مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۶۸
کد مقاله
WOD68
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
فرآوری اکستروژن مواد خام چوبی و کاربرد در کامپوزیت های چوب پلیمر
نام انگلیسی
Extrusion Processing of Wood Raw Materials for Use in Wood-Polymer Composites
تعداد صفحه به فارسی
۴۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۷
کلمات کلیدی به فارسی
اکستروژن, کامپوزیت, چوب, پلیمر
کلمات کلیدی به انگلیسی
Extrusion, Wood, Polymer, Composites
مرجع به فارسی
دانشگاه فناوری لولیا، دپارتمان علوم مهندسی و ریاضی، بخش چوب و بیونانوکامپوزیت، سوئد
دانشگاه علوم، دپارتمان فرآوری و مهندسی محیط زیست، لابراتور مهندسی الیاف و ذرات، فنلاند
مرجع به انگلیسی
Luleå University of Technology; Department of Engineering Sciences and Mathematics Division of Wood and Bionanocomposites ,Sweden University of Oulu Department of Process and Environmental Engineering Laboratory of Fibre and Particle Engineering  University of Oulu, Finland
کشور
سوئد – فنلاند

فرآوری اکستروژن مواد خام چوبی و کاربرد در کامپوزیت های چوب پلیمر

چکیده
در خلال ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر شاهد رشد روزافزون کامپوزیت های چوب پلیمر و استفاده از آنها در کاربرد های مختلف می باشیم. در این زمینه محرک های مختلفی مد نظر هستند که از این بین می توان از مسائل محیط زیستی و تقاضا برای کاهش هزینه مواد نام برد که سبب افزایش استفاده از مواد تجدید پذیر، نظیر چوب و دیگر الیاف طبیعی، بعنوان مصالح تقویت کننده در کامپوزیتهای پلیمری، شده است.
آرد / پودر چوب متشکل از ذرات کوچک چوب است که هم اکنون به عنوان ماده خام و اصلی در کامپوزیت های تجاری چوب – پلیمر استفاده می شود. با این حال، حصول ویژگی های تقویتی برحسب کاربرد صرف پودر چوب محدود است. در این مقاله، با استفاده از الیاف چوب، با نسبت ابعادی / منظر بیشتر، بعنوان مواد خام، ویژگی های تقویتی بهتری را می توان حاصل آورد، اما ذکر این نکته ضروری است که بندرت شاهد کاربرد صرف الیاف در تولید کامپوزیت، بواسطه مشکلات فرآوری و قیمت بالا، هستیم. بنابراین، هدف مقاله جاری بررسی احتمال استفاده از خرده های چوب یا خرده نجاری، بعنوان ماده خام، و کنترل فرآیند تفکیک الیاف با نسبت منظر بیشتر از خرده های چوب در طی تولید کامپوزیت می باشد.

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۱- مقدمه
۱-۱٫ کامپوزیت های چوب – پلیمر
کامپوزیت های چوب – پلیمر (WPC ها) بعنوان موادی با قابلیت ترکیب خواص چوب و ماتریس پلیمر محسوب می شوند. به طور کلی، قابلیت تولید مواد کامپوزیتی چوب – پلیمر با استفاده از  مقادیر مختلف چوب، پلاستیک و مواد افزودنی وجود داشته و با استفاده از این تکنیک ها می توان نسبت به فرآوری آنها بعنوان پلیمرهای ترموپلاستیک اقدام نمود.
کاربرد کامپوزیت های چوب – پلیمر در ادوات مختلف بصورت یکنواخت از دهه ۱۹۹۰ آغاز گردید. تاکنون، آمریکای شمالی و آسیا بعنوان بازارهای اصلی کامپوزیت های چوب – پلیمر بشمار آمده ند، ولی هم اکنون کاربرد الیاف طبیعی و کامپوزیت های پلیمری تقویت شده با چوب نیز در اروپا نیز به طور فزاینده ای افزایش یافته است. در حال حاضر، کاربرد اصلی کامپوزیت های چوب پلیمر ( WPCها) در ساختمان سازی و مصارف مشابه به منظور جایگزینی با چوبهای اشباع شده در کاربردهای بیرونی نظیر پوشانه یا قالب بندی دال، ساخت جانپناه و ساخت قاب های درب و پنجره شیوع یافته است. دیگر مصارف WPC شامل موارد دیل هستند: ساخت پانل های تزئینی داخل خودرو و مواد داخلی نظیر کف سازی، و مبلمان. حتی امروزه گیتارهای الکتریکی نیز از کامپوزیت های چوب – پلیمر ساخته می شوند [۱]. شکل ۱ نشان دهنده برخی از مثال های محصولات ساخته شده با WPC می باشد [۲].

