مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۱
کد مقاله
CVL11
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مباحث فنی در مورد ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب
نام انگلیسی
Water Penetration Resistance – Materials Technical  Notes on Brick Construction
تعداد صفحه به فارسی
۴۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
مهار، آجر، پوشش‌، ضدزنگ، درزگیر، دوغاب سیمان، تیر یا آجر سردر، ملاط، مواد درزگیر، نبشیهای نشیمن، تیر اتصال، موانع ضدآب، زهکشی
کلمات کلیدی به انگلیسی
anchors, brick, coatings, corrosion resistance, flashing, grout, lintels, mortar, sealants, shelf angles, ties, water-resistant barrier, weeps
مرجع به فارسی
انجمن صنایع آجر، ویرجینیا، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Brick Industry Association, Virginia
کشور
ایالات متحده

 

مباحث فنی در مورد ساختمان آجری
مواد مقاوم در برابر نفوذ آب
چکیده
این مبحث فنی ملاحظات و راهکارهایی جهت انتخاب مواد کاربردی در آجرکاری ساختمان و تاثیر آنها بر مقاومت آن در برابر نفوذ آب را مورد بحث قرار داده و حداقل وسایل و لوازم توصیه شده بهمراه ویژگی‌ها و مشخصه‌های اجرایی آنها را شرح می‌دهد.
لغات و اصطلاحات مهم : مهار، آجر، پوشش‌، ضدزنگ، درزگیر، دوغاب سیمان، تیر یا آجر سردر، ملاط، مواد درزگیر، نبشی‌های نشیمن، تیر اتصال، موانع ضدآب، زهکشی.
خلاصه موارد توصیه شده
آجر و ملاط
  • آجر را از ASTM مناسب و استاندارد، طراحی شده جهت کاربردهای خارجی انتخاب کنید.
  • مواد و ملاطی را انتخاب کنید که با آجر انتخاب شده، سازگار باشند.
  • با توجه به نیازهای پروژه از ملاطی با پایین‌ترین تاب فشردگی استفاده کنید.
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

تیرهای اتصال و مهارها
  • به منظور ایجاد مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، از فولاد ضدزنگ گالوانیزه شده یا لعاب‌های اپوکسی استفاده کنید.
موانع ضدآب
  • به هنگامی که روکاری آجر به چوب یا ستون خانه‌ای مهار شده است اقدام به نصب کنید.
  • از آن در برابر اشعه ماوارء بنفش محافظت کنید و یا از اینکه به مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار گیرد، دوری کنید.
  • از نمد آسفالتی شماره ۱۵ مطابق با ۲۲۶D ASTM  یا کاغذ ساختمانی، لایه‌های نازک پلیمری(پوشش‌های ساختمانی) و یا پوشش‌های ضدآبی که منطبق با       ۳۸ AC  باشند، استفاده کنید.
  • تمامی اتصالات عایق‌کاری یا پوشش‌ها را، با روکش‌هایی که به عنوان موانع ضدآب عمل می‌کنند، نوارپیچ یا درزگیری کنید.
درزگیر
  • درزگیری انتخاب کنید که ضدآب، بادوام، مقاوم در برابر اشعه ماوراءبنفش و سازگار با سایر مواد مجاور باشد.
  • موادی که به عنوان درزگیر به کار می‌روند بایستی با مشخصه‌های ASTM کاربردی مطابقت داشته باشند.
  • از آلومینوم، ورق سرب، پوشش‌های پلی‌اتیلن، نمد آغشته به آسفالت، کاغذ ساختمانی یا پوشش‌های خانگی استفاده کنید.
  • به منظور تعمیم درزگیرهایی که در معرض اشعه ماوراءبنفش تجزیه شده و تنزل یافته‌اند، از یک شیار فلزی استفاده کنید.
 
زهکشی
  • استفاده از اتصالات سرباز زهکشی، توصیه شده است.
 
اتصالات درزگیری
  • از اتصالات درزگیری استفاده کنید که با استاندارد ۹۲۰ ASTM C در خصوص اتصالاتی که در معرض حرکت طولانی می‌باشند سازگار باشد.

