مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مکانیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 58000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مکانیک - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۴۳
کد مقاله
MEC43
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
شبیه سازی عددی انتقال جرم و گرما در تقطیر غشایی مستقیم در ماژول فیبر توخالی با جریان لایه ای
نام انگلیسی
Numerical  simulation  of  heat  and  mass  transfer  in  direct  membrane  distillation in  a  hollow  fiber  module  with  laminar  flow
تعداد صفحه به فارسی
۵۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
تقطیر غشایی- دینامیک سیالات محاسباتی- انتقال حرارت / انتقال گرما- ماژول فیبر تکی- کارایی حرارتی / گرمایی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Membrane  distillation- Computational  fluid  dynamics- Heat  transfer- Single  fiber  module- Thermal  efficiency
مرجع به فارسی
ژورنال علوم غشایی
مرکز فن آوری غشایی سنگاپور- دانشگاه فن آوری نانیانگ- سنگاپور
کالج مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست- دانشگاه فن آوری نانیانگ- سنگاپور
کالج مهندسی شیمی- دانشگاه سیچوان- چین
الزویر
مرجع به انگلیسی
Journal  of  Membrane  Science; Singapore  Membrane  Technology  Centre-  Nanyang  Technological  University- Singapore; School  of  Civil  and  Environmental  Engineering-  Nanyang  Technological  University- Singapore; School  of  Chemical  Engineering-  Sichuan  University-  China; Elsevier
کشور        
سنگاپور – چین

 

شبیه ­سازی عددی انتقال جرم و گرما در تقطیر غشایی مستقیم در ماژول فیبر توخالی با جریان لایه­ای

چکیده
فرآیندهای انتقال جرم و حرارت در تقطیر غشایی تماس مستقیم (MD)، تحت شرایط جریان لایه­ای با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) مورد تحلیل قرارگرفته است. یک مدل انتقال حرارت دوبعدی، با اثر دادن گرمای نهان، که طی فرآیند MD تولید می­گردد، در معادله بقای انرژی، ایجاد شد. با استفاده از معادلات ناویر-استوکس در کنار این معادله، توسعه لایه مرزی حرارتی، دماهای دیواره غشا، ضریب قطبش دمایی (TPC)، ضرایب انتقال حرارت محلی، شار حرارت محلی و نیز بازدهی حرارتی تحت شرایط  جریان ناهمسو پیش­بینی شدند. کارایی کلی برحسب شار و دما توسط این مدل پیش­بینی شده و با استفاده از آزمایش­های فیبر توخالی تکی، با تغذیه در پوسته و نشت در حفره، مورد تایید قرار گرفت.
شبیه­ سازی­های انجام شده با استفاده از این مدل، اطلاعات زیادی را در مورد MD تماس مستقیم با جریان متقابل / ناهمسو فراهم نمودند. براساس پروفیل­های دمای پیش­بینی شده، شار حرارت محلی در طول فیبر ابتدا افزایش و سپس کاهش می­یابد. انحراف دمای دیواره غشا، از فاز توده­ای سیال در کناره­های تغذیه و  نشت، اثر قطبش دمایی (TP) را پیش­بینی نمود. ضریب TP در طول فیبر، ابتدا کاهش یافته و سپس افزایش می­یابد. همچنین دیده شد که اعداد ناسلت محلی (Nu)، بالاترین مقدار خود را در ورودی­های کناره­های تغذیه/نشت نشان می­دهد. در شرایط کاری فرض شده، ضرایب انتقال حرارت در سمت تغذیه (hf) به­طور معمول نصف hp در سمت نشت است.  این موضوع، بیانگر آن است که هیدرودینامیک سمت پوسته، نقش مهمی در بهبود انتقال حرارت در این آرایش MD دارد. این مدل، همچنین نشان می­دهد که چگونه نرخ انتقال جرم و بازدهی گرمایی تحت تأثیر شرایط کاری قرار می گیرند. به­کارگیری ماژول در سرعت­های گردش تغذیه/نشت بالاتر، شار میان­غشایی را بهبود می­دهد، هرچند سبب کاهش بازدهی گرمایی به­دلیل اتلاف گرمایی بیشتر در سرعت نشت می شود. مطالعه کنونی نشان می­دهد که شبیه­سازی­های CFD قابلیت ارائه پیش­بینی­هایی کیفی از تأثیر عامل­های مختلف در کارایی MD را دارا می باشند. این پیش‌بینی‌ها را می­توان بعنوان راهنمایی برای تحقیقات آینده در زمینه طراحی ماژول فیبر توخالی، افزایش مقیاس ماژول و بهینه­سازی فرآیند برای تسهیل در تجاری­سازی MD بکار گرفت.

