مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۴
کد مقاله
AGR04
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تأثیر اکسل  در رشد گلخانه‌ای  گل سوسن- زنبق پس از چیدن
نام انگلیسی
Effect of Accel on the Postharvest Vase Life of Easter Lily
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
گل سوسن سفید یا زنبق، اکسل، تاخیر ‌زردی برگها، تاخیر ‌پژمرده شدگی گل،  کلروفیل، نیتروژن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Easter lily, accel, delayed leaf yellowing, delayed flower senescence, chlorophyll, nitrogen
مرجع به فارسی
ژورنال علم برداشت محصول و بهره‌برداری از خاک
مرجع به انگلیسی
Journal of Agronomy
کشور

تأثیر اکسل  در رشد گلخانه‌ای  گل سوسن- زنبق پس از چیدن

خلاصه
آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه به منظور تحقیق و بررسی در مورد تأثیر اکسل (اختصار واژه  اکسلوراندو  به معنای مواد تاثیر گذار در رشد و نگهداری گیاه می‌باشد)  بر روی حیات گلخانه‌ای  گلهای چیده شده سوسن سفید یا زنبق می‌باشد . ساقه‌های گل کرده و شکوفه کرده گل زنبق ، از یک مزرعه تجاری در گابورون ایالت باتسوانا  خریداری شده‌اند . اکسل به میزان ۲۵ ،  ۵۰ و یا ۷۵ mgL  بصورت مشخصی از زرد شدن بیش از حد برگ گل زنبق ، یا ‌پژمرده شدن گل و ریزش آن جلوگیری کرده، بالا رفتن آب در گل را افزایش داده، حیات گلخانه‌ای گل را نیز بهبود بخشیده و تجزیه کلروفیل برگ و نیتروژن آن را به تأخیر انداخته است. نتایج نشان می‌دهد که اکسل می‌تواند به عنوان یک راه‌حل نگهداری گل چیده شده تجاری، جهت ممانعت از زردی که بعنوان یکی از مشکلات کاری است ، در مورد گل سوسن و دیگر گلهای قلمه شده، مورد استفاده قرار ‌گیرد.

 

کلمات کلیدی: گل سوسن سفید یا زنبق، اکسل، تاخیر ‌زردی برگها، تاخیر ‌پژمرده شدگی گل،  کلروفیل، نیتروژن

 

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

 

مقدمه
گل زنبق یک گل قلمه‌ای مهم در آفریقای جنوبی ،‌کنیا ، اسرائیل ، ایالت متحده آمریکا،‌ اروپا و ‌ژاپن می‌باشد . خانواده گل زنبق بسیار بزرگ و گسترده بوده و شامل محصولات و گلهای پرورش داده شده مهم تجاری به شرح زیر است:
 آلیوم ، برودیا ، کانوالاریا ،‌گل سیریش ، گل سنبل ، لاچنیا ، گل سنبل تاکی ، گیاه شیر مرغ  و گل لاله.
پژمرده شدن و از بین رفتن برگهای پایینی یک مسئله و مشکل متداول در رشد و تولید گل زنبق می‌باشد . زرد شدن برگها در گل زنبق به صورت یک اختلال و آشفتگی تدریجی و آهسته در طول زمان پرورش و رشد آن در گلخانه، یا بصورت یک حادثه مصیبت ‌بار و ناگهانی، به دنبال انبار کردن گلهای سوسن شکوفه داده در سردخانه، بوقوع می‌پیوندد . در طول زمان رشد و پرورش گل، برگها زرد شده و از بین می‌روند. این عمل زرد شدن برگها از ساقه‌های ابتدایی و یا پایینی شروع شده و در طول زمان مرتبا به سمت بالا جریان می‌یابد. زرد شدن برگها کیفیت استیک گلهای زنبق را کاهش می‌دهد. دو مورد استعمال و کاربرد اکسل (بنزیلادین : ژبیرلین GA4+7)  به میزان ۵۰  ppm از زرد شدن برگهای پایینی جلوگیری کرده است. اولین مورد استفاده از آن در ۱۰ تا ۱۴ روز قبل از مشاهده شدن جوانه‌ها ‌و دومین مورد استفاده از آن ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از مشاهده جوانه‌ها یا شکوفه‌ها می‌باشد. استفاده از پرومالین ، بنزیلادنین و ژیبرلینها به میزان ۱۰۰ppm  در برگهای پایینی بعد از ۶۰ روز پس از ظهور برگ از زرد شدن برگها جلوگیری می‌کند. اما، استفاده از A-Rest (آنسیمیدول)‌ فرایند پژمرده شدن و از بین رفتن گل زنبق، در برگهای پایینی، را وخیم‌تر می‌نماید. زرد شدن تدریجی و آهسته برگهای نزدیک به ریشه و یا پایینی گل زنبق همچنین به کمبود نیتروژن نسبت داده شده است که می توان با افزایش کود نیتروژن‌دار خشک با خاصیت انتشار کم در محیط  از آن جلوگیری نمود.
 

