مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

لغات زیست شناسی بخش 1

در این قسمت  لغات زیست شناسی بخش 1 عرضه شده است.

لغات زیست شناسی صفحه اصلی – کلیک کنید

خرید لغات زیست شناسی / مجموع لغات در کل رشته ها / لغات بر حسب گروه بندی چند رشته

 

لغات زیست شناسی - ایران ترجمه

لغات زیست شناسی بخش 1
یخ شکل جامد آب با تراکم تقریبی 0,9 گرم در هر سانتیمتر مکعب به گونه ای که روی آب شناور می ماند. یخ همچنین به شکل بلورهای کوچک مانند برف (Snow) – تگرگ (Hall) و یخ بندان (Frost) به وجود می آید.
Ice
یخشار قسمت های شیب دار یک یخچال که تغییر ناگهانی شیب باعث شده است که شکاف های یخچالی در جهات مختلف پیش رفته و سطح یخ را از میان بریده و آن را به توده ای از برج های یخی تبدیل کنند. یخشار یخچال معروف خومبو در زیر قله اورست مشهور ترین مثال یخشار است.
Ice Fall
برف بخار آب موجود در درجه های زیر صفر به شکل بلورهای یخ با ساختاری ظریف و پر مانند تشکیل می شوند به نام برف . برف ممکن است به شکل بلورهای منفرد و یا به صورت تکه های بزک که از طریق اختلاط تعداد زیادی بلور ایجاد شده بارش کند. برف غالبا در هنگام نزول خود به باران تبدیل می شود.
Snow
نقاب توده ای برف که از بالای خشاب (خط الرس) یا یال جلوتر آمده باشد.
Cornice
White-out برف گیجه حالتی از گیجی که به علت ریزش شدید یا پوشش کامل برف همراه با توفان به انسان دست می دهد و انسان نمی تواند جهت را به درستی تشخیص دهد.
برف چال / پهنه برف  چاله های کم عمق در نواحی کوهستانی و سرزمین های پر فراز که برف از آن انباشته شده و دارای سطحی تقریبا هموار می گردد.
Snow Field
یخرفت  خرده سنگ و مواد دیگری که بر اثر عمل یخچال های طبیعی بر جای می ماند . یخرفت به گونه های کناری 0 میانی 0 زمینی و پایانه ای ( پیشانی ) تقسیم می شود .
Morain
یخچال  رودخانه ای از توده یخ ( گاهی به ضخامت 300 متر ) که از برف انباشته می شود . در سطح شیب دار بالای کوه ها یا گودال ها به وجود می آید. وزن برف باعث می شود تراکم این توده زیاد شود و به سوی دره های پایین تر به آرامی حرکت کند. سرعت آن از چند سانتی متر تا چند متر در روز متغییر است . حرکت یخچال بر روی زمین های نا صاف باعث به وجود آمدن شکاف های عمیق یا عوارضی چون یخشار و برج یخی روی سطح یخچال می شود.
Glacier
شکاف یخچالی شکافی عمیق در سطح یخچال که به سبب فشار داخلی یخچال به جلو پیشروی می کند. شکاف یخچالی یکی از خطرناک ترین خطرات در کوهنوردی است . بعضی از آن ها بوسیله پل برفی یا تله برفی پنهان می شوند . اتاق برفی حفره ای که توسط کوهنورد در برف کنده می شود که می تواند برای بیتوته (بیواک) مورد استفاده قرار گیرد.
Crevasse
برف کوریفقدان یا تیره شدن بینایی به دلیل انعکاس تابش شدید خورشید روی برف یا یخ . هرچند این عارضه موقتی است اما چنان دردناک است که کوهنورد را از ادامه برنامه باز می دارد. تله برفی ( Snow Trop) برفی ناپایدار و کم ضخامت که روی شکاف های برفی – توده های یخچالی را پوشانیده و در صورت گام نهادن بر روی آن می کند.
Snow blindness
مه – تراكم حاصل از سرد شدن ذرات بخار آب در نزدیكی سطح زمین كه بصورت ذرات معلق در فضای سطحی مشاهده می‌گردند مه نامیده می‌‌شود. به عبارت دیگر مكانیزم تشكیل مه شبیه مكانیزم تشكیل ابرها می‌باشد اساساً بیان جدایی مه از ابر نیز مشكل است زیرا مه‌ها در حقیقت ابرهای استراتوس هستند كه در سطح زمین و یا در طبقه‌ایی بسیار نزدیك به زمین تشكیل می‌گردند.
