مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اصول سلولهای بنیادی

اصول سلولهای بنیادی

اصول سلولهای بنیادی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۱
کد مقاله
MDSN01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اصول سلولهای بنیادی
نام انگلیسی
Stem Cell Basics
تعداد صفحه به فارسی
۳۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۶
کلمات کلیدی به فارسی
سلولهای بنیادی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Stem Cell
مرجع به فارسی
موسسه ملی بهداشت ایالات متحده در زمینه تحقیقات سلولهای بنیادی
مرجع به انگلیسی
The US National Institutes of Health resource for stem cell research
کشور
ایالات متحده
اصول سلولهای بنیادی
سلولهای بنیادی چیست؟
چکیده
سلولهای بنیادی از پتانسیل قابل توجهی برای رشد در انواع مختلف سلولهای بدن برخوردارند. آنها که بعنوان بخشی از سیستم ترمیمی بدن عمل می‌کنند، از نظر تئوریکی می‌توانند بدون محدودیت نسبت به تجدید قوای سلولهای دیگر تا زمانی که شخص یا حیوان زنده باشد اقدام نمایند. به هنگامی که یک سلول بنیادی تقسیم می‌شود، هر یک از سلولهای جدید دارای این پتانسیل می‌باشند که بعنوان یک سلول بنیادی باقی بمانند و یا آنکه تبدیل به دیگر انواع سلولها با عملکرد خاص، نظیر سلول عضله، سلول خونی یا سلول مغزی، شوند. این مقاله اطلاعات اولیه‌ای را در خصوص سلولهای بنیادی عرضه می‌دارد.

اصول سلولهای بنیادی

 

