مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۵۶
کد مقاله
IND56
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد
نام انگلیسی
Analysis Plant Layout for Effective Production
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
تکنیک تخصیص نسبی تسهیلات به صورت کامپیوتری, طراحی و جانمایی کارخانجات, تولید
کلمات کلیدی به انگلیسی
CRAFT, Plant Layout, Production
مرجع به فارسی
ژورنال بین المللی مهندسی و فناوری پیشرفته (IJEAT)
دپارتمان مهندسی مکانیک، آکادمی ناکپور، هندوستان
مرجع به انگلیسی
International Journal of Engineering and Advanced Technology (IJEAT)
کشور
هندوستان

 تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

چکیده
هدف این مقاله ارتقای سیستم طراحی یا چیدمان و جانمایی کارخانجات در ارتباط با صنعت تولید به منظور بهینه سازی فضا، حذف موانع موجود در خصوص حرکت مواد و نهایتا حصول بهره وری حداکثری می باشد. چیدمان کنونی و فرایند عملیاتی هر یک از بخش های خاص (یعنی بخش ذخیره سازی مواد، بخش برش، خرید ماشین آلات، ساخت و ساز، اسمبلی / مونتاژ  و بخش کنترل و ذخیره سازی محصولات نهایی) مورد بررسی قرار می گیرند. مشکل مرتبط با بهینه سازی فضا و الگوی حرکت مواد  نیز مشخص خواهد شد. نمودار فرایند جریان انجام کار هر محصول مورد مطالعه قرار گرفته و به وسیله روش گردش حداقلی محصول و تکنیک تخصیص نسبی تسهیلات به صورت کامپیوتری( CRAFT) مورد آنالیز و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. نتیجه معرف آن است که بخش مواد خام، بخش برش و کارگاه های تولید می بایست به گونه ای تغییر و تحت طراحی مجدد قرار گیرند تا آنکه قابلیت تسهیل گردش مواد بوجود آید. تناسب طراحی جدید کارخانجات  سبب کاهش فاصله گردش مواد و هزینه حمل و نقل می شود که خود در مقابل موجب افزایش تولید خواهد شد.

کلمات کلیدی: تکنیک تخصیص نسبی تسهیلات به صورت کامپیوتری، طراحی و جانمایی کارخانجات، تولید

۱- مقدمه
در بخش های صنعتی، تولید آن دسته از محصولاتی حایز اهمیت می باشد که از کیفیت بالایی برخوردار باشند و بتوانند نیازهای مشتریان را نیز پاسخ دهند. این بخش تحت منابع موجود نظیر مستخدمین، ماشین آلات و دیگر تسهیلات کارخانه ای انجام گرفته است. با این وجود، ارتقای طراحی یا جانمایی کارخانه و تأسیسات مرتبط، به عنوان یکی از ابزاری تلقی می شود که قابلیت پاسخگوئی به ویژگی های بهره وری روزافزون صنعتی را خواهد داشت. طراحی جانمایی تأسیسات یکی از مبنای اساسی ساختار امروزی کارخانجات صنعتی به شمار می آید که می تواند بر روی بخش های مختلف شغلی به طور مؤثر تأثیر گذار باشد. بر این مبنا لازم است تا قابلیت طراحی مناسب و استقرار متناسب مستخدمین، مواد، ماشین آلات، تجهیزات و دیگر امکانات و تأسیسات تولیدی را داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم بهترین شرایط مربوط به طراحی یا جانمایی تأسیسات را به دست آوریم.
یک جانمایی کارآمد می تواند در تعامل و ارتباط با کاهش چرخه های تولید، کار در جریان، زمان های بیکاری، تعداد گلوگاه ها یا زمان جابجایی مواد و همچنین افزایش خروجی تولید، همراه با پیاده سازی استلزامات مربوط به بهره وری باشد. چنین موردی را می توان به عنوان یک استراتژی تجاری مطرح نمود که تمرکز آن بر روی ارتقای درک نیازهای مشتریان، بهره وری سیستم تجاری و عملکرد مالی دانست. جانمایی تأسیسات یا مبحث طراحی کارخانجات به عنوان یک خط مشی جدید و پرمزیت در محیط تجاری به شمار می آید که از محبوبیت زیادی برخوردار شده است.