Fog
تبخیر – در مورد تبخیر از سطح آبها، درجه حرارت، شدت باد- و درجه نمناكی بزرگترین نقش را بازی می‌كنند در واقع تبخیر تابعی از شرایط حرارتی است علاوه بر عوامل اساسی یاد شده فوق، فشار بخار آب، خصوصیات آب، و عمق و درجه شوری آن نیز بر تبخیر اثر می‌گذارند.
Evaporation
گرمای نهان تبخیر – برای تبخیر یك گرم آب در دمای صفر درجه سانتیگراد ششصد كالری گرما و در دمای صد درجه سانتیگراد پانصد و چهل كالری از گرما مورد نیاز است و چون دما عبارت است از «میانگین انرژی حركت مولكولی یك جسم» زمانی كه آب تبخیر می‌شود فقط ذراتی قادرند سطح آب را ترك كرده و به اتمسفر وارد شوند كه دارای سرعت فوق میانگین انرژی یاد شده باشند. از این رو حركت مولكولی كند شده و دمای سطح آب در حال تبخیر پایین می‌آید. انرژی گرمایی اضافی كه با ذرات تبخیر محل می‌گردند به عنوان (گرمای نهان تبخیر) نامیده می‌شود. این گرما در زمان تراكم رطوبت، از طریق توده آب متراكم و یا تشكیل ابرها به اتمسفر پس داده می‌شود. اهمیت جذب گرمای نهان در فرایند مهمی چون گرم شدن اتمسفر و نقش آن در بیلان گرمای اتمسفر روشن است .
Latent-heat-of vaporization
ظرفیت- بخار آب موجود در اتمسفر به عنوان رطوبت هوا نامیده می‌شود. حداكثر بخار آبی كه هوا در دمای معینی می‌تواند دارا باشد به عنوان ظرفیت هوا نامیده می‌شود .
Capacity
اشباع- اشباع عبارت است از حداكثر ظرفیت رطوبتی هوا در دمای معین بطور كلی هوا زمانی به حالت اشباع می‌رسد كه یا میزان بخار آب در آن به حداكثر ظرفیت خود برسد و یا از درجه حرارت آن تا نقطه شبنم كاسته شود.
Saturation
نقطه شبنم -دمایی است كه در آن هوا به حد اشباع می‌رسد و به عبارت دیگر، در صورتی كه در فشار ثابت تغییری در نسبت مخلوط ایجاد نگردد ولی دمای هوا پایین آید دمای ویژه جدیدی حاصل خواهد شد كه بدان ، دمای نقطه شبنم گفته می‌شود.
Dewpoint
نم مطلق -وزن بخار آب موجود بر حسب گرم در هر واحد حجمی از هوا (بر حسب متر مكعب یا سانتی متر مكعب ) را نم مطلق می‌گویند و میزان آن از استوا به سمت قطبها و از سواحل به درون خشكیها و از مناطق پست به سمت نواحی مرتفع كاسته می‌شود .
Absolute humidity
نم ویژه – نسبت وزن بخار آب به وزن واحد هوایی را كه شامل آن است نم مخصوص می‌گویند و به صورت فرمول خلاصه‌ زیر بیان می‌گردد. در این فرمول mw جرم بخار آب
Specific humidity
نم نسبی- رطوبت نسبی عبارت است از نسبت میزان رطوبت مطلق موجود در هر حجمی از هوا با دما معینی، به حداكثر رطوبت مطلقی كه همان حجم از هوا در همان دما می‌تواند داشته باشد. به عبارت دیگر نسبت جرم بخار آب موجود در هر حجمی از هوا به جرم بخار آب موجود در همان حجم هوا را در حالت اشباع «نم نسبی» می‌گویند. مثلاً اگر یك كیلوگرم از هوا در دما و فشار معینی قابلیت جذب حداكثر تا ۳۰ گرم بخار آب را داشته باشد ولی فقط دارای ۱۰گرم رطوبت باشد دمای نم نسبی معادل ۵۰ درصد است.
Relative humidity
فشار بخار آب – در هر دمایی بخار آب موجود در هوا دارای فشاری است كه به عنوان فشار بخار آب نامیده می‌شود . میزان در ارتباط با عرض و فصل در حدود ۰/۲ میلی بار از سیبری شمالی در دی ماه تا ۳۰ میلی بار در مناطق حاره در تیر ماه تغییر می‌كند.