۱- مقدمه
تحقیقات در خصوص سلولهای بنیادی بعنوان یک دانش روبجلو مطرح می‌باشد که در آن چگونگی رشد یک ارگان از یک سلول واحد مورد بحث قرار گرفته و همچنین این پدیده را مورد کنکاش قرار می‌دهد که چگونه سلولهای سالم در ارگانیسمهای بالغ جایگزین سلولهای صدمه دیده می‌شوند. این پدیده نویدبخش علمی همچنین باعث شده است تا دانشمندان احتمال درمان سلول محوری برای مداوای بیماریها را مد نظر قرار دهند که بعنوان پزشکی جبرانی یا احیا‌کننده مد نظر می‌باشد.
سلولهای بنیادی امروزه بعنوان یکی از جذابترین بخشهای علوم بیولوژی مطرح می‌باشد. اما همانند بسیاری دیگر از بررسیهای رشته‌های علمی، تحقیقات در این باره نیز موجب بروز سوالات بسیاری شده است. سوالاتی که بسرعت پیشرفت در این علم گسترش می‌یابند؟
موسسه بهداشت ملی آمریکا به منظور کمک به خوانندگان گرامی و پاسخگویی به این سوالات مقاله جاری را به رشته تحریر در آورده است. سوالاتی از قبیل:  سلولهای بنیادی چیست؟ انواع مختلف سلولهای بنیادی چه بوده و از کجا نشات گرفته‌اند؟ برای ارائه و تبدیل این موارد بعنوان واقعیتهای درمانی چه تحقیقاتی باید صورت پذیرد؟
الف- سلولهای بنیادی چیست و دلیل مهم بودن آنها چه می‌باشد؟
سلولهای بنیادی دارای دو ویژگی مهم می‌باشند که آنها را با دیگر انواع سلولها متمایز می‌سازد. در ابتدا  آنها جزء سلولهای خاص بشمار نرفته و قارند خود را برای مدت مدیدی از طریق تقسیم سلولی بازسازی و ترمیم نمایند. نکته دوم آن است که تحت شرایط فیزیولوژیکی یا تجربی خاص آنها را می‌توان وادار نمود تا عملکردی همانند سلولهای خاص را داشته باشند، نظیر سلولهای تپنده غضلات قلب یا سلولهای بوجودآورنده انسولین لوزالمعده.
دانشمندان بصورت اولیه بر روی دو دسته از سلولهای بنیادی حیوانات و سلولهای بنیادی انسانها کار می‌کنند: سلولهای بنیادی جنینی و سلولهای بنیادی بالغ. این سلولها دارای خصیصه‌ها و عملکردهای مختلفی می‌باشند که در این مقاله نسبت به توضیح آنها اقدام خواهد شد. دانشمندان در حدود ۲۰ سال پیش راههایی را برای تحصیل یا بدست آوردن سلولهای بنیادی از جنین اولیه موش کشف نمودند. مطالعه بیولوژیکی سلولهای بنیادی موش که برای سالیان درازی بطول انجامید در سال ۱۹۹۸ منجر به کشف چگونگی جداسازی سلولهای بنیادی از جنین انسان و رشد آنها در آزمایشگاه گردید. این سلولها بنام سلولهای بنیادی جنین انسان خوانده می‌شوند. جنینهایی که در این مطالعات بکار گرفته شد برای اهداف مربوط به نازایی یا ناباروری با استفاده از فرآیندهای باروری آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گرفت و به هنگامی که این سلولها بیش از این در این زمینه مورد نیاز نبودند، آنها با رضایت اشخاص اهدا کننده به منظور انجام تحقیقات بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند.
سلولهای بنیادی برای ارگانیسمهای زنده بچند دلیل مهم می‌باشند. در جنینی که بمدت ۳ الی ۵ روز عمر داشته باشد، که بنام بلستوسیست خوانده می‌شود، سلولهای بنیادی در بافتهای رشد کننده موجب بروز انواع سلولهای مخصوص چند‌گانه‌ای می‌گردند که خود بوجودآورنده بافتهای قلب، ریه، پوست و دیگر بافتها هستند. در برخی از بافتهای بالغ نظیر مغز استخوان، غضله و مغز  مجموعه‌های مجزایی از سلولهای بنیادی بالغ جایگزین سلولهای از دست رفته  بعلت فرسودگی طبیعی یا پارگی ناشی از صدمه دیدگی و بیماریها می‌شوند.
این فرضیه بوسیله دانشمندان مطرح می‌باشد که سلولهای بنیادی در سالهای آتی بعنوان مبنایی برای درمان بیماریهایی نظیر پارکینسون، دیابت و بیماریهای قلبی مورد استفاده قرار گیرد.
دانشمندان خواستار استفاده از سلولهای بنیادی در محیط آزمایشگاهی می‌باشند، بگونه‌ای که آنها بتوانند نسبت به فراگیری خصیصه‌های ضروری این سلولها و همچنین مواردی نظیر آنکه چه چیزی آنها را از سلولهای خاص متمایز می‌سازد اقدام نمایند. هر چه دانشمندان اطلاعات بیشتری در زمینه این سلولها بدست می‌آورند،  احتمال استفاده از سلولهای بنیادی نه تنها در درمانهای سلول محوری فراهم می‌آید، بلکه می‌توان آنها را بعنوان مواردی برای کنترل و نظارت بر داروهای جدید و سموم و فهم نقصهای ناشی از تولد نیز بکار برد. با این وجود، همانگونه که در بالا ذکر گردید، مطالعه بر روی سلولهای بنیادی جنین انسان تنها از سال ۱۹۹۸ به بعد آغاز گشته است. از اینرو، به منظور توسعه چنین روشهای مداوایی دانشمندان مشغول مطالعه گسترده بر روی خصیصه‌های اساسی سلولهای بنیادی می‌باشند. این خصیصه‌ها عبارتند از:
  • تعیین آنکه چگونه سلولهای بنیادی تبدیل به سلول خاصی نشده و می‌توانند خود را برای سالیان زیادی ترمیم کنند.
  • شناسایی سیگنالهایی که موجب می‌شود تا سلولهای بنیادی تبدیل به سلولهای خاص گردند.

اصول سلولهای بنیادی

 

ب- موارد تحت پوشش این مقاله
این مقاله اطلاعات لازم، به اشخاصی که می‌خواهند  دانش بیشتری در زمینه خصیصه‌های بیولوژیکی سلولهای بنیادی داشته باشند، را ارائه ارائه می‌نماید. همچنین مواردی نظیر سوالات مهم در این باره که در کانون توجه تحقیقات علمی قرار دارد و احتمال بالقوه استفاده از سلولهای بنیادی در تحقیقات و مداوای بیماریها مورد بحث قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، اطلاعاتی در خصوص سلولهای بنیادی نشات گرفته از بافتهای انسانی در این مقاله ارائه می‌گردد، ضمن آنکه برخی از مطالعات انجام شده بر روی سلولهای بنیادی حیوانات نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.
 

