مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 58000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۴
کد مقاله
WOD24
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت
نام انگلیسی
Kiln Schedules for Hardwood
تعداد صفحه به فارسی
۵۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۳۸
کلمات کلیدی به فارسی
برنامه زمانی، کوره،  چوبهای سخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Kiln Schedules for Hardwood
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

برنامه زمانبندی کوره در حقیقت یک برنامه کاری دقیق می‌باشد که می‌بایست زمانبندی مشخص و تعادل لازم در خصوص نیاز به خشک‌سازی الوار در سریع‌ترین زمان ممکن و ممانعت از بوجود آمدن شرایط سوختگی شدید الوار که باعث نقصهای مربوط به خشک سازی  بر روی آن می‌شود را فراهم آورد. این برنامه شامل یکسری از دماهای خشک و مرطوب اندازه‌گیری شده می‌باشد که تشکیل دهنده دما و رطوبت نسبی کوره بوده و در مراحل مختلف فرآیند خشک‌سازی بکار گرفته می‌شوند. بدین منظور درجه حرارت لازم و مطلوب برای روال خشک‌سازی و ممانعت از بروز نقصهای ناشی از خشک شدگی زیاد بکار گرفته می‌شود. تنشها یا بارهایی که در طی فرآیند خشک سازی نمودار می‌گردند، بوجودآورنده فاکتورهای محدود‌کننده می‌باشند که برای برنامه‌ریزی زمانی کوره بکار می‌آیند. این زمانبدنی می‌بایست بگونه‌ای صورت پذیرد که تنشهای روال خشک سازی بیش از قدرت چوبها، در دمای مشخص، و میزان رطوبت نشود. در غیر این صورت سطح روی چوب یا داخل آن ترک برداشته و یا آنکه بوسیله نیروهایی که سلولهای چوب را فرومی‌پاشند خرد خواهد شد. با کاهش میزان رطوبت، چوب بطور معمول دارای قدرت بیشتری می‌گردد و به میزان کمتری، با افزایش رطوبت سست‌تر و ضعیفتر می‌شود. نتیجه کلی این مبحث بدین صورت می‌باشد که با بیشتر شدن خشکی قدرت چوب بواسطه کاهش میزان رطوبت افزایش یافته و در نتیجه می‌تواند شرایط خشکی محیطی بالاتر و رطوبت نسبی کمتری را بدون ترک خوردگی تحمل نماید. البته این پدیده‌ بصورت مطلوب روی می‌دهد چرا که به هنگامی که چوی خشک می‌شود، نرخ خشکی آن با توجه به هر دمایی کاهش خواهد یافت. همچنین توانایی بالا بردن دما خشک‌سازی می‌تواند بعنوان کمکی در امر ابقای یک نرخ سریع و منطقی در فرآیند خشک سازی مطرح باشد. از اینرو، پروسه خشک‌سازی سریع در کوره‌ها بوسیله استفاده از دمای بالا، تا حد ممکن، و رطوبت نسبی پایین، تا حد ممکن، تحصیل می‌شود. برای چوبهای سخت، رطوبت نسبی می‌تواند، بطور کلی، قبل از افزایش دما به میزان اساسی کاهش یابد.
 

