مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۷
کد مقاله
WOD47
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
انبار سر بسته غیر گرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار
نام انگلیسی
Closed Unheated and heated Shed Storage for Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
انبار سر بسته غیر گرمایشی و گرمایشی، ذخیره ‌سازی الوار
کلمات کلیدی به انگلیسی
Closed Unheated and heated Shed Storage,  Kiln Dry
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

انبار سر بسته غیر گرمایشی و گرمایشی ذخیره‌سازی الوار

انبارهای غیر گرمایشی و بسته شکل ۱ ، معمولا برای بسته‌بندی الوار خشک شده در کوره و نگهداری آنها بکار برده می‌شوند. با این وجود از این انبارها، همچنین برای نگهداری الوار تازه یا الوارهای نسبتا خشک شده نیز استفاده می‌شود. این نوع از انبارها را می‌بایست با استفاده از دربهای محکم شونده مطلوب تحت پوشش و محافظت قرار داد. همچنین در برخی از مواقع تهویه مطبوع نیز در این انبارها بکار گرفته شده و استفاده از این سیستم معمولا وابسته به میزان رطوبت الوار ذخیره شده و همچنین سختی و محکمی ساختمان انبار می‌باشد.
 الوار سبز
 
الوار سبز را در برخی از مواقع در انبارهای سربسته ذخیره می‌سازند، البته باید در نظر داشت که این نوع از ذخیره‌سازی باعث می‌شود تا عمل خشک شدن الوار به درازا کشد. این طولانی شدن خشک سازی به میزانی است که احتمال بروز ضایعه کپک‌زدگی بر روی الوار را بعنوان یک مشکل جدی مطرح می‌سازد. البته می‌توان برخی از تسهیلات مانند سیستم تهویه‌ خروجی و فنهای گردش هوا را به انبارهای روبسته اضافه نمود. گرمای خورشیدی که از طریق سقف‌ها و دیوارهای انبار جذب می‌شوند را می‌توان بعنوان انرژی برای خشک نمودن الوار بکار برد. در خصوص گونه‌هایی که مستعد ترک‌خوردگی سطحی می‌باشند لازم است نسبت به اتخاذ رویه‌های مطمئن اقدام نمود. در صورتی که گردش هوایی ناکافی باشد،‌ دمای نزدیک به سقف افزایش یافته و ممکن است باعث بروز ضایعه ترک‌خوردگی سطحی الوار شود.
 

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 

الوار نسبتا خشک شده
 
الوار نسبتا خشک شده که بصورت مناسب کپه سازی شده‌اند را می‌توان در یک انبار بسته بدون بروز نقصهای روال خشک سازی ذخیره نمود. براین اساس لازم است تا الوار در صورتی که دارای میزان رطوبتی بیش از ۲۰% باشد، را به درستی با استفاده از چوب دستک‌ها کپه‌سازی نمود. در صورتی که میزان رطوبت کمتر از ۲۰% باشد و نخواسته باشیم که دوباره آنها را تحت روال خشک سازی قرار دهیم، الوار را می‌بایست بدون استفاده از چوب دستک‌ها کپه نمود. در صورتی که انجام روال خشک سازی مدنظر باشد، الوار را می‌بایست با استفاده از چوب دستک‌ها کپه سازی کرد و حتی اضافه نمودن فنهای مربوطه و جریان گردش هوا در امتداد الوار نیز در این خصوص بعنوان یک مزیت مطرح می‌باشد. دماهای بالای انبار ناشی از انرژی خورشیدی معمولا باعث ترک‌خوردگی یا جدا گشتگی الوار نسبتا خشک نمی‌گردد، چرا که این نقصها معمولا در زمانی رخ می‌دهند که میزان رطوبت بالاتر باشد.
 

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 

الوار خشک شده توسط کوره
 
هدف از ذخیره الوار خشک شده کوره در انبارهای بسته به حداقل رسانی میزان جذب رطوبت می‌باشد. از اینرو، الوار را می‌بایست بدون استفاده از چوب دستک کپه‌سازی کرد. با وجود آنکه الوار خشک شده کوره در طی دورانی که میزان رطوبت نسبی بالا می‌باشد ممکن است تا اندازه‌ای رطوبت تحصیل کنند، میزان درصد رطوبت جذب شده توسط آنها کمتر از میزانی خواهد بود که این الوار در فضای بیرونی بدست خواهند آورد. در نواحی خشک، الوار خشک شده کوره را می‌توان بصورت مشخص در طی شرایط آب و هوایی گرم و خشک ذخیره نمود.
 