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

 

۲- تحقیقات مقاله
Anucha Watanapa، یک نوع طراحی کارخانه ای خاص را برای حذف موانع گردش مواد و حصول بهره وری حداکثری ارائه نموده است. در این مرحله، چیدمان کنونی و فرایند عملیاتی هر بخش مورد بررسی قرار گرفته است. مشکل بر حسب گردش مواد هر یک از بخش های عملیاتی شناسایی و بررسی می شود. نتیجه نشان دهنده آن است که بخش تکمیل و بررسی می بایست به گونه ای مورد بازنگری قرار گیرد تا گردش مواد بخوبی در آنها جریان داشته باشد. تناسب این طرح جدید قابلیت کاهش فاصله گردش مواد را داشته که خود موجب افزایش تولید خواهد شد.
Saifallah  Benjaafar نیز اقدام به مخاطب قراردادن مشکلات طراحی انعطاف پذیر چیدمان کارخانه ای برای تولید تأسیساتی نموده است که در آن نیازهای محصول به صورت متغیر و متنوع می باشد. این چیدمان متنوع یکی از مواردی می باشد که قابلیت بهره گیری از سیستم جابجایی مواد به صورت کم هزینه علیرغم نوسانات در سطح تولید محصول را خواهد داشت. روش های بهینه و ابتکاری / مکاشفه ای (CRAFT) برای ایجاد چیدمانهای انعطاف پذیر و مشخص نمودن ویژگی های مربوطه تحت فرضیه های عملیات و طرحهای مختلف ارائه شده اند.

 

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

۳- برنامه ریزی طراحی کارخانه
الف. راهکار طراحی چیدمان تأسیسات
سه رویه ذیل در این ارتباط مدنظر می باشد:
  1. بررسی اصول چیدمان کارخانه
  2. جمع آوری ماشین ها
  3. فرایند تولید محصول با توجه به آنالیز آن
  4. تحلیل چیدمان کنونی کارخانه جهت مشخص سازی مشکل گردش مواد و عملیات
  5. جمع آوری پیشنهادات و در نهایت ارائه گزارشات و به عنوان یک رویه پیشنهادی به مقامات مسئول، تا آنکه در ارتباط با چیدمان تأسیسات و آرایش دهی مجدد تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.
 
ب. ویژگی های مطرح شده
مساحت طرح ۵۰% = ۸۰۵/۱۰ SQMT
مساحت زیرساخت به میزان = ۴۰۲/۵ SQMT
مساحت انبار کارخانه = ۸۳۲/۰۸ SQMT
مساحت تحت ساخت:
طبقه همکف = (۱۲٫۹۲x8.69) + (3.23×5.86)
مجموع مساحت زیرساخت ۶۸/۱۵۴۰ SQMT
 
ج. تحلیل طراحی چیدمان تأسیسات اصلی
این مورد بر مبنای صنعت تولید می باشد. چیدمان اصلی صنعتی در این ارتباط در شکل ذیل نشان داده شده است.
بر مبنای مطالعه نمودار فرایند جریان هر محصول مرتبط با ماشین کاری و ساخت، توالی استاندارد عملیات به شرح ذیل مشخص می گردد:
توالی یا ترتیب عملیات محصولات ماشین کاری
ترتیب عملیات محصولات ساخت
ترتیب عملیات از مواد خام به محصول نهایی

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

 

