مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۴
کد مقاله
WOD34
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب
نام انگلیسی
Wetwood and Dried Wood Discolorations
تعداد صفحه به فارسی
۱۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
رنگ  زدایی
کلمات کلیدی به انگلیسی
discoloration
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

رنگ  زدایی چوب های خشک و مرطوب

رنگ زدایی در چوب‌هایی که بخشی از قسمت‌های آن مرطوب می‌باشد
Discolorations in Wood Containing Wetwood
 
چوب مرطوب به عنوان یک عارضه غیرنرمال در قسمت مغزی چوب مدنظر می‌باشد. علت این عارضه معمولا از نظر روابط مرتبط با آسیب شناسی مدنظر بوده تا آنکه عوامل تغییرات فیزیولیژیکی در درختان زنده بعنوان عامل آن شناخته شوند. یکی از عوامل موثر در تشکیل چوب مرطوب باکتری ناهوازی می‌باشد. این گونه باکتری‌ها باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در مواد داخل چوب یا شیره‌های چوب گشته و همچنین ممکن است عواقبی نظیر رنگ رفتگی را در روال خشک سازی چوب بوجود آورند. البته لازم بذکر است که کلیه موارد مرتبط با این ضایعه در طی روال خشک سازی تغییر رنگی به سمت حالت تیره مانند نداده و علت این امر نیز تفاوت در گونه‌های درختان و باکتری مرتبط با تشکیل چوب مرطوب می‌باشد. بطور مثال چوبهای مرطوب در کاج سفید ممکن است باعث بروز لک‌های قهوه‌ای رنگی در طول روال خشک سازی، بواسطه نوع باکتری آن که درختان زنده را آلوده می‌سازد، شوند. البته این عارضه حتی ممکن است در طی روال خشک سازی بروز ننماید.

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب

 

محافظت از چوب‌های تازه با استفاده از آنتی اکسیدان‌هایی نظیر سدیم ازاید و سدیم بی‌سولفات به عنوان روش‌ شیمیایی کاملا موثر مطرح می‌باشد. چوب مرطوب غیر محافظت شده در گونه‌های دارای ریسک بالا نظیر کاج سفید را می‌بایست تحت شرایط خاص دمای خشک همراه با میزان زیادی از تنزل دمای مرطوب تحت روال خشک سازی قرار داده و آنها را خشک نمود. الوار محافظت شده را می‌توان در برخی از مواقع با دمای بیشتر تحت فرآیند خشک سازی قرار داد، که بر این اساس می‌توان نتایج خوبی را بدست آورد. در این خصوص لازم است تا احتیاط‌های لازم و تست‌های اولیه، مدنظر قرار گرفته شود.
اسیدهای آلی که بوسیله رشد باکتری در چوب مرطوب تولید می‌شوند و باعث کاتالیزور و بروز واکنش‌های شیمیایی تانین در چوب مرطوب همراه با آهن، فولاد و روی می‌شوند، خود باعث می‌گردند تا رنگ زدایی الوار با حالتی تیره مانند محقق شود. چوب‌های مرطوب در بلوط، سرخ چوب، سدر قرمز غربی و شوکران غربی، به هنگامی که پوسته بیرونی الوار تازه یا مرطوب باشد، در معرض لک‌های فلزی قرار خواهند داشت. گالوانیزه نمودن یا پوشش دادن تسمه‌های فلزی همیشه موجب محافظت از بروز این لک‌ها و تشکیل آنها در کپه‌های الوار سبز مرطوب نمی‌گردد (شکل ۲). لک‌های آهن را می‌توان معمولا با استفاده از روش‌های محافظت از طریق محلول آبی اسیداکسالیک از بین برد، البته در صورتی که سطح نفوذ این لک‌ها در داخل چوب چندان عمیق نباشد.
شکل ۲٫ رنگ زدایی تیره در دو  الوار تازه شوکران غربی (الوار بالا و وسط) نتیجه واکنش شیمیایی اسیدی عصاره‌ چوب مرطوب دارای نوار فولادی با پوشش روی دارای پودر اپوکسی. الوار برون‌چوب تازه پایینی واکنشی را نشان نمی‌دهند.