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

 برنامه‌‌های زمانی چوب سخت
برنامه‌‌های زمانی معمول چوب سخت
تستهای مقدماتی و تجارب تجاری قابل ملاحظه نشان داده است که برنامه‌ریزیهای کلی که بوسیله لابراتوار محصولات جنگلی بر روی کوره‌هایی که بوسیله بخار گرم می‌شوند، و در این فصل معرفی می‌شوند، انجام شده است حکایت از تناسب این کوره‌ها برای فرآیند خشک‌سازی الوار چوب‌سخت به ضخامت ۲ اینچ و نازکتر  می‌باشد. آنها در حقیقت فرمی پایه را برای استفاده بوسیله یک اپراتور، به منظور طراحی اقتصادی‌ترین برنامه برای نوع خاصی از کوره، ارائه می‌نمایند. اطلاعات مرتبط در خصوص کاربرد و اعمال تغییرات این برنامه‌ها، همراه با پیشنهاداتی برای فرآیند خشک‌سازی چوبهای سخت ضخیم نیز ارائه شده است.
پایه و مبنای میزان رطوبت
هم سرعت خشک سازی و هم مستعد بودن در برابر نقصهای مربوط به انجام فرآیند خشک سازی مرتبط با میزان رطوبت الوار می‌باشد، از اینرو برنامه‌ریزیهای کوره معمولا بر مبنای میزان رطوبت می‌باشد. کنترل موفق نقصهای این فرآیند همراه با داشتن بالاترین میزان ممکن نرخ خشک سازی در چوبهای‌سخت منوط به انتخاب درست و کنترل دما و رطوبت نسبی در کوره می‌باشد.

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

ملاحظات مرتبط با مواد
برنامه‌ریزیهای عمومی معمولا برای آن دسته از چوبهای سختی هستند که می‌بایست نسبت به خشک‌سازی آنها در زمانی که هنوز تازه هستند اقدام کرد. این برنامه‌ها را می‌توان جهت کاربرد الواری که قبلا از طریق جریان هوا خشک شده‌اند تغییر داد. بکارگیری آنها برای الواری نظیر الوار چوب سخت اره‌ شده مسطح مشکل‌تر می‌باشد، چرا که میزان رطوبت الوار نرم قسمت پوسته درختان با میزان رطوبت چوبهای سخت در بسیاری از گونه‌ها متفاوت می‌باشد. اغلب نمونه‌های کوره، که در برنامه‌ریزی کوره‌ها کاربرد دارند، باید از چوبهای‌سخت تست شده از نظر میزان رطوبت انتخاب شده باشند. تغییرات لازمه، برای الواری که کلا یا عموما بصورت نرم و برگرفته از قسمتهای زیر پوسته درخت می‌باشند، بعدا در این فصل توصیه می‌شود.
برنامه‌ریزیهای توصیه شده برای کوره‌هایی که با بخار کار می‌کنند
برنامه‌ریزیهای دمای مرطوب و خشک در جدول ۱ و ۲ نشان داده شده است. این موارد مشخص کننده رطوبت نسبی و میزان توازن رطوبت چوب (EMC) می‌باشد. جدول ۱  چهارده مورد برنامه دمایی را لیست نموده است که در محدوده برنامه ملایم،T1، شروع شده و تا محدوده شدید،T14، ادامه می‌یابد.
در تمامی موارد، دماهای اولیه می‌بایست حفظ شوند تا آنکه میزان متوسط رطوبت نمونه‌های کنترلی به ۳۰% برسد.

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

ترکیب یک برنامه خشک‌ سازی
نمونه نشان داده شده در جدول ۶ را می‌توان برای ترکیب یک برنامه خشک‌سازی بشرح ذیل بکار برد:
  • از جدول ۴، کد برنامه الوار مد نظر برای فرآیند خشک‌سازی را بیابید. در جدول ۶ کدهای مربوطه برای افرای قندی ۴/۴ T8-C3 می‌باشند. کدهای مذکور را در بالای فرم قرار دهید.
  • از آنجائیکه اولین تغییر در شرایط خشک‌سازی شامل کاهش دمای مرطوب می‌باشد، نسبت به نوشتن مراحل کاهش دمای مرطوب، اعداد ۱ الی ۶، در ستون ۲ اقدام نمائید.
  • در ستون ۳، مقادیر میزان رطوبت، منطبق با این مراحل در کلاس میزان رطوبت در جدول ۲، را یادداشت نمائید. در این مثال کلاس مد نظر C می‌باشد، از اینرو، مقادیر مربوطه عبارتند از: ۴۰> ، ۴۰، ۳۵، ۳۰، ۲۵ و ۲۰٫

 

نمونه‌های برنامه‌های ترکیبی
برخی از برنامه‌های مخصوص چوبهای سخت که از جداول ۱ و ۲ استخراج شده‌اند را می‌توان در جدول ۷ مشاهده نمود. مطالعه این جداول  به هنگامی که ترکیب و ساخت برنامه‌های دیگر گونه‌ها مد نظر است مفید خواهد بود.

