مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴
کد مقاله
WOD04
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت
نام انگلیسی
Wood Anatomy Characteristics Common to Softwoods & Hardwoods
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
خصوصیات آناتومی چوب، چوبهای نرم و چوبهای سخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wood Anatomy Characteristics, Softwoods & Hardwoods
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور
 

خصوصیات آناتومی چوب

برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

  مقدمه    Introduction
کسانی که با چوب کار می‌کنند باید دارای درک اساسی از آناتومی چوب داشته باشند، بگونه‌ای با این موضوع آشنایی داشته باشند که چگونه خصیصه‌های متفاوت آناتومی‌ بر روی ویژگیهای چوب اثر می‌گذارد، و در مقابل، چگونه این خصوصیات به روشهای به عمل‌آوری گوناگون و استفاده از چوب عکس‌العمل نشان می‌دهند.
این مقاله خواننده را به خصوصیات چوب، که در هر دو نوع چوبهای نرم و چوبهای سخت معمول و رایج هستند آشنا می‌سازد. درختان می‌توانند بر اساس خصوصیات آناتومی به دو رده تک لپه‌ای و دو لپه‌ای تقسیم ‌شوند. در ایالات متحده درختان تک لپه‌ای دارای اهمیت تجاری نمی‌باشند. اگر چه بعضی از اقلام ساخته شده توسط چوبهای این نوع از درختان نظیر چوبهای بامبو، خرما و چوب خیزران اغلب به این کشور وارد شده است. اگر چه این گروه تک لپه‌ای تنه‌های چوبداری را تولید می‌کنند، آناتومی آنها از گروه دو لپه‌ای کاملا متفاوت است و در این مقوله مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

 خصوصیات عمومی ساختمان درختان 
Common Characteristics of Tree Structure
 
ترکیب شیمیایی چوب    Chemical Composition of Wood
تمام چوبها از سلولز، لیگنین، مواد معدنی خاکستری- شکل و مشتقات آن که تشکیل یک ساختمان سلولی را می‌دهند تشکیل شده‌اند. خصوصیات و مقادیر این اجزاء و تفاوت‌ها در ساختمان‌های سلولی تنوع معنی‌داری را سبب شده است. بعضی از چوبها سنگین‌تر، برخی سبک‌تر، گونه‌ای سخت‌تر و بعضی نیز دارای حالت  انعطاف‌پذیری بیشتری می‌باشند. همچنین برخی از آنها نیز ساختاری سخت‌تر داشته و گروهی نیز از حالتی نرم‌تر برخوردار می‌باشند، ضمن آنکه گونه‌ای از چوبها نیز براحتی در مقایسه با دیگر انواع ابلیت فرم‌پذیری و کار نمودن بر روی آنها را دارند. این تفاوت‌ها است که باعث گردیده چوب بعنوان یک ماده منحصر و بی‌نظیر مطرح باشد.
ذکر خصیصه‌ها و تفاوتهای بیشتر در مورد ویژگیها و خصیصه‌های شیمیایی چوب خارج از حوصله این مبحث می‌باشد. از آنجائیکه برای جدا نمودن برخی از اجزای چوب از دیگر اجزای آن نیاز بوجود مواد شیمیایی سخت و گوناگون می‌باشد، معمولا دانشمندان چوب اطلاعات کاملی را در باره ساختمان و کاربرد بعضی از این مواد شیمایی ندرند. به علاوه، این اجزاء در برخی از مواقع بطور خودکار در طول فرآیند جداسازی تغییر می‌یابند.

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

سلولز Cellulose
سلولز جزء اصلی دیواره سلولی درختان است. سلولز همچنین دیواره سلولی گیاهان دیگر شامل تمام گیاهان بلند و بیشتر جلبک‌ها و بعضی از قارچ‌ها را می‌سازد. سلولز از جمله اجزای بسیار مهمی است که بیشترین اثر را بر خصوصیات چوب دارد. همی سلولز نسبت به سلولز از مولکولهای کوچکتری بوجود آمده و تشکیل دهنده قسمت بزرگی از چوب است. همی سلولز همچنین برای بعضی از خصوصیات چوب مهم می‌باشد.
 
