مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه متالورژی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

مقالات ترجمه شده متالورژی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۳۴
کد مقاله
MTL034
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رفتار خوردگی نانو ورقه های ZnO بر روی سوبسترای برنجی در محلول های NaCl
نام انگلیسی
Corrosion behavior of ZnO nanosheets on brass substrate in NaCl solutions
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
برنج، نانو ورق‌های ZnO، خوردگی، محلول NaCl
کلمات کلیدی به انگلیسی
Brass, ZnO nanosheets, Corrosion, NaCl solution
مرجع به فارسی
کالج علم و مهندسی مواد، دانشگاه شانگهای جیائوتانگ، شانگهای، چین
دپارتمان فیزیک و علم مواد، دانشگاه هنگ کنگ
انستیتوی مواد پیشرفته، دانشگاه تسینگهوا، چین
لابراتوار مواد نسوز و سرامیک، کالج مواد و متالورژی، دانشگاه علوم و تکنولوژی وهن، چین، الزویر
مرجع به انگلیسی
Materials Chemistry and Physics
School of Materials Science and Engineering, Shanghai Jiao Tong University, Shanghai , China
Department of Physics and Materials Science, City University of Hong Kong, Tat Chee Avenue, Kowloon, Hong Kong, China
 Advanced Materials Institute, Tsinghua University, Shenzhen Graduate School, Shenzhen, China; Elsevier
 Hubei Province Key Laboratory of Refractories and Ceramics, College of Materials and Metallurgy, Wuhan University of Science and Technology, Wuhan1, China
کشور
چین

رفتار خوردگی نانو ورقه­های ZnO بر روی سوبسترای برنجی در محلول­های NaCl

چکیده
در این مطالعه رشد نانو ورقه­های ZnO در موقعیت محلی یا طبیعی خود بوسیله گروه تحقیقاتی ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نشان داده خواهد شد که تماس الکتریکی عالی بین نانو ورقه‌های ZnO و سوبسترای برنجی باعث بوجود آمدن کاربردهای بالقوه بسیاری در زمینه حسگرهای گازی و تجزیه فوتوکاتالیزوری خواهد شد. با این وجود، مشکلات ناشی از خوردگی، بویژه مشکلاتی که از یون­های کلرید ناشی می­شوند، در این حوزه بعنوان یک معضل غیر قابل اجتناب همچنان وجود دارند. در تحقیق جاری، رفتار خوردگی این نانو ورقه­های ZnO در محلولهای کلریدی بررسی می­شود. نتایج حاصله معرف آن می‌باشند که در محلول­ NaCl، یونهای کلرید می­توانند با ZnO واکنش دهند تا ZnCl2 تشکیل شود. هنگامی که غلظت NaCl نسبتاً پایین است (یک درصد وزنی)، چنین ساختاری نشان دهنده یک رفتار اثرناپذیری قوی می‌باشد، اما غلظت بالاتر یون­های کلرید انتقال از ZnO به ZnCl2 را تسریع می­کند. این نتایج همچنین معرف آن هستند که غلظت بالای NaCl عملکرد اثرناپذیری را تضعیف می­کند و هنگامی که این غلظت به ۳% وزنی می­رسد، توانایی اثرناپذیری به طور کامل از بین می­رود.
 

کلمات کلیدی:  برنج، نانو ورق‌های ZnO، خوردگی، محلول NaCl

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

 

۱- مقدمه
اکسید روی (ZnO) از چندین خاصیت منحصربفرد شامل تبدیل فوتوالکتریکی، پیزوالکتریسیته بالا و سازگاری زیستی خوب برخوردار می­باشد و به صورت بالقوه در کاربردهایی مشتمل بر سلولهای خورشیدی]۱و۲[، نانو ژنراتورهای پیزوالکتریک]۳و۴[، حسگرهای گازی و حسگرهای زیستی ]۷-۵[ مفید می­باشند. هم اکنون ZnO با قابلیت نانو ساختار بواسطه نسبت ابعادی بالا و نسبت بالای سطح به حجم ]۸و۹[ توجه روزافزونی را به خود جلب کرده است و به هنگامی که به عنوان حسگرهای گازی یا ابزارهای فوتو الکتروشیمیایی استفاده می­شود، انتخاب­پذیری و بازده بالایی را از خود نشان می­دهد. در تحقیق قبلی ما ]۱۰[، نانو ورقه­های ZnO (NS های ZnO) در محل بر روی سوبسترای برنجیCu0.66Zn0.34  با استفاده از یک روش مناسب و مقرون به صرفه ساخته شد. سوبسترای برنجی رسانا که به عنوان الکترود در حسگرهای گازی با پایهZnO عمل می­کند، فراهم آورند یک تماس الکتریکی عالی می‌باشد. این NS های ZnO در مقایسه با پودرهای ZnO می­توانند محلول را از آلودگی ثانویه در فرآیندهای تجزیه فوتوکاتالیزوری حفظ نماید اما در این کاربردها خوردگی روی می­دهد و بنابر این بررسی رفتار خوردگی این نانو ساختارها در یک محیط تهاجمی مانند محیط آبی محتوی یونهای کلرید اهمیت دارد. در تحقیق گزارش شده در این مبحث، رفتار خوردگی NS های ZnO یا برنج در محلولهای محتوی غلظتهای مختلف NaCl بررسی می­شود و سطوح خورده شده برای روشن شدن عواملی که بر خصوصیات ضد خوردگی نانو ساختارها اثر می­گذارند، تشخیص داده می­شوند.