Vapor pressure
تصعید- زمانی كه درجه حرارت هوا زیر نقطه انجماد باشد، بخار آب ممكن است مستقیماً به یخ تبدیل گردد این فرایند تصعید نامیده می‌شود.
Sublimation
شبنم – شبنم رطوبتی است متراكم كه به صورت قطراتی روی اشیاء و سطوح مختلف مشاهده می‌گردد در شب‌های صاف و آرام، زمین از طریق تشعشع خود، به سرعت سرد می‌شود و در نتیجه درجه حرارت آن از هوای مجاور كمتر می‌شود در نتیجه هوای اطراف كه خنك شده، در نتیجه تماس با زمین تا نقطه شبنم سرد می‌شود لازم به یادآوری است كه به احتمال قوی این امر در لایه بسیار نازكی از هوا و حدود چند سانتی‌متر قبل از برخورد با زمین بوقوع می‌پیوندد. در نتیجه سرد شدن زیادی در زیر نقطه شبنم، بخار آب مازاد در هوا متراكم می‌شود.
Dew
ژاله – شرایط ژاله و شبنم عملاً با یك استثناء همسانند.
شبنم زمانی كه پدیده تراكم در روی اشیاء سرد فوق نقطه انجماد بوجود آید تشكیل می‌شود در صورتی كه ژاله زمانی كه تراكم در زیر دماهای نقطه انجماد رخ می‌دهد تشكیل می‌شود.
تحت چنان شرایطی، رطوبت هوا، مستقیماً از حالت بخار به حالت جامد، بدون گذشتن از حالت مایع، تغییر شكل می‌دهد.
 به این ترتیب ژاله پدیده متبلوری است كه به شكل فلس- سوزن- و پرمرغ در شب‌های سرد، در روی سطح زمین و اشیاء بوجود می‌آید.
Frost
مه یخ‌ زده – در برخورد قطرات ریز یك توده هوای مه دار با اشیاء جامدی كه دارای دمای زیر نقطه انجمادند، ته نشینی از كریستال‌های یخ سفید و زبر تشكیل می‌شود كه به آن مه یخ زده می‌گویند.
Rime
نمک زایی
Salinisation / Salinization
نمک زدایی شده
Desalinised / desalinized
نمک زدایی، شستشوی نمک
Desalinisation / Desalinization
پراکنش دانه
seed dispersal
نوع کشت شده
CULTIVAR
فرمانرو، سلسله، ابرشاخه
Kingdom
راسته، نژاد، دودمان
Phylum
راسته، رتبه
Order
رده، کلاس
Class
خانواده
Family
جنس
Genus
گونه
Species
اندازه به هنگام زایمان (حیوانات)
Litter size
برگریخت
Litter
خلق و خوی
Temperament
اهلیت
Domestication
خرخاکی
sow bugs
چرخه بکارگیری و بازیافت
Cycled and recycled
تغذیه گیاهی
plant nutrition
شبکه غذایی
food web
چرخه مواد، چرخه ماده
Cycling of matter(s)
مارماهی
eel
لاکتوباسیلوس
Lactobacillus
رئوتری
Reuteri
رئوتری لاکتوباسیلوس
Lactobacillus reuteri
بتاگلوکاناز میکربی شکمبه
Rumen Microbial β-Glucanase
شکمبه
Rumen
بتاگلوکاناز
β-Glucanase
واجد، شامل
harboring
املاح صفرایی
bile salt
زیست یار
Probiotic
چینه دان
crop
زایش چسبناک
sticky dropping
جانوران نشخوار کننده
Ruminant
جانوران غیر نشخوار کننده
Non- Ruminant
جدایه، جدا شده
isolated
جوجه
Broiler
تغییر شکل دهنده
Transformant
بافر فسفات نمكی
(Phosphate Buffered Saline (PBS)
بخش، قسمت
aliquots
آکس گال
oxgall
بیماری عفونی بورس
Infectious bursal disease
مایکوپلاسما
Mycoplasma
مایکوپلاسما گالیناروم
Mycoplasma gallinarum
سینوویت
synovitis
مواد هضم شده
digesta
جریان مواد هضم شده
digesta flow
ژژنوم، تهی روده
jejunum
روده کور
cecum
كلرامفنیكل
chloramphenicol
گلوتارآلدئید
Glutaraldehyde
ساینده
Abrasive
کجروی- عدم تمرکز
Aberration
سکوی شستشو
Ablution bench
سایش
Abrasion
رطوبت مطلق
Absolute humidity
ریزی مطلق
