مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره      
۸۴
کد مقاله
TXT84
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
انحراف سوزن و قابلیت دوخت در ماشین دوزندگی Lockstitch
نام انگلیسی
Needle Deflection and Sewability on Lockstitch Sewing Machine
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
  انحراف سوزن- ماشین دوزندگی Lockstitch
کلمات کلیدی به انگلیسی
Needle Deflection- Lockstitch Sewing Machine
مرجع به فارسی
کالج آموزش- ژورنال منسوجات ژاپن
مرجع به انگلیسی
Journal of the Textile Machinery Society of Japan
کشور        

 

انحراف سوزن و قابلیت دوخت در ماشین دوزندگی Lockstitch

چکیده
این موضوع ثابت شده است که در عملیات دوزندگی یک سوزن می‌تواند به وسیله فاکتوری نظیر ساختار پارچه دوخته شده منحرف شود. با این وجود، از نکته نظر تجربی ملاحظه شده است که این انحراف به میزان زیادی در ارتباط با قابلیت دوزندگی می‌باشد، اما در عین حال هیچگونه ضریب همبستگی بین آنها بیان نمی‌شود. بر این مبنا، یک سری از مطالعات انجام گرفت تا همبستگی بین قابلیت دوزندگی و انحراف یا خمیدگی سوزن در این عملیات مشخص شود. هدف از مقاله حاضر ارائه روشی برای ارزیابی انحراف سوزن است. در این شیوه، نیروی انحرافی سوزن به وسیله دو گیج که به سطوح عرضی یک ساق سوزن در تماس هستند اندازه‌گیری می‌شود، و سپس انحراف به وسیله یک مدل سوزن ساده تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، تعدادی از مطالعات مدل بر روی کاغذ ساختگی و پارچه‌های پنبه‌ای انجام و نتایج آنها ارائه شده است.

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

 
۱- مقدمه
در صنعت پوشاک، فرآیندهای آماده سازی دوزندگی مانند تهیه الگوها، ست کردن طرحها و غیره مهم هستند، اما فرآیند دوزندگی خود دارای اهمیت زیادی است چرا که کیفیت تکمیل پوشاک به میزان قابل توجهی به فرآیند دوزندگی وابسته است. این موضوع قابل باور است که کارآیی فرآیند دوزندگی وابسته به دو مقوله شی دوخته شده و عملیات دوزندگی می‌باشد، مبحثی که بواسطه  سادگی عملیاتی در فرآیند دوخت بنام قابلیت دوخت خوانده می‌شود.
با در نظر گرفتن قابلیت دوخت، مشکلات و مسائلی که ممکن است در حین فرآیند دوزندگی به وجود آیند معمولا به طور قابل ملاحظه‌ای به وسیله مهارت ذاتی یک اپراتور دوخت حل می‌شوند. به هر حال، با پیشرفت‌های اخیر در تنوع مواد نساجی، پارچه‌هایی با خصوصیات مواد جدید روز به روز در حال توسعه و پیشرفت هستند، و از این رو، مهارت‌های یک اپراتور به تنهایی برای حل مشکلات دوزندگی پارچه‌ها کافی نیست. در حقیقت، این پدیده به وسیله بسیاری از افراد در سالهای اخیر تایید شده است. بنابراین، در این شرایط مطالعات بر روی دوخت یا دوخت پذیری و گردآوری داده‌های آن برای یافتن یک راه حل موثر بسیار ضروری می‌باشد. یک مطالعه سیستمی به منظور آشکار ساختن مکانیزم دوزندگی در انواع عکس‌العمل‌های سوزن ـ پارچه برای رسیدن به این هدف در ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

 

