مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه علوم اجتماعی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 15000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده علوم اجتماعی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۰
کد مقاله
SOC10
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا
نام انگلیسی
Northwest Coast Native American Masks
تعداد صفحه به فارسی
۱۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۴
کلمات کلیدی به فارسی
ماسک
کلمات کلیدی به انگلیسی
Masks
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور
ایالات متحده

 ماسکهای ساحل شمال غربی

بومیان آمریکا

برای صدها سال ماسک نقش مهمی را در زندگی بومیان آمریکا ساحل شمال غربی بازی کرده است. آنها بدینوسیله سنتهای قدیمی را که تا بحال ادامه داشته بزرگ می‌شمارند. ماسکهای مهیج و رنگی ساحل شمال غربی جزو جذب‌کننده‌ترین مصنوعات ساخته شده بوسیله بومیان آمریکایی می‌باشد.
 
ساخت ماسک
با وجود آنکه قبایل مختلف در سراسر ساحل شمال غربی دارای سنتها و فرهنگهای مختلفی هستند، تکنیکها و روشهای بسیاری وجود داشته که در کل منطقه معمول می‌باشد. بطور سنتی، یک سازنده ماسک معمولا آرتیست یا هنرمند گمنام مرد با وضعیت اجتماعی بالا می‌بوده است. هنرمندانی که ماسکها را می‌ساختند خود این حرفه را نداشتند و در مشاغل دیگر همچون شکار و ماهیگری نیز علاوه به اشتغال به هنر خود، مشغول بودند. این هنرمندان به منظور بدست آوردن تمرکز کامل برای حکاکی ماسکها معمولا به جاهای خلوت می‌رفتند. ماسکها معمولا از چوب درخت سرو ساخته می‌شد. این هنرمندان باید به دقت مراقب بوجود آمدن ترک خوردگیها، قبل از انتخاب آن برای کار، باشند. در زمانهای قدیم، هنرمندان دارای ابزار کنده‌کاری خاص خود بودند و آنها را برای کنده‌کاری یا مغار، شکل دهی و برش مورد استفاده قرار می‌دادند. با این وجود، در اواخر قرن ۱۸، تجارت با اروپائیان باعث فراهم نمودن ابزارهای سطح بالا برای آنها گردید و به همین دلیل ساخت ماسک بسیار آسانتر گردید. این امر اجازه داد که نه تنها میزان بیشتری از ماسکها تولید شوند بلکه کیفیت آنها نیز بهتر شده و ماسکهایی با قطعات مجزا تولید شد. یکی دیگر از خصیصه‌های مهم ساخت ماسک رنگ زدن آن می‌باشد. رنگ و نقاشهای ماسکها بصورت سنتی می‌باشند. معمولا رنگ سیاه برای اضافه نمودن تاثیر بیشتر در طرحهای بکار گرفته شده و رنگهای دیگر جنبه دکوری داشتند. چشمها و ابروهای صورتکها نیز معمولا تیره رنگ بود. رنگی که یک هنرمند بکار می‌برد معمولا ترکیبی از زغال قهوه‌ای، گرافیت یا ذغال چوب (برای طیف تیره)، گل آجری(برای قرمز)، رنگ معدنی مسی(برای آبی و سبز) به همراه ترکیبی از خمیر، تخم ماهی آزاد خشک شده می‌بود. نهایتا مو، پرها، طلا، نی، پوست و دیگر مواد یا اشیاء برای تزئین و واقعی‌تر نمودن ماسک مورد استفاده قرار می‌گرفت.
 

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

 

فرمهای ماسک
قبایل ساحل شمال غرب دارای ماسکهای مختلفی بوده که نشان دهنده انسانهای مختلف و موجودات گوناگونی ‌می‌بودند. بصورت کلی سه نوع ماسک وجود داشت : ماسک تک چهره، ماسک مکانیکی و ماسک تبدیلی. یک ماسک تک چهره از قطعه واحدی از چوب بوجود آمده است. ماسک مکانیکی از یکسری رشته‌ها یا لولاها (پس از ورود اروپائیان) ساخته شده که اجازه می‌داد تا ماسک دهان یا چشم خود را باز و بسته نماید. ماسک تبدیلی پیچیده‌ترین نوع ماسک است. این ماسک دارای یک قسمت بیرونی است که پس از بازگشت قسمت داخل ماسکها را به نمایش می‌گذارد، حتی قسمت داخلی نیز می‌تواند گسترده شود تا لایه سوم آن را نشان دهد. ساخت ماسک تبدیلی مشکل بوده، ضمن آنکه پوشیدن یا استفاده کردن از آن هم دشوار است، همچنین داشتن لایه‌های مختلف باعث سنگین شدن ماسک می‌شود. از اینرو تنها افراد قدرتمند قبیله قادر می‌باشند تا از این ماسک استفاده کنند. بومیان آمریکا از ماسکهای مختلف که بشکل حیوانات می‌باشند جهت برقراری ارتباط با سمبلهای خاص نظیر افسانه‌ها، آداب و رسوم و وضعیت اجتماعی بهره می‌برند، علاوه بر این کلیه اعضای یک قبیله به طایفه خاص یا گروهی تعلق دارند که بنظرشان سرشت آنها از حیوان خاصی سرچشمه گرفته است. بنابراین ماسکهای حیوانات برای هر قبیله معنای متفاوت و خاصی دارد.
 

