مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از تخمک گذاری

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از تخمک گذاری – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه بهداشت خانواده

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده آماده گروه بهداشت خانواده - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۷
کد مقاله
FML07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری
نام انگلیسی
Explaining ovulation awareness-based family planning methods
تعداد صفحه به فارسی
۲۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
تنظیم خانواده، تخمک گذاری
کلمات کلیدی به انگلیسی
family planning, ovulation
مرجع به فارسی
انستیتو بهدشت امور باروری، دپارتمان مامایی و امراض زنان، دانشگاه جورج‌تان، واشینگتن‌دیسی، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Institute for Reproductive  Health, Department of Obstetrics and Gynecology, Georgetown University, Washington, D.C., USA
کشور
ایالات متحده

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از تخمک گذاری
این مقاله روش‌های کنترل زاد و ولد را به آسانی مورد بررسی و آموزش قرار می‌گیرد. ممکن است این موضوع دقیقاً همان چیزی باشد که برخی از بیماران در جستجوی آن هستند. شیوه‌های غیر هورمونی نظیر روزهای استاندارد و روش‌های دو روزه به تعین دوران باروری زن بستگی دارد: روزهایی در دوران سیکل که احتمال حاملگی زیاد است.
کیفیت توجه به تنظیم خانواده مستلزم آن است که متخصص زایمان یا متخصص بیماری زنان از تمامی روش‌های کنترل زاد و ولد آگاه باشند تا بدین ترتیب به بیماران در باره کلیه این روشها و گزینه‌های پیش روی آموزش دهند. یکی از عامل مهم در یاری رساندن به بیمار انتخاب روش ضد حاملگی مناسب بر حسب ترجیحات و معیارهای شایسته پزشکی منطبق با وی می‌باشد.
 

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

روش‌های FAB
عجیب نیست بدانید که میزان تاثیر، زمانی در بالاترین حد قرار دارد که از روش‌های FAB به طور صحیح استفاده شود. اما باید توجه داشت که بیماران تنها از طریق آموزش و حمایت مناسب به استفاده صحیح دست می‌یابند. از آنجا که استفاده نادرست شامل انجام آمیزش بدون ادوات محافظتی‌‌ در دوران باروری زنان می‌باشد، در نتیجه امکان بروز حاملگی، بالاتر می‌رود. این احتمال حاملگی، به زمان و تعداد دفعات آمیزش بدون پیشگیری در دوران باروری زن بستگی دارد (مطابق تحقیقات امکان استفاده ناصحیح از این روش‌، تا بیش از ۲۲ درصد تخمین زده می‌شود). این نکته مهم است که باید کارآیی روش‌های FAB را در محتوای دیگر روش‌های راهنما برای مصرف کنندگان مد نظر قرار داد. جدول ۱ نرخهای شکست استفاده معمولی و صحیح از روش‌های FAB را با دیگر روش‌های  راهنما مقایسه می‌کند. زنانی که روش FAB را برگزیده و از روش‌های پیشگیری دوران باروری استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که در این دوران کلاً از آمیزش پرهیز می‌کنند، امکان حاملگی بیشتری را دارا می‌باشند و این مساله به علت نرخ شکست یا ناتوانی ذاتی روش‌های پیشگیری می‌باشد.

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

روش تخمک گذاری
(در روش تخمک گذاری بیلینگز(billings)، به ترشحات گردنی توجه می‌شود که در پاسخ به افزایش سطح استروژن در طی آخرین مرحله کیسه‌ای دوران قاعدگی بوجود می‌آید). به زنانی که از این روش استفاده می‌کنند (در دهه‌ ۱۹۶۰ توسط دکتر جان‌واولین بیلینگز پایه‌گذارش شد) توصیه می‌شود که در طی این دوران روزانه چند بار به ترشحات خود توجه کنند و کیفیت و کمیت آنرا بسنجند (نظیر ظاهر، چسبندگی و بافت) و مشاهدات خود را در کاغذی ثبت کرده و از آمیزش بدون ادوات محافظتی‌‌ در دوران باروری به طریقی که این روش تعیین کرده است ممانعت نمایند. این گروه آموزش می‌بینند تا طرح ترشحات گردنی را که معمولاً در دوران قاعدگی مشاهده می‌شود، تشخیص دهند – یعنی فقدان ترشحات درست پس از قاعدگی، ترشحات اندک و چسبناک درچند روز بعد، ترشحات مرطوب و زیاد درست قبل، بعد و در طی تخمک‌گذاری، سپس فقدان ترشحات تا پس از قاعدگی بعدی. تکنیک‌های مشاهده این ترشحات بدین ترتیب است که بر روی دستمال توالت یا لباس زیر مشاهده نمی‌شوند، فقط در فرج احساس رطوبت وجود دارد. زنانی که از روش تخمک گذاری استفاده می‌کنند باید در دوران قاعدگی، روزهای قبل از تخمک گذاری پس از روزهای همراه با آمیزش و در تمام روزهایی که ترشح دارند تا روز چهارم که روز پس از «اوج» ترشحات است (یعنی آخرین روز ترشحات آبکی و چسبناک) از آمیزش بدون ادوات محافظتی‌‌ پرهیز نمایند. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر درباره روش تخمک گذاری و توصیه آن به بیماران می‌توانید به دیگر منابع قابل دسترس نظیر www.woomb.org مراجعه نمایید.