۲- شیوه اندازه‌گیری برای انحراف سوزن
هنگامی که یک سوزن به داخل پارچه‌ای نفوذ نموده و از آن بیرون می‌آید، از سوی پارچه با مقاومتی مواجه می‌شود. در ادامه مباحث، ما به این مقاومت «نیروی انحراف سوزن (needle deflecting force)» می‌گوییم که سوزن را تغییر شکل می‌دهد. تلاشی برای اندازه‌گیری این نیرو با کمک اندازه‌گیری ممان خمشی سوزن صورت پذیرفته است. برای اندازه‌گیری این ممان خمشی (bending moment)، ساق سوزن در عمق ۳/۰ میلیمتری پارچه به صورت متقارن و در دو مکان جهت رسیدن به صفحات وارد می‌شود، و سپس گیجهای کرنشی (گیج کرنشی ۱۱- ۱۲۰- ۱- ۱۱N، شرکت Kyowa) در آن مکانها وارد می‌شود (شکل ۱). بنابراین، از روی گیج کرنشی، بازوی ممان به طور ممتد هنگام چرخش شافت بازو تغییر می‌کند. به هر حال، به منظور سهولت و ساده‌ترین شدن تحصیل و کار با داده‌ها در مراحل بعدی، یک نیروی انحراف سوزن ظاهری در ابتدا با فرض این که بازوی ممان مقدار ثابتی است حاصل می‌شود، و سپس در ادامه نیرو به وسیله لحاظ نمودن مقادیر بازوی ممان واقعی، که در مطالعه ما با چرخش شافت بازو تغییر می‌کند، تعیین می‌شود.
۱-۲٫ ثبت کننده موج
بعضی از مشخصات ثبت کننده موج که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته بدین شرح است: حافظه ۳۲ kW، ماکزیمم زمان نمونه‌گیری ممتد ۶/۴s (ثانیه)، سرعت نمونه‌گیری       ۲۰۰ m s و غیره. با این ثبت کننده موج، بنابراین، حصول داده‌ها از زاویه ۸/۳ درجه امکان‌پذیر است حتی اگر ماشین به سرعتی در حد  smp 3/200 برسد. به هر حال، حتی در هنگامی که آزمایشات در سرعت‌های ماشین کمتر از  smp 200 هم انجام می‌شدند به دست آوردن داده‌ها در زاویه بازوی شافت کمتر از ۰٫۲۴ درجه نیز امکان‌پذیر بود.
۲-۲- فرکانس طبیعی سوزن
همانطور که در جدول (۱) ذکر شد، یک سوزن نیمه تکمیل شده (DB ´ ۱, #۹ ؛ شرکت سوزن Orugan) در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت. در آزمایشات این سوزن به عنوان تشخیص‌گر نیروی انحراف سوزن عمل می‌‌نماید. فرکانس طبیعی این سوزن به اندازه ۱,۷۰۰ Hz (هرتز) از آزمایشات نوسان آزاد اندازه‌گیری شد. از این مقدار فرکانس طبیعی و شکل طول موج نیروی انحراف سوزن در یک سیکل (بعدا بحث خواهد شد) می‌توان مشاهده نمود که امکان اکتساب داده‌ها برای سرعت‌های بالا تا سقف  smp3400 امکان‌پذیر می‌‌باشد.

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

 

۳- پردازش داده
۱-۳- ارزیابی نیروی انحراف سوزن
فرض کنید عمق نفوذ نوک سوزن (z) باشد، و مکان سطح بالایی صفحه سوزن نقطه شروع نفوذ سوزن باشد به عبارتی (z = 0) بنابراین با استفاده از روابط نشان داده شده در شکل (۳)، مقدار (z) با رابطه ذیل می‌تواند حاصل شود:
۲-۳- ارزیابی انحراف نوک سوزن
ارزیابی انحراف نوک سوزن (که در اینجا انحراف سوزن نامیده می‌شود) به وسیله تخمین نیروی انحراف سوزن صورت می‌گیرد. هنگامی که سوزن در موقعیت نفوذ آن قرار دارد، بسته به نوع سوزن بکار برده شده برای دوزندگی، پارچه معمولا تمایل به جابجایی و حرکت در جهت حرکت دوزندگی خواهد داشت. اما در این مطالعه، برای سادگی کار فرض می‌شود که چنین حرکتی وجود ندارد. به علاوه، به لحاظ شکل سوزن فرض می‌شود که سطح مقطع‌های ساق، بدنه و سر سوزن دایره‌ای شکل هستند که تفاوتشان در قطر آنها می‌باشد.
۳-۳- مراحل پردازش داده
جمع‌آوری داده‌ها در طول آزمایشات و مراحل پردازش آنها به شرح ذیل می‌باشد. با استفاده از ثبت کننده یا ثبات موج ، تغییرات زمانی  و  ثبت شد (در مرحله اول). در حین این فرآیند، یک سیگنال مارکر، موقعیت نقطه مرگ بالایی میله سوزن (۰ = q) را اندازه می‌گیرد. سپس داده‌ها به یک کامپیوتر شخصی ارسال و در یک فلاپی دیسک ذخیره می‌شوند. این داده‌های خام برای سیکل‌های متمادی مورد پردازش قرار می‌گریند (دو سیگنال علامت‌‌دار یا مارکر در هر سیکل ماشین وجود دارد).