اصول سلولهای بنیادی

 

۲- خصیصه‌های منحصربفرد سلولهای بنیادی چیست؟
سلولهای بنیادی از دیگر انواع سلولهای داخل بدن متفاوت می‌باشند. کلیه سلولهای بنیادی صرف نظر از منابع آنها دارای سه خصیصه کلی می‌باشند: آنها توانایی تقسیم و ترمیم خود برای مدتی طولانی را دارا می‌باشند. آنها جزء سلولهای خاص بشمار نمی‌آیند. آنها می‌توانند موجب رشد انواع سلولهای خاص شوند.
دانشمندان سعی دارند تا دو خصیصه اساسی سلولهای بنیادی که مرتبط با خود- ترمیمی طولانی می‌باشد را درک نمایند:
  • چرا سلولهای بنیادی جنینی می‌توانند برای سالیان متمادی، یا حتی بیشتر در محیط آزمایشگاه، بدون تمایز تکثیر شوند ولی اغلب سلولهای بنیادی بالغ قادر بدین کار نمی باشند.
  • فاکتورهای موجود در ارگانیسمهای زنده که معمولا باعث کنترل تکثیر و خود- ترمیمی سلولهای بنیادی می‌شوند چیست؟
کشف پاسخهای این سوالات ممکن است راه را برای فهم چگونگی کنترل تکثیر سلولی، در طی پروسه عادی رشد جنین و یا در طی تقسیم غیرعادی سلولی که منجر به بروز سرطان می‌شود، باز نمایند. این اطلاعات بصورت مهمی دانشمندان را قادر می‌سازد تا نسبت به رشد موثرتر سلولهای جنینی و بالغ در محیط آزمایشگاهی اقدام کنند.
سلولهای بنیادی جزء سلولهای خاص بشمار نمی‌آیند.  یکی از خصیصه‌های اساسی سلول بنیادی آن است که این سلولها دارای هیچگونه از ساختارهای خاص- بافتی، که بدانها اجازه دهد تا نسبت به انجام فانکشنهای خاص اقدام کنند، نمی‌باشند. یک سلول بنیادی نمی‌تواند به سلولهای مجاور خود برای مقاصد خاص آن سلولها کمک نماید،  مثلا به سلول عضله قلب برای پمپ خون، حمل مولکولهای اکسیژن در رگهای خونی همانند سلولهای سرخرگ، ارسال سیگنالهای الکتروشیمیایی به دیگر سلولها برای حرکت دادن بدن یا صحبت کردن مثل سلولهای عصبی. با این وجود، این سلولها که توانایی کمک به سلولهای خاص برای انجام وظایف خاص خود را ندارند، می‌توانند باعث رشد سلولهای خاص شوند، همانند سلولهای غضله قلب، سلولهای خونی یا سلولهای عصبی.
سلولهای بنیادی قابلیت تقسیم و ترمیم خود، برای مدت طولانی، را دارا می‌باشند. برخلاف سلولهای عضله، سلولهای خون یا سلولهای عصبی که معمولا خود را تکثیر نمی‌کنند، سلولهای بنیادی ممکن است به دفعات کپی شوند. عمل کپی سلولی که بکررات انجام می‌‌گردد تکثیر نامیده می‌شود. انبوه سلولهای بنیادی آغازین که در محیط آزمایشگاهی برای چندین ماه تکثیر گشته‌‌اند قادر به تولید میلیونها سلول خواهند بود. در صورتی که سلولهای برآیند این عمل به همین منوال باقی مانده و تبدیل به سلولهای خاص نشوند، مانند سلولهای آغازین یا والدین، بدانها لفظ سلولهای با قابلیت خود- ترمیمی طولانی مدت اطلاق می‌شود.

اصول سلولهای بنیادی

 