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

مقدمه
این تئوری فنی دومین تئوری در یک سری تئوری‌ها و نظریه‌هایی است که ضدآب بودن مصالح ساختمانی آجری را مورد توجه و بررسی قرار داده و راهکارهایی در خصوص انتخاب مواد و مصالح ساختمانی آجری را مهیا می‌‌سازد. سایر تئوری‌های فنی از این مجموعه، جزئیات و طراحی آجرکاری(۷)، تکنیک‌ها و مهارت‌های ساختمانی(B7) و تراکم (D7 و C7) را مورد توجه و بررسی قرار می‌دهند.
استفاده از مواد ساختمانی دارای کیفیت در آجرکاری از مسائل مهم ابتدایی در دستیابی به درجه‌ای مناسب و رضایت‌بخش از خاصیت ضد‌آب بودن است. نیاز به اینکه مواد می‌بایست حداقل معیارهای مناسب را دارا باشند، به تضمین برخورداری آنها از کیفیتی قابل قبول کمک می‌کند.
بیشتر مشخصات مواد ساختمانی شناخته شده و کاربردی برای تعیین مواد ساختمانی دارای کیفیت، مواردی هستند که توسط ASTM  بین‌المللی توسعه یافته‌اند(ASTM ). ملزومات مشخصه‌های ASTM  به تنهایی قادر به پیش‌بینی سطوح اجرایی تولیدات نخواهند بود، زیرا آنها علاوه بر این تحت تاثیر عواملی چون طراحی، ریزه‌کاری و مهارت و طرزکار را نیز مد نظر قرار می‌دهند. به هر حال، ملزومات مبتنی بر بررسی‌های آزمایشگاهی و تجربیات موضوعی در مورد آجر، نتیجه تجربیات حاصل در طی یک دوره زمانی متجاوز از ۱۰۰ سال می‌باشد.
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

بلوکهای آجر
انتخاب آجر با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. آجرها معمولا براساس رنگ، بافت، سایز و قیمت انتخاب می‌شوند. به هر حال مشخصه‌هایی که قادرند مقاومت در برابر نفوذ آب را تحت تاثیر قرار دهند نیز می‌بایست در نظر گرفته شوند. این موارد دربرگیرنده پایداری و دوام و آن دسته از خصوصیات ویژه‌ای می‌باشند که سازگاری و مطابقت آجر و ملاط را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
در کاربری‌های معمولی، عبور مستقیم مقدار زیادی آب از میان قطعات آجر واقعا غیر ممکن است. آجر ممکن است مقداری آب جذب کند،‌ اما این موضوع به جریان یکباره آب در میان بخش آجرکاری ساختمان کمکی نمی‌کند

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

پایداری و دوام
از آنجاییکه بخش خارجی ساختمان در معرض رطوبت و عناصر طبیعی می‌باشد، پایداری و دوام یک فاکتور مهم اولیه بشمار می‌آید. دوام و پایداری آجرکاری ساختمان نه تنها متاثر از پایداری و دوام تک‌تک مواد می‌باشد، بلکه همچنین متاثر از : سازگاری مواد، چگونگی طراحی مجموعه، چگونگی کاربرد و نصب مواد و شرایطی است که بنایی و ساختمان‌سازی براساس آن اجرا می‌شود.
مشخصه‌های ASTM  آجر، جهت فراهم نمودن راهنمایی در انتخاب آجری با کیفیت مناسب براساس شرایط اجرایی ویژه، نوشته شده‌اند. جهت تعیین مقاومت آجر در برابر آسیبهای حاصل از یخ‌زدگی و آب شدگی یخها، راهکارهای مربوطه تاب فشرده و ضریب جذب و اشباع بکار گرفته می‌شوند. چنانچه در مورد تهیه آجر، انتخاب نامناسبی صورت گیرد، مواردی همچون تجزیه و پوسته شدن، خرد شدن و از هم پاشیدن ممکن است رخ دهند.
ملزومات ASTM  به منظور استفاده به عنوان نشانگر میزان ضد‌آب بودن مصالح ساختمانی ایجاد نشده‌اند. میزان مقاومت در برابر آب به دوام پایداری مصالح ساختمانی مربوط می‌شود، تا جائیکه هرچه بیشتر آب داخل سیستم ساختمانی شود ، احتمال اینکه مصالح ساختمانی در حالت مرطوب در چرخه یخ‌زدن و آب شدن یخها قرار گیرند بیشتر خواهد بود.
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

استانداردهای آجر
هر نوع آجری که اخیرا مورد استفاده قرار می‌گیرد براساس استاندارد ASTM  طراحی شده و دارای خصیصه‌هایی جهت مقاومت تصریح شده در کیفیت فیزیکی آجر می‌باشد. رایج‌ترین استانداردهای آجر به کار برده شده و همچنین طبقه‌بندی جهت سخت‌ترین و شدیدترین کاربری‌های آن عبارتند از :
۲۱۶ C  ASTM ، درجه SW  – آجرنما(مصالح ساختمانی حجیم و سخت ساخته شده از خاک رس و سنگ رسی)
۶۵۲ C  ASTM ، درجه SW  – آجر توخالی(مصالح ساختمانی توخالی ساخته شده خاک رس و سنگ رسی)
۶۲ C  ASTM ، درجه SW – آجر ساختمانی(مصالح ساختمانی و حجیم ساخته شده از خاک رس و سنگ رسی)
۱۴۰۵ ASTM  C  ، آجر با لایه خارجی لعابدار(قطعه‌های آجر، یکبار پخته شده)
۱۲۶ ASTM  C ، (شامل ملزومات فیزیکی برای بدنه آجر نمی‌شود، درجه SW  در ۲۱۶
ASTM  C  یا ۶۵۲ ASTM  C  را استفاده کنید) – سرامیک لعابدار، کاشی نمای رسی، آجرنما و مصالح ساختمانی سخت و حجیم.
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

