مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۸
کد مقاله
WOD38
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن
نام انگلیسی
Sorting Lumbers for Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۱۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
سورت ، دسته بندی الوار ،  خشک کردن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Sorting Lumbers,  Kiln Dry
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

 

 سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن
اغلب نقصها، تنزلها، ضایعات و گوناگونی مربوط به میزان رطوبت که به هنگام روال خشک نمودن الوار در کوره روی می‌دهد، ناشی از کپه‌سازی و بارگیری ضعیف می‌باشد. الواری که بخوبی کپه‌سازی گردیده و بدرستی بداخل کوره بارگیری شده‌اند و همچنین با مطلوبیت مناسبی بوسیله پانلهای محافظتی پوشش داده شده‌اند، موجب می‌شوند تا عمل خشک‌سازی سریعتر و  یکنواخت‌تر محقق شود. همچنین با بکارگیری درست این روش میزان پیچیدگی الوار نیز کمتر شده و شاهد از دست دادن چوب‌دستکهای کمتری نیز خواهیم بود.  روالهای کپه‌سازی و بارگیری برای انواع چوبهای سخت و نرم و همچنین چگونگی ساختار کوره، نوع موادی که می‌بایست خشک شوند و نوع کوره‌ها و ادوات کپه‌ساز کاملا متفاوت می‌باشند. با این وجود، اصول مشخصی در خصوص کلیه موارد و روالهای کپه‌سازی و بارگیری بکار گرفته می‌شوند. هدف از این فصل تشریح این اصول می‌باشد.
 
سورت نمودن و دسته‌بندی   Sorting
سورت نمودن الوار قبل از انجام روال خشک سازی، فرآیند کپه ‌سازی را ساده‌تر نموده و همچنین روال قرار دادن الوار دارای خصیصه‌های خشک ‌سازی مشابه را در داخل یک محموله کوره تسهیل می‌نماید. میزان سورت نمودن منوط به ملاحضات عملی می‌باشد – برخی از انواع سورت تقریبا غیر قابل اجتناب هستند در حالیکه می‌توان از برخی دیگر اجتناب نمود. الوار را می‌توان از طریق ویژگیهایی چون گونه‌ها، میزان رطوبت، چوب قسمت مغز الوار یا قسمت سطحی، چوبهای مرطوب، رگه‌دار، رتبه‌بندی شده، ضخامت و طول سورت یا دسته‌بندی نمود.

 

گونه‌ها   Species
برخی از انواع چوب به میزان قابل ملاحظه‌ای دارای خصیصه‌های متفاوتی از نظر خشک نمودن می‌باشند. بطور مثال،  زمان مورد نیاز برای خشک نمودن الوار ۴/۴ بلوط‌دم‌دار تا تحصیل میزان نهایی رطوبت ۷ درصد در حدود دو یا سه برابر میزان مورد نیاز برای خشک نمودن الوار ۴/۴ افرای قندی می‌باشد. علاوه بر این، یک برنامه خشک سازی ملایم‌تر را می‌بایست در خصوص الوار بلوط مورد استفاده قرار داد تا از بروز نقصهای ناشی از خشک نمودن جلوگیری شود. در صورتی که این دو نوع گونه در یک محموله کوره با هم تحت فرآیند خشک سازی قرار گیرند، افرای قندی را می‌بایست با استفاده از برنامه ملایم‌تر مخصوص الوار بلوط خشک نمود. در نتیجه این چوب  بیش از حد نیاز در کوره باقی مانده و باعث افزایش هزینه‌های روال خشک‌سازی می‌گردد. از طرف دیگر، خصیصه‌های خشک سازی افرای قندی و چوب غان دارای تفاوت عمده‌ای نمی‌باشند. از اینرو، در صورتی که الوار دارای میزان یکسانی از ضخامت و رطوبت باشند، این نوع گونه‌ها را می‌توان در کنار هم خشک نموده و در وقت و هزینه صرفه‌جویی نمود. بطور مشابه، در چوبهای نرم سرو و ماموت می‌بایست زمانی در حدود سه الی پنج برابر همانند چوب همیشه‌بهار و صنوبر صرف شود. بنابر این به هنگامی که ممکن و عملی می‌باشد، بار کوره می‌بایست شامل گونه‌های با خصیصه‌های خشک سازی مشابهی باشد.

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

 
میزان رطوبت   Moisture Content
بکارگیری الواری که با قرار گیری در معرض هوا خشک شده است در کنار الوار تازه در کوره بعنوان یک محموله مناسب نمی‌باشد. الوار مرطوب‌تر نیازمند شرایط اولیه ملایم‌تری همراه با زمان خشک سازی طولانی‌تری در مقایسه با الوار خشک شده می‌باشند. بطور مثال چوب سرو که قبلا در معرض هوا با میزان رطوبت ۲۵ درصد خشک شده است را می‌توان با توجه به میزان رطوبت مطلوب ۷ درصد با استفاده از حدود نیمی از زمانی که برای خشک کردن الوار تازه با همین میزان مطلوب رطوبت مورد نیاز است تحت فرآیند خشک سازی قرار داد. بطور مشابه، الوار بلوط‌دم‌دار ۴/۴ را می‌توان، با توجه به رطوبت از ۲۵ به۷ درصد، در حدود یک سوم زمان مورد نیاز برای الوار تازه برای تحصیل همین میزان ۷ درصد رطوبت، در کوره خشک نمود.
 