Absolute roughness
قابلیت جذب
Absorbability
چاه جاذب
Absorbing well
جذب سنجی
Absorptiometry
جذب
Absorption
سرعت جذب
Absorption rate
نسبت جذب
Absorptivity
استخر ته نشینی- شتاب دهنده
Accelerator
میزان دریافت مجاز روزانه
Acceptable daily intake
سازش با محیط- اقلیم پذیری
Acclimatization
ضریب تجمع
Accumulation factor
باران اسیدی
Acid rain
قدرت اسیدی
Acidity
اسید شویی
Acidizing
عمل تداخل سطحی
Across surface interface
اشعه نافذ- پرتوی نافذ
Acting rays
آلومینوم فعال
Activated alumina
صافی حیاتی- صافی زیستی
Activated bio – filter (AFB)
کربن فعال
Activated carbon
ذغال فعال
Activated charcoal
لحن فعال
Activated sludge
پسماند رادیواکتیو- پسمانده فعال
Active deposit
همسار کردن- تطبیق کردن
Adapt
تطبیق- سازش
Adaptation
مواد افزودنی
Additives
چسبندگی
Adhesion
چسبنده – چسبدار
Adhesive
آدیاباتیک- بی درو
Adiabatic
سرریز فایل تنظیم
Adjustable weir
مخلوط
Admixture
ماده جذب شده
Adsorbate
جاذب
Adsorbent
ظرفیت جذب
Adsorptive capacity
خصوصیات جذب سطحی
Adsorptive properties
تصفیه پیشرفته
Advanced treatment
بره های هوازی تثبیت فاضلاب
Aerobic waste stabilization
ponds
برکه هوا دهی
Aerated lagoon
هوا دهی
Aeration
روش هوادهی
Aeration method
مخزن هوا دهی
Aeration tank
هواده
Aerator
عکسبرداری هوایی
Aerial photography
نقشه برداری هوایی
Aerial surveying
هوازی
Aerobic
باکتریهای هوازی
Aerobic bacteria
تصفیه بیولوِژیکی به طریق هوای
Aerobic biological treatment
هضم هوازی
Aerobic digestion
استخرهای هوازی بدون برگشت لجن
Aerobic flow – through ponds
برکه هوازی
Aerobic lagoon
استخرهای هوازی با برگشت لجن
Aerobic ponds with solid recycle
کشش- پیوستگی
Affinity
پس سوز
After burner
عامل بیماریزا
Agent
جمع کننده – متراکم کننده
Agglomerate
تراکم- تجمع ذرات
Agglomeration
آب خورنده
Aggressive water
بهم زن
Agitator
زهکشی زمینهای کشاورزی
Agricultural drain
فاضلاب کشاورزی
Agricultural waste water
هوابرد- انتقال از راه هوا
Air – borne
عوامل انرژی زا منتقله به وسیله هوا
Air – borne allergen
روش حفاری دورانی با هوای فشرده
Air – rotary method
حباب هوا
Air bubble
جریان هوا
Air circulation
پالاینده هوا
Air cleaner
وسایل تصفیه هوا
Air cleaning devices
صافی هوا
Air collector
تهویه مطبوع
Air conditioning
هوا ده عمقی
Air diffuser
ضد عفونی هوا
Air disinfection
خشک کردن در هوا
Air drying
نسبت هوا به سوخت
Air fuel ratio
شتر گلو
Air gap
پمپ مکش- پمپ حبابی
Air lift pump
هوا بند
Air lock (air tight)
بسته هوا
Air parcel
آلودگی هوا
Air pollution
قانون کیفیت هوا
Air quality act
حذف آمونیاک به طریق هوا دهی
Air stripping of ammonia
شیر هواگیر
Air valve
مخزن هوا
Air vessel
توانایی- بازتابی- صیقلیت
Albedo
توده جلبکی
Algal bloom
برکه حاوی جلبک
Algal pond
جلبک
Alga
جلبک کش
Algicide
قلیائیت
Alkalinity
آبرفتی- رسوبی
Alluvial
مخروطه افکنه
Alluvial fan
چاه آبرفتی
Alluvial well
آبرفت- رسوب
Alluvium
جریان برق متناوب
Alternate current (AC)
میزبانهای تناوبی
Alternate hosts
میزبانهای جانشینی
