مجاور آن می باشد. این میعان به هنگام نشتی به شدت در جهت بیرون پراکنده گردیده و نشتی مربوطه را به صورت بخار نشان می داد [۲۶].

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۳-۱٫ حذف خطرات
بسیاری از اتفاقات رخ داده بدین علت بوده اند که با وجود داشتن عایق درست به طور کامل از مواد خطرناک زدوده نشده و بعلاوه مشکل فشار داخل آنها و عدم مرتفع نمودن کامل این فشار نیز از جمله مواردی است که سبب به خطر انداختن جان کارگرانی می شود که بدون اطلاع از این مشکلات بر روی آنها کار می کنند.
۱-۳-۱٫ عدم خروج کامل گاز از تجهیزات
انجام آزمایش وجود گازها یا بخارهای قابل اشتعال با استفاده از یک تشخیص گر گاز قابل اشتعال قبل از انجام عملیات حفظ و نگهداری به عنوان یک کار معمول به شمار می آید و این کار مخصوصا در زمان جوشکاری و یا دیگر فرآیندهای حرارتی به عنوان یک پروسه اصلی تلقی می شود. رخدادهای ذیل معرف مواردی هستند که ممکن است در صورتی رخ دهند که این آزمایشات به خوبی یا به طور کامل انجام نشده باشند. براین مبنا لازم است تا نسبت به انجام بررسی ها بر روی بخش های بزرگی از ادواتی که از شکل پیچیده ای برخوردار هستند و در موقعیت های مختلف قرار گرفته اند اقدام نموده و برای این کار باید در صورت لزوم از تشخیص گرهای مرتبط استفاده نمود (به بخش ۲-۴-۵ د رجوع شود).
۲-۳-۱٫ احتمال تغییر شرایط پس از آزمایش
همانگونه که قبلا بیان شد، انجام آزمایش جهت مشخص نمودن وجود گاز یا بخار قابل اشتعال با تشخیص گر گاز قابل احتراق قبل از انجام عملیات حفظ و نگهداری، مخصوصا فرآیندهای جوشکاری یا دیگر کارهای حرارتی یک رویه معمول می باشد. چندین حادثه بدین علت رخ دادند که این آزمایشات چندین ساعت قبل از عملیات تعمیر اعمال شده بودند.
۳-۳-۱٫ منشا خطرات از آب گذرهای فاضلاب، مجاری تهویه مطبوع و دیگر منافذ
یکسری از حوادث به واسطه نشت گاز یا بخار از داخل مجاری فاضلاب یا لوله هواکش به هنگام کار رخ دادند. به طور مثال:
۴-۳-۱٫ احتمال باقی ماندن مایع در خطوط
به هنگامی که خطی تمیز شده یا زهکشی می شود، مایع ممکن است در بخش های پایینی خط لوله باقی مانده و به هنگام شکستگی خط به خارج تراوش نماید. این مورد مخصوصا به هنگامی خطرآفرین خواهد بود که این خطوط در ناحیه بالاسری قرار گرفته باشند. تراوش مایع به سمت پایین نیز از جمله موارد خطرناک تلقی می شود. براین مبنا می بایست از مجاری قیفی شکل و شلنگ جهت جمع آوری و تمیز کردن این ترشحات استفاده نمود.
۵-۳-۱٫ احتمال وجود مواد خطرناک در خطوط سرویس
بخش ۴-۱-۱٫ تشریح کننده این موضوع می باشد که چگونه دود ممکن است به واسطه عدم عایق بندی مناسب به داخل استوانه بخار نفوذ نماید. حتی به هنگامی که خطوط سرویس به طور مستقیم به مواد تحت فرآیند متصل نیستند، می بایست آنها را به طور دائمی قبل از انجام عملیات حفظ و نگهداری آزمایش نمود، مخصوصا در صورتی که مجوز انجام فرایندهای حرارتی / داغ کاری صادر شده باشد، موردی که می توان حوادث ذیل را بر مبنای آن مشخص کرد:

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۶-۳-۱٫ فشار به تله افتاده
با وجود آنکه تجهیزات با استفاده از صفحات مسدود کننده عایق بندی می شوند و فشار نیز از طریق سوپاپ ها یا شیرهای مربوطه یا به واسطه ترک خوردگی یک اتصال به خارج جریان می یابد، اما این فشار ممکن است در جای دیگری در داخل دستگاه به تله افتاده و سبب بروز حوادث زیر شود:
۷-۳-۱٫ ارسال تجهیزات بخارج از کارگاه
به هنگامی که قطعه ای به کارگاه یا شرکت دیگری جهت تعمیر یا تغییر شکل ارسال می شود می بایست در صورت امکان اطمینان حاصل شود که این قطعه یا دستگاه قبل از ترک کارخانه کاملا تمیز شده است یا خیر. مقاطعه کاران غالبا با مواد شیمیایی آشنا نبوده و از آگاهی کافی جهت جابجایی آنها نیز برخوردار نمی باشند.
۴-۱٫ راهکارهای دنبال نشده
قبل از انجام عملیات تعمیر یک قطعه، غالبا مجوز کار برای تیم مربوطه صادر می شود که در بردارنده موارد ذیل است:
۱-۴-۱٫ ادوات به کار گرفته شده پس از صدور مجوز کار
(الف) سرکارگر لوله کشی جهت تعمیر یک خط لوله مجوزی را دریافت داشته است. در ساعت ۴ بعدازظهر لوله کش ها به خانه رفته و کار را برای روز بعد واگذاشتند. در عصر سرکارگر فرآیند خواستار استفاده از خطی شد که لوله کش ها بر روی آن کار می کردند. وی ایمنی استفاده از خط را بررسی کرده و از فرد مسئول شیفت تعمیرات درخواست می نماید تا مجوز را امضاء نماید. صبح روز بعد، لوله کش ها که از صدور مجوز اطلاع نداشتند، کار خود را بر روی آن خط لوله آغاز نمودند در حالیکه آن خط در حال استفاده بود.
۲-۴-۱٫ عدم پوشیدن لباس محافظتی
حوادث ذیل جزء موارد متعارف بسیار می باشند:
(الف) مجوز کاری جهت کار بر روی خط اسید صادر شده و در آن ذکر شده است که باید از عینک محافظتی استفاده نمود. با وجود آنکه آن خط از مایع تهی گردیده ممکن است فشار به تله افتاده همچنان وجود داشته باشد (به بخش ۶-۳-۱ رجوع شود). فردی که اقدام به انجام این کار نمود از عینک محافظتی استفاده ننمود و ترشحات مایع به چشم وی پاشیده شد.
۳-۴-۱٫ انجام کار در مجاورت تاسیسات
قبل از صدور مجوز جوشکاری، اطمینان از آنکه هیچ گونه نشتی گاز یا مایع قابل اشتعال در نواحی نزدیک وجود نداشته باشد و عدم وجود شرایط غیرعادی که احتمالا سبب بروز نشتی شود از جمله موارد متعارف به شمار می آید. معنی نواحی مجاور منوط به طبیعت ماده ای است که احتمال نشتی آن وجود دارد و علاوه برآن پارامترهایی چون شیب زمین و موارد دیگر نیز مهم می باشد. برای مایعاتی که از قابلیت اشتعال بالایی برخوردار هستند، محدوده ۱۵ متری غالبا استفاده می شود.

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۴-۴-۱٫ فرآیند تعمیرات در آب
یک جوشکار در حال کار گذاشتن یک لوله جدید در داخل حفره کنده شده می باشد در حالیکه ۲۰ متر آن طرف تر صفحه مسدود کننده از لوله دیگری که حاوی روغن سبک بوده جدا شده بود. با وجود آنکه لوله از نیتروژن خالی شده بود مشخص شد که به هنگام برش اتصال مقدار اندکی روغن نشت کرده بود. اما تصور می شد که جهت حرکت بخار به سمت جوشکاران نخواهد بود. متاسفانه، حفره پس از باران سنگین پر از آب شده و با جریان یافتن آب روغن نیز همراه با آن انتشار یافته و بواسطه وجود مشعل جوشکاری مشتعل گردید. یکی از اشخاصی که بر روی صفحه مسدود کننده ای که ۲۰ متر آن طرف تر قرار داشت مشغول کار بود به سختی مجروح شده و متعاقبا درگذشت.
۵-۴-۱٫ سوء تفاهم ها
بسیاری از حوادث بواسطه وجود سوء تفاهم در معانی کلمات یا عبارات حاصل می شوند. رخدادهای ذیل از این دسته به شمار می آیند:
۶-۴-۱٫ حفاری ها
گزارش وزارت انرژی ایالت متحده (DOE) بر روی حوادث مواجهه غیر منتظره با کابل های برق زیرزمینی در طی حفاری تاکید دارد [۳۶]. برخی از این حوادث منجر به بروز شوک الکتریکی شده و یک مورد نیز سبب صدمه جدی گردیده و بسیاری دیگر نیز تقریبا بدون حادثه سپری شده اند. صدمه جدی به هنگامی رخ داد که حفره ای به عمق ۱ متر در زیرزمین ساختمانی در حال حفاری بوده و ضربه چکش بادی به خط برق ۱۳۲۰۰ ولت برخورد نمود. قبل از هرگونه حفاری (یا تسطیح زمین، به بخش ۵-۴-۱ ب رجوع شود) و قبل از آنکه هرگونه مجوزی صادر شود دپارتمان برق می بایست این مورد را تایید نماید که هیچ گونه کابل برقی وجود ندارد و یا در صورت وجود منطقه پاکسازی گردیده است. در صورتی که خطوط لوله زیرزمینی وجود داشته باشند، لازم است تا آنها را مشخص نمود که برای این کار از نقشه برداری یا تجهیزگرهای فلزی استفاده می شود و حفاری های مجاور (در حد محدوده ۱ متری) می بایست با دست انجام گردد.
۷-۴-۱٫ مجوزهای خطرناک
برای انجام کار تعمیرات و عملیات حفظ و نگهداری بصورت مطمئن و ایمن باید اقدام به اخذ مجوز لازم نمود. اما صدور این مجوز به خودی خود موجب نمی گردد که کار مربوطه ایمن است. این مجوز صرفا فراهم آورنده فرصتی جهت کنترل محیط می باشد تا مشخص شود که چه کارهایی را باید انجام داد و چگونه باید ایمنی لازم را فراهم آورد تا احتیاط های ضروری اعمال گردیده و به اشخاصی که می بایست اقدام به انجام این امور نمایند اطلاع داده شود. ضروریت این مورد با توجه به جملات ذیل حاصل آمده از یک گزارش رسمی نشان داده می شود:

