مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رطوبت جذب خاک لک شدگی

رطوبت جذب خاک لک شدگی

رطوبت رفتار جذب خاک لک شدگی منسوجات – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۸۷
کد مقاله
TXT87
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیر رطوبت بر روی رفتار جذب خاک یا لک شدگی منسوجات
نام انگلیسی
Effect of Humidity on Soiling Behavior of Textiles
تعداد صفحه به فارسی
۱۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
جذب خاک یا لک شدگی منسوجات
کلمات کلیدی به انگلیسی
Humidity on Soiling Behavior of Textiles
مرجع به فارسی
انجمن تحقیقات صنعت منسوجات احمدآباد- هندوستان
مرجع به انگلیسی
Ahmedabad Textile Industry’s Research Association- India
کشور        

 

تاثیر رطوبت بر روی رفتار جذب خاک یا لک شدگی منسوجات

چکیده
حالت جذب خاک یا چرک گرفتگی و لگ شدگی پارچه‌های پنبه‌ای، پنبه‌ای کراسلینک یا پیوند تقاطعی و پارچه‌های پلی‌استر با استفاده از مدل ذرات و گرد و خاک‌های ترکیبی در سطوح مختلف رطوبت نسبی مورد بررسی قرار گرفت. بر این مبنا با استفاده از پارچه‌های جاذب آب برآوردهایی انجام شد. جذب خاک بوسیله روغن با توجه به افزایش رطوبت نسبی تا حدود ۶۵% افزایش یافته و سپس با افزایش بیشتر میزان رطوبت کاهش می‌یابد. ویژگی‌های جذب خاک  یا خاک پذیری پارچه‌های مختلف با مواد یا گرد و خاک روغنی بصورت مرتبه ذیل گزارش شده است: پنبه بیشتر از پنبه کراسلینک و پنبه کراسلینک نیز بیشتر از پلی‌استر. تاثیر رطوبت نسبی بر رفتار جذب خاک پارچه‌های مختلفی که دارای ذرات اکسید آهن می‌باشند مشخص نشده است. تلاشی جهت تشریح رفتار خاک پذیری تحت میزانهای مختلف رطوبت نسبی برحسب تصویر مولکولی جذب رطوبت در سطح الیاف انجام شده است.
یکی از مهمترین مشکلات در حفظ تمیزی و ظاهر رضایت بخش مواد بکار برده شده در منسوجات جذب خاک یا چرک گرفتگی در طی استفاده، جابجایی و ذخیره سازی می‌باشد. خاک یا ذراتی که بر روی این مواد جذب می‌شود ممکن است بصورت مایع و یا نیمه جامد نظیر روغن و گریس باشند، همچنین ذرات حاوی مواد گوناگون نظیر گرد و خاک، شن و ماسه و کربن یا ترکیبی از آنها نیز در این امر دخیل می‌باشند. این موارد باعث تخریب وضعیت ظاهری پارچه‌ها یا البسه شده و سبب کوتاه شدن دوره استفاده معمولی آنها بواسطه سایش و تمیز نمودن مکرر آنها خواهد شد.

رطوبت جذب خاک لک شدگی

 

مضامین تجربی
مواد
در این مطالعه از پارچه پوپلین پنبه‌ای تغییر اندازه داده شده، شسته شده و سفید شده (۷۲/۱۲۰ تار/ پود در اینچ) به وزن ۱۴۰٫۴ g/m2 (4.14 oz/yd2) استفاده شد. پارچه پوپلین پلی‌استر (۸۲/۱۰۶ تار/پود در اینچ) به وزن ۷۸٫۳ g/m2  (۲٫۳۱oz/yd2) با استفاده از کربونیزه کردن پارچه پوپلین پنبه‌ای ـ پلی‌استر با ۷۰% (w/w) سولفوریک اسید آبی مورد استفاده قرار گرفت. منسوج پنبه‌ای کراسلینک نیز از طریق فرآوری پوپلین پنبه‌ای با دی‌‌متیلول دی‌هیدورکسی‌اتیلین اوره (DMDHEU) با استفاده از روال پخت ـ پد ـ خشک و با بهره‌گیری از نیترات روی کاتالیزور گردید. میزان نیتروژن منسوج فرآوری شده که بوسیله روش کلدال مورد سنجش قرار گرفت ۲۲/۱% وزن منسوج بوده است.
ابزارآلات و رویه‌ها
ادوات تجربی بکار برده شده در مطالعات رفتار جذب خاک منسوجات تحت رطوبت نسبی مختلف بصورت شماتیکی در شکل ۱ نشان داده شده است. این مورد شامل یک محفظه رطوبت هواگیری شده می‌باشد که در آن بخشی از شتاب دهنده‌ای که لایه سایشی آن قبلا جدا شده بود در محفظه مربوطه که دارای دو جدار می‌باشد (با جداره داخلی ساخته شده از ورقه نسوز) نصب شد که از یک جعبه مکعبی و پنجره شیشه‌ای همراه با دو سوراخ برخوردار بوده که در تناسب با عملیات مربوطه فضای کافی با استفاده از دستکش بدون باز کردن درب را در اختیار می‌گذارد.

رطوبت جذب خاک لک شدگی

 

ارزیابی خاک
ارزیابی جذب خاک با استفاده از روش اسپکتروفوتومتری و از طریق برآورد انعکاس یا رفلکتانس ناحیه دارای گرد و خاک پارچه‌ها و با بهره‌گیری از اسپکتروفوتومتر Beckman DU انجام شد. مقادیر جذب گرد و مواد روغنی So منسوجات از طریق تفاوت بین Kubelka-Munk مقادیر KQ/KS قبل و پس از انجام عملیات محاسبه شد.
نتایج و مباحث
ویژگی‌های جذب خاک مرتبط با خاک‌های مرکب نظیر روغن روانکاری مستعمل بطور دائمی وابسته به اجزای سیال آنها خواهد بود. عمل خاک گرفتگی با استفاده از مکانیسم جذب و از طریق جایگزینی سطح میانی الیاف / هوا با سطح میانی الیاف/ خاک رخ می‌دهد. نیروهای ویسکوز که در عمل جذب روغن در مواد لیفی در غیاب میدان گرانشی شامل می‌باشند را می‌توان با استفاده از مدل شناخته شده Washburn مهاجرت موئینه‌ای مورد آنالیز قرار داد. این مدل بصورت شماتیکی در شکل ۲ نشان داده شده است و شرایط جذب روغن به شرح ذیل است:

رطوبت جذب خاک لک شدگی

 

نتیجه گیری
تاثیر رطوبت بر روی رفتار خاک پذیری پارچه‌های پنبه‌ای، پنبه کراسلینک و پلی‌استر با روغن روانکاری مستعمل و ذرات خاک (اکسید آهن) مورد بررسی قرار گرفت. بر این مبنا، ما دریافتیم که دانسیته خاکهای روغنی با افزایش رطوبت افزایش خواهد یافت و در یک مقدار خاص بحداکثر رسیده و سپس با افزایش بیشتر رطوبت با کاهش روبرو می‌شود، با این حال این تاثیر برای ذرات گرد و خاک مشخص نشده است. وابستگی مشاهده شده دانسیته خاک دارای مواد روغنی با توجه به تفاوت در ذات یا طبیعت لایه‌های رطوبت جذب شده در مقادیر متفاوت رطوبت تشریح می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.