مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۸۸
کد مقاله
TXT88
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیر پارامترهای ساختاری متغیر بر روی خواص پارچه‌های مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم
نام انگلیسی
Influence of Varying Structural Parameters on the Properties of 50/50 Wool/Polyester Blended Fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۲۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
پارچه‌های مخلوط ۵۰/۵۰ پلیاستر ابریشم
کلمات کلیدی به انگلیسی
۵۰/۵۰ Wool/Polyester Blended Fabrics
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی منسوجات- دانشگاه فنی استانبول- ترکیه
مرجع به انگلیسی
Textile Engineering Department- Istanbul Technical University-  Turkey
کشور        

 

تاثیر پارامترهای ساختاری متغیر بر روی خواص پارچه‌های مخلوط ۵۰/۵۰ پلی‌استر ابریشم

چکیده
موضوع این مقاله بررسی خواص مکانیکی و قابلیت نفوذ هوای پارچه‌های لباسی سبک وزن مخلوط پشمی است. در این مقاله ما واکنش‌های مکانیکی را در تست کشش تک محوری و تست پارگی پارچه‌های خام و خصوصیات تغییر یا دفرمه شدگی اندک (همچون سختی خمشی، سختی برشی و قابلیت ازدیاد طول) پارچه‌های تکمیل شده را مورد مطالعه قرار داده‌ایم. همچنین ضرایب افتایش و تعداد گره را با استفاده از روش Cusick مورد سنجش قرار داده و قابلیت نفوذپذیری هوا در پارچه را اندازه‌گیری نمودیم. اثرات حاصل شده بواسطه تغییر نوع نخ و پلی‌استر برای سه گروه پارچه اندازه‌گیری شد. اثرات حاصل شده بواسطه تغییر نوع نخ و پلی‌استر برای سه گروه در پارچه با ساختارهای متفاوت با استفاده از روش‌های آماری تجزیه و تحلیل شده و مشخص شد که این تغییرات معنی دار می‌باشند. ما با استفاده از پلی‌استر جدید و شکل ویژه سطح مقطع و تغییر در ضرافت مخلوط پشم به پارچه‌هایی با سختی پایین، خواص افتایشی بهتر و کارائی پارگی و کشش بالاتر دست یافته‌ایم. رفتار پارچه‌های بافته شده با نخ‌های ریسیده شده ظریف (Sirospun) کاملا رضایت بخش است. همچنین نوع نخ و پلی‌استر دارای تاثیر معنی‌داری بر روی نفوذپذیری هوا در پارچه می‌باشند.
امروزه مصرف کننده نهایی به پوشاکی نیاز دارد که تمام فاکتورهای رضایت بخش مرتبط با راحتی، افتایش، بهره‌گیری و مراقبت آسان را به ارمغان آورد. این فاکتورها محققان را راهنمایی می‌کنند تا بدینوسیله نسبت به توسعه مواد و روش‌های جدید به منظور ارائه ابزارهای پیشرفته طراحی به طراحان، اقدام نمایند.
 پارچه‌های سبک وزن پوشاک به دلیل القای احساس راحتی به بدن در حین فعالیت‌های روزانه بدنی با بهره گیری از عناصر عالی و مناسب، مورد مقبولیت اکثر مردم قرار گرفته‌اند. نمونه‌های پارچه‌های مخلوط پشمی احساس راحتی مناسب نزدیک پوست و حس لامسه‌ای مناسبی را ارائه می‌کنند که در اکثر آنها مصرف کننده در تمام طول سال احساس خوبی از پوشیدن را تجربه خواهد نمود. با توجه به این موضوع استفاده از الیاف مصنوعی در مخلوط پشمی برای کسب خواص مورد انتظار از نظر کارائی، راحتی و استفاده، از اهمیت خاصی برخوردار است و تلاش‌ها برای تولید الیاف جدید و ساختارهایی اصلاح شده مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از سوی دیگر خواص نخ‌های تولید شده با استفاده از تکنولوژیهای متفاوت ریسندگی برای تعیین سودمندی آنها در حوزه‌های ویژه مصرف، تحت بررسی و ارزیابی‌ قرار گرفته‌اند.