لیگنین  Lignin
لیگنین را می‌توان بعنوان یک چسب تصور نمود که چوب (سلولز و همی سلولز) را به یکدیگر می‌چسباند. لیگنین ماده‌ای مهم بشمار می‌آید، چرا که سختی یا استحکام لازم را به سلولها داده و از این طریق برشد و بلندی درختان کمک می‌کند.
 ماده خاکستری  Ash  
ماده خاکستری چوب از مواد معدنی غیر آلی شامل کلسیم، پتاسیم و منیزیوم تشکیل شده است. منگنز و سیلیس جزء دو مواد معدنی معمولی دیگر بشمار می‌آیند. اگر سیلیس به مقدار کافی (۵/۰ درصد وزن، در حالتی که در کوره خشک شده و رطوبت خود را از دست داده است) یافت شود، ممکن است باعث کند کردن ابزارها و ماشین‌آلات شود.
 مشتقات  Extractives
خصوصیات معمولی که ما برای تشخیص چوبهای متفاوت با چشم غیرمسلح از آنها استفاده می‌کنیم جزء مشتقات چوب بشمار می‌آیند. بدون مشتقات، چوب به تنهایی از طریق ساختمان آناتومی آن تشخیص داده خواهد شد. مشتقات چوب از محدوده گسترده‌ای از مواد آلی تشکیل یافته‌اند. این اجزاء شیمیایی بخشی از چوب بشمار نیامده،  ولی در آن  مجتمع شده‌اند.
شما ممکن است کارتونی را دیده باشید که در آن فردی در حال یافتن شاخه‌ای برای تاب خوردن است.  سپس چند سال بعد برای یافتن آن شاخه بازگشته و مشاهده می‌کند که آن شاخه فوت ۲۰ بالاتر از زمین قرار گرفته است. در دنیای واقعی، این امر بواسطه روشی که درخت رشد می‌نماید، نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. چه اتفاقی روی می‌دهد که موجب می‌شود تا یک بدنه مشابه بصورت متفاوتی تغییر یابد. اجزای قدیمی افتاده و چوبهای جدید بر روی شکافهای قدیمی تشکیل می‌شوند.

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

 رشد جدید پوست درخت      New growth of bark
پوست درخت بعنوان عنصر مهمی برای رشد درخت مد نظر می‌باشد (شکل ۲). پوست بیرونی، درخت را در برابر  محیط بیرونی و شرایط آب و هوایی حاد محافظت می‌کند. پوست به نگهداری رطوبت در طول دوره خشک کمک کرده و درختان را بر ضد بیماری‌ها و حشرات محافظت می‌کند.
پوست درونی درخت یا فلوئم عملکردی لوله‌ای- مانند داشته و از طریق آن غذای تولید شده در برگها به بقیه بافت‌های زنده درخت ارسال می‌‌شود. این بخش از سلولهای زنده برای مدت کمی، قبل از اینکه تبدیل به تنه بیرونی درختان شوند، باقی می‌مانند.
بین پوست درخت و چوب یک لایه نازک از سلولهای زنده (شامل پروتوپلاسم) وجود دارند، که بعنوان لایه کامبیوم شناخته می‌شوند. کامبیوم معرف رشد بخشی از تنه درخت می‌باشد. از لحاظ فنی، ضخامت کامبیوم تنها به میزان یک سلول است. این سلول تولید پوست درخت را از یک طرف و چوب را از طرف دیگر انجام می‌‌دهد. هورمون‌ها به عنوان اکسین‌ها شناخته شدند که غنچه‌ها را در بهار تولید می‌کنند. این اکسین‌ها از فلوئم به کامبیوم انتقال داده می‌شوند. اکسین‌ها باعث می‌شوند که بطور سالیانه سلولهای کامبیوم از یک طرف پوست جدید درخت و از طرف دیگر چوب‌های جدید را تولید کنند.میزان تولید چوب  ۸ الی۱۰ برابر پوست می‌باشد.