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

اعمال تغییرات در برنامه‌های چوب سخت معمولی
به هنگامی که اپراتور کوره انواع خاصی از الوار را با استفاده از یکی از برنامه‌های معمولی کوره بدون نقص یا تخریب چندانی خشک نمود، زمان آن فرا رسیده است تا به منظور کاهش زمان خشک سازی تغییراتی در برنامه اعمال شود. در این خصوص، شاید الوار بدون نشان دادن نقص جدی بتوانند یک برنامه حاد را تحمل نمایند و یا آنکه در روال خشک سازی الزامی برای آنکه الوار هیچگونه نقصی نداشته باشند، وجود ندارد.
تغییر برنامه‌های تنزل دمای مرطوب
کلاسهای میزان رطوبت (جدول ۳) بگونه‌ای سازماندهی شده‌اند که گونه‌های چوب را بتوان بر اساس میزان رطوبت الوار تازه قسمت مغزچوب دسته‌بندی نمود. محدوده‌های میزان رطوبت این کلاسها بر اساس یک مبنای محافظه‌کارانه انتخاب گشته‌اند. از اینرو، اولین تغییری که اپراتورهای کوره می‌بایست مد نظر داشته باشند ، در صورتی که میزان رطوبت الوار تازه نزدیک با آخرین مقادیر ذکر شده در آن کلاس باشد، حرکت بسمت یک کلاس دارای میزان رطوبت بالاتر می‌باشد.
استفاده از برنامه‌های تنزل دمای مرطوب نوعH 
یک کلاس رطوبت خاص مخصوص، که بصورت H طراحی شده است، بگونه‌ای مورد بازنگری قرار گرفته است که اولین تغییر در تنزل دمای مرطوب را بتوان به هنگامی بوجود آورد که یک سوم میزان رطوبت الوار تازه ار دست رفته باشد و از این طریق بتوان افزایش بیشتری در تنزل دمای مرطوب ایجاد نمود. این امر مخصوصا به هنگامی مفید است که خشک نمودن الوار تازه با بیش از ۱۴۰% حجم رطوبت مد نظر باشد. با این وجود می‌توان این روال را برای الوار تازه دارای ۱۰۰% میزان رطوبت یا بیشتر نیز بکار گرفت. برنامه‌های H  در جدول ۸ ارائه شده است. تعداد برنامه‌های  دمای مرطوب مشابه با مورد عرضه شده در جدول ۲ می‌باشد.