۴- آنالیز طراحی کارخانه با استفاده از روش گردش حداقلی محصول
یک طراحی یا چیدمانی که قابلیت به حداقل رسانی گردش محصول یا مواد در داخل فرایند تولید را داشته باشد از طریق روش گردش حداقلی محصول قابل حصول خواهد بود. این هدف غالباً در سیستم های تولیدی مدنظر می باشد، اما در سیستم خدماتی، که در آن گردش مواد چندان مهم نیست، می توان از روشهای دیگری استفاده کرد.
ورودی ها برای روش گردش حداقلی محصول شامل ترتیب پردازش یا فراوری، تعداد فراوری محصول، ترکیب حرکت دپارتمان و فاصله بین دپارتمانها می باشد.
از آنالیز ترتیب عملیات، تعداد پردازش محصول در ماه، ترکیب حرکت دپارتمان، فاصله بین دپارتمان ها، مجموع فاصله گردش در ماه برای هر محصول در خصوص چیدمان های موجود و ارتقا یافته به شرح ذیل محاسبه شده اند:
مجموع فاصله گردش برای چیدمان اصلی در ماه = ۱۵/۶۳۸۲۹ متر .
مجموع فاصله گردش برای چیدمان ارتقا یافته در ماه = ۱۰/۳۶۱۵۲ متر.
بنابراین، مجموع فاصله گردش برای چیدمان ارتقا یافته در ماه کمتر از چیدمان اصلی می باشد.
۶۳۸۲۹٫۱۵ – ۳۶۱۵۲٫۱۰ = ۲۷۶۷۷٫۰۵ متر
مجموع فاصله گردشی کاهش یافته= ۰۵/۲۷۶۷۷ متر.

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

 

 ۵- طراحی چیدمان کارخانه با استفاده ای از CRAFT
CRAFT (تکنیک تخصیص نسبی تسهیلات به صورت کامپیوتری) از یک تبادل جفتی جهت ایجاد یک چیدمان استفاده می نماید (Buffa و همکاران،۱۹۶۴؛ Hicks و Lowan، ۱۹۷۶). CRAFT اقدام به بررسی کلیه تبادل جفت ها قبل از ایجاد و ارتقاء چیدمان نخواهد نمود. داده های ورودی شامل ابعاد ساختمان ها و تأسیسات، گردش مواد یا فراوانی گردش یا سیر بین جفت های تأسیساتی و هزینه بر حسب واحد بار با توجه به فاصله می باشد. محصول جریان (f) و فاصله (d) فراهم آورنده هزینه مواد گردشی بین دو تأسیسات می باشند. کاهش هزینه بر این مبنا بر اساس هزینه جابجایی قبلی و بعد از تغییر مواد مشخص می شود.
داده های ورودی برای CRAFT وارد شده و هزینه اولیه برای چیدمان کنونی در ابتدا محاسبه می گردد. این هزینه را می توان با استفاده از یک مقایسه جفتی کاهش داد.

تحلیل طراحی و جانمایی کارخانجات برای دستیابی به تولیدی کارآمد

 

۶- نتیجه گیری
بر مبنای تحلیل ترتیب عملیات هر محصول در صنعت تولیدی، این موضوع مشخص شد که بخش های برش، ساخت، تراش و مته کاری را می بایست با توجه به گردش کار متعارف مورد بازنگری و اصلاح قرار داد. در این زمینه مجموع فواصل گردش کاری می بایست کاهش یابد. نه تنها این سیستم سبب ارتقاء گردش کار خواهد شد بلکه قابلیت کاهش حوادث حین کار، که بواسطه عدم استفاده از یک سیستم مرتب است، با پیاده سازی ویژگی های جدید کاهش خواهد یافت. در نهایت، با تغییر چیدمان و ارائه  طراحی مجدد می توان نسبت به کاهش فاصله گردش، زمان و هزینه حمل و نقل در خصوص جریان مواد اقدام نمود و علاوه بر این حوادث مربوطه را نیز کاهش داد که خود نهایتا منجر به افزایش بهره وری می گردد.
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.