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

 

مواد و روشها
سایت آزمایش
دو آزمایش در آزمایشگاه به منظور تحقیق و بررسی در مورد تأثیر اکسل بر روی حیات گلخانه‌ای  گلهای زنبق چیده شده انجام گرفت. ساقه‌های گل داده و شکفته شده گل زنبق، ‌هنگامی که جوانه‌ها  حالتی پف کرده و سفید داشتند خریداری شده و با انتقال به یک مزرعه تجاری در گابورون در ایالت بوتسواها در ۸ آوریل ۲۰۰۴ و ۱۳ آوریل ۲۰۰۴ گلهای آنها نمودار شد.  جوانه‌های بین ۵۰ تا ۸۰ cm در صبح روز خریداری بسته‌بندی گردیده و در همان روز در آزمایشگاه فیزیولوژی (علوم طبیعی)‌ گیاهان در دپارتمان علوم محصول و تولید، ‌در دانشکده کشاورزی بوتسواها دریافت شد.

 

روش و طراحی آزمایش
گلها فورا از بسته‌ها باز شده به اندازه ۲ cm در زیر آب چیده شدند تا از انسداد هوا جلوگیری شود. سپس ساقه‌های چیده شده در سطلهای پلاستیکی ۱۰ لیتری، حاوی محلول ۱۰ % نیشکر در ۴۳-۳۸ درجه، بمدت ۲ ساعت به منظور هیدراته شدن مجدد گلها قرار داده شد. ۱۰ ساقه برای هر عمل مورد استفاده قرار گرفت. ساقه‌های گلها در گلدانهای پلاستیکی، حاوی ۵۰ و ۲۵ و ۰ و یا mgl75 اکسل، قرار گرفتند. اکسل مایعی تغلیظی و غنی حاوی ۲۵g a.i L بنزیلادنین (BA)‌ و ۲g a.i L GA4+7 می‌باشد (آزمایشگاههای آبوت ، شیکاگوی شمالی ، ایالت نویز ، ایالت متحده آمریکا). گلدانهای حاوی اکسل در غلظت‌های ‌مختلف در یک طراحی کاملا تصادفی با A بار تکرار شکل گرفتند. گلهای کنترلی در آب مقطر نگهداری می‌شدند. گلدانها همچنین حاوی ۶۰% نیشکر و ۲۳/۰% هیپوکلریت سدیم بودند. این آزمایشات در یک آزمایشگاه با دمای محدود   و ۴۵-۴۰% همراه با روشنایی مداوم بوسیله لامپهای فلورسنت سیلوآنیای سفید-‌ ملایم (۶۵ ولت ، ۲۴۰وات) با شدت ۴۱۶۰ J S ‌انجام پذیرفت.
 
