مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کنف در صنعت نساجی اروپا

کنف در صنعت نساجی اروپا

کنف در صنعت نساجی اروپا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۱
کد مقاله
TXT01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
دورنمایی از استفاده کنف در صنعت نساجی اروپا
نام انگلیسی
Prospect of Hemp Utilisation in the European Textile Industry
تعداد صفحه به فارسی
۱۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
کنف، صنعت نساجی اروپا
کلمات کلیدی به انگلیسی
Hemp, European Textile Industry
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور        

دورنمایی از استفاده کنف در صنعت نساجی اروپا

کنف از لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که به منظور استفاده از الیاف آن کشت شده و بعنوان یک ماده خام اصلی برای تولید طناب،‌ کرباس و پارچه مورد استفاده قرار گرفته است.
حداکثر میزان کشت کنف در اروپا بین قرون ۱۶ و ۱۸ بود، در حالیکه در ایتالیا، در طول نیمه اول قرن ۱۹، مناطق زیرکشت کنف به ۱۰۰۰۰۰ هکتار می‌رسید. این موضوع باعث شد که ایتالیا از نظر کمیت بعنوان دومین تولیدکننده کنف پس از روسیه و از نظر کیفیت بعنوان اولین تولید کننده مطرح شود.
رکود اقتصادی وارد شده بعد از جنگ جهانی دوم در این خصوص به چند دلیل می‌باشد: هزینه‌های بالای کار در مقایسه با توسعه کشورها، پیدایش الیاف مصنوعی، سیاستهای مربوط به مواد مخدر و تولید پنبه در حجمی وسیع.
 در حقیقت، در میان الیاف طبیعی، پنبه در صنعت نساجی یا پارچه برتری دارد، اما بعلت مصرف آب و استفاده از آفت‌کشها همانند محدودیتهای آب و هوایی برای کشت آن، این احتمال نمی‌رود که تولید پنبه بتواند پاسخگوی تقاضای آینده برای الیاف  طبیعی باشد، بویژه اگر افزایش علاقه به الیاف  طبیعی به سبب اثرات مثبت آنها بر کشاورزی، محیط زیست و اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم. در نتیجه انتظار می‌رود که الیاف  طبیعی دیگری به آسانی خلا تهیه و تأمین این ماده گیاهی را پر نماید.
بعلاوه اینکه، کشورهای توسعه یافته به غلات الیاف دار بعنوان راه‌حل اقتصادی برای تولید بالای غذا بر روی زمین‌هایشان، ‌نسبت به ادامه دادن برای گسترش و تخصیص اعتبار برای زمین بی‌حاصل نگاه می‌کنند. این دلیل این است که چرا در طول دهه گذشته رواج دوباره سود در کنف بعنوان یک منبع قابل تجدید وجود داشته است. این باعث ایجاد تشویق شدید بوسیله مؤسسات مختلف در اروپا و سود اقتصادی محصول به واسطه کمکهای مالی جامعه اروپا شده، افزایش گسترده مناطق کشت شده را در پی داشته است.
مناطق کشت شده در اروپا از Ha 2762 در سال ۱۹۸۹ به اوج آن یعنی Ha 41682 در ۱۹۹۸ افزایش یافته‌اند(جدول۱).
در حقیقت، مطابق اوج افزایش در ۱۹۹۸ یک کاهش شدید بواسطه کاهش کمک مالی و شروع سیاست نظام نامه‌های جدید و محکم‌تر در اروپا برای اختصاص کمکهای مالی در رابطه با سطوح کشت شده ـ حداقل نقطه شروع در بازده ناچیز ـ همانند اولین مرحله پیشرفت، وجود داشته، که این امر به منظور جلوگیری از احتکار همانطوریکه در اسپانیا صورت گرفته است.

کنف در صنعت نساجی اروپا

 

