مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۳۹
کد مقاله
AGR39
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
برآورد قابلیت اکوسیستمی زمین در خصوص برنامه ریزی آب با بهره گیری از تحلیل خوشه خاکستری
نام انگلیسی
The Evaluation of Land Eco-Capability for Water Planting Using Grey Clustering Analysis
تعداد صفحه به فارسی
۳۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
قابلیت اکوسیستمی زمین, جی آی اس, تصمیم گیری چند معیاره, تحلیل خوشه بندی, شهر خاتم
کلمات کلیدی به انگلیسی
GIS, Multi-criteria, decision making, Clustering analysis, Khatam city
مرجع به فارسی
ژورنال جهانی علوم کاربردی
مرجع به انگلیسی
World Applied Sciences Journal
کشور
ایران

برآورد قابلیت اکوسیستمی زمین در خصوص برنامه ریزی آب با بهره گیری از تحلیل خوشه خاکستری

چکیده
برآورد قابلیت اکوسیستمی در ارتباط با بهره گیری از منابع طبیعی به روش های گوناگون بعنوان یکی از اولین مراحل در برنامه ریزی کاربرد زمین بشمار می آید. در این زمینه، محققین از راهکارها و مولفه های ریاضیاتی و آماری جهت تحصیل داده های کمی بهره گرفته اند. بعلت وجود ایده های مختلف و پارامترهای محیطی متفاوت همراه با عدم وجود اطلاعات مکفی در ارتباط با عوامل متعدد تاثیر گذار بر روی پروژه های تحقیقاتی، قابلیت اتخاذ تصمیمی روشن و درست همراه با بیان مقادیر دقیق عددی وجود ندارد. بنابراین، هیچگونه راهکار قطعی در این زمینه مد نظر نمی باشد. در تحقیق جاری، سعی ما ایجاد یک مبنای کمی برای مدل سازی موارد مبهم در خصوص مشخص سازی قابلیت اکولوژیکی زمین می باشد و برای این کار از ترکیب تحلیل خوشه بندی خاکستری (خاص مدل سازی ریاضیاتی تحت شرایط ابهام)، با توجه به سیستم اطلاعات جغرافیایی، استفاده می نمائیم. شهر خاتم (یکی از شهرهای استان یزد) برای این منظور انتخاب شد. اطلاعات GIS این ناحیه با فرمت داده های رستری ارائه شده است. در مرحله متعاقب، معیارهای استاندارد از منابع مختلف برای تعیین قابلیت زمین، جهت کمک به برنامه ریزی آبیاری، بدست آمدند. نقشه های مهیا شده در محیط GIS، با استفاده از تحلیل خوشه خاکستری مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آنها قابلیت کمی اکولوژیکی زمین تعیین شد. در دست آخر، منطقه تحقیقاتی به ۵ گروه (بسیار خوب، خوب، متوسط، نامناسب و بد) تقسیم شد. مهم ترین نتایج حاصله تحقیقاتی شامل تحلیل خوشه بندی خاکستری، بعنوان راهکار برآورد سریع و دقیق ارزیابی قابلیت اکولوژیکی، و کاربرد آن در ارائه معیارها و دسته بندی های استاندارد متخصصین اکولوژی می باشد.

کلمات کلیدی: قابلیت اکوسیستمی زمین، GIS، تصمیم گیری چند معیاره، تحلیل خوشه بندی، شهر خاتم.

 

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

 