Alternative hosts
شیر کنترل ارتفاع آب
Altitude valve
سولفات آلومینیوم
Alum
کانالهای کیسه هوایی
Alveolar ducts
کیسه های هوایی ریه
Alveoli
هوا آزای
Ambient air
اصلاحیه
Amendment
دستگاه آمونیاک سازی
Ammoniator
مستهلک کردن سرمایه
Amortization
غیر هوازی
Anaerobic
تصفیه بیولوژیکی بی هوازی
Anaerobic biological treatment
تجزیه بی هوازی
Anaerobic decomposition
هضم بی هوازی
Anaerobic digestion
آنالیز- تجزیه و تحلیل
Analysis
منحنی باد- باد نگاشت
Anemogram
باد سنج
Anemometer
شیر زاویه دار یکطرفه
Angle check valve
شیر زاویه ای
Angle valve
فاقد آب
Anhydrous
رشد سالیانه
Annul increase
فقدان اکسیژن
Anoxia
ذغال آنتراسیت
Anthracitic coal
ضد انعقاد
Anti-coagulant
ترکیبات ضد میکروبی
Anti-microbial constituents
ضد عفونی کننده
Anti-septic
مواد کف زدا
Antifoaming agents
مستراح های مخزن آبی
Aqua – privies
کشت در محیط آبی
Aqua culture
آبزی
Aquatic
برکه گیاهان آبزی
Aquatic plants ponds
مجرای آب
Aqueduct
تعلیق آب
Aqueous suspension
سفره آبدار- طبقه آبدار
Aquifers
حوضچه هوا دهی
Aeration basin
ترتیب نمونه برداری
Arrange of sampling
چشمه آرتزین
Artesian spring
چاه آرتزین
Artesian well
جوی مصنوعی
Artificial canal
لوله آزبست سیمان
Asbestos – cement pipe
ایرانیت- آزبست سیمان
Asbestos cement
الیاف آزبست
Asbestos fiber
خاکستر
Ash
تحلیل بردن
Assimilate
ظرفیت جذب و همانند سازی
Assimilating capacity
همانند سازی
Assimilation
فرضیه
Assumption
آلاینده های اتمسفر
Atmospheric pollutants
منابع آب جوی
Atmospheric water resources
کمیته انرژی اتمی
Atomic energy commission
ریز پاش
Atomizer
کاهش تضعیف
Attenuation
مته دستی برای حفر زمین
Auger
خود خوری
(Autolysis(self – digestion
دستگاه نمونه بردار اتوماتیک
Automatic sampler
شیر خودکار
Automatic valve
کلر قابل استفاده- کلر موجود
Available chlorine
مقدار فاضلاب متوسط روزانه
Average daily flow
میانگین زمان
Average time
پمپ دورانی محوری
Axial impeller pump
سیفون معکوس
Back Siphon
شستشوی معکوس
Back wash
مانداب
Back water
کیفیت میکروبی
Bacterial quality
باکتری کش
Bactericide
آزمایش میکروبی
Bacteriological examination
ممانعت کننده از رشد میکروبها
Bacteriostatic
صفحه مانع- راه بند
Baffle
جعبه صافی
Bag house
حوض یکنواخت سازی
Balancing tank
شیر یکطرفه گلوله ای
Ball check valve
ماسه رودخانه
Bank sand
آشغالگیر میله ای
Bar rack
آب بند
Barrage
راه بند
Barrier
قلیائیت
Basicity
حوضچه آبگیر
Basin
منقطع
Batch
فرایند مقطع
Batch process
چاه های مرکب
Battery of well
همزن
Beater
دهانه شیپوری
Bell mouth
نوعی فیلتر پارچه ای برای بی آّب کردن لجن
Belt filter press
خاک بنتونیت
Bentonite clay
بهترین مقطع هیدرولیکی
Best hydraulic section
مهندسی زیستی
Bio – engineering
ضد حیات
Biocide
قابل تجزیه بیولوژیکی
Biodegradable
صافی های بیولوژیکی، بیوفیلتر
Biofilter
فرایند لخته سازی زیستی
Bio-flocculation process
دستگاه های بیولوژیکی
Biological discs
حذف بیولوژیک
Biological removal
لغات زیست شناسی بخش 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.