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

 

۲- جزئیات آزمایش
در این آزمایش یک ورقهCu0.66Zn0.34  در دسترس تجاری به قطعات ۱۰mm×۱۰mm×۲mm بریده شد. سپس، نمونه­ها خرد شده و بوسیله تمیزکاری فوق صوتی در الکل پرداخت گردیدند. در وهله بعد، NS های ZnO یکنواخت در محل به روش توصیف شده در مرجع]۱۰[ ساخته شدند. اجزای فازی NS های ZnO بوسیله پراش پرتو x (XRD) تعیین گردیدند. مورفولوژی نمونه­ها قبل و بعد از آزمایشهای الکتروشیمیایی بوسیله SEM (SEM, Hitachi s4700) تعیین شد و اسپکترومتری پرتو x (EDS) برای تعیین ترکیب اولیه در نواحی انشعابی بکار برده شد.

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

 

۳- نتایج و بحث
نتایج XRD بدست آمده از NS های ZnO بر روی برنج در شکل ۱ حضور ZnO را با تبلور خوبی نشان می­دهد. شکل ۲ نیز معرف مورفولوژی سطح NS های ZnO می‌باشد. ZnO دارای ساختار نانو ورقه­ای ریز با ضخامت دهها نانومتر و پهنای صدها نانومتر می‌باشد.
منحنی­های پلاریزاسیون پتانسیودینامیک برای سوبسترای برنجی با NS های ZnO و بدون آنها در محلول­های NaCl 1،۲ و ۳ درصد وزنی در شکل ۳ نشان داده شده است. مقادیر چگالی جریان خوردگی(Icorr) و پتانسیل خوردگی(Ecorr) از منحنی­های پلاریزاسیون لیست شده در جدول ۱ تعیین گردیدند. در تمام محلولها، هیچ افزایش قابل توجهی در پتانسیل خوردگی در برنج پوشیده شده با NS های ZnO در مقایسه با برنج خالص مشاهده نشد. چگالیهای خوردگی دو مجموعه نمونه در سه محلول نیز مشابه هستند، اما باید ذکر شود که در محلول پلاریزاسیون آندی، هنگامی که پتانسیل پلاریزاسیون (قطبیت) به مقدار معینی می­رسد، چگالیهای جریان برنج پوشیده شده با NS های ZnO بسیار کمتر از برنج بدون پوشش خواهند بود. به محض اینکه برنج پوشیده شده با NS های ZnO در معرض پلاریزاسیون آندی قرار می­گیرد، سرعت خوردگی بسیار کمتری از برنج خالص مشاهده می­شود. با افزایش غلظت NaCl، پتانسیل خوردگی و چگالی جریان خوردگی برنج پوشیده شده با NS های ZnO به طور نامحسوسی تغییر می‌کند.

خوردگی نانو ورقه ZnO سوبستر برنجی NaCl

 

۴- نتیجه­ گیری
ویژگیهای خوردگی NS های ZnO ساخته شده بر روی برنج در محلولهای آبی با غلظتهای مختلف NaCl مورد ارزیابی قرار گرفت. مقاومت خوردگی برنج پوشیده شده با NS های ZnO در مقایسه با رفتار خوردگی برنج خالص افزایش می­یابد. برنج پوشیده شده با ZnO در محلولهای NaCl، خوردگی حفره­‌ای را نشان نمی­دهد. هنگامی که غلظت NaCl پایین است، رفتار اثرناپذیری قوی از برنج پوشیده شده با NS های ZnO مشاهده می­شود. اما هنگامی که غلظت­های کلرید افزایش می‌یابد، اثرات اثرناپذیری کاهش یافته و به هنگامی که به ۳% ­برسد، حل شدن کاملNS های ZnO مشاهده می­شود. بنابراین، نکته قابل توجه آن است که این نانو ساختارهای ZnO در معرض غلظت یونهای کلرید ۳% یا بالاتر نباشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.