 

۱-۱-۱٫ مواد خام
ماتریس پلیمر تشکیل دهنده یک فاز پیوسته می باشد که اطراف اجزای چوبی در WPC را فرا می گیرد. به واسطه ثبات حرارتی پایین چوب، تنها پلیمرهایی که دارای فرآوری حرارتی کمتر از ۲۰۰ درجه سلسیوس می باشند غالباً در WPC استفاده می شوند. پلیمرهای استفاده شده غالباً جزء ترموپلاستهای کم هزینه به شمار می آیند که به هنگام ذوب شدن به آسانی به صورت سیال به جریال درآمده و غالب پلیمرهای استفاده شده پلی اتیلن (PP)، پلی پروپلین (PP) و پلی ویلین کراید (PVC) می باشند [۳].
مواد خام چوبی استفاده شده در کامپوزیت های چوب – پلیمر یا پودر چوب و یا الیاف چوب هستند. واژه لیف به یک سلول چوب دوکی شکل واحد اشاره دارد، با این حال این واژه  در برخی از موارد به صورت  نادرست  جهت توصیف ذرات چوب مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف تکی را می توان با استفاده از روش های مختلف شیمیایی و مکانیکی از چوب جدا نمود، فرآیندهایی که در زمینه صنعت کاغذ سازی مولفه های آشنایی به شمار می آیند. الیاف نوعاً دارای استحکام بالا و نسبت های ابعادی یا منظر (قطر به طول) کاملاً بالا نمی باشند. بنابراین، پتانسیل تقویت آنها نیز مناسب خواهد بود. با این وجود، به واسطه هزینه بالاتر و مشکلات فرآوری، مخصوصاً در خصوص تغذیه و اندازه گیری، الیاف چوب در مقایسه با پودر چوب، چندان در تولید تجاری کامپوزیت های چوب – پلیمر به کار گرفته نمی شوند [۳].