مقدمه
زمین را می توان یک منبع محدود و در معرض خطر بحساب آورد، اما در صورت استفاده درست از منابع زمین می توان آن را بعنوان منبع همیشگی و تجدید پذیر بشمار آورد [۱]. انسان ها از همان ابتدا سعی در اکتشاف منابع موجود در زمین و بهره برداری از آنها نمودند. اما با توجه به آنکه آنها ظرفیت های محیط زیستی را در نظر نگرفته بودند، این موضوع عمدتا سبب تخریب منابع موجود گردید. پس از جنگ جهانی دوم برنامه ریزی یکپارچه کاربرد منابع زمین در سطح جهان آغاز شد [۲، ۳]. از شروع قرن بیستم و علی الخصوص در خلال سالیان اخیر، انفجار جمعیت و پدیده شهرنشینی سبب افزایش تقاضا و در نتیجه مصرف بیش از حد منابع از یک طرف و کاهش منابع موجود طبیعی از طرف دیگر شده است. این موضوع اهمیت مدیریت منابع و استفاده مناسب از آنها را خاطر نشان می سازد [۴]. مهم ترین ویژگی مدیریت منابع برنامه ریزی چگونگی استفاده از منابع زمین است. یکی از اولین مراحل این مورد مطالعه قابلیت اکولوژیکی زمین برای استفاده از منابع طبیعی مختلف آن می باشد [۴]. بر خلاف گذشته که فرایند ارزیابی با استفاده از راهکارهای کیفی اعمال می شد، امروزه طراحان نیازمند آمارهای کمی جهت ارزیابی قابلیت های مرتبط می باشند [۵ ـ ۶]. به منظور حاصل آوردن این هدف، محققین به مدل های ریاضیاتی و آماری در طی دهه گذشته رجوع نموده اند. به علاوه، به واسطه انواع معیارها و نقطه نظرات متخصصین و همچنین ویژگی های مختلف منابع، مدل های تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) توجه زیادی را به خود در خلال این بررسی ها جلب نموده اند [۷]. راهکارهای MCDM شامل مجموعه ای از تکنیک ها، همانند روش وزن کشی و تکنیک های همگرایی می باشد که قابلیت ارائه فرصت های لازم جهت مشخص سازی معیارها و رتبه های مرتبط با هر مسئله و ارائه رتبه بندی های دقیق به وسیله متخصصین و طرف های ذینفع را ارائه می نماید [۸]. امروزه، ترکیب راهکارهای MCDM و سیستم اطلاعات جغرافیایی به عنوان یک ویژگی ضروری و الزامی در ارتباط با بکارگیری قابلیت های پردازشی کامپیوترها برای ارزیابی ویژگی های اکولوژیکی و متعاقباً تصمیم گیری در خصوص کاربرد زمین بکار می آید [۹].
به واسطه ناهمگنی در زمان جمع آوری داده ها، عدم وجود مقیاس واحد، حوزه محدود اطلاعاتی در خصوص نواحی و تفاوت های شرایط مورد نیاز بر حسب ویژگی های متخصصین، تحلیل خوشه بندی خاکستری برای ارزیابی قابلیت اکولوژیکی زمین بکار گرفته می شود. به علاوه، لازم است تا قابلیت ترکیب این روش با سیستم اطلاعات جغرافیایی را نیز در نظر گرفت تا بتوان نسبت به حاصل آوردن نتایج سریع و دقیق اقدام نمود. به طور کلی، در این مطالعه، هدف ما ارائه یک مدل کلی می باشد که به صورت دقیق و سریع قابلیت ارزیابی سیستم های اکولوژیکی را داشته و کلیه معیارهای ذکر شده به وسیله متخصصین را نیز شامل شده و بنابراین می بتوان نسبت به بررسی آنها در یک محیط مبهم اقدام نموده و در این راستا ویژگی های کمی مرتبط با قابلیت اکولوژیکی زمین را نیز ارائه داد.

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

 

مواد و روش ها
تصمیمات عمدتاً بر مبنای معیارهای پیشنهادی به وسیله متخصصین اتخاذ می گردند. با این وجود، به واسطه دلایل مختلف، ترجیحات متخصصین عمدتاً بر حسب قضاوت های کیفی مشخص می گردد که بر حسب مقادیر دقیق عددی نبوده و بنابراین غالباً در عمل مبهم می باشند [۱۸]. تئوری خاکستری یکی از روش هایی می باشد که برای بررسی داده های نامکفی تحت شرایط ابهام بکار گرفته می شود. این روش از حداقل میزان داده ها برای تحلیل استفاده نموده و نیازی به راهکارهای آماری ندارد. بنابراین، کاربرد آن در تحلیل ریاضیاتی سیستم ها با توجه به داده های ناکافی در حال افزایش است [۱۹]. در این تحقیق، تئوری سیستم خاکستری برای تحلیل داده ها و تصمیم گیری در خصوص ناحیه تحت مطالعه بکار گرفته شده است.
تحلیل خوشه بندی خاکستری: خوشه بندی خاکستری K یکی از اجزای تئوری خاکستری می باشد. این روش بر مبنای تابع سفید کننده مقادیر خاکستری است. تحلیل خوشه بندی خاکستری یک پروسه آماری خاکستری می باشد که اقدام به بررسی مقدار شاخص های هدف در ارتباط با اهداف مربوطه در رده بندی خاکستری می نماید (همانند دسته بندی هایی که به وسیله متخصصین مشخص شده است) و به علاوه ایجاد تصمیم ها در خصوص عضویت آنها در هر دسته بندی [۲۰]. در حقیقت، این راهکار، N عدد نمونه هدف (j) در P دسته بندی خاکستری رده بندی شده است (k) که با استفاده از M معیارهای مربوطه مدنظر خواهد بود (i).
پیاده سازی مدل برای دسته بندی زمین
ناحیه تحت مطالعه: ناحیه تحت بررسی در حقیقت دارای مساحت ۷۹۳۵ کیلومترمربع می باشد که در جنوب غرب یزد در اطراف شهر خاتم واقع است.
مراحل انجام GCA بر مبنای داده های ناحیه تحت بررسی در محیط GIS:
  • در اولین مرحله، داده های مورد نیاز برای بررسی در محیط GIS در قالب داده های رستر جمع آوری شد. برای انجام این کار، مقدار هر پیکسل در هر نقشه مرتبط با معیار خاص مورد بررسی قرار گرفت، همانند مقدار نمونه (dij). به طور مثال، داده های مرتبط با EC و PH منابع آب منطقه، که به وسیله سازمان آب منطقه ای یزد برای هر نقطه فراهم آمده است به طور کلی در بخش سطحی با استفاده از راهکار وزن فاصله معکوس (IDW) در نظر گرفته شده و در قالب دو نقشه رستر مربوط به این ناحیه آماده شد.