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

روش علایم گرمایی (Symptothermal)
روش علایم گرمایی (Symptothermal) شامل مشاهده روزانه ترشحات گردنی به همراه گرفتن دمای بنیادین بدن (BBT) می‌باشد. نزدیک به زمان تخمک گذاری، BBT، تحت تاثیر پروژسترون، حداقل تا ۴/۰ درجه فارنهایت افزایش یافته و تا پایان این دوران همچنان بالا باقی می‌ماند.
به زنانی که از این روش استفاده می‌کنند، گفته می‌شود تا روزانه به BBT و ترشحات گردنی خود توجه داشته و آنها را یادداشت کنند و قوانین مرتبط با این روش را به کار برند تا از حاملگی جلوگیری شود. همچنین به آنان توصیه می‌شود تا ۳ روزی را که دمای بدنشان بالاتر بوده و به دنبال آن که ۶ روز دمای بدنشان پایین آمده است را مشخص کنند تا بدین ترتیب تایید شود که تخمک گذاری واقعاً صورت گرفته است. برای اطلاعات بیشتر به آدرس www.fertilityuk.org مراجعه فرمایید.
روش روزهای استاندارد
روش روزهای استاندارد: اگر چرخه این سیکل بین ۲۶ تا ۳۲ روز باشد این روش، بهترین راه  است… بدین معنی که باید بین روزهای هشتم تا نوزدهم از آمیزش بدون ادوات محافظتی‌‌ خودداری شود.
روش روزهای استاندارد (SDM) همانند دیگر روش‌های FBA بر پایه فیزیولوژی دوران قاعدگی و پراکندگی حیات اسپرم و تخمک می‌باشد. این روش برای زنانی مناسب است که سیکل قاعدگی آنها بین ۲۶ تا ۳۲ روز باشد (حدود ۷۸% از سیکل‌ها در این دامنه می‌باشند). در توسعه SDM، محققان دو دسته از احتمالات را در نظر می‌گیرند: احتمال حاملگی در برابر تخمک گذاری- و احتمال تنظیم زمان تخمک گذاری در برابر دوران میانی سیکل.
روش SDM را به بیماران توصیه کنید
اکثر زنان در ظرف مدت ۲۰ دقیقه می‌توانند استفاده از SDM را یاد بگیرند (مهرهای سیکل (شکل ۳) رشته‌ای متشکل از ۳۲ مهره رنگی و کد بندی شده که کمک می‌کند تا زنان روزهای دوران سیکل خود را پیگیری کنند، یعنی بدانند که چه روزی (بین هشتم تا نوزدهم) امکان حاملگی وجود دارد و به مدت زمان سیکل خود دقت داشته تا مطمئن باشند که بین ۲۶ تا ۳۲ روز است). چندین بررسی SDM نشان داده  است که مهرهای سیکل‌ عامل مهم در آموزش این روش و استفاده صحیح از آن می‌باشد.
روش دو روزه (two day method)
(خانم‌هایی که از روش دو روزه استفاده می‌کنند به وجود یا عدم وجود ترشحات گردنی توجه می‌کنند و سپس دو سوال را مد نظر قرار می‌دهند: آیا امروز هیچ ترشحی داشته‌اند، آیا دیروز هیچ ترشحی داشته‌اند؟).
اگر زن امروز یا روز قبل ترشحی مشاهده کرد. (بر روی دستمال تولات یا لباس زیر و یا احساس رطوبت در فرج) او در این روز به طور بالقوه بارور است. اما اگر ترشحی نداشت (یعنی دو روز متوالی ترشح نداشت) احتمال حامگلی او در این روز بسیار کم است.
محققان در ابتدا با به کار بردن الگوریتمی که در بالا توضیح دادیم، بازدهی تئوری روش دو روزه را تعیین نمودند. این آنالیز نشان داد که کارآیی تئوری روش دو روزه بالا می‌باشد. تحلیل‌های بعدی این نتایج را ثابت کرد و یک آزمایش بالینی ۱ ساله نیز صورت گرفت که دامنه شکست آن کمتر از ۴/۴ درصد بود. روش دو روزه در معیار قابلیت پزشکی برای استفاده از وسایل پیشگیری و همچنین چاپ هشتم راهنمای جیبی برای مدیریت از آبستنی وجود دارد.
  