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

 

۴- مطالعات موردی
بسته به نوع نمونه‌های دوخته شده مورد استفاده در آزمایشات، دو مطالعه موردی انجام پذیرفت. یکی با استفاده از کاغذ ساختگی (synthetic paper ) و دیگری با استفاده از یک پارچه پنبه‌ای با بافت تافته (plain). برخی از جزئیات ماشین دوزندگی، سوزن، نمونه‌های دوخته شده و غیره که در آزمایشات مورد استفاده قرار گرفتند در جدول (۱) نشان داده شده اند. عملیات دوزندگی بدون نخ دوزندگی انجام گرفت (یعنی بصورت دوزندگی کاذب). بعلاوه سوزن به کار برده شده در اینجا یک سوزن مدل متقارن محوری بوده است که سوزن مربوطه بدون چشمه نخ، شیار و اسکارف بوده است. سوزن به کار برده شده در این آزمایشات از مرحله ماقبل تکمیل و میانی خط تولید سوزن انتخاب و به کار برده شد. علت این امر این است که سوزن‌های تجاری موجود در بازار نسبت به محور سوزن نامتقارن هستند.
 
۱-۴- مطالعه موردی با استفاده از کاغذ ساختگی
پارامترهای انحراف سوزن که در هنگام استفاده از نمونه دوخته شده کاغذ ساختگی حادث می‌شوند. در اینجا به همراه جزئیات آنها مورد بررسی و شرح قرار می‌گیرند.
A– داده‌های تجربی
شکل (۵) یک مجموعه داده‌های نوعی را نشان می‌دهد که مولفه‌های نیروی انحراف ظاهری سوزن ( و ) که از یک بازوی ممان ثابت شده (L’ = ۱۹/۶ mm) بدست می‌آیند را در مقابل محور عمودی نشان می‌دهد. سیگنال‌های نمایانگر که به نقطه مرگ بالایی میله سوزن (۰ = q) مرتبط است نیز به وسیله خطوط عمودی کامل در شکل نشان داده شده است. مطابق شکل موج خوبی برای هر کدام از بافت‌ها (در هر سیکل) در این شکل دیده می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که با نفوذ سوزن ساختار کاغذ ساختگی نسبتا متحدالشکل و یکسان است.
B– آنالیز شکل موج
جزئیات تحلیل داده‌ها برای یک بافت در ارتباط با چپ ترین شکل موج مربوط به شکل (۵) در اینجا ارائه شده است.
C – انحراف سوزن
همانگونه که در بالا توضیح داده شده، مقادیر انحراف سوزن و ماکزیمم انحراف سوزن برای هر سیکل بافت از روی آنالیز شکل موج قابل دستیابی است. شکل (۱) محاسبه مقادیر ماکزیمم انحراف سوزن را برای ۴۵ سیکل نشان می‌دهد. مقدار ماکزیمم انحراف سوزن تقریبا در رنج m m 30-20 می‌باشد، و البته همه آنها در یک جهت موقعیتی واقع شده‌اند. ممکن است اشتباه باشد که اینگونه تصور کنیم که این تغییرات منتج از کیفیت کاغذ ساختگی باشد چون داده‌های تجربی مرتبط به آن بسیار خوب می‌باشند شکل (۵).
۲-۴- مطالعه موردی با استفاده از پارچه پنبه‌ای با بافت تافته
داده‌های تجربی به دست آمده برای نمونه پارچه پنبه‌ای تافته هنگامی که این نوع پارچه به  عنوان نمونه مورد تست واقع شده است در شکل (۱۲) نشان داده شده است. در مقایسه با نتایج آزمایش به دست آمده از نمونه کاغذ ساختگی (شکل ۵) مشاهده می‌شود که شکل موج هر سیکل بافت به طور قابل ملاحظه‌ای با دیگری تفاوت دارد. این امر به نظر می‌رسد به دلیل تفاوت‌های خصوصیات هر پارچه باشد.

انحراف سوزن ماشین دوزندگی Lockstitch

 
۵- نتیجه‌گیری
پس از تعیین سیستم اندازه‌گیری برای انحراف سوزن، روش ارزیابی مشابهی، با هدف فهم بهتر پدیده انحراف سوزن و نیروی انحرافی که سوزن دوخت در حین ورود و خروج به داخل بافت پارچه تجربه می‌کند، ارائه شده است. بنابراین، عقیده بر این است که یافتن رابطه بین انحراف سوزن و دوخت‌پذیری پارچه در آینده آسان خواهد بود. در برنامه بعدی، نسبت به طراحی یک مطالعه تفصیلی اقدام خواهد شد تا همبستگی بین انحراف سوزن و دیگر فاکتورها نظیر، حالت خارج از مرکز بودن سوزن، ساختار بافت، جهت دوخت و غیره و همچنین تعیین ارتباط بین نتایج آنها و دوخت‌پذیری پارچه، مشخص شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.