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۱-۱-۲٫ فرآوری
فرآوری کامپوزیت های چوب – پلیمر غالباً شامل سه مرحله می باشد:
۱) فرآوری مواد خام چوبی، ۲) ترکیب و ۳) قالب گیری محصولات از طرق قالبگیری تزریقی، اکستروژن پروفایل یا قالب گیری فشاری [۲].
هدف مرحله فرآوری چوب افزایش ارزش و کیفیت مواد خام چوبی از طریق جداسازی آن در ابعاد و گونه های مختلف خشک سازی آن قبل از مرحله ترکیب می باشد. علاوه بر این برخی از شرکت های الیاف چوبی نیز وجود دارند که کار آنها فراهم آوردن الیاف چوبی از پیش فرآروی شده و فیلرها یا مواد پر کننده برای کاربردهای گوناگون می باشد. در مرحله ترکیب کامپوزیت حقیقی از طریق مخلوط کردن مواد پشتیبان یا مواد پر کننده با پلیمر ماتریس تولید می شود. مرحله ترکیب غالباً با استفاده از یک اکسترودر دو پیچشه یا دو حلزونی انجام می شود. ماده ترکیبی را می توان فوراً پرس نموده و یا آن را به شکل یک محصول نهایی درآورد یا آنکه آن را به صورت قرص هایی یا حبه هایی برای پردازش آتی درآورد. این محصولات را می توان به طور مثال با استفاده از اکستروژن صفحه ای یا پروفایل، قالب گیری تزریقی، فرآیند غلطک زنی یا کارندل کردن ترموفرمینگ /  فرم دهی گرمایی یا قالب گیری فشاری تولید نمود [۲، ۴].
۱-۱-۳ . خواص
به واسطه وجود محدوده گسترده ای از کامپوزیت های چوب – پلیمر، خواص و عملکرد این کامپوزیت ها به میزان قابل توجهی متفاوت هستند. خواص منحصر به فرد ماده پر کننده چوب و ماتریس پلیمری مشخص کننده خواص یک کامپوزیت می باشد. سختی مخصوصاً تحت تأثیر فرم، اندازه، پراکندگی و محتوای مواد خمیر چوب در کامپوزیت است. چسبندگی بین وجهی میان خمیر چوب و ماتریس مشخص کننده استحکام، میزان جذب رطوبت و خواص طولانی مدت کامپوزیت های چوب – پلیمر خواهد بود. [۲].
به طور کلی، می توان این موضوع را بیان داشت که اضافه نمودن اجزای چوبی سبب ارتقاء سختی ماتریس پلیمری خواهد شد. با این وجود، در عین حال، مواد حالت شکننده تری خواهند یافت. به هنگام مقایسه با چوب محکم، کامپوزیت های چوب – پلیمر از استحکام کمتری برخوردار می باشند. به هنگامی که از الیاف به جای خمیر، به عنوان ماده تقویت کننده، استفاده شود، غالباً استحکام مکانیکی، ازدیاد طول و ویژگی های مربوط به استحکام ضربه ای غیر کنگره ای یا غیره شیاری کامپوزیت ها غالباً افزایش خواهد یافت [۶].
۱-۲ . خواص چوب
چوب حاوی سلولز، همی سلولز، لیگنین و عصاره های مختلف می باشد. ساختار و آناتومی چوب آن را به عنوان یک ماده سخت، قوی، بادوام، و سبک وزن به حساب می آورد که به طور موثر قابلیت انجام وظایفی را دارد که برای ادامه حیات درخت ضروری می باشد، و از این بین می توان به انتقال رطوبت اشاره نمود. در مقایسه با پلیمرهای سنتزی، چوب ماده ای ارزان تر، سخت تر و قدرتمند تر به شمار می آید که آن را به عنوان یک کاندید مناسب جهت تقویت یا استفاده به عنوان پر کننده های پلیمری محسوب می کند [۳] .
۱-۲-۱٫  ماکرو ساختار
ساختار کلی تنه درخت در شکل ۳ نشان داده شده است.  همان گونه که شکل ۳ نشان می دهد، تنه را می توان به سه سطح تقسیم نمود: ۱) سطح عرضی یا (سطح مقطع)، ۲) سطح شعاعی و ۳) سطح مماسی. ظاهر و ویژگی های چوب بر حسب آن که کدام یک از این سطوح را مورد بررسی قرار بدهیم ممکن است متفاوت باشند [۷] .
۱-۲-۲٫ سلول های چوب
بسته به عملکرد سلول های چوب در یک درخت، آنها را می توان به سه گروه طبقه بندی نمود: ۱) سلول های رسانایی، ۲) سلول های پشتیبانی و ۳) سلول های ذخیره سازی. سلول های رسانایی و پشتیبانی تحت عنوان prosenchymatous (prosenchyma) خوانده می شوند و سلول های ذخیره سازی نیز تحت عنوان parenchymatous (parenchyma) خوانده می شوند. سلول های Procenchyma نازکی هستند و به صورت سلول های درازی می باشند که در انتها باریک تر می گردند و سلول های parenchyma جزء سلول های کوتاه به شمار می آیند که یا به صورت مستطیلی یا گرد هستند [۹]. در کلیه سلول های چوب شاهد وجود گودی های کوچک، حفره، می باشیم که جداره ثانویه را قطع می کنند از طریق این حفره ها سیال ها و گازها قابلیت عبور از یک سلول به سلول دیگر را خواهند داشت [۷].
۱-۲-۳٫ ساختار جداره سلولی
ساختار الیاف چوب بسیار پیچیده بوده و می توان آن را به خودی خود یک ساختار کامپوزیت در نظر گرفت، چرا که این ساختار متشکل از چندین لایه می باشد. ساختار نوعی جداره سلولی یک آوند ناقص چوب نرم در شکل ۶ نشان داده شد، جداره سلولی شامل لاملای میانی (ML)، جداره اصلی (P) و جداره ثانویه (S) با سه لایه و لومن (L) (شکل ۶). این لایه ها دارای ساختار مختلف و ترکیب های شیمیایی  گوناگونی هستند، اما تفاوت اصلی در چگونگی چیدمان میکروفیبری یا ریز لیفی آنها می باشد. ریز لیف ها مولکول های سلولزی پیچیده شده روی یکدیگر تلقی می شوند ] ۸، ۱۰[.
۱-۲-۴٫ ترکیب شیمیایی
اجزای اصلی چوب عبارتند از: سلولز، همی سلولز، لیگنین و عصاره ها. مقدار هر یک از این اجزا در چوب های نرم و چوب های سخت در جدول یک نشان دا ده شده اند.
۱-۳٫ جدا سازی مکانیکی الیاف
جهت تولید الیاف خرد نشده به صورت مکانیکی از چوب، بسیار مهم می باشد که ماده پلیمری چوب قبل از فرآوری مکانیکی نرم گردد. از آنجایی که چوب یک ترکیب پلیمری با رفتار ویسکوالاستیک می باشد واکنش آن در برابر فرآوری مکانیکی منوط به دما، رطوبت و زمان تحت بار می باشد. بنابراین، دماهای گذار شیشه (Tg) پلیمرهای چوب (سلولز، همی سلولز و لیگنین) از نقطه نظر جدا نشینی الیاف بسیار مهم می باشند [۱۲].
پلیمر لیگنین دارای تاثیر اصلی بر روی رفتار چوب در فرآیند جدا نشینی مکانیکی الیاف می باشد. همانگونه که شکل ۷ نشان می دهد، محتوای رطوبت دارای تاثیری بر روی دماهای نرم شدگی پلیمر های چوب  می باشد. در شرایط خشک دمای نرم شدگی (Tg) لیگنین و همی سلولز ها بین ۱۸۰ و ۲۲۰ درجه سلیسیوس می باشند. با این وجود، تحت شرایط اشباع – آب دمای نرم شدگی (Tg) همی سلولز ها و سلولز های بی ریخت نزدیک ۲۰ درجه سلیسیوس می باشد.
۱-۴٫ اهداف این بررسی
اهداف این تحقیق مطالعه احتمال استفاده از نرمه های چوب به عنوان ماده خام و جدا نمودن الیاف با نسبت های منظر بالاتر از نرمه های چوب در طی فرآیند تولید کامپوزیت می باشد. بعلاوه، اثر نرمه های چوب به عنوان ماده خام بر روی خواص مکانیکی کامپوزیت های چوب – پلی پروپلین  مورد  بررسی قرار  می گیرد. نسبت های  منظر ذرات  چوب  و الیاف اکسترود شده با استفاده از روش های تحلیل  الیاف  نوری  مورد  سنجش  قرار  می گیرند. ریز ساختار ذرات چوب همراه با سطوح خرد شده کامپوزیت های آماده با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار می گیرند. خواص مکانیکی کامپوزیت ها نیز با استفاده از آزمایش خمشی و ضربه ای برآورد می شوند.

