مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خصیصه های چوب سوخت

خصیصه های چوب سوخت

خصیصه های چوب سوخت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۵۲
کد مقاله
WOD52
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
خصیصه های چوب سوخت
نام انگلیسی
Woodfuel Characteristics
تعداد صفحه به فارسی
۲۵
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۷
کلمات کلیدی به فارسی
انرژی چوب ، چوب سوخت
کلمات کلیدی به انگلیسی
Wood Energy , Woodfuels
مرجع به فارسی
سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد
مرجع به انگلیسی
UN- FAO
کشور
ایالات متحده

خصیصه های چوب سوخت

مقدمه 
خصوصیات چوب سوخت
در اصل تمام کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از جمله مهمترین مصرف‌کننده و تولیدکننده این نوع سوخت‌ها می‌باشند. در حال حاضر در حدود ۳۹% از مصرف کل انرژی در کشورهای در حال توسعه یافته واقع در این منطقه، از چوب و دیگر سوختهای زیست توده می‌باشد، همچنین بصورت کلی، این میزان مصرف در حال افزایش است. اغلب چوبهای مخصوص سوخت‌ از جنگل‌های طبیعی حاصل نمی‌شوند، بلکه از منابع کشاورزی و زمین‌های دیگری تامین می‌گردند.
برخلاف تعداد زیادی از کالاهای دیگر، چوبهای مخصوص سوخت اساسا محدود به تولید محلی و مراکز مصرف می‌شود و بصورت وسیع بعنوان یک کالای پولساز بشمار نمی‌آید. ویژگیهای تولید و مصرف چوبهای مخصوص سوخت متناظر با منطقه و محل بسیار متفاوت می‌باشد، اما ویژگی خاص و عمومی این سوخت‌ها آنست که بسیاری از مصرف کنندگان، بطور مثال کشاورزان و افراد روستایی، خود جزء  تولید کنندگان این چوبها محسوب می شوند. در نهایت اینکه سیستم و شرایط بازار  چوب مخصوص سوخت می‌تواند بسیار متفاوت از بقیه کالاها باشد.
حوزه‌های سیاست
توسعه و گسترش چوبهای مخصوص سوخت موضوع مهمی است که مورد توجه بخش‌های مختلف قرار گرفته است، بعنوان مثال :
 

خصیصه های چوب سوخت

 

جنگل و جنگلداری
 به منظور بهبود مدیریت منابع جنگلی توسط روستائیان، طرح افزایش ارزش افزوده مناطق جنگلی و روستائی از طریق حمایت و پشتیبانی از بازاریابی صورت گرفته است.
 
انرژی
 به منظور توسعه منابع انرژی‌ قابل تجدید و بومی و طبیعی انرژی برای مشارکت در طرح‌های گوناگون ساختن ترکیبات انرژی وخودکفائی در زمینه تامین انرژی.
 
 
کاهش فقر
 بهبود معاش افراد روستایی و همه اشخاصی که در بخش‌های غیر دولتی کار می‌کنند بوسیله، بطور مثال، ایجاد اشتغال و تولید درآمد.
رابطه میان جنگل، انرژی، فقر، محیط، اقتصاد، و مسایل مربوط به جنسیت
 

خصیصه های چوب سوخت

 

محیط زیست
جلوگیری از تخریب منابع جنگلی و دیگر زمین‌های کشاورزی مورد استفاده از طریق طرح‌های مدیریت حفاظت از منابع طبیعی و شرکت در برنامه‌های نظیر کاهش گازهای گلخانه‌ای.
اقتصاد ملی
برای بهره وری بیشتر از منابع محلی (چوبهای مخصوص سوخت) و فراهم کردن میزان بیشتری از انرژی برای رشد و توسعه اقتصادی.
ملاحظات :  رشد و توسعه
زنان
ایجاد فرصت برای زنان برای ایفای نقش مهم در حوزه برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه‌ها و استراتژی‌های مربوط به تحصیل انرژی‌ از چوب.
 
مطالعه کنونی
مطالعه حاضر توسط RWEDP و به درخواست انجمن جنگلبانی پاسیفیک- آسیا تهیه شده است. این تحقیق در ابتدا برخی از تصورات اشتباه و غلط درباره چوبهای مخصوص سوخت را بیان می‌کند و سپس در بخش بعد با خلاصه کردن این دیدگاه‌ها، تئوری قدیمی «کمیابی چوب مخصوص سوخت» را رد کرده است.
در بخش بعدی تعدادی از داده‌های انتخاب شده مربوط به تولید و مصرف کنونی چوب مخصوص سوخت ارائه شده است. سپس این موضوع با بحث در مورد الگوهای مصرف انرژی چوب  و سیاست‌های تامین آن  دنبال شده و راهنمائیهایی را  برای اجرای برخی از توصیه‌های ارائه می‌نماید.