روش دو روزه را به بیماران خود پیشنهاد کنید
مطالعه بر روی بازدهی این روش موجب گرد آوری اطلاعات مهمی گردید که می‌توان به مراجعان پیشنهاد نمود و همچنین ثابت کرده است که:
  • زنان می‌توانند وجود یا عدم وجود ترشحات گردنی را تشخیص داده و پس از یک جلسه مشاوره دو سوال الگوریتم را برای خود به کار برند.
  • اکثر زنان ترشحات را بر روی دستمال توالت یا لباس زیر خود مشاهده نموده و یا در فرج خود احساس رطوبت می‌کنند. در مجموع زنان می‌توانند با لمس اندام تناسلی خود، ترشحات را کنترل نمایند.
  • به خانم‌ها توصیه کنید تا در «بعد ازظهر» یا «قبل از رفتن به رختخواب» وجود یا عدم وجود ترشحات خود را کنترل نمایند، این زمان بهترین موقع برای تعیین روزهای باروری می‌باشد.
 

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

موافقان و مخالفان روش FAB
ویژگی‌های روش FAB از نظر برخی افراد مفید و از نظر برخی دیگر مضر می‌باشد. برای مثال اهمیت حضور جنس مذکر در روش برگزیده (مثل استفاده از کاندوم یا پرهیز از آمیزش در روزهای باروری با آگاهی از انتخاب روش و استفاده از آن) برای برخی از زوجین مثبت است، اما برای برخی دیگر دشوار می‌باشد. در حقیقت، دقیقاً به همین علت که زنان باید روزانه به نشانه‌های باروری خود توجه داشته باشند، برخی گروه روش FAB را بر می‌گزینند، در حالیکه برخی دیگر آن را قابل قبول نمی‌دانند. از آنجا که روش FAB، تاثیرات جانبی ندارد، بسیاری از زنان این روش را بر می‌گزینند تا به طریقی دامنه شکست‌های بیشتر در روشهای دیگر را جبران نمایند.
چه کسی می‌تواند روش‌های FAB را فراهم سازد؟
تحقیقات نشان می‌دهد که کارمندان ماهر پزشکی و کارآموزان بهداشت بطور برابر می‌توانند با موفقیت از عهده گردآوری روش‌های FAB برآیند. در اکثر موقعیتها، نقش پزشکان به جمع آوری اطلاعات عمومی پیرامون روش‌های FAB محدود شده و بیماران را به یک مشاور مناسب از قبیل پرستار کارورز و یا دیگر دست‌اندرکاران کار آزموده ارجاع می‌دهند. همچنین مهم است تا پزشکان از روش‌های FAB مطلع باشند.
 
تحقیقات در حال پیشرفت
راههای دیگری نیز برای بهبود تاثیر پیشرفت روش SDM در دست بررسی بوده است. دانشمندان هم در حال انجام تحقیقاتی هستند که تاثیر استفاده روش دو روزه را در دفعات مختلف در طی قاعدگی به هنگام کاربرد صحیح و مناسب آن مورد مقایسه قرار دهند.
اکثر کیتها یا مجموعه‌های پیش‌بینی تخمک‌گذاری معرف تشخیص شروع حالت ماقبل تخمک گذاری در هورمون لوتئینیزه (فرآیند تبدیل سلولهای فولیکول به سلولهای جسم زرد (LH) می‌باشند، که بسیار نزدیک به زمان تخمک گذاری رخ داده و بر این اساس می‌توان بخوبی از این رخداد برای پرهیز از حاملگی استفاده نمود. حتی معلوم شده است که مجموعه‌هایی از قبیل ClearPlan که میزان LH و پروژسترون را مورد سنجش قرار می‌دهد،‌ قادر به درک آغاز مرحله باروری و تخمین آن می‌باشند. این نظریات بر اساس تحقیقاتی است که اخیراً توسط محققان دانشگاه Marquette صورت گرفته است. این مساله به همراه هزینه بالای آن نشان می‌دهد که کیتهای پیش‌بینی تخمک گذاری وسیله مناسبی در استفاده روزمره از روش‌های FAB نمی‌باشند، هر چند ممکن است برای زنانی که می‌خواهند باردار شوند،‌ مفید باشند.
 

تشریح روشهای تنظیم خانواده بر مبنای اطلاع از  تخمک گذاری

 

نتایج
روش‌های تخمک گذاری و Symptothermal بخوبی پایه گذاری شده و راهنمای آن برای ارائه دهندگان این خدمات و بیماران از طریق وب سایتها و مقوله‌های چاپی موجود می‌باشد. شما به سادگی می‌توانید روش‌های جدیدتر FAB را که در این مقاله بدان پرداختیم با عملکرد ob/gyn ترکیب کنید. موارد لازم برای آموزش و عرضه خدمات در روش SDM و روش دو روزه بصورت مضامین آموزشی آنلاین برای ارائه دهندگان خدماتSDM از طریق موسسه بهداشت باروری به آدرس وب سایت www.irh.org موجود می‌باشد. موارد پشتیبانی عبارتند از: تفکیک و پیگیری لیست‌های کنترل، راهنمای مرجع برای مشاوره بیماران، ویدئوهای اطلاعاتی،‌ ویدئو آموزشی، کتابچه آموزش ارئه‌دهندگان خدمات و بروشورهای مخصوص برای مراجعان.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.