مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رنگ زدایی برون چوب

رنگ زدایی برون چوب

رنگ زدایی برون چوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۲
کد مقاله
WOD32
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رنگ زدایی برون چوب
نام انگلیسی
Sapwood Discolorations Defects
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۴
کلمات کلیدی به فارسی
رنگ زدایی ، برون چوب
کلمات کلیدی به انگلیسی
Sapwood, Discolorations Defects
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

 

رنگ زدایی برون چوب

رنگ زدایی  Discoloration
استفاده از محصولات الوار خشک ممکن است بواسطه پدیده رنگ زدایی با مشکل مواجه شود، مخصوصا به هنگامی که محصول نهایی می‌بایست دارای ظاهری سالم و طبیعی باشد. رنگ رفتگی ناخواسته ممکن است در درختان، به هنگام ذخیره سازی الوار و چوبهای تازه و یا در طی انجام فرآیند خشک نمودن الوار حاصل آید. علاوه بر این، رنگ زدایی ممکن است به هنگامی روی دهد که نور، آب و مواد شیمیایی واکنشهایی را بر روی سطح الوار خشک شده بوجود آورند. این بخش بیشتر بر روی رنگ رفتگی بوجود آمده بر روی الوار ظاهرا سالم قبل یا به هنگام انجام عمل خشک سازی تمرکز می‌یابد. هر گونه رنگ زدایی که فراتر از عملیات کنترل خشک سازی و عملیات مربوطه باشد، نظیر لک‌‌زدگی معدنی و فساد در چوب، تنها در مواردی ذکر می‌شوند که بر روی پیدایش نقصهای ناشی از روال خشک سازی تاثیر داشته باشند. رنگ زدایی روال خشک سازی معمولا بصورت سنتی مرتبط با حمله قارچها یا مواد شیمیایی در چوب طبقه‌بندی می‌گردند. اطلاعات جاری این نکته را پیشنهاد می‌نماید که این طبقه‌بندی دوگانه را می‌بایست تا اندازه‌ای تعمیم و گسترش داد. برخی از موارد رنگ زدگی که زمانی منشا آن مواد شیمیایی در نظر گرفته می‌شد، بواسطه باکتریها، که می توان آنها را بوسیله میکروسکپهای قوی مشاهده نمود، ایجاد می‌شوند. همچنین، تشکیل رنگهای ناخواسته بر اساس فعل و انفعالات پیچیده گونه‌های درختان،نوع بافتهای آنها و شرایط خشک نمودن آنها متفاوت می‌باشد. کنترل موفقیت‌آمیز پدیده رنگ‌زدایی منوط به توانایی اپراتور کوره خشک سازی الوار، جهت شناسایی تفاوتهای گونه‌های مختلف چوب و کیفیت آنها در طی روال خشک سازی و فاکتورهای محیطی تاثیرگذار در آغاز این پدیده، می‌باشد.
جهت ممانعت از پدیده رنگ زدایی، اپراتور کوره می‌بایست از گونه‌های چوب اطلاع داشته باشد و بتواند انواع آنها را از نظر الوار نرم زیر سطح پوست، چوبهای سخت و الوار مرطوب بخوبی تشخیص دهد. وهله سوم و شاید سخت‌ترین مرحله شناسایی، این مورد است که آیا علل سببی بصورت اساسی و اولیه علتهای شیمیایی این پدیده بشمار می‌آیند یا علل وابسته به میکرب در این امر دخیل می‌باشند.

رنگ زدایی برون چوب

 

رنگ زدایی برون چوب  Sapwood Discolorations
به هنگامی که درختی بریده می‌شود، قسمت نرم زیر پوسته درختان یا برون چوب شامل سلول‌های بافت اصلی چوب می‌باشند که به صورت کامل هنوز شکل یا فرم چوب‌های ناحیه مغزی درخت را نگرفته‌اند. بافت اصلی ناحیه برون چوب ممکن است به هنگامی که الوار بصورت قطعات کوچک‌تری بریده شده، هنوز زنده باشند. به هنگامی که این سلول‌ها می‌میرند آنزیم‌ها و محصولات جانبی شیمیایی تولید می‌گردند که می‌تواند باعث تیره شدن رنگ چوب شوند. این رویه تیره شدن ممکن است بوسیله شدت یافتن اکسیداسیون گرمایشی، رطوبت چوب یا حمله کپک‌های قارچی و یا حتی باکتری‌های هوازی شدت بیشتری یابد. قسمت برون چوب همچنین شامل مواد نشاسته‌ای و شکر بوده که این مواد در حقیقت غذای لازم برای قارچ‌های کپک و باکتری را فراهم می‌آورند.
 