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۲- رویه تجربی
۲-۱٫ مواد
خرده چوب های درخت صنوبر و همچنین چوب این درخت قبل از خرد شدن به عنوان مواد خام چوبی در آزمایشات به کار گرفته شدند. پلی پروپلین به صورت پودر تشکیل دهنده   (MFI = 32 g/10 min، ۲۳۰°C/2.16 kg و ۱۶ g/10 min، ۲۰۰°C/2.16 kg)   می باشد که به وسیله شرکت Borealis Polyolefins از اتریش تامین گردیده و به عنوان پلیمر ماتریسی از‌ آن استفاده شد. پلی پروپلین با پیوند مالئیک آنیدرید (MAPP، Epolene E-43، شرکت شیمایی Eastman ایالات متحده)، ماده روان کننده (TPW 113، Struktol، ایالات متحده) و همچنین ماده ضد اکسیداسیون به عنوان مواد افزودنی مورد استفاده قرار گرفتند. از ذرات چوب سدیم سولفید (سولفید سدیم) (Na2SO3، Merck KGaA، آلمان) در پیش فرآوری شیمیایی استفاده شد.
۲-۲ اکستروژن
یک اکسترودر دو تیکه همسوگرد با یک دستگاه فیدر دو پیچه، Coperion W&P ZSK-18 MEGALab (Stuttgart، آلمان) مجهز به سیستم های تغذیه کننده یا فیدرهای ثقل سنجی K-Tron (Niederlenz، سویس) همراه با دو سیستم تهویه اتمسفری و یک تهویه خلا در این آزمایشات مورد استفاده قرار گرفتند (شکل ۸). شافت های پیچشی (شکل ۹) در دستگاه اکسترودر دو پیچشی W&P ZSK-18 MEGALab دارای یک ساختار ابتدایی می باشند و بنابراین پیکربندی های پیچشی را می توان به صورت متنوع برگزید.
۲-۳ ویژگی ها و مشخصات
در توصیف ویژگی های ذرات چوب تاکید بر روی تعیین اندازه و شکل ذرات پس از انجام فرآیند اکستروژن بوده است. به همین دلیل، ماتریس پلیمری با استفاده از اگزیلین در حال جوش از کامپوزیت ها جدا شد. در توصیف این کامپوزیت ها تمرکز بر روی آزمایش مکانیکی و بررسی های میکروسکوپی می باشد.
۲-۳-۱٫ جزء به جزء سازی
فرآیند جزء به جزء کردن در این تحقیق جهت تقسیم نمونه های ذرات چوب به دسته بندی های مختلف اندازه ای و حاصل آوردن تصاویری مشخص از نمونه ها به منظور تحلیل تصویری مد نظر می باشد. فرآیند جزء به جزء سازی با استفاده از یک دستگاه تفکیک کننده جریان لوله ای انجام شد (Metso Automation، Kajaani، فنلاند). جزء به جزء سازی جریان لوله بعنوان روشی بشمار می آید که در آن نمونه (در حالت تعلیق اب) به یک جریان پیوسته آب تزریق شده و پس از آن وارد یک لوله پلاستیکی دراز خواهد شد. به هنگامی که نمونه در این لوله جریان می یابد، از نقطه نظر اندازه فرآیند جزء به جزء سازی انجام می گردد. ابزار مربوط به این فرآیند مجهز به یک دوربین CCD می باشد که قابلیت ضبط تقریبا ۶۰۰ تصویر از نمونه در طی فاز تحلیل را خواهد داشت. ویژگی های کلی این سیستم در شکل ۱۰ نشان داده شده است. سیستم جزء به جزء سازی جریان لوله نوعا در تحلیل نمونه های خمیر چوب جهت تولید کاغذ استفاده می شود.
۲-۳-۲٫ آنالیز تصویر
طول و پهنای ذرات چوب با استفاده از دستگاه تحلیلگر فیبر نوری FiberLab  (Metso Automation، Kajaani، فنلاند، مقاله یک) و نرم افزار آنالیز تصویر kajaaniIMG (Automation، Kajaani، فنلاند، مقاله ۲ – ۴) مورد سنجش قرار گرفت. میانگین طول (وزن طولی) و میانگین برآوردهای پهنا متعاقبا جهت محاسبه ضریب منظر ذرات و الیاف چوب به کار گرفته شد. تصاویر ضبط شده به وسیله تفکیک کننده جریان لوله در آنالیز تصویری kajaaniIMG مورد استفاده قرار گرفتند. به طور خلاصه، نرم افزار kajaaniIMG از چندین الگوریتم آنالیز تصویر جهت برآورد خواص آبجکت ها یا موضوعات (ذرات، ذرات ظریف و الیاف) در تصاویر ضبط شده استفاده می نماید. یک ناحیه تصویری برای هر آبجکت مشخص شده، و بر مبنای شکل آن آبجکت یا موضوع، پارامترهایی همانند طول و پهنا مشخص گردیدند.
۲-۳-۳٫ روش میکروسکوپی
از روش میکروسکوپی جهت مشخص سازی مورفولوژی یا ریخت شناسی ذرات چوب همراه با سطوح شکسته شده کامپوزیت های مهیا شده استفاده شد. میکروسکوپ نوری و الکترون روبشی (SEM و FESEM) جهت حصول تصاویر نمونه جزء چوب مورد استفاده قرار گرفتند. میکروسکوپی الکترونی روبشی جهت بررسی ریز ساختار سطوح شکسته شده کامپوزیت ها مورد استفاده قرار گرفت. سطوح شکسته شده در ابتدا از طریق منجمد نمودن نمونه ها با استفاده از نیتروژن مایع و سپس خرد کردن آنها ایجاد شدند. نمونه های ذرات چوب نیز ابتدا قبل از انجام بررسی های میکروسکوپی به وسیله انجماد خشک گردیدند. نمونه ها برای میکروسکوپ الکترون روبشی در ابتدا به وسیله پلاتین و طلا قبل از مشاهده تحت فرآیند پوشش – کاتد پرانی قرار گرفتند.
۲-۳-۴٫ آزمایش مکانیکی
خواص مکانیکی کامپوزیت ها با استفاده از آزمایش خمشی (مقاله های ۲ الی ۴) و آزمایش ضربه ای (مقاله ۴) مورد بررسی قرار می گیرند. آزمایش خمشی کامپوزیت های ذره – PP چوب بر حسب استاندارد ASTM D790 و با استفاده از دستگاه آزمایش کلی AG-X (Shimadzu، Corp، کیوتو، ژاپن) انجام شد. تست ضربه وزنه در حال افتادن یک آزمون برخورد سقوط وزنه جهت برآورد خواص ضربه ای کامپوزیت های آماده شده مورد استفاده قرار گرفت. این آزمایش با یک ماشین آزمایش برخورد سقوط ضربه Dynatup Minitower (Instron، انگلستان ) بر حسب استاندارد ASTM D3763 انجام شد.
۲-۳-۵٫ چگالی
چگالی یا دانسیته کامپوزیت ها با استفاده از یک دستگاه پیکنومتر یا چگالی سنج (AccuPyc 1330، Micromeritics Instrument Corp، ایالات متحده، مقاله ۲ و ۳ ) یا  با استفاده از روش جابجایی آب بر حسب استاندارد ASTM D792 (روش آزمایش A، مقاله ۴) مورد سنجش قرار گرفت. برآورد دستگاه چگالی سنج بر مبنای تکنیک جابه جایی گاز می باشد.