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

 چوب جدید زیر سطح پوسته (برنچوب)  Sapwood
چوب جدید زیر سطح پوسته درختان ارائه دهنده سیستمی لوله مانند برای حرکت آب و مواد غذایی از تنه و برگها، جائیکه فتوسنتز اتفاق می‌افتد، می‌باشد. در این روند اکسیژن در هوا آزاد و دی‌‌اکسید کربن جذب می‌شود. نور خورشید و کلروفیل، عوامل شیمیایی که باعث می‌شوند برگها رنگ سبزی داشته باشند، دو مولفه مهم دیگر برای فتوسنتز بشمار می‌آیند. در طول این مراحل قندهایی ساخته می‌شوند که درختان از آن بعنوان غذا استفاده می‌کنند. شیره نباتی از آب و مواد نامحلول مغذی ساخته شده است، قندها را از برگها و از طریق فلوئم به لایه کامبیوم حمل می‌کند، جائیکه انرژی برای تولید چوب و پوست جدید درخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجائیکه حلقه‌های جدید چوب‌های نرم زیر پوسته در قسمت بالا قرار گرفته‌اند، چوبهای کهنه‌تر سرزندگی خود را از دست داده و به مغز چوب یا درون چوب تبدیل می‌شوند.
 
 درون چوب   Heartwood
درون چوب یا همان بخش مغزی چوب تشکیل‌دهنده قسمت پشتیبان مرکزی درخت می‌باشد. اگر چه این بخش از سلولهای مرده ساخته شده است، اما تا زمانی که قسمت نرم زیر پوسته چوب و ناحیه پوست دچار آسیب دیدگی نشوند، هرگز پوسیده یا فاسد نخواهد شد. تجمع مشتقات درون چوب، در بسیاری از گونه‌های قسمت مغزی چوب رنگ تیره‌تری را در مقایسه با قسمتهای نرم چوب زیر پوسته بوجود می‌آورند.
 
 حلقه‌های رشد سالیانه   Annual growth rings
در شرایط آب و هوایی معتدل، جائیکه یک فصل رشد به دنبال یک فصل کمون یا رکود خواهد آمد، تولیدات فصلی چوبهای جدید حلقه‌های سالانه رشد را به وجود می‌آورند که در مقاطع عرضی تنه درختان قابل مشاهده است. تشکیل سالانه چوب با سلول‌های بزرگتر در بهار آغاز شده و با سلول‌های کوچکتر در تابستان به پایان می‌رسد. سلول‌های بزرگتر چوب‌های زودرس یا چوب‌های بهاره نامیده می‌شوند که به هنگامی تشکیل می‌گردند که درخت با فعالیت بیشتری در حال رشد می‌باشد. سلول‌های کوچکتر چوب‌های دیررس یا چوب‌های تابستانه نامیده می‌شوند و به هنگامی تشکیل می شوند که درخت با رشد کمتری به حیات خود ادامه می‌دهد.
رشد حلقه‌ها در بخش‌های پایینی درخت را می‌توان به منظور تخمین سن درخت مورد شممارش قرار داد. اما حلقه‌های کاذب در برخی از مواقع بواسطه خشکسالی و یخبندان یا ریزش برگ به خاطر حشرات یا آب و هوای سخت می‌توانند تشکیل شوند. وجود زخم بر روی چوب باعث می‌شود تا درخت سلول‌های چوب‌های دیررس را تولید نماید. در صورتی که شرایط بهبود یابد، درخت می‌تواند حلقه‌های دیگری را از چوب‌های بهاره و پاییزه تولید نماید. بنابر این دو یا چند حلقه در یک سال واحد تولید خواهد شد.
 

