مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه متالورژی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده متالورژی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۶
کد مقاله
MTL06
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سختی و تراکم رفتار پودرهای مس و مفرغ فشرده شده با قالب تک محوره و فرآیند پرس کاری سرد ایزواستاتیک
نام انگلیسی
HARDNESS AND DENSIFICATION BEHAVIOUR OF COPPER AND BRONZE POWDERS COMPACTED WITH UNIAXIAL DIE AND COLD ISOSTATIC PRESSING PROCESSES
تعداد صفحه به فارسی
۱۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
پرس‌کاری ایزواستاتیک سرد، پرس‌کاری تک‌محوری، تراکم، ریزسختی
کلمات کلیدی به انگلیسی
cold isostatic pressing, uniaxial pressing, densification, microhardness
مرجع به فارسی
کالج مهندسی و معماری، دانشگاه مرسین، ترکیه
مرجع به انگلیسی
Faculty of Engineering and Architecture, Çukurova University- Faculty  of  Technical  Education , Mersin University, Tarsus, Turkey
کشور
ترکیه

 

سختی و تراکم رفتار پودرهای مس و مفرغ فشرده شده با قالب تک محوره و فرآیند پرس کاری سرد  ایزواستاتیک

در این مطالعه سختی و تراکم رفتار پودرهای مس و مفرغ تحت فرآیندهای کیسه مرطوب ایزواستاتیک سرد و پرس قالب تک محوره مورد بررسی قرار گرفت. در پرس کاری تک محوره نمونه‌ها تا میزان فشار ۸۰۰ Mpa فشرده گردیدند. پرس ‌کاری ایزواستاتیک سرد(CIP) نتیجه بهتری از تراکم را برای هر دوی پودرهای مواد تحت مطالعه به همراه داشت. چگالی یا تراکم بدست آمده برای پودر مس ۹۴%  و برای پودر مفرغ ۸۲% بوده است. در پرس کاری قالب تک محوره میزان فشار بیشتری مورد نیاز بود تا همان میزان چگالی را که به وسیله CIP بدست آمده ، تحصیل نمود. ریزسختی هر دوی مواد تحت مطالعه قبل و بعد از فرآیند پرس کاری مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. فشار بیشتر باعث جابجایی (دیسلوکاسیون) و سختی کشش و افزایش سختی پودرها گردید.

کلمات‌کلیدی: پرس‌کاری ایزواستاتیک سرد، پرس‌کاری تک‌محوری، تراکم، ریزسختی

مقدمه
در فرآیند متالورژی پودر روشهای گوناگونی برای تحکیم پودرهای فلزی در شکلهای ساختاری مورد استفاده قرار گرفته است. روشهای پرس‌کاری قالب تک محوره و پرس‌کاری ایزواستاتیک سرد (CIP) دو روش از جمله روشهایی هستند که بطور گسترده‌ای برای ساخت ترکیبات ریخت شبکه نزدیک (NNS) از آنها استفاده می‌شود.
در این تحقیق سختی و تراکم رفتار پودرهای مفرغ و مس بوسیله قالب تک محوره و روشهای پرس‌کاری ایزواستاتیک سرد کیسه مرطوب مورد بررسی قرار گرفته است. در فرآیند پرس کاری قالب، هیدرولیک اتوماتیک یا پرسهای مکانیکی با توانایی ۱۰ الی ۱۰۰۰ تن مورد استفاده قرار گرفتند تا آنکه تراکمهای ”سبز“ یا ”پرس-خام“ را با نرخ معمول بین ۲۵۰ الی ۱۲۵۰ در ساعت تولید نمایند.
نرخهای واقعی بر حسب اندازه پرس ، فشردگی اندازه اجزا و پیچیدگی آنها می‌باشد. شماتیک سیکل پرس قالب تک محوره در شکل ۱ نشان داده شده است. در مرحله اول تامین کننده پودر در قالب با پانچ پایین‌تر بحرکت درآمده و وزن پودر مورد نیاز مشخص می‌گردد. پس از برداشت تامین کننده پودر پانچ بالا و پایین بترتیب در داخل قالب حرکت کرده تا آنکه پودر را با فشار بین ۴۰۰ الی Mpa800 فشرده نماید. پس از فشردگی  پانچ بالا عقب کشیده و پانچ پایین بطرف بالا حرکت داده می‌شوده تا پودر متراکم را به بیرون براند. در نهایت تامین کننده پودر برای بار دیگر در طول سطح بالای قالب بحرکت در آمده ، آن را مجددا پر کرده و جزء سبز را بسوی یک تسمه در حال حرکت مانند شکل ۱ می‌راند. ابزارهای فشردگی اغلب از فولادهای سخت و مقاوم ساخته می‌شوند تا آنکه عمر بیشتری داشته باشند. به هنگام تراکم قالب ابزارها مجبور به تحمل فشار بالا و فرسودگی هستند. از اینرو ، شکستگی ابزار به هنگام تولید یک عامل هزینه به بحساب می‌آید که احتمال وقوع آن مرتبط به پیچیدگی و سختی ابزارها می‌باشد. دیگر برگشت تراکم قالب بصورتی است که نمی‌توان به  توزیع دانسیته سبز  همگن درساختار اجزای فشرده دست یافت.