۳- سلولهای بنیادی جنینی چیست؟
چه مراحلی از روال اولیه توسعه جنینی برای تولید سلولهای بنیادی مهم می‌باشند؟
سلولهای بنیادی جنینی، همانگونه که از نام آنها مشخص می‌باشد، از جنین بدست می‌آیند. بطور خاص، سلولهای بنیادی جنینی از جنینهایی حاصل می‌شوند که خود نتیجه رشد تخمکهایی هستند که در محیط آزمایشگاهی بارور گشته‌ و سپس با رضایت اهدا کنندگان برای مقاصد تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها از تخمکهای بارور شده رحم زنان بدست نمی‌آیند. جنینی که از آن سلولهای بنیادی بدست می‌آید معمولا جنینی ۴ یا ۵ روزه بوده و بصورت مجموعه‌ای از توپهای میکروسکپی حفره‌مانند می‌باشد که بنام بلستوسیستخوانده می‌شود. بلستوسیست دارای سه ساختار است: تروفوبلاست ، که بصورت سلولهای لایه‌‌ای می‌باشند که اطراف بلستوسیست را احاطه نموده‌اند. بلستوسیلکه بصورت فضای خالی حفره‌‌ای شکل داخل بلستوسیست می‌باشد و توده سلولی داخلی ، که مجموعه‌ای از حدودا ۳۰ سلول را در انتهای بلستوسیل تشکیل می‌دهد.
ب- چگونه سلولهای بنیادی جنینی در محیط آزمایشگاه رشد می‌کنند؟
فرآیند رشد سلولها در محیط آزمایشگاه بنام «رشد سلولی» معروفیت دارد. سلولهای بنیادی جنین انسان بوسیله انتقال توده سلول داخلی، به یک ظرف پلاستیکی مخصوص کشت آزمایشگاهی که در آن مواد مغذی رشد وجود دارد در حالتی ایزوله قرار گرفته و در آن محیط تقسیم سلولی صورت پذیرفته و سلولها در سراسر سطوح ظرف کشت آزمایشگاهی پراکنده می‌شوند. سطح داخلی ظرف آزمایشگاهی معمولا بوسیله سلولهای پوست جنین موش پوشانده می‌شود. این سلولها بگونه‌ای درآمده‌اند که قادر به تقسیم نمی‌باشند. این پوشش سطح بنام لایه تغذیه کننده خوانده می‌شود.
ج- برای مشخص سازی سلولهای بنیادی جنیتی چه تستهایی را باید در محیط آزمایشگاه انجام داد؟
در مراحل مختلف به هنگام تولید خطوط سلولهای بنیادی جنینی، دانشمندان نسبت به انجام تستهای مختلف بر روی سلولها اقدام نموده تا دریابند که آیا آنها از خود خصیصه‌های اساسی و مهمی را نشان می‌دهند که معرف تبدیل آنها به سلولهای بنیادی جنینی باشد یا خیر. این فرآیند بنام توصیف صفات خوانده می‌شود.
د. چگونه سلولهای بنیادی جنین در برابر تبدیل سلولی واکنش نشان می‌دهند؟
تا زمانیکه سلولهای بنیادی جنین در محیط آزمایشگاهی و تحت شرایط خاص رشد می‌کنند، آنها  بصورت غیر تبدیل سلولی (غیرخاص) باقی می‌مانند. اما در صورتی که اجازه داده شود تا سلولها بصورت توده به هم چسبیده و مجموعه جنینی را بوجود آورند، آنها بصورت خود بخود فرآیند تبدیل سلولی را آغاز می نمایند. در این مرحله، آنها قادر می‌باشند تا نسبت به تشکیل سلولهای غضله، سلولهای عصبی و بسیاری دیگر از انواع سلولها اقدام نمایند. با وجود آنکه تبدیل سلولی خودبخودی معرف خوبی برای سلامت سلولهای بنیادی جنینی رشد داده شده در محیط آزمایشگاه می‌باشد، روش موثری برای تولید آزمایشگاهی نوع خاصی از سلول بشمار نمی‌آید.

اصول سلولهای بنیادی

 