کلمات کلیدی: تقطیر غشایی، دینامیک سیالات محاسباتی، انتقال حرارت / انتقال گرما، ماژول فیبر تکی، کارایی حرارتی / گرمایی

 

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

 

۱- مقدمه
تقطیر غشایی (MD)، فرآیندی با محرک گرمایی که انتقال جرم و گرما را برای تولید آب با کیفیت بالا، در خود تلفیق نموده، تکنولوژی نوظهوری برای نمک­زدایی از آب دریا است. در میان چهار آرایش معمول MD، تقطیر غشایی تماس مستقیم (DCMD)، به­دلیل عدم نیاز به وسایل خارجی برای چگالش نشتی، مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. با توجه به افزایش هزینه انرژی در سال­های اخیر، فرآیند MD به جایگزینی بالقوه برای فناوری­­های تقطیر رایج از قبیل اسمز معکوس (RO)، به شرط وجود دسترسی به گرمای هدررفت، تبدیل شده است. با این وجود، چندین مانع اصلی برای استفاده تجاری گسترده از فرآیند MD وجود دارد. این موانع شامل شار نسبتاً پایین نشت و بازدهی گرمایی پایین ماژول­های MD می­شود [۱].
برای درک صحیح ترکیب پیچیده انتقال جرم و گرما در فرآیند MD، توزیع دما در نزدیکی سطوح غشا، در طول ماژول باید کاملاً تشریح شود. متأسفانه، در اینجا یافتن اطلاعات دمایی از طریق دیدگاه­های تجربی غیرنفوذی که به­طور گسترده مورد استفاده قرار می­گیرند، مانند مشاهده جریان با رنگ، سرعت­سنجی با تصویربرداری از ذرات (PIV) و مشاهده مستقیم از طریق غشا (DOTM) و … امکان­پذیر نیست. این فناوری­های مشاهده­ای، قادر نیستند اطلاعاتی مناسبی از جریان و میدان گرمایی در لایه­های مرزی فراهم آورند [۲]. برای بدست آوردن ضرایب انتقال حرارت در فرآیند MD، بعضی محققان [۳] غشاها را با فیلم­های آلومینیومی جابه­جا نموده­اند و بعضی دیگر [۸-۴] به مدل­سازی ریاضی با استفاده از روابط نیمه­تجربی و مدل مقاومت­های سری برای پیش­بینی توزیع دما پرداخته­اند.
این مقاله، به توصیف شبیه­سازی­های CFD می­پردازد که معادلات ناویر-استوکس را با معادله بقای انرژی در دامنه دوبعدی همراه نموده­اند تا وضعیت هیدرودینامیکی و گرمایی را در یک ماژول فیبر توخالی تکی در شرایط جریان آرام، برای فرآیند DCMD  توصیف کنند. مدل انتقال حرارت به­تازگی توسعه­یافته­ای، که اجازه انتقال گرمای نهان فرآیندهای تبخیر/چگالش را در طی فرآیند MD می­دهد، اما از انتقال خود شار جرم میان­غشایی صرفنظر می­کند، برای تخمین ضرایب انتقال گرما در شرایط جریان، پروفیل­های دما، ضرایب قطبش دما (TPC)، توزیع شار جرم، اتلاف گرما و بازدهی گرمایی MD مختلف، مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این تحقیق، فراهم کردن دیدی عمیق­تر به پدیده انتقال جرم و گرما در فرآیند DCMD و دادن  رهنمودهایی برای بهینه­سازی بیشتر عملکرد MD به­منظور افزایش کارایی است.