خصیصه های چوب سوخت

 

تصورات اشتباه درباره انرژی چوب
اهمیت چوب بعنوان عامل تولید انرژی پایدار و مشکلات مرتبط با آن توسط سیاستگذاران و برنامه‌ریزان، به میزان زیادی کمتر از برآورد واقعی آن مورد ارزیابی قرار گرفته است.  تصورات اشتباه زیادی مانع از گسترش و توسعه بخش انرژی چوب شده است. در ذیل نمونه‌هایی از این تصورات اشتباه آورده شده است :
رد تئوری فاصله / شکاف چوب سوخت
اغلب چوب سوخت‌ها از جنگل‌ها بدست نمی‌آیند.
تئوری فاصله چوب سوخت که در دهه ۱۹۷۰ پی‌ریزی شده است، در بردارنده این نکته می‌باشد که چوب سوخت‌ها بر اساس یک مبنای غیر پایدار مصرف می‌شوند. این تئوری اذعان می‌دارد که در بسیاری از کشورها میزان مصرف بیشتر از میزان تامین پایدار این انرژی از زمین‌های جنگلی می‌باشد. براین اساس اینگونه نتیجه‌گیری شده است که جنگل‌زدایی و اضمحلال جنگل بطور کلی بواسطه برداشت چوب سوخت می‌باشد. این موضوع نگرانی‌های بیشماری را در بین ملت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی با توجه به آینده جنگل‌ها برانگیخت.
سناریوی نپال
در سال ۱۹۷۹ تحقیقات انرژی و توسعه گروه موسسه علمی دانشگاه تریبهووان نپال مقاله‌ای را تحت عنوان «نپال، بخش انرژی» (ERDG ، ۱۹۷۹) منتشر نمود. این مطالعه شامل پیش‌بینی‌های عرضه و تقاضای چوب سوخت می‌باشد، که بعنوان مهمترین منبع انرژی در نپال در قدیم و زمان حال بشمار می‌آید. این پیش‌بینی‌ها براساس فرضیه‌ای استوار بود که عنوان می‌داشت کلیه چوب سوخت‌ها از جنگل‌های قابل دسترسی بدست می‌آیند، براین اساس فرضیه فاصله چوب سوخت مطرح گشت. دو سناریو بر این اساس توسعه یافتند،‌ یک سناریو پایه و یک سناریو ثانویه براساس توزیع معرفی گسترده بخاری‌های چوب سوخت  (سناریو ICS).

خصیصه های چوب سوخت

 

منابع چوب سوخت
تاکنون، اطلاعات سیستماتیک اندکی در زمینه منابع چوب سوخت‌ها و مصرف آنها وجود داشته است، همانگونه که داده‌های موجود جدول ۲-۴ نشان می‌دهد. میانگین‌های وزنی نشان دهنده آن است که میزان کلی در حدود ۳/۲ از کل مصرف چوب سوخت از زمین‌های غیر جنگلی بدست می‌آید. این اطلاعات به هنگامی که تئوری فاصله چوب سوخت مطرح می‌گردید، موجود نبوده‌اند.
 
عرضه بیش از حد محصولات از جنگل‌زدایی 
برای کشورهای بسیاری انجام یک محاسبه ساده کافی است تا آنها را با شکهای زیادی در خصوص تئوری فاصله چوب سوخت روبرو سازد. این محاسبه مجموع مصرف چوب سوخت سالیانه در یک کشور را با محصولات یا بازده بدست آمده از طریق جنگل‌زدایی مقایسه می‌کند. اگر نیاز به چوب سوخت بعنوان دلیل اصلی در زمینه جنگل‌زدایی مطرح شود می‌بایست انتظار داشت که مقدار قابل ملاحظه‌ای از موجودی درختان ایستاده (یعنی حداقل ۳۵%) در سال برداشت شده و برای مصارف چوب سوخت در نظر گرفته شود. برای مقایسه، داده‌های بدست آمده از سال ۱۹۸۰ الی ۱۹۹۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این بررسی‌ها در جدول ۱-۳ نشان داده شده است.

خصیصه های چوب سوخت

 

مطالعه استراتژی انرژی‌های خانگی پاکستان (بانک جهانی / ESMAP and UNDP  ، ۱۹۹۳)
با استفاده از داده‌های HESS سال ۱۹۹۱ ، مجموع سالیانه تولید چوب در حدود ۲۲ میلیون تن تخمین زده شده است که در مقابل مصرف کل چوب ۳۲ میلیون، در سال ۱۹۹۱، می‌باشد. با این حساب کسری سالیانه چوب در حدود ۷/۹ میلیون تن تخمین زده شده است. اگر این آمار پذیرفته شوند و صحت ودرستی آن تایید شود و هیچگونه تغییری در مصرف چوب و شرایط تولید در آینده نزدیک رخ ندهد، تمام منابع چوب پاکستان تا ۲۰ سال آینده تمام می‌شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.