چوب مرطوب   Wetwood
چوبهای مرطوب، الوار غوطه‌ور در آب، یا کپه‌های مرطوب معمولا جزء واژگانی بشمار می‌آیند که برای تشریح چوبهایی که از میزان بالاتری از رطوبت، در مقایسه با چوبهای عادی، برخوردارند استفاده می‌شوند. میزان بیشتر رطوبت در برخی از مواقع به آن دسته از نواحی محدود می‌شوند که بوسیله چوبهای عادی احاطه گردیده‌اند. این موقعیت معمولا برای الوار درون چوب صحت داشته ولی معمولا برای نواحی بین قسمتهای درون چوب و برون چوب نیز می‌تواند وجود داشته باشد. علاوه بر میزان بیشتر رطوبت الوار تازه، چوبهای مرطوب معمولا با سرعت آهسته‌تری خشک شده و معمولا احتمال بروز نقصهای ناشی از روال خشک سازی در آنها بیشتر از چوبهای معمولی می‌باشد.

 

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

 

رگه   Grain
الوار اره شده بصورت مماسی  معمولا سریعتر از الوار اره شده بصورت شعاعی خشک می‌شوند ولی در عین حال اینگونه الوار در معرض بروز نقصهای ناشی از این روال مثل ترک‌خوردگی سطحی و انتهایی و حالت لانه‌زنبوری قرار می‌گیرند. برای مقاصد عملی، می‌توان تعداد زیادی از الوار مماسی را از الوار شعاعی جدا نموده و آنها را تحت شرایط نسبتا حاد کوره با استفاده از زمان کمتری خشک نمود.

 

رتبه   Grade
رتبه بالای الوار، هم الوار چوب سخت و هم الوار چوب نرم، معمولا در محصولاتی بکار برده می‌شوند که نیاز به استحکام و قدرت بیشتری در آنها بوده و همچنین کنترل بهتری از میزان رطوبت، بهمراه ظاهری بهتر در مقایسه با الوار رتبه‌های پایین‌تر، مد نظر می‌باشد. بنابر این، الوار دارای رتبه بالاتر معمولا بصورت مجزا سورت شده و با استفاده از برنامه‌های متفاوتی خشک می‌شوند.
 
ضخامت   Thickness
انجام عمل سورت یا دسته‌بندی از نظر ضخامت الوار الزامی است. ضخامت یکنواخت و یکپارچه الوار باعث ساده سازی روال کپه‌سازی و خشک نمودن الوار می‌گردد. این عمل همچنین باعث کاهش پیچیدگی الوار و همچنین کاهش شکستگی و آسیب دیدگی چوب‌دستکها می‌شود. پیچیدگی الوار و صدمه دیدن یا تغییر شکل چوب‌دستکها نتیجه کپه سازی الوار دارای ضخامتهای گوناگون در کنار هم می‌باشد، شکل ۱ الف.  حالت کشیدگی و پیچ خوردگی در تخته‌های نازکتر بواسطه عدم وجود تماس بین تخته‌ها و چوب‌دستکها بوجود می‌آید. بدون مهار وزنی الوار کپه شده، احتمال پیچیدگی تخته‌ها بسیار زیاد می‌باشد. پیچیدگی و بوجود آمدن حالت اعواج یا واپیچی خود باعث آسیب رسانی به سیستم گردش هوا در امتداد الوار کپه شده شده و موجب عدم یکنواختی خشک شدگی الوار می‌شود. کپه‌ای از الوار مرتب و یکنواخت که بخوبی بر روی هم انباشته شده‌اند در شکل ۱ ب نشان داده شده است.

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

 

طول  Length
یکی از بهترین و آسانترین روشهای سورت یا دسته‌بندی نمودن بکار بردن یک محموله کپه یا کپه‌های با طول واحد در روال خشک سازی می‌باشد (شکل ۱ ب).  در صورتی که چوب‌دستکها بخوبی در کنار هم قرار گرفته باشند، نتیجه چنین کپه‌ای نهایتا پس از اتمام روال خشک سازی، تحصیل الوار مناسب، مسطح و صاف می‌باشد. در صورتی که از الوار دارای طولهای نامساوی استفاده کنیم، به احتمال قوی نتیجه کار نامطلوب بوده و باعث پیچیدگی الوار خواهد شد. کپه‌سازی الوار دارای طول یکپارچه و یکنواخت بعنوان یکی از راهکارهای معمول تولید کنندگان چوب نرم مطرح بوده و این روش در برخی از مواقع مورد استفاده تولید کنندگان چوب سخت نیز قرار می‌گیرد. با این وجود، اغلب تولید کنندگان چوب سخت، از روش کپه‌چینی الوار استفاده می‌کنند که بعدا در این فصل توضیح داده خواهد شد.
 

سورت و دسته بندی الوار برای خشک کردن

 

سورت کننده‌ها   Sorters
الوار معمولا بر اساس رتبه و اندازه آنها بین عملیات لبه‌زنی و کپه‌سازی سورت می‌شوند. دسته‌های گوناگون الوار در داخل محفظه یا سورت کننده مورب قرار گرفته تا آنکه برای روال خشک سازی آماده شوند. انواع مختلف سورت کننده‌ها عبارتند از: محفظه‌دار مورب، محفظه‌دار عمودی، نوع زنجیردار و درشکه‌ای. سورت کننده‌های زنجیر‌دار و محفظه‌دار مورب در شکل ۳ نشان داده شده است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.