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

 

۲- نظریه
۲-۱- معادلات انتقال و شرایط مرزی حاکم
عموماً فرآیند DCMD با سه مرحله قابل توصیف است:
(۱) بخار در سمت تغذیه در سطح غشا تبخیر می­شود؛ (۲) بخار از میان غشا عبور می­کند؛ (۳) بخار در سمت نشت و نزدیکی سطح غشا، چگالش می­یابد. شار جرم میان-غشایی، مسأله­ای کلیدی در فرآیند MD است. با این وجود، باید توجه شود که شار جرم میان-غشایی در مورد یک فیبر تکی، وقتی با نرخ جریان تغذیه­ای کاری مقایسه شود، سهمی قابل چشم­پوشی هم در مورد تغذیه و هم در مورد نشت دارد. برای مثال، نرخ جریان جرم میان-غشایی نمونه در بررسی حاضر حدود  است. این مقدار، به­میزانی برابر با سه مرتبه­ بزرگی، از نرخ جریان تغذیه  کمتر است. بنابراین در بررسی حاضر، مدل انتقال حرارت ساده­شده­ای برای فرآیند DCMD، با صرفنظر از تأثیر شار جرم میان­غشایی در معادلات بقا، و از سوی دیگر، تلفیق گرمای نهان از تبخیر/چگالش در فرآیند انتقال حرارت، شکل­گرفته­است.
در فرآیند انتقال حرارت پایا تحت جریان لایه­ای، معادلات کلی انتقال حاکم برای تغذیه، نشت و غشاء، به­صورت زیر است:
معادله پیوستگی:
۲-۲- تحلیل انتقال جرم و گرما در MD
۲-۲-۱ انتقال جرم
شار جرم میان غشایی  می­تواند به­صورت زیر نوشته شود:
۲-۲-۲- انتقال گرما
فشار بخار اشباع در دمای دیواره غشاء  با استفاده از رابطه آنتونی بدست می­آید [۲۱]:
۲-۳- دامنه محاسباتی و الگوریتم
با فرض اینکه ماژول­های تک­فیبر ساختاری استوانه­ای دارند، مجموعه­ای از دامنه­های دوبعدی تقارن محوری تک فیبری ایجاد شدند. شبکه مربعی برای شبکه­بندی در این مدل اختیار شد. برای بهینه کردن آرایش شبکه، در جهت r، اندازه شبکه­ای برابر با  برای نشت توده­ای و غشاء و اندازه شبکه­ای که به­طور تدریجی از  تا  افزایش می­یابد، برای تغذیه توده­ای (سمت پوسته) انتخاب گردید. در مورد جهت x، به­طور کلی اندازه شبکه  به­کار گرفته شد. برای مثال، آرایش شبکه برای ماژول به­طول ۲۵/۰ متر، در شکل ۲، که هندسه کامل و نواحی به­صورت محلی تقویت­شده در دامنه دوبعدی را به تصویر کشیده،  نشان داده شده است.

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

 

۳- آزمایش­ها
این بخش به توصیف اندازه­گیری­ها و نتایج تجربی که برای بررسی اعتبار مدل شبیه­سازی CFD مورد استفاده قرار گرفتند، می­پردازد.
۳-۱- مواد
به­طور کلی، خواص غشایی پلیمری می­تواند به­صورت زیر بیان شود:
۳-۲- برنامه آزمایش DCMD
برنامه آزمایش DCMD برای آزمایش­های ماژول فیبر تکی مشابه چیزی است که در کار قبلی ما مورد استفاده قرار گرفت [۲۰]. هر دو محلول تغذیه و نشت، از میان ماژول فیبر توخالی در وضعیت جریان متضاد به گردش درآمدند. در سمت پوسته، محلول تغذیه (آب دریای مصنوعی: ۵/۳ درصد وزنی سدیم کلراید (NaCl) با رسانشی حدود mscm-1  ۶۰) گرم شد () و به­وسیلهپمپ پریستالتیک / پمپ غلتکی (  و عدد رینولدز ) به گردش درآمد. در سمت مجرا، سیال نشتی (آب خالص، با رسانش حدود ) تا دمای  به­وسیله سیستم خنک کننده گردشی خنک­کن، سرد شد و با استفاده از پمپ دودی دیگری (  و ) به گردش درآورده شد. محصول تقطیر در مخزن سرریز که در شرایط توازن قرار داشت () جمع­آوری گردید. براساس این شرایط کاری، در طی شبیه­سازی، شرایط لایه­ای به معادلات بقا اعمال گردید.