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۵-۱ کیفیت عملیات حفظ و نگهداری
بسیاری از رخدادها بدین علت روی می دهند که عملیات تعمیراتی در تطابق با قواعد مناسب نیستند (حتی خیلی از موارد به صورت غیرنوشتاری هستند)، رخدادهای ذیل و بخش ۵-۴-۱۰ نشان دهنده چنین مواردی می باشند.
۱-۵-۱٫ روش های درست و غلط بریدن یک اتصال
(الف) یکی از علل آتش سوزی تشریح شده در بخش ۱-۱-۱ بعلت قطع اتصال نادرست بوده است. فرد متصدی اقدام به باز کردن کلیه پیچ ها و مهره ها از درپوش پمپ نموده و از یک گوه جهت آزاد کردن آن که به صورت کاملا محکم بر روی ستون مربوطه قرار گرفته بود استفاده نمود. به طور ناگهانی درپوش آزاد شده و در پی آن روغن داغ به بیرون فوران زد.
۲-۵-۱٫ استفاده از نیروی بیش از حد
یک اتصال خط ۸ اینچی حاوی محلول داغ می باشد که می بایست آن را مورد تعمیر قرار داد. دو طرف آن لوله ۴/۳ اینچ قرار گرفته است. در آن زمان جرثقیلی در کارخانه وجود داشت و بنابراین جهت بلند کردن خطوط از آن استفاده شد. برای برداشتن می بایست فشاری به لوله ۴/۳ اینچی وارد می شد که در نهایت سبب شکسته شدن آن شد (شکل ۱۱-۱).
۳-۵-۱٫ عدم توجه به قدرت و استحکام مواد
(الف) به هنگامی که ماشین صنعتی پس از یک دوره طولانی تعطیلی مجددا به خط بازگشت، لبه های آن با استفاده از پیچ های دو سردنده و مهره ها بجای بهره گیری از پیچ و مهره های معمولی محکم شدند. همچنین برخی از پیچ های دو سردنده به گونه ای قرار داده شدند که یک طرف آنها بیشتر از طرف دیگر بیرون زده شده بود. در یک لبه، یکی از این مهره ها تنها دو یا سه دنده محکم شده بود (شکل ۱۲-۱).
۴-۵-۱٫ عدم درک چگونگی کارکرد و ساخت ادوات
(الف) چندین مورد سرریز شدگی از شیرهای برقی رخ داد در حالیکه بخش دیافراگم آنها به واسطه آنکه پیچ های نگهدارنده درپوش ها به طور اشتباهی برداشته شده بودند از این شیرها جدا شده بودند. شکل ۱۴-۱ و ۱۵-۱  نشان دهنده چگونگی رخداد این حوادث می باشد. سیستم دوم مخصوصا مستعد خطا است چرا که در تلاش جهت بازکردن مهره ها که جعبه نگهدارنده سیستم دیافراگم را در محل خود نگه می دارد، پایه مربوطه احتمالا با استفاده از مهره های پایینی سست شده بود. این رخداد را احتمالا می توان به واسطه طراحی ضعیف آن دانست [۱۰].
۵-۵-۱٫ مداوای علایم بجای بیماری
حوادث ذیل و بخش ۳-۵-۱۰ معرف مواردی هستند که ممکن است در صورتی رخ دهند که اقدام به انجام تعمیرات به صورت معیوب شود. اما آیا هرگز از خود سوال نموده ایم که چرا تا این اندازه حوادث مرتبط با موارد معیوب رخ می دهند.
۶-۵-۱٫ ادوات برقی ضد آتش
در بسیاری از مواقع بررسی های تفصیلی ادوات الکتریکی ضد آتش نشان داده اند که بسیاری از اقلام دارای معایبی بوده اند. به طور مثال، در یک کارخانه در نگاه اول مشخص شد که چیزی مشکل آفرین وجود ندارد. اما بررسی دقیق تر با توجه به موشکافی خاص ادواتی که در حال حاضر دسترسی عملیاتی بدانها امکان پذیر نبوده است و صرفا با استفاده از نردبان امکان بررسی آنها وجود داشت نشان داد که از بین ۱۲۱ قلم مورد بررسی قرار گرفته ۳۳ مورد نیازمند تعمیر می باشند. این معایب شامل عدم وجود پیچ ها و یا سستی آنها، شکاف های بسیار بزرگ، شیشه های شکسته و همچنین عایق های اشتباه می باشند. البته لازم به ذکر است که کلیه معایب الزاما سبب بروز مشکلی خاص یا آتش سوزی نمی شوند، اما بسیاری از آنها ممکن است موجب آتش سوزی شوند.

