مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه شیمی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده شیمی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۱
کد مقاله
CHEM31
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت دارای بار مثبت و رفتار جذب سطحی پروتئین‌ ها
نام انگلیسی
Synthesis of positively charged calcium hydroxyapatite nano-crystals and their adsorption behavior of proteins
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
کلسیم هیدروکسی آپاتیت, نانو کریستال ها, بار مثبت, جذب سطحی پروتئین
کلمات کلیدی به انگلیسی
Calcium hydroxyapatite, Nano-crystals, Positive charge, Protein adsorption
مرجع به فارسی
کالج شیمی, دانشگاه اوساکا, ژاپن
دپارتمان تکنولوژی فرآوری, انستیتو تحقیقات شهری اوساکا, ژاپن, الزویر
مرجع به انگلیسی
School of Chemistry, Osaka University of Education,, Japan, Department of Processing Technology, Osaka Municipal Technical Research Institute, Japan; Elsevier
کشور
ژاپن

 

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت دارای بار مثبت و رفتار جذب سطحی پروتئین‌ها

چکیده
نانوکریستال‌های هاپ (Hap) دارای بار مثبت با استفاده از – آلانین تهیه شده‌اند و تمایل جذب سطحی این نانوکریستال‌های هاپ دارای عامل آمیدی سطحی به پروتئین‌ها توضیح داده شده است. نانوکریستال‌های هاپ دارای عامل آمیدی سطحی کلوییدی به روش تر در حضور مقادیر متفاوتی از – آلانین به وسیله تغییر نسبت مولی – آلانین/ کلسیم (نسبت ) در محلول تهیه گردیده است. این نانوکریستال‌های میله مانند با افزودن – آلانین افزایش طول می‌دهند اما پهنایشان تغییر نمی‌کند. گروههای کربوکسیل – آلانین به یونهای Ca2+ مجاور صفحات ac و/ یا bc شدیداً کوئوردینه می‌شوند تا از رشد ذرات در جهت محورهای a و/ یا محور b جلوگیری کنند و رشد ذرات در امتداد محور c را افزایش دهند. اندازه‌گیری‌های XRD هیچ اختلافی را در ساختار کریستالی میان نانوکریستال‌های هاپ سنتزی تشخیص نداده‌اند اما اندازه‌گیری‌های TG-DTH و FTIR اختلاف بزرگی را شناسایی کرده‌اند. این اندازه‌گیری‌ها نشان داده‌اند که – آلانین‌ها به سطح نانوکریستال هاپ حداکثر تا نسبت  مساوی با یک متصل می‌شوند اما آنها در نانوکریستال‌های سنتز شده با نسبت  بزرگتر یا مساوی ۰/۲ غایب هستند. پتانسیل زتای (zp) نانو کریستال‌های – آلانین ـ هاپ تهیه شده با نسبت  مساوی با ۴/۰ و ۱ نسبت به نانوکریستالهای متصل شده به- آلانین، در  بار مثبت نشان می‌دهند. مقادیر اشباع شده‌ی BSA جذب سطحی شده در این نانوکریستال‌های -آلانین ـ هاپ دارای بار مثبت ۴/۲-۳/۲ برابر افزایش یافت که به علت نیروی جاذبه الکتروستاتیک بین نانوکریستالهای – آلانین ـ هاپ دارای بار مثبت و مولکولهای BSA دارای بار منفی بوده است. ما توانسته‌ایم تمایل جذب سطحی نانوکریستال‌های هاپ را با تغییر بار سطحی آنها کنترل کنیم.

کلمات کلیدی: کلسیم هیدروکسی آپاتیت، نانو کریستال ها، بار مثبت، جذب سطحی پروتئین

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

 

۱- مقدمه
برهمکنش مولکولهای پروتئین با مواد معدنی توجه زیادی را در حوزه‌هایی نظیر معدنی‌سازی زیستی، مواد زیستی، شیمی زیستی، حسگرهای زیستی و صنعت به خود اختصاص داده است [۳-۱]. این نکته کاملاً معلوم شده که کلسیم هیدروکسی آپاتیت [، هاپ] جزء معدنی اصلی استخوانها و دندانهای پستانداران است و تمایل بالایی به پروتئین‌ها دارد. هاپ در گروه فضایی p63/m وجود دارد، پارامترهای سلول واحد آن nm943/0=b=a و nm688/0=c هستند و دارای دو موقعیت (سایت) پیوندی مختلف (موقعیت‌های c و p) در سطح نانوکریستال می‌باشد. بنابراین، هاپ دارای ویژگی پیوندی چند موقعیتی (چند سایتی) برای پروتئین‌ها می‌باشد [۶-۴]. پس از پخش نانوکریستال‌های هاپ در محیط‌های آبی، اتمهای کلسیم (موقعیت‌های c) با حل کردن یونهای OH در سطح نانوکریستال در مجاورت سطح هاپ قرار می گیرند. بنابراین، موقعیت‌های c غنی از یونهای کلسیم یا بار مثبت جهت پیوند با گروههای اسیدی پروتئین‌ها، بر روی صفحات ذره‌ای ac یا bc به روش مستطیل با فواصل ۹۴۳/۰ و ۳۴۴/۰ نانومتر (۲/c) به ترتیب برای جهت‌های a (یا b) و c آرایش می‌یابند.
در حقیقت، چن و همکارانش گزارش دادند که گروه پروتئین با دو اتم اکسیژن خود به اتمهای کلسیم سطح هاپ به صورت مثلثی متصل می‌شود [۷]. مطالعه NMR حالت جامد نیز نشان داده است که پایانه‌های آملوگنین به سمت سطح هاپ جهت‌گیری می‌کنند [۸]. موقعیت‌های p، فاقد اتصال یونهای کلسیم یا بار مثبت به گروه‌های بازی پروتئین‌ها، به صورت شش وجهی بر روی صفحه ذره‌ای ab  با حداقل فاصله nm943/0 آرایش می‌یابند. علاوه بر این، هاپ تحت شرایط فیزیولوژیکی پایدارترین فسفات کلسیم می‌باشد. بنابراین، هاپ به گستردگی برای جداسازی پروتئین‌های مختلف در سیستم کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا (HPLC) بکار برده می‌شود. بر همین اساس، چند تحقیق اساسی گزارش شده‌اند [۵، ۹، ۱۰].