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

 

۴- نتایج و مباحث
۴-۱- مقایسه بین داده­های تجربی و نتایج شبیه­ سازی
در ابتدا، دماهای توده­ای میانگین شبیه­سازی­شده با نتایج تجربی مقایسه گردید تا اعتبار مدل انتقال حرارت بتازگی ساخته شده، مورد بررسی قرار گیرد.
۴-۲- پروفیل ­های دمایی در داخل ماژول
پروفیل­های دمایی در داخل ماژولی به طول ۲۵/۰ متر با استفاده از شبیه­سازی­های CFD به­دست آمدند. شکل ۳ توزیع دما در جهت x و r را نشان می­دهد. تشکیل لایه­های مرزی گرمایی در جهت طولی جریان (جهت x) می­تواند به­وضوح دیده شود. در سمت پوسته، ضخامت لایه مرزی به نزدیک  کانال جریان در خروجی تغذیه می­رسد. این در حالی است که لایه مرزی گرمایی در خروجی نشت، تمام کانال را پر می­کند. پروفیل دمایی بین دو سمت غشاء از تغذیه تا نشت، افت شدیدی را نشان می­دهد که مشخص می­کند مقاومت غشا، نقشی اساسی در فرآیند انتقال گرما بازی می­کند.
۴-۳- انتقال گرما در فرآیند MD
۴-۳-۱- شار گرمایی محلی و نیروی محرکه برای ماژول­های با طول­های مختلف
شکل ۴ ارتباط بین شار گرمایی محلی  و اختلاف دمای تغذیه توده­ای  ()، که نیروی محرکه محلی برای انتقال گرما در تغذیه توده­ای است، را در مقابل طول بی­بعد ماژول  نشان می­دهد. برای هر چهار ماژول با طول­های مختلف ()، همانطور که در شکل ۴ نشان داده شده،
۴-۳-۲- ضرایب انتقال گرما برای ماژول­های با طول مختلف
برای بررسی اثر طول ماژول روی ضریب انتقال حرارت MD، ، مجموعه­ای از شبیه­سازی­های عددی برای  و  انجام شدند. شکل ۶، اعداد ناسلت محلی را به­عنوان تابعی از طول بی­بعد ماژول ، نشان می­دهد. می­توان دریافت که هر دو منحنی  و  برای ماژول­های مختلف، روندهای مشابهی از خود نشان می­دهند: بالاترین مقادیر در ورودی­های سمت تغذیه/نشت رخ می­دهد و سپس در جهت جریان کاهش یافته تا به مقداری ثابت می­رسد. همچنین مشاهده می­شود که ماژول­های کوتاه­تر ()، به­خاطر وضعیت لایه مرزی در حال توسعه خود داخل کانال­های جریان، تمایل به داشتن مقادیر نسبتاً بالاتری  و از ماژول­های بلندتر () دارند. چون مقدار  نشان­دهنده ضخامت لایه مرزی گرمایی است، مقدار میانگین  کمتر در ماژول­های بلندتر در طول بی­بعد مشابه، باعث اثرات قطبش دمایی (TP) چشمگیرتر و بنابراین مقاومت در برابر انتقال گرمای بالاتر برای سیستم MD می­شود.
۴-۳-۳- ضرایب انتقال حرارت در شرایط جریان مختلف