میزان رطوبت نهایی الوار در زمانی که در یک انبار بسته ذخیره می‌شوند، برحسب شرایط آب و هوایی محلی، بدست خواهد آمد. در صورتی که با آب و هوای آفتابی مواجه باشیم، سقف و جدارهای انبار تابش خورشیدی را جذب نموده و هوای داخل انبار گرم می‌شود. این امر موجب می‌شود تا رطوبت نسبی داخل انبار به حداقل رسیده و از اینرو میزان رطوبت میانگین به همین منوال به حداقل خواهد رسید. تمدید زمانهای آفتاب دیدگی یک انبار خود باعث کاهش میزان رطوبت خواهد شد. بطور معکوس در صورتی که با آب و هوای ابری مواجه باشیم، میزان رطوبت چندان با میزان رطوبت فضای آزاد تفاوتی نخواهد کرد.
 
الواری که تا میزان رطوبت ۱۰% یا کمتر خشک شده‌اند، و اقلام ساخته شده از این الوار، در صورتی که به مدت طولانی تحت شرایط رطوبت نسبی بالا ذخیره شوند، میزان قابل توجهی رطوبت را جذب خواهند کرد. تحصیل میزان رطوبت بالا منجر می‌شود تا موارد ذیل به وقوع پیوندد:

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 
انبار سربسته گرمایشی ذخیره سازی الوار
 
در صورتی که هوا در یک انبار گرم شود، رطوبت نسبی و میزان رطوبت متوازن (EMC)، به مجرد آنکه هیچگونه رطوبت اضافی به هوا اضافه نگردد، کم خواهند شد. از اینرو، ذخیره سازی در یک انبار بسته گرم بوجود آورنده شرایط محافظتی عالی در جهت ممانعت از الوار خشک شده کوره از جذب مجدد رطوبت می‌باشد. الواری که برای مصارفی چون ساختن مبلمان و اثاثیه یا محصولات دیگر مصرف شده و یا در کارخانجات چوب بری به کار گرفته می‌شوند و می‌بایست آنها را در محیط‌های گرم استعمال نمود معمولا باید در انبارهای گرم نیز ذخیره گردند. یک انبار گرم شده می‌بایست بصورت منطقی حالتی محکم و عایق داشته و همچنین می‌تواند بصورت ایزوله یا حتی غیر ایزوله باشد. گرما را می‌توان از طریق هر یک از ادوات مرسوم به این انبارها تزریق نمود تا آنکه میزان ۳۰% فارنهایت بالاتر از دمای بیرونی تحصیل شود. گردش هوا بمنظور حفظ دمای یکپارچه لازم می‌باشد. بطور کلی نیازی به تهویه مطبوع نبوده اما در صورتی که روال خشک سازی در نظر باشد لازم است تا نسبت به بکارگیری این مهم اقدام شود. دما را می‌توان با استفاده از ترموستات‌های ساده که سیستم گرمایشی را تنظیم و تعدیل می‌کنند تحت کنترل در آورد.
 
انبارها می‌بایست بصورت کلی بر روی منطقه‌ای ساخته شوند که دارای سیستم زهکشی یا سیستم فاضلاب مناسبی باشند. همچنین لازم است تا ناحیه کف انبارها با مصالح مربوطه نظیر شن،‌ خرده سنگها، آسفالت یا بتون فرش شده باشند و همچنین لازم است تا سطح آن به میزان کافی محکم باشد تا بتواند کپه‌های الوار را پشتیبانی و نگهداری نماید.
 

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 

الوار سبز
 
الوار سبز معمولا بصورت کلی در انبارهای گرمایشی ذخیره نمی‌شوند، چرا که دمای بالای داخل این انبارها ممکن است باعث بروز ضایعه ترک خوردگی یا شکستگی انتهایی الوار شود. در صورتی که خشک سازی در انبارهای گرمایشی مدنظر باشد، لازم نسبت تا به انجام روالهای ماقبل خشک سازی نظیر آنچه در فصل متعاقب تشریح شده است، اقدام نمود.
 
  
الوار نسبتا خشک شده
 
الوار نسبتا خشک شده را می‌توان در انبارهای گرمایشی برای انجام روالهای خشک سازی بعدی ذخیره نمود. براین اساس امر چوب دستک‌گذاری و تهویه لازم می‌باشد. در صورتی که نیازی به خشک سازی بیشتر نباشد، الوار را می‌بایست پس از این در انبارهای غیر گرمایشی ذخیره کرد، چرا که نگهداری آنها در انبارهای گرمایشی منجر به خشک شدن بیشتر الوار خواهد شد.
 