تعیین متغیرهای وابسته
حیات گلخانه‌ای گلهای زنبق چیده شده با محاسبه تعداد روزها، بر اساس ۵۰% زردشدگی برگ گلها و تعداد ساقه‌های چیده شده که نشان دهنده زرد شدن برگ آنها بعد از ۳ ، ۷ ، ۱۴ ، ۲۱ و ۲۸ روز می‌باشد و همچنین تعداد گلهایی که جدا شده‌ و حیات گلها (تعداد روزهای محو شدن ۵۰% رنگ گلبرگ)، مشخص شد.
محتوی کلروفیل برگ بعد از ۲۸ روز از ۵ برگ در هر تکرار تعیین شد. دو بخش مرکزی در قسمت سر (به قطر mm17) در هر برگ با استفاده از سوراخ‌کن کرکی بریده شده و سپس ۱۰ مورد در هر دفعه تکرار ، در ۴/۰ میلی‌لیتر ۰٫۱ N HC1  در متانول۲۵ درجه در اتاقی تاریک به مدت ۲۴ ساعت، تحصیل شد. میزان جذب موارد حاصل شده با استفاده از طیف UV-VIS RS دستگاه اسپکتور فوتومتر اندازه‌گیری شد. محتوای کلروفیل برگ گل با جذب به میزان ۶۵۳ nm اندازه‌گیری شده. معادله زیر جهت محاسبه محتوای کل کلروفیل برگ مورد استفاده قرار گرفت. کلروفیل    ۲۴٫۸۸X A 653  = (۲mgcm). جائیکه A‌ جذب درnm  ۶۵۳ بوده و ضریب جذب مولی نیز برابر با ۸۸/۲۴ می‌باشد.

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

 

تحلیل و آنالیز اطلاعات
آنالیز واریانس بر روی اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از مدلهای خطی کلی (Proc GLM)، بسته برنامه سیستم آنالیز و تحلیل آماری، اجرا شد. رویه تک متغیری بر روی محصولات باقیمانده، جهت تایید فرضیات نرمالیته محققان، اجرا شد. در جائیکه آزمون- اف قابل توجه مشاهده شد، روشهای مورد نظر با استفاده از حداقل تفاوت قابل‌ملاحظه در p=0.05  تفکیک گردید. به علت تشابه اطلاعات بدست آمده از دو آزمایش، اطلاعات مورد نظر در حین آنالیز و تحلیل فوق با یکدیگر وفق داده شدند.

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

 

نتایج
اکسل به میزان قابل‌توجهی از زرد شدگی سریع برگ در گلهای زنبق (جدول ۱)‌ ممانعت نمود. گلهای زنبق نگهداری شده در آب مقطر بعد از ۳ روز شروع به زرد شدن کردند، در حالیکه گلهای نگهداری شده در اکسل به میزان ۲۵ و با ۵۰ میلی‌گرم‌ لیتر، بعد از ۱۴ روز (جدول ۱) نشانه‌هایی از زرد شدن را نشان می‌داد. اکسل به میزان ۲۵ ، ۵۰ و یا ۷۵ میلی‌گرم لیتر به میزان مهمی ، ‌تعداد ساقه‌های گل چیده شده زرد شدن برگها را کاهش داد (جدول۱). هیچ تفاوت و اختلاف مهمی بین غلظت‌های اکسل و توانایی‌هایشان، جهت کاهش زرد شدگی حاد برگهای زنبق بعد از ۱۴ روز، وجود نداشت (جدول۱). نگهداری گلهای زنبق در ۲۵، ۵۰، ۷۵ میلی‌گرم لیتر اکسل به میزان مهمی روزهای طراوت برگها تا زمان زرد شدگی را ۵۰% بهبود بخشید (جدول۱)‌. تاخیر در زرد شدگی برگها با افزایش غلظت اکسل افزایش یافت. گلهای زنبق نگهداری شده در ۵۰ میلی‌گرم لیتر اکسل، تعداد روزهای مرتبط با زردشدگی برگها را به میزان ۵۰% بهبوده داده و به ۱۹٫۵ روز در مقایسه با موارد کنترلی جدول ۱ رسانید. هیچ تفاوت مهمی بین گلهای نگهداری شده در ۲۵ یا ۷۵ میلی‌گرم لیتر اکسل در این خصوص وجود نداشت (جدول ۱). گلهای زنبق نگهداری شده در ۵۰ میلی‌گرم لیتر اکسل به مدت ۱۱٫۷ تا ۱۰٫۷ روز، بیشتر از گلهایی که به ترتیب در ۲۵ یا ۷۵ میلی‌گرم لیتر اکسل نگهداری شده بودند ، باقی ماندند.