۴- سلولهای بنیادی بالغ چیست؟
سلول بنیادی بالغ در حقیقت سلولی می‌باشد که فرآیند تبدیل سلولی بر روی آن صورت نگرفته و در بین سلولهایی که این فرآیند بر روی آنها انجام گردیده  در درون یک بافت یا ارگان یافت می‌شود. این سلولها می‌توانند خود را تجدید نموده و با فرآیند تبدیل سلولی به سلولهای خاص بافت یا ارگان دیگری تبدیل شوند. نقش اولیه سلولهای بنیادی بالغ در ارگان زنده حفظ و ترمیم بافتی می‌باشد که آنها در آن وجود دارند. برخی از دانشمندان اکنون عبارت »سلول بنیادی بدنی» را بجای سلول بنیادی بالغ بکار می‌برند. بر خلاف سلولهای بنیادی جنینی، که بر اساس مبدا خود تعریف می‌شوند (توده سلول داخلی بلستوسیست)، مبدا سلولهای بنیادی بالغ در بافتهای رشد کرده مشخص نمی‌باشد.
الف- سلولهای بنیادی بالغ از کجا یافت شده و چه کاری را بطور طبیعی انجام می‌دهند؟
سلولهای بنیادی بالغ در بسیاری از ارگانها و بافتها شناسایی شده‌اند. یکی از نقاط مهمی که باید در خصوص سلولهای بنیادی بالغ دانست آن است که آنها جزء تعداد بسیار کوچکی از سلولهای بنیادی در هر بافت می‌باشند. اینگونه تصور می‌شود که سلولهای بنیادی در منطقه خاصی از هر بافت اقامت دارند، جائیکه آنها ممکن است بصورت ساکن (بدون تقسیم) برای سالیان متمادی باقی مانده تا زمانی که نهایتا بوسیله بیماری یا صدمات بافتی فعال می‌شوند. گزارش شده است که بافتهای بالغ حاوی سلولهای بنیادی از جمله سلولهای مغز، مغز استخوان، سلولهای خونی پیرامون، رگهای خونی، غضلات کالبدی، پوست و کبد می‌باشند.
ب- چه تستهایی برای شناسایی سلولهای بنیادی بالغ بکار گرفته می‌شود؟
دانشمندان موافقت چندانی با معیارهایی که بر اساس آن می‌بایست نسبت به شناسایی و تست سلولهای بنیادی بالغ اقدام شود ندارند. با این وجود، آنها معمولا یک یا چند مورد از سه روش زیر را بکار می‌برند: (۱) برچسب زدن به سلولها در یک بافت زنده بوسیله نمادهای مولکولی و سپس تعیین نوع خاصی از سلول که آنها تولید می‌کنند.
ج- چه چیزی در خصوص تبدیل سلولی شناخته شده است؟
همانگونه که در بالا تشریح شد، دانشمندان گزارش نموده‌اند که سلولهای بنیادی بالغ در بافتهای بسیاری وجود داشته و با ورود به  مسیر معمول تبدیل سلولی انواع سلولهای خاص را تشکیل داده و در آنها ساکن می‌شوند. سلولهای بنیادی بالغ ممکن است همچنین توانایی تشکیل انواع سلولهای خاص بافتهای دیگر را نیز داشته باشند، که اصطلاحا بعنوان پیوند- سلول تبدیلی یا شکل پذیری شناخته می‌شوند.
د- سوالات کلیدی در خصوص سلولهای بنیادی بالغ چیست؟
سوالات مهم زیادی در خصوص سلولهای بنیادی بالغ وجود دارند که می‌بایست بدانها پاسخ داد. این سوالات عبارتند از:

اصول سلولهای بنیادی

 

۵- مشابهت‌ها و تفاوتهای بین سلولهای بنیادی جنین و بالغ چیست؟
سلولهای بنیادی جنین انسان و سلولهای بنیادی بالغ هر کدام دارای مزیتها و معایبی، با توجه به استفاده بالقوه از آنها برای درمان و بازپروری سلول محوری، می‌باشند. البته، سلولهای بنیادی بالغ و جنینی از نظر تعداد و نوع سلولهای تبدیلی متفاوت می‌باشند. سلولهای بنیادی جنینی قابلیت تبدیل به کلیه سلولهای بدن را دارا می‌باشند، چرا که آنها بصورت پلوریپوتنت هستند. سلولهای بنیادی بالغ معمولا محدود به بافتهای محل اصلی خود هستند. با این وجود، برخی از شواهد نشان دهنده آن است که شکل پذیری در سلولهای بنیادی بالغ ممکن است وجود داشته باشد که خود باعث افزایش تعداد گونه‌های سلولی می‌شود که یک سلول بنیادی بالغ می‌تواند بدانها مبدل شود.
۶- موارد استفاده بالقوه از سلولهای بنیادی انسان چیست و موانعی که می‌بایست قیل از استفاده از آنها رفع شوند کدامند؟
راههای بسیاری برای استفاده از سلولهای بنیادی انسانی در تحقیقات پایه و پژوهشهای بالینی وجود دارد. با این وجود، موانع فنی زیادی بین نکات امیدبخش سلولهای بنیادی و پیاد‌ه‌سازی آنها وجود دارند که تنها از طریق تداوم تحقیقات جامع در این زمینه قبل رفع می‌باشند.
بطور خلاصه، چشم‌انداز درمان بوسیله سلولهای بنیادی هم‌اکنون بوجود آمده است، ولی با این وجود موانع فنی قابل ملاحظه‌ای وجود دارند که تنها با انجام سالها مطالعه و تحقیقات جامع می‌توان نسبت به مرتفع نمودن آنها اقدام نمود.
موسسه بهداشت ملی ابالات متحده، به منظور پشتیبانی از تحقیقات در زمینه خطوط سلولهای بنیادی جنینی، برنامه‌های گسترده‌ای را ترتیب داده است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.