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

 

نتایج و مباحث
نتایج حاصله از این مدل خروجی نشان دهنده ۱۳۱۹ کیلومتر مربع  از منطقه شهری با قابلیت اکولوژیکی بسیار بالا (برای کشاورزی)، ۱۴۵۳ کیلومترمربع با قابلیت اکولوژیکی بالا، ۳۸۰۵ کیلومترمربع با قابلیت سطح متوسط، ۴۹۰ کیلومتر مربع با قابلیت پایین و ۸۶۸ کیلومترمربع با قابلیت بسیار پایینی اکولوژیکی در نظر گرفته شده اند.
در مقایسه با نقشه های نهایی، که در نقشه ۳ ارائه شده است، شکل ۵ با توجه به نقشه کاربردی شهر نشان دهنده نتایج ذیل است:
هم اکنون بیش از ۵۲/۰ زمینه آبیاری با قابلیت تولید محصولات کشاورزی و باغی در رده ۱ و بیش از ۳۲/۰ در رده بندی ۲ قرار گرفته اند. سهم رده بندی های ۳، ۴ و ۵ به ترتیب عبارتند از ۵/۱۱ و ۸/۳ و ۷/۰٫

اکوسیستم زمین آب تحلیل خوشه خاکستری

 

نتیجه گیری
یکی از نتایج این تحقیق ارائه روش تحلیل خاکستری برای ارزیابی قابلیت اکولوژیکی و آماده سازی زمین در آن دسته از نواحی می باشد که به آنها دسترسی کافی و یا اطلاعات کافی نداشته و شرایط آنها نامشخص است. نتیجه دیگر جمع آوری و ارائه پارامترهای ضروری برای انجام چنین مدلی می باشد. با استفاده از این مدل با توجه به ظرفیت های GIS ما می توانیم نوعی روش نسبتاً سریع و در عین حال دقیقی را در ارتباط با فرایند آماده سازی زمین بکار گیریم. این موضوع به نظر می رسد که به واسطه محاسبات ساده تر ریاضیاتی، در مقایسه با روش های فازی، تحلیل خوشه بندی خاکستری به عنوان یک جایگزین خوب برای ارزیابی قابلیت اکولوژیکی زمین در آن دسته از نواحی که از داده های مکفی برخوردار نمی باشند می باشد.
در این تحقیق، وزن نمودن خاکستری برای وزن کردن معیارها بکار گرفته شد. این موضوع نیز پیشنهاد شده است که در مطالعات آتی راهکارهای دیگری به منظور برآورد دقت هر کدام از روش ها در GCA بکار گرفته شود. به علاوه، این موضوع پیشنهاد می شود که به هنگامی که چنین روشی برای ارزیابی قابلیت اکولوژیکی زمین و تصمیم گیری در خصوص فرایند مهیا سازی زمین بکار گرفته می شود، کاربردهای متعددی را در عین حال به منظور ارتقای دقت این روش مدنظر قرار داد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.