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

 

مواد و روشها
در این مطالعه رفتار سختی و تراکم پودرهای مفرغ و مس تجاری بوسیله قالب تک‌محوره و فرآیند  CIP نوع کیسه مرطوب مورد بررسی قرار گرفته است. هر دوی پودرهای بکار رفته در این آزمایشات بوسیله روش اتمیزه و با شکل کروی ساخته شدند. اندازه‌های ذرات پودرهای مس و مفرغ بوسیله Malvem Mastersize E تعیین گردیدند. اندازه‌های پودر اندازه‌گیری شده عبارت اند از dm=54.12  برای مس و dm=201.8  برای مفرغ. خصیصه‌های مواد پودر با جزئیات آن در جدول ۱ آورده شده است.
جدول ۱٫ خصیصه‌های پودرهای استفاده شده در آزمایشات

 

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

 

پرسکاری قالب تک‌محوره
پودرهایی که در مطالعات آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت با تراکم تک محوره نظیر شکل ۱ و CIP کیسه مرطوب نظیر شکل a3  متراکم گردید. در فرآیندهای تراکم جهت بدست آوردن بلندی یکسان نمونه برای مس و مفرغ ، میزان مشخصی از مواد پودر (g8) مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پودرهای مفرغ و مس متراکم قالب تک محوره ،  ماشین پرس با میزان بار حداکثر ، اینسترون ۱۰۸۱ نوع kN200 (ماکس) ، مورد استفاده قرار گرفت.  دستیابی به Mpa800 به هنگام فرآیند پرس قالب تک محوره ممکن بود. دستگاه قالب که در تراکم قالب تک محوره مورد استفاده قرار گرفت ، از مواد استیل با  اسپید کربن بالا ساخته شد. قطر محفظه تراکم در قالب  mm10 و درازای آن mm70 بود. ابعاد نمونه‌های متراکم  با فرآیند پرس قالب تک ‌محوره  دارای قطر mm10 و ضخامت mm5  بوده است. جداره قالب و سطوح هر دو پانچ بوسیله محلول استریک روی روغن کاری شده تا از بروز اصطکاک جلوگیری بعمل آید. پس از هر تراکم جدار دیوار و سطوح پانچ برای عملیات پرس بعدی تمیز و روغن‌کاری می‌گردد. در فرآیندهای تراکم قالب تک محوره، تراکم عمل دوبل جهت حصول توزیع تراکم بهتر  مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از پروسه تراکم ابعاد       (قطر و ضخامت) نمونه‌های متراکم  بوسیله میکرومتر با دقت ۰٫۰۰۱ g  اندازه‌گیری شد.  افزایش تراکم در فشار بکار رفته بوسیله روش اندازه گیری بعدی تعیین گردید. جایگزینی پانچها به هنگام افزایش فشار بکار گرفته بصورت مداوم ثبت گردیده شد. از داده جایگزینی آزمایشی دانسیته سبز بوسیله معادلات زیر محاسبه گردید.
CIP کیسه مرطوب
یک ماشین تست بتن (ELE) جهت ساخت تراکم مورد نیاز فرآیند CIP کیسه مرطوب مورد استفاده قرار گرفت. دسترسی به سطح فشار پرس قالب تک محوره      (Mpa 800 ) با فرآیند CIP کیسه مرطوب امکان پذیر نیست.