بنابراین، ‌استفاده گسترده از الیاف  کنف برای کاربردهای فنی، برای نمونه در صنعت خودرو یا کاغذ، افزایش مشابهی در مناطق کشت شده ایجاد نکرده است: دلیل اصلی وجود اختلاف بین هزینه‌های تولید و کارآیی تولید نهایی می‌باشد.
این اختلاف بوسیله حمایت مالی EC و رقابت بازار در دنیا برای مواد خام استفاده شده برای کاربردهای فنی که بطور عمده به قیمت بیشتر از کیفیت بستگی دارند زیاد جبران نشده است.
بنابراین، تولید الیاف  در کشورهای دارای هزینه‌های بالای کاری، مانند اروپا می‌تواند تنها اگر به یک بازار تولید با ارزش افزوده بالای محصولات مانند منسوجات برای استفاده‌های فنی ویژه دیگر معطوف شود سودمند باشد.
پروژه‌های تحقیقی اروپا در طول چند سال گذشته و به منظور توسعه روشهای تولید جدید و ایجاد کاربردهای فنی جدید که در واقع لازم الوجود هستند انجام گرفته و چند پروژه دیگر اخیرا اجرا شده است.
چنانچه کنف مجددا نقش مهمی در بخش منسوجات ایفا کند، به چیره شدن بر یکسری از محدودیتهای فنی، مانند رشته کاملی از تولید و استفاده نیاز دارد. برای هدف طولانی مدت یا متوسط می‌تواند تلاش فنی و اقتصادی بزرگی را شامل شود اما اگر صرفه‌جویی‌های قابل توجه در خیس نمودن کنف و هزینه‌های آماده‌سازی بتواند بدست آید از بازراهای منسوجات با اندازه بزرگتر می‌توان بهره‌برداری نمود. بعبارت دیگر می‌بایست پایه‌گذاری شود که هزینه‌های آماده‌سازی الیاف  کنف نمی‌تواند بطور قابل توجهی کاهش یابد، پس استفاده از کنف بعنوان الیاف  لازم الاجرا و اختصاصی لباس به همراه موقعیت خوب یک بازار کوچک در اروپا باقی خواهد ماند.
فرآیند ایجاد کنف در حال حاضر هنوز در یک سطح وابسته به تکنولوژی ۵۰ سال قبل صورت می‌گیرد و در نتیجه تنها برای کشورهای دارای هزینه کار پایین قابل اجرا می‌باشد. با این وجود، با بررسی تمامی این تلاش‌ها، تنها مقدار کمی از تولید کلی الیاف  طویلی است، در صنعت نساجی معطوف شده است. تولید عمده الیاف  طویل کنف به چین محدود می‌شود و بسیار کمتر به کشورهای اروپای شرقی مانند رومانی، مجارستان و بلغارستان گسترش یافته است. این کشورها از فرآیند سنتی که شامل زنجیره‌ای از بسیاری از کارهای همراه با مراحل فشرده می‌شود و از درو، خیساندن با آب و حلاجی کردن شروع می‌شود استفاده می‌کنند. محصول نهایی شامل دسته‌های کنف حلاجی شده و با آب خیس شده با طولهای بین ۲و۳ متر می‌شود؛ در چین، روقه‌های الیاف  کوتاه در کل به وسیله جدا شدن و خیس شدن شیمیایی بدست می‌آید. کیفیت این الیاف ها تنها برای تولید منسوجات با کیفیت متوسط برای استفاده در محصولات خانگی نسبت به پوشاک امکان‌پذیر می‌باشد، در حالیکه تقاضا از بازار حد منسوجات می‌تواند برای بخش عمده هزینه‌های زنجیره تولید کلی از محصول الیاف  طویل بکار رود. در این میان،‌ استراتژی کوتاه مدت می‌بایست برای پیشرفت الیاف  کنف در کارخانجاتی که از دستگاههای تولید پارچه کتان بدون ارتباط با پیشرفت و کمک مالی گسترده امکان‌پذیر شود.

کنف در صنعت نساجی اروپا

 