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

 

۲- بخش تجربی
۱-۲- مواد و روش‌ها
نانوکریستال‌های کلوییدی هاپ که – آلانین بر روی سطح آنها متصل می‌شود (- آلانین- هاپ)، به روش تر به صورت زیر تهیه شده‌اند [۱۸-۱۴]. ۰۴۰/۰ مول Ca(OH)2 در dm32 آب مقطر عاری از یون فاقد Co2 در یک ظرف تفلونی مسدود شده، حل می‌شود. پس از به هم زدن به مدت ۲۴ ساعت در دمای اتاق، ۰۲۴/۰ مول H3Po4 با مقادیر متفاوتی از – آلانین به محلول اضافه می‌شود و سوسپانسیون به مدت ۲۴ ساعت دیگر در دمای اتاق به هم زده می‌شود. این سوسپانسیون به مدت ۴۸ ساعت در یک آون (تنور) هوایی در دمای °C 100 باقی می‌ماند. غلظت – آلانین از ۰ تا ۴/۰ مول، که با نسبت مولی ۱۰-۰=- آلانین مطابقت دارد، تغییر داده می‌شود. از این به بعد، نسبت مولی – آلانین به صورت  خلاصه می‌شود. نانوکریستال‌های هاپ تولید شده، صاف می‌شوند، با آب مقطر کاملاً شسته شده و سرانجام به مدت ۲۴ ساعت در یک آون (تنور) هوایی در دمای °C70 خشک می‌شوند. تمام مواد شیمیایی دارای خلوص تجزیه‌ای بودند که از شرکت شیمیایی واکو تهیه شده و بدون خالص‌سازی بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند. 
۲-۲- اندازه‌گیری‌ جذب سطحی BSA
مقادیر BSA جذب شده بر روی سطح نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ به روش دسته ای (ناپیوسته) همانند روشی که در مقالات پیشین [۲۲-۱۹] بکار گرفته شد، به صورت زیر اندازه‌گیری شد. این اندازه‌گیری در دمای °C 15 و ۹/۵=PH انجام شد زیرا نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ در این PH بار مثبت نشان دادند. محلول ۹/۵=PH با استفاده از سیستم محلول بافری استیک اسید (HAc)، سدیم استات (NaAc) تهیه گردید. غلظت HAc و NaAc به ترتیب  و M0/1 بودند. آزمایش جذب سطحی در محلول بافری BSA در لوله‌های سانتریفوژی پلی‌پروپیلن نالگن (Nalgen) cm310 انجام شد. لوله‌های سانتریفوژی به مدت ۴۸ ساعت در یک دماپای (ترموستات) در دمای °C 15 به آرامی از انتها به انتها چرخانده می‌شد. غلظت BSA به روش میکروبورت و با استفاده از نوار جذب UV در nm310 پس از سانتریفوژ کردن مخلوط‌ها اندازه‌گیری شد. اغلب آزمایش‌های UV سه بار انجام شدند و تکرارپذیری آنها در محدوده ۲% بود که عدم قطعیت  را برای مقادیر پروتئین جذب سطحی شده نشان می‌داد. BSA از شرکت سیگما خریداری شد (A-7030، ۶۷، ۲۰۰Da، نقطه ایزوالکتریک=۷/۴)
 

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

 