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۳- خلاصه مقالات الحاقی
مقاله ۱: تاثیر پارامترهای فرآوری بر روی مواد خام در یک اکسترودر استفاده شده جهت تولید کامپوزیت های چوب پلیمر (WPC)
این مقاله یک مطالعه مقدماتی جهت بررسی تاثیر پارامترهای اکستروژن بر روی انواع مختلف مواد خام چوبی در تولید کامپوزیت های چوب – پلیمر می باشد. هدف این مقاله تولید ذرات چوب با نسبت منظری تا حد ممکن بالا می باشد. این مطالعه حاوی دو بخش است : (۱) شکستگی و جدایی الیاف از تکه های چوب در طی فرآیند اکستروژن و ۲) تاثیر پیش فرآوری شیمایی و اجزای پیچشی معکوس (RSE) بر روی مواد خام چوبی قبل از انجام فرآوری خرد سازی چوب ها. این مطالعه نشان داد که یک اکسترودر  دو پیچه  را  می توان جهت جدا نمودن الیاف از خرده های چوب به کار گرفت و این الیاف جدا شده دارای نسبت های منظر بالاتری در مقایسه با ذرات خمیر چوب هستند که غالبا در کامپوزیت های چوب – پلیمر استفاده می شوند. به هنگامی که از مواد لیفی و نرم کننده های شیمیایی جهت مواد خام چوب استفاده شود، الیاف دارای نسبت های منظر حتی بالاتری حاصل می شوند.