برای بررسی اثر شرایط جریان روی ضریب انتقال گرما  یا ، دو مجموعه از شبیه­سازی با تغییر دادن پارامترهای زیر انجام شدند: (۱)  (یعنی عدد رینولدز سرعت جریان نشت)، در حالی­که دماهای ورودی تغذیه/نشت ثابت و  (یعنی عدد رینولدز سرعت جریان تغذیه)  نگه داشته می­شدند، از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ تغییر داده شد؛ (۲)  در حالی­که دماهای ورودی تغذیه/نشت ثابت و  (یعنی عدد رینولدز سرعت جریان تغذیه)  نگه داشته می­شدند، از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تغییر داده شد. شکل ۷ و ۸، پروفیل­های  ( و ) را به­ترتیب، به­عنوان تابعی از  و  نشان می­دهند.
۴-۴- ضریب قطبش دمایی (TPC)
برای ارزیابی اثر ضریب قطبش دمایی (TPC) در سیستم ماژول تک­فیبری، شبیه­سازی­های عددی روی توزیع TPC [که با رابطه ۱۵ تعریف گردید] در طول ماژول، برای ماژول­های مختلف انجام شدند. نتایج شبیه­سازی­ها در شکل ۱۰ نشان داده شده است. مشاهده می­شود که TPC ابتدا کاهش یافته و سپس در طول فیبر افزایش پیدا می­کند. مقدار TPC بین ۶۳/۰ و ۷۳/۰ تغییر می­کند که بالاترین مقدار در ورودی سمت تغذیه یا نشت رخ می­دهد که در آنجا لایه مرزی گرمایی، نازک­ترین وضعیت خود را دارد (نسبت به پروفیل­های مرز در شکل ۳). Uشکل بودن این منحنی­های TPC می­تواند بر مبنای نتایج شکل ۴ و ۵ توضیح داده شود.
۴-۵- انتقال جرم در فرآیند MD
۴-۵-۱- شار جرم محلی برای ماژول­های با طول مختلف
شکل ۱۱، توزیع شار جرم میان­غشایی محلی  را در امتداد طول بدون بعد فیبر  برای ماژول­های با طول مختلف به تصویر می­کشد (دقت کنید که  براساس سطح غشای خارجی فیبر تعریف می­شود). این منحنی­های ، که دارای اشکالی شبیه به توزیع­های  و  در شکل ۴ و ۵ هستند، نشان می­دهند که شار جرم محلی در ابتدا کاهش یافته و سپس به­آرامی با افزایش  افزایش پیدا می­کند. این روند پیچیده، می­تواند با رشد متقابل لایه­های مرزی گرمایی در سمت تغذیه و نشت، جایی­که نازک­ترین لایه­های مرزی، در نواحی ورودی مربوطه رخ می­دهند، توضیح داده شود.
۴-۵-۲- شار جرم محلی  در شرایط جریان مختلف
برای بررسی ارتباط بین شار جرم میان­غشایی و شرایط جریان، شکل ۱۲ توزیع
۴-۶- بازدهی گرمایی  در شرایط جریان مختلف
چون کارایی گرمایی (روابط ۱۹ و ۲۱) معیاری کلیدی برای ارزیابی کارایی ماژول در سیستم­های MD هستند، تأثیر شرایط کاری روی بازدهی گرمایی  نیز مورد بررسی قرار گرفت. شکل ۱۳ نتایج شبیه­سازی توزیع ضرایب گرمایی محلی   را در  و  های مختلف هنگام استفاده از ماژول فیبر توخالی به­طول ۲۵/۰ متر نشان می­دهد. مشاهده می­شود که  با کاهش سرعت جریان نشت، وقتی سرعت جریان () و سایر شرایط کاری ثابت نگه ­داشته ­می­شود، به­طور مؤثری افزایش می­یابد. این موضوع می­تواند ناشی از افزایش دمای دیواره غشاء  با سرعت جریان نشت پایین­تر باشد.