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

 

نتایج و مباحث
سختی و تراکم رفتار پودر مس و مفرغ  تحت فشار کاربردی با روشهای فشار متفاوت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج ریز سختی پودرهای مفرغ  و مس در شکل ۶ نشان داده شده است.
همانگونه که در شکل دیده می‌شود روش فشار باعث تغییر نسبت سختی نخواهد شد. تقریبا مقادیر مشابه سختی افزایش یافته مشابه برای هر دو فرآیند قالب تک محوره و پرس CIP اندازه گیری شد. ریزسختی اولیه پودرهای برنز و مس بترتیب به میزان     HV120  و HV72 اندازه گیری شد. افزایش فشار به میزان Mpa 500 برای هر دوی روش فشار اندازه‌گیری شده و ۴۱% (HV5، ۱۰۱) برای مس و ۴۴% (HV173) برای مفرغ بدست آمد. مقادیر حداکثر سختی مس و مفرغ تحت فشار Mpa800 با پرس قالب تک محوره HV118 برای مس (۶۴% افزایش در سختی اولیه) و HV192 برای مفرغ (۶۰% افزایش در سختی اولیه) بوده است. افزایش مقدار فشار موجب جابجایی زیادی شده است. افزایش سختی پودر با  کرنش سختی بعنوان نتیجه جابجایی آشکار می‌باشد. نسبت تراکم پودرهای مس و مفرغ تحت فشار که در هر دو فرآیند بکار گرفته شده در شکل ۷ و ۸ بترتیب نشان داده شده است.

رفتار پودرهای مس مفرغ ایزواستاتیک

 

نتیجه گیری
از دلایل تجربی داده شده فوق می‌توان به نتایج زیر دست یافت.
  • فرآیند CIP فشار را به تمامی مسیرها و نواحی بیشتر منتقل نموده بگونه‌ای که می‌توان نسبت تراکم بیشتری را در مقایسه با پرس تک محوره بدست آورد. در فشار Mpa500 تراکم بهتری با CIP نسبت به  پرس تک محوره بدست آمد. این میزان برای پودر مس ۱۵% و  برای پودر مفرغ ۱۸% بوده است.
  • تقریبا تراکم کامل (۹۴%) برای پودرهای مس در فشار Mpa500 با فرآیند CIP بدست آمده است. برای پودر مفرغ این میزان با همین شرایط ۸۲% می‌باشد.
  • برای پرس قالب تک محوره ، می‌بایست میزان فشار ۶۰% بیشتر را بکار برد تا آنکه تراکم مشابه CIP را با حالت Mpa500 بدست آورد.
  • روش فشار باعث تغییر نسبت افزایش سختی پودرها برای سطح مشخص شده فشار نمی‌گردد. مقادیر ریزسختی اندازه‌گیری شده در هر دو روش فشار با میزان فشار خاص برای هر دوی پودرهای تحت مطالعه به یک میزان بوده است. مقدار اندازه‌گیری شده ریزسختی در Mpa400 برای مس در حدود HV97 ، در هر دو فرآیند تک محوره و CIP ، بوده است. این میزان برای مفرغ  HV170 می‌باشد.
  • در فشار Mpa800 ریزسختی نمونه‌ها به نسبت ۶۴% از سختی اولیه برای مس و ۶۰% برای مفرغ افزایش می‌یابد. افزایش سختی را می‌توان بوسیله جابجایی بواسطه فشار تشریح نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.