۳- نتایج
۳-۱- خواص نانوکریستال‌های – آلانین ـ هاپ
جدول ۱ شرایط تهیه و خواص نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ را خلاصه کرده است. مقادیر
– آلانین به وسیله آنالیز عنصری CHN انداز‌ه‌گیری شد و تعداد – آلانین روی سطح هاپ با استفاده از مساحت سطح ویژه هر ذره تخمین زده شد و در جدول ۱ لیست گردید. تصاویر TEM نانوکریستال‌های سنتز شده در این تحقیق، در شکل ۱ نشان داده شده اند. نانوکریستال‌های تهیه شده بدون – آلانین () میله مانند و دارای اندازه nm60×nm15 بودند. نانوکریستال‌های میله مانند با افزودن – آلانین افزایش طول می‌دهند اما پهنایشان تغییر نمی‌کند. شکل ۲ تغییرات طول محور کوتاه و بلند این نانوکریستال‌ها را همراه با مساحت سطح ویژه آنها  به صورت تابعی از نسبت مولی  در محلول آغازین نشان می‌دهد. طول محور بلند این نانوکریستال‌ها با افزودن نسبت  تا یک به وضوح افزایش می‌یابد. در نقطه ۱= ماکزیممی مشاهده می‌شود و طول محور بلند تقریباً در nm80 ثابت می‌ماند. مساحت سطح ویژه با افزایش نسبت  از ۹۰ تا ۱۲۵، برخلاف افزایش اندازه آنها، افزایش می‌یابد.
۳-۲- بارهای سطحی نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ
شکل ۷ تغییرات ZP نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ تهیه شده در نسبت‌های مختلف  به صورت تابعی از pH محلول را نشان می‌دهد. ذرات هاپ فرآوری نشده در سرتاسر محدوده pH اندازه‌گیری شده ، مقدار ZP منفی نشان می‌دهند اما ZP نانوکریستالهای
– آلانین- هاپ تهیه شده در ۴/۰=   و ۰/۱  به سمت مقادیر مثبت حرکت می‌کند بویژه در مورد آخری که در ، ZP کاملاً مثبتی  دارد. بهرحال، ZP نانوکریستال‌های تهیه شده در نسبت  بالاتر از ۲ حتی در  مجدداً مقادیر منفی را نشان می‌دهند. این نتایج با نتایج TG-DTA (شکل ۴) و FTIR (شکل ۵) مطابقت دارند، فقط مولکولهای – آلانین متصل شده بر روی سطح هاپ ایجاد شده در نسبتهای ، ۴/۰ و ۰/۱ بار مثبت به دست می‌آورند. این پدیده توسط این واقعیت بیشتر اثبات می‌شود که ZP  فقط در      ۷pH< که با نقطه ایزوالکتریک – آلانین (۹/۶) مطابقت دارد، تغییر می‌کند.
۳-۳- رفتار جذب سطحی BSA بر روی نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ
همدماهای جذب سطحی BSA بر روی نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ در محلول بافری HAc-NaAc با ۹/۵= pHکه در آن – آلانین- هاپ تولید شده در نسبت ۰/۱= بار مثبت نشان می‌دهند، اندازه‌گیری شده‌اند. همدماهای حاصله در شکل ۸ نشان داده شده‌اند. همدماهای جذب سطحی BSA از نوع لانگموییر هستند. پوشش جذب سطحی BSA به صورت نسبت مقادیر اشباع شده‌ تجربی BSA جذب سطحی شده (nsBSA) به مقدار تئوری که ۲۴/۰ است، تعریف می‌شود. مقدار اخیر، با فرض جذب سطحی جانبی مولکولهای BSA کروی که بیضی‌های کشیده شده‌ nmnm14 هستند،  تخمین زده می‌شود. چون pH محلول این سیستم ۹/۵ است، مولکولهای BSA دارای بار منفی می‌باشند. مقادیر nsBSA به وسیله شکل ۸ تعیین شده و در شکل ۹ به صورت تابعی از نسبت  رسم شده‌اند.

 

سنتز نانو کریستال‌های کلسیم هیدروکسی آپاتیت

 

۴- نتیجه‌گیری
نانوکریستال‌های هاپ دارای عامل آمیدی کلوییدی سطحی به روش تر و در حضور مقادیر متفاوتی از -آلانین تهیه شده اند. نانوکریستال‌های میله مانند با افزودن – آلانین افزایش طول می‌دهند اما پهنایشان تغیری نمی‌کند. اندازه‌گیری‌های XRD هیچ اختلافی را در ساختار کریستالی میان نانوکریستال‌های هاپ سنتزی نشان نمی‌دهند اما اندازه‌گیری‌های TG-DTA و FTIR نشان می‌دهند که – آلانین تا نسبت  برابر با ۰/۱ بر روی سطح نانوکریستال‌های
– آلانین- هاپ متصل می‌شود اما در نانوکریستال‌های سنتزی با نسبت  بالاتر از ۰/۲، غایب می‌باشد. پتانسیل زتای (ZP) نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ تهیه شده با نسبت  در ۹/۵pH<  بار مثبت نشان می‌دهند. مقادیر اشباع شده‌ BSA جذب سطحی شده در نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ دارای بار مثبت، به خاطر نیروی جاذبه الکتروستاتیکی میان نانوکریستال‌های – آلانین- هاپ دارای بار مثبت و مولکولهای BSA دارای بار منفی، ۴/۲-۳/۲ برابر افزایش می‌یابد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.