با نگهداری این موضوع در ذهن، تلاشهایی برای وفق دادن گیاه کنف به زیر بناهای پیشرفت کتان، بویژه برای برنامه‌های دستگاه حلاجی صورت گرفته است.
امروزه، الیاف  طویل با کمیت بسیار کم در اروپا، مخصوصا در فرانسه، بوسیله کاشت فشرده تولید شده است، یعنی kg 120-100 دانه در هر هکتار.
کنسرسیوم ایتالیایی Canapa در چند سال گذشته تلاشهای مشابهی را در ایتالیا حتی در نبود تسهیلات قشر برداری صنعتی الیاف  انجام داده است.
هنگامیکه ارتفاع ساقه‌های کنف به ۱ تا ۲/۱ می‌رسد برای توقف رشدشان بوسیله خشک‌کننده‌ها، معمولا گلای‌فسیت (glyphosate) اسپری می‌شوند. ساقه‌های زیرزمینی از این به بعد برای مراحل اولیه تولید کتان آماده می‌شوند: کشیدن، خیس‌شدن، ‌خشک شدن، ذخیره و حلاجی. ماده حلاجی شده می‌تواند بعدا به کارخانه ریسندگی برای تبدیل به نخ فرستاده شود. مزایای این روند شفاف می‌باشد: ارتفاع گیاه مناسب بوده بر پایه تجهیزات مشابه برای استفاده در کتان آماده شده است؛ بعلاوه، بعلت رشد سریع برای دستیابی به بیشتر از کشت یک کنف در سال، حداقل در پهنای مرکزی امکان‌پذیر می‌باشد. چوب‌سازی نامرغوب، بعلت نارسی گیاه، مرحله خیس نمودن با رطوبت راحتی اگر نامرغوبی در مقایسه با کتان وجود داشته باشد آسانتر نموده است.
با این وجود، مضرات دیگری در این میان وجود دارد: هزینه‌های بالای کشت، بازده ناچیز و پایین ـ (بین ۳۰ و ۵۰% از کنف نرمال)، استفاده از مواد شیمیایی، کیفیت پایین الیاف  و ناصافی آن بعلت نارسی گیاه، همانند مرحله خیساندن بوسیله بوسیله رطوبت.
تمام این مضرات به شدت هزینه نهایی محصول را، هم بطور مستقیم در طول کشت و فرآیند آماده‌سازی اولیه، و هم بطور غیرمستقیم در طول ریسندگی و بافندگی، و برای بازده و انجام فرآیند آماده‌سازی نامرغوب تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد.
قیمت نخ ریسیده شده با کنف خیس بین ۳۰ و ۵۰ درصد بالاتر از کتان مشابه با هزینه بالای الیاف  طبیعی و فشرده دیگری مقایسه شده است. این بدین معنی است که تولید محصول بصورت اقتصادی تنها در طول دوره‌های بخصوص حد سودبخش می‌باشد.
استراتژی دیگر برای وفق‌دادن گیاه کنف به تجهیزات تولید کتان می‌تواند بصورت زیر باشد: همانطوریکه کنف می‌تواند بطور طبیعی تا ارتفاع ۲ تا۴ متر رشد کند پیشنهاد ما این است که ساقه‌ها در طول درو بصورت بخش‌های با طول یک متر بریده شود. ظرفیت محصول از گیاه کامل می‌تواند بوسیله این تکنیک همانند بازده آن در هر هکتار با هزینه‌های کاهش یافته کشت، استخراج شود.
این مورد می‌تواند بوسیله بخش‌سازی ساقه برای بهینه‌سازی مرحله خیساندن(بوسیله خیساندن با آب و رطوبت) و برش گیاه به بخش‌های مختلف امکان‌پذیر باشد؛ در حقیقت ترکیب سازنده گیاه در میان ساقه متفاوت می‌باشد. روند خیساندن برای قابلیت آماده نمودن الیاف الیاف  طویل(کتان و کنف) مهم و حیاتی می‌باشد. این عمل ارتباط مهمی با کیفیت نهایی الیاف  دارد: یک روند خیساندن خوب قشر برداری آسان و بازده حلاجی خوب را برای حفظ استحکام الیاف  ایجاد می‌کند.

کنف در صنعت نساجی اروپا

 

بعلاوه اینکه بخش‌های مختلف ساقه می‌تواند به استفاده‌های نهایی متفاوت که به خصوصیات و محتوای متفاوت الیاف  بستگی دارند معطوف شود.
در این راستا، تمام محصولات مرتبط با گیاه(برای مثال و الیاف، هسته، دانه و روغن) می‌توانند همکاریشان را برای دستیابی به یک سطح سودمند جهانی خوب نشان دهند. بنابراین نیاز اولیه به توسعه ماشین درو که قادر است ماده اولیه را بصورت مدیریت‌پذیر و مرحله‌پذیر از زمین به کارخانه عرضه کند مشاهده می‌کنیم. تا آنجائیکه آگاه هستم، مطالعات زیادی قبلا انجام شده است و برخی پیش نمونه‌ها گسترش یافته‌اند، آزمایش شده‌اند و به ثبت رسیده‌اند و علاقه زیادی برای تحقیق ویژگی‌ها و پتانسیل آنها ایجاد شده است.
از آنجائیکه گسترش دستگاه درو می‌بایست حاصل آید من فکر می‌کنم برای تهیه الیاف  کنف طویل در هزینه‌های قابل مقایسه با کتان امکان‌پذیر می‌باشد. این اولین وضعیت لازم برای استفاده گسترده از الیاف  کنف در صنعت نساجی اروپا به همراه تأمین تضمین شده کمیتهای کافی مواد خام مناسب می‌باشد.
پارامترهای برتر در کاربردهای منسوجات با توجه به کیفیت الیاف، توان الیاف، ظرافت و قابلیت بهسازی می‌باشند. همگنی یک مجموعه جنبه بسیار مهم دیگری می‌باشد.