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

شعاع‌های چوب   Wood rays 
بیشتر انتقال‌های آب و مواد غذایی و مواد شیمیایی بسمت بالا و پایین یک درخت روی می‌دهد. با این وجود، بعضی از انتقالات نیز در عرض درخت وجود دارد. شیره نباتی به پایین درخت از فلوئم (آوند (آبکش)) حرکت می‌کند. شیره نباتی شامل آب و مواد غذایی به صورت افقی به کامبیوم از ساختمان‌هایی که شعاع چوب نامیده شده‌اند انتقال می‌یابد. شعاع های‌ چوب همچنین به عنوان یک منطقه ذخیره برای کربوهیدرات عمل می‌نمایند که درخت به عنوان غذا از آن استفاده می‌کند.
اگر شما به دقت یک بخش عرضی از چوب را با لنز دستی x10 امتحان کنید، شعاع چوب را همانند نوارهای باریک یا خط‌هایی در عرض حلقه‌های رشد خواهید دید که از پوست درخت به مغز یا مرکز درخت گسترش یافته‌اند. شعاع‌های چوب درخت بلوط و راش را می‌توانید به آسانی با چشم غیر مسلح دید. شعاع‌های چوب از انواع دیگر درختان شامل بیشتر چوب‌های نرم به سختی حتی با لنز دستی x10 دیده می‌شوند.

خصوصیات آناتومی چوب برای چوبهای نرم و چوبهای سخت

 

 سطوح اولیه سه‌گانه چوب    Three primary surface of wood 
به خاطر مسیری که درختان برشد خود ادامه می‌دهند، قادر خواهید بود تا بطور کلی ۳ سطح مختلف چوب را که شامل سطح‌های مماسی، شعاعی و متقاطع یا اریب می‌باشند را مشاهده نمائید (شکل ۳).
سطح‌های متقاطع یا بخش‌های عرضی شامل آن بخشی است که به هنگامی که به انتهای یک تخته یا الوار نگاه می‌کنید قادر به دیدن آن خواهید بود. حلقه‌های رشد خیلی روشن و واضح هستند و به عنوان یک بخش حلقوی بر این سطح ظاهر می‌شوند. سطح شعاعی به موازات ساقه و از درون چوب عبور می‌کند. اگر یک کنده درخت را (الوار) نصف کنید، دو سطح شعاعی را به وجود آورده‌اید. سطح مماسی به علت مماس بودن به حلقه‌های رشد بدین نام خوانده شده و بر مسیر شعاع چوب عمود است.
سطوح سه گانه چوب بدارای اهمیت زیادی می‌باشند، چرا که ساختمان چوب بر حسب آنکه از کدام سطح آن را مشاهده می‌کنید بسیار متفاوت می‌باشد. کارگرانی که بر روی چوب کار می‌کنند قادرند تا با کار بر روی سطوح مختلف یک چوب،  ظاهری متمایزی را برای آن بوجود آورند. شکل ۴ نشان می‌دهد که چگونه می‌توان، بوسیله روشی که الوار از تنه درختان بریده می‌شوند، رگه‌های موجود در چوب را  تغییر شکل داد.
رگه‌های چوب به وسیله حلقه‌های سالیانه رشد، شعاع چوب و دیگر ساختارهای چوبی بوجود می‌آیند. این رگه‌ها در مسیری که رشد به میزان بیشتری صورت می‌پذیرد کشیده می‌شوند. الواری که در امتداد حلقه‌های رشد و موازی با شعاعهای آن اره‌کشی شده‌اند، سطح محوری یا شعاعی خود را بخوبی نشان می‌دهند. تخته‌های تولید شده از این طریق دارای رگه‌هایی در قسمت لبه بوده اصطلاحا آنها را بنام الوار اره شده شعاعی می‌خوانند. الوار اره شده در امتداد حلقه‌های رشد بصورت الگوی  v– شکل قابل رویت می‌باشند. این الوار بعنوان الوار اره شده مماسی شهرت دارند.
واژه نامه Vocabulary
 
خصوصیات آناتومی چوب
Wood Anatomy Characteristics
چوبهای نرم
Softwoods
چوبهای سخت
Hardwoods
خصیصه‌های مشترک
Common Characteristics
ساختار درخت
Tree Structure
ترکیبات شیمیایی
Chemical Compositions
سلولز
Cellulose
لیگنین
Lignin
ماده خاکستری
Ash
مشتقات
Extractives
پوست
bark
چوب زیر پوست
Sapwood
درون چوب
Heartwood
 
حلقه‌های رشد سالیانه
Annual growth rings
شعاع‌های چوب
Wood rays
سطح چوب
surface of wood
 
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.