اتفاقات و رخدادهای ناگوار صنعتی ۱ حفظ و نگهداری و تعمیرات

 

۷-۵-۱٫ سرهم بندی یا وصله کاری
بخش ۳-۵-۱ (الف) تشریح کننده وصله کاریها می باشد. در اینجا دو مورد مشخص می شوند.
(الف) یک لوله تحت فشار با استفاده از یک درپوش با قابلیت بازشدن سریع به قطر ۱۰ اینچ که به وسیله چهار پیچ سرسوراخ بسته شده در جای خود محکم قرار داده شد (شکل ۱۸-۱). سپس عملیات جایگزینی آنها با توجه به فرسایش برخی از خطوط اعلان شد. به جای تعویض کل این پیچ ها، یک فرد خوش نیت تصمیم گرفت در زمان صرفه جویی نموده و صرفا اقدام به بریدن سوراخ های روی پیچ و جوشکاری میله های جدید بر روی آنها نمود. به مجرد آنکه آن لوله تحت فشار قرار گرفت (با آب کمپرس شده) میله های جوش داده شده جدید که به واسطه جوشکاری شکننده شده بودند شکسته شده و سبب بیرون زدن کلاهک گردید. خوشبختانه زنجیر کوتاهی بدان متصل بوده که سبب شد تا قابلیت پرت شدن آن به نقطه دور وجود نداشته باشد [۳۸]. (به بخش های ۵-۱۳ و ۱-۱۷ در خصوص خطرات درپوش های با قابلیت باز شدن سریع رجوع شود).
 
۸-۵-۱٫ چه کسی می بایست چگونگی انجام کار تعمیراتی را مشخص سازد؟
گزارش ذیل دو سوال قابل توجه را مطرح می سازد:
  • چه کسی تصمیم می گیرد که وضعیت عملیات حفظ و نگهداری و تعمیرات چگونه باید اعمال شود؟
  • چگونه باید نسبت به تمیز نمودن انسداد در خطوط داخلی اقدام شود؟
محل نمونه گیری خط مکش دو پمپ آب دچار انسداد شده و کارگران واحد حفظ و نگهداری سعی در تمیز نمودن آن داشتند. البته بدانها در خصوص چگونگی انجام این وظیفه توضیح داده نشده بود چرا که غالب کادر تعمیراتی چندان علاقه ای به شنیدن راهکارهای مناسب از واحدهای دیگر در خصوص انجام وظایف خود ندارند- با توجه به این موضوع و علیرغم آنکه تصور می شد  کادر تعمیراتی از آب تحت فشار یا میله تمیز کننده استفاده نمایند آنها از هوای فشرده با فشار ۱۱۵ psi (8 بار) استفاده کرده و استفاده از این هوای فشرده سبب شد تا مکش پمپ ها کم شود (شکل ۱۹-۱).
۶-۱٫ یک تذکر شخصی
توصیه های تشریح شده در این فصل فراتر از آن چیزی می باشد که شرکت ها ممکن است آنها را به عنوان توصیه های ضروری قلمداد نمایند. به طور مثال، شرکت ها غالبا هیچ گونه اعلانی را به جز قفل بر روی شیرهای خود نصب نمی نمایند و یا جهت صرفه جویی در وقت چشمان خود را بر روی نقص های متعارف می بندند. با این وجود، تجارب تلخی ما را متقاعد می سازد که این نوع از توصیه ها ضروری می باشند.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.