 

اکسل رشد گلخانه‌ای گل سوسن زنبق

 

بحث و گفتگو
اکسل بترتیب در برگیرنده فوتوهورمونهای بنزی‌لادنین و ژیبرلینها (GA4+7)  در یک نسبت ۱۰ به ۱ می باشد. اکسل به میزان ۲۵، ۵۰ و ۷۰ میلی‌گرم لیتر‌ بصورت مشخصی سرعت زرد شدن برگ گلهای زنبق را با به تاخیر انداختن تجزیه کلروفیل و نیتروژن باعث می‌شود. نشان داده شده است که سیتوکینها بیشتر بجای ارتقای میزان سنتز پروتئین، با توقف تجزیه کلروفیل و پروتئین از پژمرده شدن برگ جلوگیری می‌کنند. همچنین گزارش شده است که سیتوکینها میزان رشد و نمو کلروپلاست و تولیب کلروفیل را توسعه و افزایش می‌دهند. پالسهای سیتوکینین و ژیبولین گلهای چیده شده آلسترومریا به میزان موثری از زردی برگ جلوگیری می‌نمایند. اسپری۱۰۰ میلی‌گرم لیتر BA در ترکیب با ۱۰۰ میلی‌گرم لیتر GA4+7 ‌ به گلهای زنبق ، به هنگامیکه جوانه‌ها یا شکوفه‌های گل دارای طول ۸cm ‌ هستند موثر می‌باشد. اما این عمل در زردی گلها بیشتر از ۱۴ روز، قبل از انبار کردن و ذخیره‌سازی سرد و یا حمل‌ونقل، تاثیری ندارد.‌ همچنین بکارگیری این روش در حفظ برگهای زرد موثر نبوده ولی از پژمردگی برگهای سالم جلوگیری می‌نمود.
گزارش شده است که سیتوکینها بازدارنده‌های بهتری برای حفظ گلهای سرخ و ریزش گلبرگهای آن می‌باشند. در مطالعه حاضر ،‌ اکسل به میزان ۲۵، ۵۰ و یا ۷۵ میلی‌گرم لیتر ریزش گل را به تاخیر انداخته و محوشدگی رنگ گلبرگ را نیز کاهش داده است. اکسل‌ پدیده پژمرده شدگی را در گل زنبق به تاخیر انداخت. احتمالا در این خصوص BA و GA4+7 با تعامل با هم از بیوسنتز اتلین و عمل آن جلوگیری نمودند. بیشتر گلهای چیده شده سطح بالایی از اتلین را در زمان شکوفه‌دهی تولید می‌کنند. اتیلن باعث پیچش گلبرگها ، محوشدگی رنگ، پژمرده شدن و ریزش بسیاری از گلها می‌شود. در پایان ، اکسل‌ زرد شدگی برگ و پژمرده شدن گل را به تاخیر انداخته و باعث  بهبودی عمل جذب  آب شده  و علاوه بر این، تجزیه کلروفیل و نیتروژن را به تاخیر انداخته و از اینرو باعث افزایش حیات گلخانه‌ای گلهای زنبق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.