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 

الوار خشک شده در کوره
 
انبارهای گرمایشی بسته برای ذخیره کردن الواری که در کوره تا میزان رطوبت ۱۲% یا کمتر تحت روال خشک سازی قرار گرفته‌اند ایده‌آل می‌باشد. میزان رطوبت متوازن مطلوب الوار را می‌توان به سادگی با افزایش دما در انبار تا میزان خاصی در مقایسه با دمای بیرونی تحصیل نمود. این امر را می‌توان با استفاده از ترموستات‌هایی که موارد تفاضلی دما را ثبت می‌کنند انجام داد. به هنگامی که هوای بیرونی بدون افزایش رطوبت گرم شود، با وجود آنکه میزان رطوبت مطلق بصورت یکسان باقی می‌ماند‌، رطوبت نسبی کاهش یافته و همچنین رطوبت متوازن (EMC) نیز کاهش خواهد یافت. دمای بیرونی و رطوبت نسبی را می‌بایست در نظر داشت تا مقداری که بوسیله آن دما در انبار می‌بایست افزایش یابد را تحصیل نموده و همچنین نسبت به دستیابی به میزان مشخص EMC نیز اقدام نمود. بطور مثال، در صورتی که هوای بیرون در دمای ۵۰ درجه فارنهایت و میزان رطوبت نسبی ۸۰% باشد، میزان رطوبت داخل انبار به چه میزان می‌بایست جهت تحصیل میزان رطوبت متوازن ۶% افزایش یابد؟ 
 
یکی از راههای جایگزین جهت کنترل شرایط انبارهای گرمایشی کنترل هیتر یا گرم کننده با استفاده از ادوات کنترل رطوبت می‌باشد. به هنگامی که رطوبت نسبی بالای نقطه مشخص شده میزان متوسط رطوبت باشد، هیتر روشن خواهد شد تا آنکه رطوبت نسبی در زیر نقطه مشخص شده قرار گیرد. بطور مثال، از شکل ۲ در می‌یابیم که برای حفظ میزان رطوبت متوازن ۶%، رطوبت نسبی را می‌بایست در حدود ۳۰% تحت کنترل داشت.
شکل ۲٫ نمودار رطوبت سنجی نشان دهنده ارتباط بین دما، رطوبت نسبی، رطوبت مطلق و میزان رطوبت متوازن چوب در دمای بارومتری ۹۲/۲۹ در Hg می‌باشد. نمودار مربوطه و خطوط پیکان نشان دهنده افزایش دما مورد نیاز جهت تحصیل میزان رطوبت متوازن ۶% با استفاده از گرم کردن هوای بیرونی که بصورت اولیه به میزان ۵۰ درجه فارنهایت و ۸۰% رطوبت نسبی است، می‌باشند.
 

انبار سربسته غیرگرمایشی و گرمایشی ذخیره‌ سازی الوار

 

انبارهای ذخیره سازی بصورت بهینه
 
الوار خشک شده در کوره و همچنین محصولات نهایی را می‌توان در هر یک از موارد مطلوب رطوبت در انبار با استفاده از کنترل رطوبت نسبی و دما نگهداری نمود. البته لازم به ذکر است که روش کنترل میزان رطوبت متوازن (EMC) پر هزینه می‌باشد چرا که ادوات لازم برای این کار گرانقیمت هستند با این وجود، به هنگامی که مورد نیاز می‌باشد می‌بایست نسبت به حفظ دما در محدود خاصی اقدام شود، بر این اساس نمی‌توان به سادگی نسبت به حفظ میزان رطوبت نسبی با استفاده از ابزارهای دماسنج معمولی اقدام نمود. بطور مثال برای تحصیل میزان رطوبت میانگین متوازن ۶% به هنگامی که هوای بیرونی در وضعیت دمای ۸۵ درجه فارنهایت می‌باشد و رطوبت نسبی نیز ۸۰% است، دما می‌بایست تا میزان ۱۱۴ درجه فارنهایت افزایش یابد. این میزان دما در یک محیط کاری جائیکه اشخاص می‌بایست در آنجا حضور داشته باشند، غیر معقول می‌باشد. در این حالت، ادوات فریز نمودن جهت تحصیل میزان رطوبت متوازن ۶% در دمای مقبول مورد نیاز خواهد بود.
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.