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

تغییر برنامه‌های دمایی
یکی از عناصر حیاتی برای ممانعت از پدید آمدن حالت اضمحلال و لانه‌زنبوری، دو عیبی که در اواخر فرآیند خشک سازی ممکن است بروز نماید، دما می‌باشد. تا زمانیکه اپراتور تجربه کافی را در روال خشک نمودن الوار خاص با توجه به ضخامت آنها را بدست نیاورده باشد،  می‌بایست از برنامه توصیه شده خاص برای انجام روال خشک سازی استفاده نمود. برنامه‌های دمایی کلی بصورت ایمن اغلب الوار را در روال خشک سازی تجاری تحت پوشش قرار می‌دهد. در صورتی که الواری که تحت فرآیند خشک نمودن قرار گرفته است از نوع برنچوب باشند و یا خصیصه‌های ذاتی خاصی نداشته باشند که منجر به بروز نقصهای روال خشک سازی گردد، افزایش عدد دمایی (T) تا ۱ یا ۲ برای تحصیل میزان بیشتر دمای اولیه ۱۰ درجه فارنهایت مجاز می‌باشد.
تغییرات در محدوده برنامه
تنها تغییر عمده‌ای که می‌توان در محدوده برنامه تنزل دمای مرطوب بعمل آورد، کاهش سریع دمای مرطوب در طی مراحل میانی روال خشک سازی می‌باشد. دیدگاه منطقی در این خصوص افزای تنزل دمای مرطوب در مراحل ۳ و ۴ جدول ۲ می‌باشد. این تغییرات را می‌بایست با احتیاط انجام داد. همچنین قبل از انجام تغییرات بعدی لازم است تا نسبت به خشک نمودن چندین محموله الوار اقدام شود. در صورتی که هر گونه نقصها یا ترک‌خوردگیهایی روی دهد، لازم است تا به نزدیکترین برنامه رضایت بخش قبلی مراجعه شود.
برنامه‌های مخصوص چوبهای سخت
با وجود آنکه برنامه‌های عمومی چوبهای سخت، با کمترین تغییرات، معمولا بهترین نتیجه را در روال خشک نمودن الوار برای اغلب موارد کاربردی ارائه می‌نمایند، در برخی از مواقع با اعمال برنامه‌های خاص می‌توان مزیتهای بیشتری را بدست آورد. برخی از این موارد بشرح ذیل است:
 
 

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

برنامه‌هایی برای حداکثر استحکام
چنانچه الوار در معرض دمای بیش از ۱۵۰ درجه فارنهایت قرار گیرند، ممکن است تا اندازه‌ای از میزان قدرت یا استحکام آنها بطور همیشگی کاسته شود. در دمای کوره ۲۰۰ درجه فارنهایت یا کمتر، تنها در صورتی که الوار برای مدت زمان زیادی حرارت ببینند قدرت و استحکام زیادی را از دست خواهند داد. از اینرو، برنامه‌های معمولی خشک سازی و رویه‌های عملیاتی مناسب در این خصوص باعث کاهش قابل توجه قدرت الوار نخواهند شد و استحکام نهایی آنها معمولا برای اغلب کاربردها کفایت دارد. با این وجود، به هنگامی که الوار می‌بایست برای مصارفی بکار گرفته شوند که در آنها نیاز به قدرت و استحکام بالا بر حسب وزن مخصوص وجود داشته باشد،
برنامه‌های جایگزین برای برخی از گونه‌ها
برخی از گونه‌ها دارای خصیصه‌های خشک سازی ویژه‌ای می‌باشند و یا آنکه دلیل خاصی برای کاربرد برنامه‌های خاص وجود دارد. برخی از برنامه‌های مفید در این خصوص در پاراگرافهای زیر مشخص شده‌اند. این برنامه‌ها همراه با دیگر برنامه‌های خاص در جدول ۱۱ ذکر شده است.
درخت گردوی آمریکایی
رتبه‌های بالای چوب درخت گردو در برخی از موارد برای محصولات دارای کیفیت بالا و خاص بکار برده می‌شود. برای این محصولات می‌بایست برنامه‌ای محافظه‌کارانه و خاص، بیشتر از آنچه در جدول ۴ لیست شده است، را بکار گرفت.

برنامه زمانی کوره برای چوبهای سخت

 

برنامه‌های دمای- بالا
برنامه‌های دمای بالای روال خشک ‌سازی معمولا بعنوان استفاده از دمای خشک بالای ۲۱۲ درجه فارنهایت، اغلب در محدوده ۲۳۰ الی ۲۵۰ درجه فارنهایت، تعریف گردیده‌اند. تحقیقات و تجارب اندکی نشان داده است که بسیاری از چوبهای سخت دارای دانسیته یا تراکم کم را می‌توان در دمای بالا خشک نمود در حالیکه کیفیت آنها همچنان حفظ می‌شوند. برنامه‌های مد نظر برای این گونه‌ها در جدول ۱۳ نشان داده شده است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.