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم

 

مواد و روش‌ها
ما ۱۰ نمونه آزمایشی که از نظر مواد خام، روش‌های تولید نخ، ساختار پارچه (نوع بافت   ´ تراکم) متفاوت بودند را مورد بررسی قرار دادیم. پارچه‌ها و نخ‌ها در شرایط کنترل شده تولید گردیده و تحت فرآیند یکسان تکمیل شدند. تمام مراحل تولید و تکمیل در شرایط استاندارد آزمایشگاهی و توسط تولید کننده ماهر و با تجربه انجام شد. جدول ۱ خصوصیات هر دو نوع پارچه خام و تکمیل شده را نشان می‌دهد.
الیاف پشمی استفاده شده در مخلوط اول تهیه شده برای پارچه‌های گروه ۱ به ترتیب دارای ظرافت m 20 و mm 70 بودند. دو مخلوط دیگر تهیه شده برای پارچه‌های گروه II و III دارای ظرافت  طول m 21 و mm 68 بوده‌اند.
بحث و نتیجه‌گیری
رفتارهای کششی و پارگی پارچه
مقادیر میانگین مربوط به نیروی پارگی و ازدیاد طول تا حد پارگی به ترتیب در اشکال ۳ و ۴ ارائه شده‌اند. تفاوت‌ها میان مقادیر نیروی پارگی و ازدیاد طول برای نخ‌های دولا و سایرواسپان در هر دو جهت تار و پود معنی‌دار بود، اما در بیشتر موارد پارچه‌های بافته شده با نخ‌های دولا دارای مقادیر نسبتا بالاتری نسبت به پارچه‌های با نخ سایرواسپان

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم

 

نتایج ثبات، افتایش و قابلیت نفوذپذیری هوا
جدول ۴ تمام نتایج را بطور کلی نشان می‌دهد. سختی‌های خمشی و برشی پارچه‌های با نخ‌های سایرواسپان (B وD  در گروه I ، F و H در گروه II) در مقایسه با سختی خمشی و برشی پارچه‌های با نخ‌های دولا رینگ نسبتا کمتر بودند. (نخ‌های رینگ: A و C در گروه  I و E وG  در گروه II به ترتیب)، این در حالی است که قابلیت ازدیاد طول آنها بالاتر بود. این پدیده ممکن است به دلیل بالا بودن قابلیت آزادی حرکت الیاف در نخ‌های سایرواسپان باشد. تفاوت‌ها در مقادیر سختی خمشی و برشی پارچه‌های متفاوت از نوع پلی‌استر، واضح‌تر است. پارچه‌های مخلوط پشم/ پلی‌استر ۵/۲ دنیر (G و H در گروه II و J در گروه III) به صورت قابل توجهی نسبت به پارچه‌های مخلوط با پلی‌استر جدید (E و F گروه II  و I در گروه III) محکم‌تر و سخت‌تر بودند. این بدین معنی است که ظرافت لیف بر روی سختی پارچه تاثیرگذار است. علاوه بر این پارچه‌ها با سختی پایین‌تر را می‌توان با عملیات نرم‌تری تولید نمود.

پارچه‌ مخلوط ۵۰/۵۰ پلی استر ابریشم

 

نتیجه گیری
 در این پروژه تجزیه و تحلیل جامعی از خواص مکانیکی پارچه‌های تاری ـ پودی مخلوط پشم/ پلی‌استر را انجام دادیم. ما نشان دادیم که کمترین مقدار مقاومت کشش و پارگی مورد نیاز برای پارچه‌های سبک پوشاک هم با استفاده از پلی‌استر جدید و هم پلی‌استر استاندارد ۵/۲ دنیر، قابل دسترسی است. علاوه بر این، استفاده از پلی‌استر جدید سبب تولید پارچه‌های با کیفیت خوب با سختی‌های خمشی و برشی کمتر و خواص افتایشی بهتر می‌شود. همچنین نتایج نفوذپذیری نشان می‌دهند که استفاده از این پلی‌استر جدید شرایط راحتی بهتری را برای لباس فراهم می‌آورد.
ساختار نخ به تنهایی یک فاکتور مهم دیگر در تعیین واکنش‌ها و رفتارهای مکانیکی پارچه مد نظر است. پارچه‌های بافته شده از نخ‌های سایرواسپان دارای مقاومت پارگی و کشش کافی، سختی کمتر و خواص افتایش بهتری هستند، ولی در مقایسه با پارچه‌های با نخ‌های رینگ دو لا قابلیت نفوذپذیری بالاتری دارند. این یافته‌ نشان می‌دهد که انتخاب پارامترهای مناسب تولید منجر به جایگزینی نخ‌های سایرواسپان (Sirospun) بجای نخ‌های رینگ می‌شود. بنابراین منطقی است که به نخ‌ های سایرواسپان به عنوان یک پیشنهاد مناسب در تولید پارچه‌های پشمی و مخلوط پشمی نگاه شود، بویژه زمانی که این نخ‌ها دارای صرفه اقتصادی نیز می‌باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.