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

 

راهنمای کوتاهی در خصوص حیوانات مهم
«راون» یا کلاغ سیاه به ظاهر دارای نیرنگ و حیله بیشتری می‌باشد. وی دارای نیروی جادویی بوده و قادر است تنها با تصور دست به خلق اشیاء بزند. «راون» همچنین بعنوان یک قهرمان قلمداد می‌شود. چرا که بظاهر وی اولین انسانهایی را که در صدف یا حلزون پنهان گشته بودند را کشف نمود! ماسک خاصی نیز وجود دارد که نشان دهنده «راون» آدمخوار می‌باشد که با گوشت انسان برای خود جشن و سرور راه می‌اندازد. در این خصوص بعدا بیشتر توضیح خواهم داد. نهنگ کشنده نیز بعنوان بهترین شکارچی دریا شناخته می‌شود. چرا که بصورت دسته‌ای یا گروهی شکار می‌کند. گفته می‌شود به هنگامی که صیادان به نهنگ کشنده صدمه زنند، قایق آنها واژگون شده و صیادان به دهکده نهنگها کشیده می‌شوند و در آنجا خود تبدیل به نهنگ می‌گردند.
خرسها در ذات خود بعنوان انسان تصور می‌شوند. ماسکهای خرس معمولا خندان می‌باشند و تصاویر آن به منظور گسترش و تاکید درستی هدیه داده می‌شود. مرغ افسانه‌ای مولد رعد و برق و عقاب جزء قدرتمندترین موجودات می‌باشند. طایفه‌هایی که از این ماسکها استفاده می‌کنند جزء قبیله‌های اصیل و اصلی بشمار می‌آیند. مرغ افسانه‌ای از چشمان خود جرقه‌ای از برق متصاعد می‌نماید و هنگامی که بالهایش را برهم می‌زند غرش رعد بوجود می‌آید.

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

 

عملکرد ماسک
ماسکها صرفا به منظور دکوراسیون و زیبایی محیط ساخته نمی‌شوند. برخی از آنها صورتکهایی می‌باشند که فرد خاصی را نشان می‌دهند.
هنرمندان ماسک را بگونه‌ای فرم می‌دهند که صورت فردی خاص را نشان دهد. برخی از آنها بر روی لب پایین خود تکه‌ای از استخوان را جای داده است. هر چه اندازه این استخوان بزرگتر باشد، صورتک نیز بزرگتر خواهد بود.
برخی از ماسکها برای نشان دادن مراسم مذهبی و استفاده در آن استعمال می‌شود. این مراسم که معمولا بصورت مخفی بوده کاهنهای مذهبی، ساحرین،  جنگجویان و گروه‌های تشویق کننده جوانان جهت پیوستن به قبایل را شامل می‌شوند. از اینرو، آنها بنام جوامع مخفی خوانده می‌شوند که تنها اعضای آن می‌توانند در مراسم خاص خود شرکت داشته باشند. مراسم مذهبی برای اعضا حیاتی بوده و در آن کاهنین مراسم خاصی را انجام داده و ماسکهای مذهبی به چهره می‌زنند. همچنین ماسکهای دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ین مراسم جوامع مخفی و مشهور برای القای جوانان و تشویق آنها به پیوستن به قبیله تلاش می‌کند این مراسم که بوسیله قبیله کواکیوت در ساحل مرکزی انجام می‌پذیرد، بنام کوسیوت خوانده می‌شود. در این مراسم اعضا داستانی را اجرا می‌کنند که در آن جوانان مبتدی دزدیده شده و به سرزمین دوری که پرندگان آدمخوار زندگی می‌کنند برده می‌شوند. جوانانی که نتوانند از خود دفاع کنند توسط این پرندگان آدمخوار، منقارخم عظیم‌الجثه بلعیده می‌شوند. ماسکی که نشانگر این نوع پرندگان است جزء تماشایی‌ترین ماسکهای ساحل شمال غرب می‌باشد.

ماسکهای ساحل شمال غربی بومیان آمریکا

ماسکهای امروزی بومیان آمریکا
با آمدن اروپائیان ابزارهای زیادی و جدیدی بدست بومیان آمریکا افتاد. با این وجود، اروپائیان امراضی را نیز به همراه داشتند که باعث کاهش جمعیت آنها شد. همچنین بومیان دین مسیحی را قبول کردند و کم‌کم اهمیت  جشنها و سنتهای قدیمی از میان رفت بگونه‌ای که فرهنگی بومیان قدیمی بکلی امروزه ناپدید گشته است. با این وجود، هنرمندان معاصر بومی شمال غرب هنر ماسک‌سازی را ادامه داده و نمونه جدیدی را معرفی کردند. این هنرمندان روشهای سنتی را با تکنیکهای جدید ادغام کرده و گونه‌ای جدید از هنر معاصر را بوجود آوردند. ماسکهای معاصر تزئین‌کننده بسیاری از دیواره‌های گالریهای هنری امروزی می‌باشند و نه تنها این هنر را می‌توان در موزه‌های تاریخ طبیعی مشاهده کرد و نقش حیاتی آن را در مراسم قبیله‌ای ستود، بلکه این ماسکها بوسیله بسیاری از مردم بعنوان اثر هنری با ارزش شناخته می‌شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.