رنگ زدایی برون چوب

 

مواد شیمیایی  Chemicals  
رنگ زدایی شیمیایی نتیجه اکسیداسیون و واکنش‌های آنزیمی همراه با مواد تشکیل دهنده شیمیایی در قسمت برون چوب می‌باشند. آنها از نظر رنگ در محدوده متفاوتی از حالت صورتی، آبی و زرد قرار داشته و این محدوده تا رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای متمایل به قرمز و قهوه‌ای تیره را نیز در بر می‌گیرد. به عنوان یک گروه، چوب‌های سخت بیشتر در معرض رنگ زدایی سطحی ناشی از اکسیداسیون در مقایسه با چوب‌های نرم می‌باشند. در برخی از چوب‌های سخت نظیر چوب درخت توسکا و چوب زغال اخته، حالت رنگ رفتگی شدید پس از یک ساعت به هنگامی که سطح چوب تازه در معرض هوا قرار گرفت، رخ می‌دهد. اغلب موارد رنگ زدایی مرتبط با اکسیداسیون در خصوص الوار دارای ۱۶/۱ اینچ و در سطح لایه خارجی آنها صورت می‌پذیرد و این عارضه را می‌توان با استفاده از رنده کاری مرتفع نمود.

رنگ زدایی برون چوب

 

 عوامل قارچی  Fungal 
لک‌زدگی‌های قارچی، که معمولا آنها را به نام لک‌های آبی می‌نامند، بوسیله قارچ‌هایی تولید می‌شوند که بر روی قسمت برون چوب رشد نموده و بخشی از آن را به عنوان غذا برمی‌گزینند (نظیر قسمت‌های دارای قند و نشاسته). لک‌زدگی آبی قارچ‌ها باعث ایجاد فساد در چوب‌های برون چوب نمی‌شود، واین لک زدگی‌ها نمی‌توانند بر روی قسمت مغزی چوب یا درون چوب و یا چوب‌های مرطوب که دارای مواد غذایی مکفی نیستند رشد نمایند. با این وجود، شرایط ضعیف روال خشک سازی که باعث ایجاد لک زدگی آبی ناشی از قارچ می‌شود، ممکن است به واسطه وجود قارچ‌های ایجاد کننده فساد باعث بوجود آمدن آلودگی شوند. به جز موارد مرتبط با سختی چوب، لک زدگی آبی دارای تاثیر اندکی بر روی قدرت و استحکام چوب می‌باشد.
 

رنگ زدایی برون چوب

باکتری‌هاBacterial 
بخ و همکاران (۱۹۸۴) در آلمان غربی تشکیل پدیده رنگ زدایی تیره را در الوار برون چوب‌های منطقه گرمسیری دارای رنگ روشن و عواملی چون آلودگی الوار و چوب‌ها از طریق باکتری‌های هوازی می‌دانند. آنها دریافتند که این باکتری‌ها بر روی برخی از اجزای شیمیایی عصاره‌های نواحی برون چوب رشد نموده و از این طریق محصولات جانبی متابولیک باعث رنگ رفتگی در طی انجام روال خشک سازی کوره می‌گردند، مخصوصا این امر در نواحی سطحی که در تماس با چوب دستک‌ها می‌باشد روی می‌دهد. این حالات رنگ زدایی را می‌توان از طریق اسپری نمودن الوار تازه بوسیله محلول‌های ضعیف اسیدهای آلی تحت کنترل درآورد، این اسیدها همانند اسید پروپیونیک می‌باشد که می‌بایست قبل از روال خشک سازی آنها را مورد استفاده قرار داد. محلول اسیدی باعث می‌شود تا فعل و انفعالات مرتبط با رنگ زدایی که نیازمند شرایط قلیایی می‌باشد، به صورت غیرفعال درآیند.
 

رنگ زدایی برون چوب

 

مارک‌های چوب دستک وهمچنین لک زدگی‌های مربوط بدان Sticker Stains and Sticker Marks
لک‌زدگی‌های چوب دستک و مارک‌ها یا علایم مربوط بدان هر دو جزء موارد رنگ زدایی بشمار می‌آیند که بواسطه تماس چوب دستک با سطح چوب حاصل می‌شوند. لک‌زدگی‌های چوب دستک بصورت نواحی تیره‌تر بر روی چوب‌های بین چوب دستک‌ها مشخص می‌گردد (شکل ۸). علایم مربوط به چوب دستک معمولا بصورت شفاف‌تری از سطوح روباز الوار که بین چوب‌دستک‌ها قرار گرفته‌اند می‌باشد (شکل ۳). با وجود آنکه این حالت‌های رنگ رفتگی مربوط به چوب دستک می‌تواند در چوب‌های سخت روی دهد، آنها در چوب‌های نرم زیر پوسته چوب یا برون چوب‌ها بسیار متداول‌تر بوده و مشکلات بیشتری را بوجود می‌آورند. علل این رنگ زدایی‌ها می‌تواند بواسطه عوامل مختلف شیمیایی میکروبی و یا ترکیبی از این عوامل باشد.
تجزیه نوری مواد یا عصاره‌های موجود در الوار تازه که به میزان مختصری در معرض نور خورشید قرار گرفته‌‌اند می‌تواند موجب بروز لک زدگی چوب دستک و همچنین بوجود آمدن علایم مرتبط با چوب دستک بواسطه اکسیداسیون در طی فرآیند روال خشک سازی شود (بوس ۱۹۶۴).
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.