شبیه سازی عددی انتقال جرم گرما

 

۵- نتیجه ­گیری
مدلی دو بعدی برای انتقال گرمایی در فرآیند DCMD ایجاد گردید. براساس آزمایش­های ماژول تک ­فیبر، اعتبار مدل CFD مورد تأیید قرار گرفت. با استفاده از این مدل، شبیه­سازی­های عددی از رشد لایه مرزی گرمایی، دماهای دیواره غشاء، TPC، ضرایب انتقال گرمای محلی، شارهای جرم محلی و نیز بازدهی گرمایی و … در امتداد طول ماژول فیبر توخالی انجام داده شد و نتایج به­تفصیل مورد بحث قرار گرفتند. براساس پروفیل­های دمایی به­دست آمده از شبیه­سازی­های CFD، دیده شد که شارهای گرمایی محلی ابتدا افزایش یافته و سپس در امتداد جهت جریان کاهش  می یابند. انحراف دمای دیواره غشاء از وضعیت توده­ای سیال در سمت تغذیه و نشت، باعث اثر قطبش دمایی (TP) می­شود. TPC در امتداد طول فیبر، ابتدا کاهش یافته و سپس افزایش می­یابد.  محلی، بالاترین مقادیر خود را در ورودی سمت تغذیه/نشت نشان می­دهد. ضرایب انتقال گرمای سمت تغذیه ، معمولاً نصف  در سمت نشت تحت شرایط کاری انتخاب شده هستند. این موضوع نشان­دهنده آن است که هیدرودینامیک سمت تغذیه، نقشی مهم در بهبود انتقال گرما در سیستم MD دارد.
بعلاوه، نرخ انتقال جرم و بازدهی گرمایی متأثر از شرایط عملیاتی هستند. با کارکردن ماژول در سرعت­های گردش تغذیه/ نشت بالاتر، شار میان­غشایی بالا می­رود، اگرچه بازدهی گرمایی، به­خاطر اتلاف گرمایی بزرگتر در سرعت نشت بالاتر کاهش می یابد.
توجه کاملی به پارامترهای انتقال گرما (، TPC، Nu و )، تولید آب/انتقال جرم ()، پیکربندی ماژول، ویژگی­های غشاء و بازیابی و/یا مصرف اصولی انرژی برای بهینه­سازی فرآیند MD مورد نیاز است. بررسی فعلی ما نشان می­دهد که شبیه­سازی­های CFD قابلیت ارائه پیش­بینی­های کیفی مفیدی از تأثیر عوامل مختلف روی کارایی MD را داشته که خود بعنوان راهنمای تحقیقات آتی در زمینه طراحی ماژول فیبر توخالی، بزرگتر کردن مقیاس ماژول و بهینه­سازی فرآیند برای تسهیل کاربرد تجاری MD بشمار خواهد آمد.
نماد­ها و اختصارات
مساحت غشا، m2
ضریب ذاتی انتقال جرم در غشا (kg m۲ s۱ Pa۱)
ظرفیت گرمایی ویژه ماده (J kg۱ K۱)
قطر هیدرولیکی (m)
مدول کششی (MPa)
ضریب انتقال گرمای سیال
رسانش گرمایی (W m۱ K۱)
طول ماژول یا فیبر توخالی(m)
فشار آب مایع ورودی (bar)
شار جرم میان­غشایی (kg m۲ s۱)
عدد ناسلت
فشار بخار آب (Pa)
عدد پرانتل
شار گرمایی (W m۲)
شار گرمای نهان میان­غشایی (J m۲ s۱)
عدد رینولدز
شعاع داخلی و خارجی فیبر توخالی (m)
سطح مقطع سمت تغذیه یا نشت (m2)
عبارت منبع در رابطه انتقال انرژی (J m۳ s۱)
سرعت تغذیه یا نشت (m s۱)
راستای محوری و شعاعی در مختصات استوانه­ای (m)
حروف یونانی
گرمای نهان بخار آب در دمای T (J kg۱)
بازدهی انرژی
تانسور تنش (kg m۱ s۱)
ویسکوزیته (Pa s)
چگالی (kg m۳)
تخلخل غشایی (%)
کرنش در نقطه شکست (%)
ضخامت غشا ()
پسوندها
مقدار میانگین توده­ای
تغذیه
ورودی و خروجی تغذیه
روی سطح سمت تغذیه غشا
غشا یا سطح غشا
نشت
ورودی و خروجی نشت
روی سطح سمت نشت غشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.