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۴- نتیجه گیری
 این مطالعه نشان دهنده آن است که خرده های چوب را می توان به صورت موفقیت آمیزی به عنوان مواد خام برای کامپوزیت های چوب پلیمر به کار برد. یک اکسترودر دو پیچشه را می توان جهت جدا سازی الیاف از خرده های چوب به کار گرفت، و بر این مبنا الیاف جدا شده دارای نسبت های منظری بیشتری در مقایسه با ذرات آرد چوب، که نوعا در کامپوزیت های چوب – پلیمر استفاده می شوند، می باشند. به هنگامی که از خرده های خشک نشده چوب به عنوان مواد خام استفاده شود، الیاف و ذرات چوب با نسبت منظری بالاتر را می توان جدا نمود. امکان استفاده از خرده های خشک نشده چوب به عنوان ماده خام، و در عین حال حصول مقادیری سختی مشابه با کامپوزیت ها، که در آنها از آرد چوب به عنوان ماده خام استفاده شده است، وجود دارد. بنابراین این موضوع سبب کاهش هزینه مواد خام برای محصول نهایی خواهد شد. در صورتی که رطوبت حبس شده از خرده چوب های خشک نشده را بتوان در طی این فرآیند حذف نمود، قابلیت ارتقای متعاقب خواص مکانیکی متعاقب کامپوزیت ها نیز وجود خواهد داشت.

اکستروژن مواد خام چوبی کامپوزیت چوب پلیمر

 

۵-تحقیقات آتی
توسعه و بهینه سازی متعاقب فرآیند اکستروژن برای کامپوزیت های چوب – پلیمر ضروری می باشد. حذف کل رطوبت از ماده خام خشک نشده در طی اکستروژن به عنوان یک رویه ارتقای معنی دار مهم و عملی به شمار می آید. با توجه به آنکه نرم سازی مناسب مواد خام چوبی جهت جدا کردن ذرات چوب و الیاف دارای نسبت منظری بالاتر ضروری می باشد، پیش نرم سازی مواد خام چوب و حتی اعمال فراوری های بیشتر اولیه  نیز در این زمینه قابل توجه می باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.