 

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب

 

لک‌های متالیک و قلیایی  Metallic and Alkaline Stains
رنگ زدایی متالیک نیز یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند در چوب‌های معمولی که دارای میزان زیادی از تانین و اجزای مربوط بدان (پولی فنول‌ها) می‌باشند، بوجود آید. البته لازم بذکر است معمولا در چوب‌های مرطوب، جایی که میزان زیادی از اسیدهای آلی برای سرعت بخشیدن به فعل و انفعالات شیمیایی وجود دارند، این مورد به سادگی تحقق نخواهد یافت. رنگ رفتگی متالیک معمولا بصورت لک‌های فلز تانین ظهور کرده و ممکن است در چوب درخت بلوط، گردو و شاه بلوط توسعه یابد و همچنین به میزان کمتری نیز ممکن است در گونه‌های دیگر در طی روال خشک سازی بواسطه ریزش آب از لوله‌های فلزی و دیگر قطعات کوره بوجود آید.
لک‌های قلیایی تیره نیز بواسطه فعل و انفعالات مواد محافظتی چوب همراه با پتاسیم کلسیم هیدروکساید بوجود می‌آیند و علل آن نیز می‌تواند مواد بتونی یا ابزارآلات ساختمانی بکار رفته در کوره که در مجاورت چوب‌ها قرار دارند باشد. این لک‌ها ممکن است به هنگامی توسعه یابند که چوب در کوره‌های آجری در حال خشک شدن بوده و وضعیت نگهداری و شرایط ایده‌آلی در این کوره حاکم نباشد. این موارد همچنین می‌تواند بواسطه تماس چوب با محلول‌هایی بوجود آید که حاوی آمونیاک هستند.

رنگ زدایی چوب های خشک و مرطوب

 

برداشت رنگ رفتگی از چوب خشک شده 
Removal of Discoloration From Dried Wood
 
با وجود آنکه روال‌های محافظتی در اینجا ترغیب و تشویق می‌شوند، در برخی از مواقع از نظر اقتصادی لازم است تا نسبت به حذف یا برداشت حالت‌های رنگ زدایی از روی چوب که نمی‌توان آنرا توسط رنده از بین برد، اقدام شود. برخی از لک‌ها را می‌توان با استفاده از مواد شستشو دهنده و سفید کننده رفع نمود، ولی معمولا برای مرتفع نمودن این نقیصه می‌بایست به روش آزمون و خطا متوسل شد تا آنکه مؤثرترین مواد را برای لک‌های خاص یافت.
 
عملیات شستشو ممکن است بواسطه مواردی که می‌بایست انجام پذیرد و همچنین خشک کردن مجدد چوب هزینه‌بر باشد. برای تحصیل کارآیی بیشتر عمل شستشو ممکن است حتی تا اندازه‌ای سخت باشد که مقداری از رنگ طبیعی چوب را نیز از بین ببرد. البته، چوب شستشو داده شده نباید بدون داشتن عارضه‌های مربوط به رنگ رفتگی داخلی مورد پوشش دادگی سطحی قرار گیرد. در صورتی که لک زدگی چندان عمیق نباشد می‌توان آنرا بوسیله پروکسید هیدروژن تا اندازه‌ای مرتفع نمود. محلول آبی غلیظ اسیداکسالیک دانه‌های برون چوب را بصورت شیمیایی شستشو داده ولی در این حال نمی‌تواند لک‌های این ناحیه از چوب، که بوسیله قارچ کپک زدگی ایجاد شده است، را از بین ببرد. شستشو با محلول هیپوکلراید سدیم ۵% در بعضی از مواقع می‌تواند بصورت موثر نتیجه بخش باشد (لابراتور محصولات جنگلی ۱۹۶۷، دونز ۱۹۵۶).
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.