کنف در صنعت نساجی اروپا

 

کنف بیشتر از همه از درشتی الیاف  رنج می‌برد. الیاف ها و رشته‌های کنف بصورت رایج در بازار، تجهیزات صنعت نساجی را برآورده نمی‌کند. به منظور معرفی کنف در بخش پارچه با کیفیت بالا لازم است که درجه‌‌ای از ظرافت وجود داشته باشد که ریسندگی نخ‌ها بین Nm 20 و Nm 40 را ممکن می‌کند. مرحله استخراج الیاف  نیز تأثیر عمده‌ای بر کیفیت محصول نهایی دارد. کاربرد الیاف  گسترده‌تر و ظریف‌تر در صنایع نساجی و پوشاک مشخص می‌شود. واضح است که گوناگونی کنف دارای الیاف  با قطر کمتر می‌بایست توسعه یابد.
همانطوریکه قبلا اشاره شد یک نقطه بسیار مهم در این صنعت مرحله خیساندن می‌باشد. عمومی‌ترین مرحله بر روی زمین‌ها خیساندن با رطوبت می‌باشد. نفوذ شرایط آب و هوای بدون کنترل(خورشید، رطوبت) بر این مرحله بشدت بالا می‌باشد؛ بخشی از محصول چندساله بخاطر خیس خوردن زیاد از بین می‌رود. ظرفیت پکتین در نمونه‌های خیس‌خورده برای جداسازی خوب دسته‌های الیاف  و برش بسیار بالا می‌باشد که باعث ایجاد مشکلات قابل توجه در طول آماده‌سازی بیشتر(قشر برداری، پاک نمودن و ترکیب کردن، جداسازی الیاف ) می‌شود. سهولت در مرحله خیساندن با رطوبت و  هزنیه‌های سرمایه‌گذاری نسبتا پایین در تداوم آن بعنوان یک تکنولوژی عمده نتیجه داده است.
خیساندن با آب نسبت به خیساندن با رطوبت یک مرحله قابل کنترل و آماده‌تر می‌باشد و برای ساقه‌های کنف بسیار کارآمدتر و مفیدتر می‌باشد. مطالعات اخیر امکان اصلاح بوسیله آب بعنوان کود را نشان داده‌اند. هزینه‌های اضافی مرحله می‌بایست بوسیله ثمربخشی بهتر الیاف : ۲۵درصد بیشتر از کتان و افرایش اطمینان به محصول جبران شود.
خیس شدن با آنزیم نیز از موارد معرفی شده است اما هزینه‌های آماده‌سازی آنزیم در رابطه با کارآیی رطوبت آن و هزینه‌های سرمایه‌گذاری تجهیزات و همچنین سیستم‌های بهبود بخش اتلاف آب در مقایسه با خیساندن بوسیله رطوبت فاکتورهای محدودکننده برای استفاده تجاری بوده‌اند.

 

کنف در صنعت نساجی اروپا

 

در محدوده برنامه چارچوب پنجم اتحادیه اروپا یعنی کیفیت زندگی و مدیریت منابع زنده، یک نوع جدید کنف با نام، Chamaeleon، برای کاربردهای نساجی آن بوسیله قائم مقام Zignago Tessilespa بواسطه نقش آن بعنوان شریک نساجی پروژه تحقیقی انضباطی اروپا HARMONIA مورد ارزیابی قرار گرفت (کنف بعنوان یک ماده خام برای کاربردهای صنعتی جدید).
این نوع کنف بخاطر تغییر رنگ آن در موقع رسیده شدن،‌ سطح THC پایین و بخصوص قشر برداری آسان، به آسانی قابل تشخیص است. Chamaeleon در حال حاضر در لیست گونه‌های اروپایی تحت پوشش کمکهای مالی موجود می‌باشد.
نتایج اولیه نشان می‌دهد که الیاف  بدست آمده از مرحله خیساندن بوسیله رطوبت و خط حلاجی کتان ظریف‌تر، لطیف‌تر و شفاف‌تر از آنهایی بوده است که از انواع استاندارد تولید شده بوسیله خیساندن با آب بدست آمده‌اند. این بدین معنی است که امکان بکارگیری این الیاف  در سطح صنعتی به زودی بوجود می‌آید.
بعنوان بررسی آخر فکر می‌کنم که کاربردهای آینده منسوجات برای الیاف  کنف تحقق‌پذیر بوده و به زودی زود بدست می‌آید. این مورد البته برای بخش‌های مختلف زنجیره تولید صنعت ـ کشاورزی که کشاورزان، تولیدکنندگان الیاف  و سازندگان محصول هستند، برای ایجاد تلاش مضاعف به منظور غلبه شدن بر محدودیتهای باقیمانده در رابطه با الیاف  کنف هنگامیکه در تولید منسوجات استفاده می‌شوند ضروری می‌باشد. نقش ایفا شده از این نقطه نظر بوسیله سازمانهای صنعتی اروپا لازم‌الاجرا شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.