ملاط و دوغاب سیمان
انتخاب نوع مناسب ملاط و دوغاب سیمان جهت استفاده در یک کاربری ویژه  حائز اهمیت بسیار است. به منظور کاهش نفوذ آب، عامل مهم اولیه انتخاب یک ملاط و دوغاب سیمانی است که منجر به کاملترین اتصال و پیوستگی با مصالح ساختمانی انتخابی خواهد شد. تئوریهای فنی سری (۸) اطلاعات دقیقی در مورد ملاط در دسترس قرار می‌دهند. تئوری فنی (A3) اطلاعات بیشتری در مورد دوغاب سیمان، در اختیار ما می‌گذارد.
ملاط
رایج‌ترین استاندارد به کار گرفته شده، جهت تعیین ملاط‌های ساختمانی، استاندارد    ۲۷۰ ASTM  C   می‌باشد. ۴ نوع ملاط(O , N , S , M) تحت پوشش استاندارد قرار دارند، اگر چه قواعد ساختمانی معمولا نیازمند استفاده از ملاط‌های نوع S , M یا N می‌باشند. ۲۷۰ ASTM  C   ، ملاط‌های ساخته شده با ترکیبات آهک – سیمان پورتلند و ملاطهایی که با سیمان‌های ملاط یا سیمان‌های بنایی ساخته شده‌اند، را توصیه می‌کند.
اطلاعات دقیق‌تر در مورد ۲۷۰ ASTM  C   و انواع ملاط با کیفیت‌های گوناگون را در تئوری فنی (۸) می‌توان یافت. هیچ نوع ملاطی به تنهایی برای تمامی اهداف و کاربردها مناسب نیست. قاعده اساسی برای انتخاب ملاطی مناسب برای هر پروژه خاص عبارت است از : «همیشه نوعی ملاط با پایین‌ترین تاب فشردگی را انتخاب کنید که ملزومات اجرایی پروژه را دارا باشد».
این قائده کلی بایستی با دیدگاه صحیح و مناسب تنظیم شود. برای مثال، اینکه نوع ملاط برای قسمت‌های مختلف یک ساختمان دائما تغییر کند، غیر اقتصادی و غیر عاقلانه خواهد بود. به هر حال، هدف کلی این قاعده می‌بایست با استفاده از دیدگاه مناسب و صحیح و عقل و منطق اقتصادی دنبال شود. برای اغلب کاربردهای روکش آجر، ملاط نوع N مناسب است.
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

دوغاب سیمان
در بعضی دیوارهای ساختمانی حایل، دوغاب سیمان برای ساخت یک بند جداری که دیواره‌های داخلی و خارجی ساختمان را به یکدیگر متصل می‌کند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بند جداری امروزه، از عوامل اصلی ایجاد مقاومت در برابر نفوذ آب در ساختار دیوار حایل می‌باشد.
زمانیکه بند جداری بدرستی ساخته شده باشند، یک لایه سیمانی سخت و محکم ایجاد می‌کنند که از ورود آب در جداره داخلی ساختمان، جلوگیری می‌کند.
سازگاری آجر و ملاط
زمانیکه آب از میان دیوارهای آجری عبور می‌کند، این عمل از میان شکاف‌های بوجود آمده در بین آجر و ملاط در هنگام نصب و یا از میان ترک‌های ایجاد شده پس از بعمل آوری ملاط، صورت می‌گیرد. خصیصه‌ شایعی که بر روی میزان آب وارده به آجرهای در حال بنایی تاثیر می‌گذارد از نقطه نظر انتخاب مواد میزان پیوند یا اتصال بین آجر و ملات می‌باشد. میزان پیوند براساس برآورد ناحیه تماس بین سطوح آجر و ملاط مشخص می‌شود.
برای اشتباه نشدن «میزان اتصال» با «قدرت اتصال»، بایستی این نکته را خاطر نشان کرد که، «قدرت اتصال» میزان پیوستگی و اتصال میان آجر و ملاط می‌باشد. «قدرت اتصال» در صورت ترک خوردن ملاط پس از به عمل‌آوری آن جزء عوامل تعیین کننده می‌باشد. ترکیبات آجر و ملاط که از قدرت‌های اتصال بالایی برخوردارند ممکن است میزان اتصالی ایجاد کنند که مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب نداشته باشند. در نهایت، میزان اتصال جهت مقاومت در برابر نفوذ آب در آجرکاری مهم‌تر از قدرت اتصال است.
تیرهای اتصال و مهار
تیرهای اتصال و مهارها در یک دیوار ساختمان دو یا چند جدار را به یکدیگر متصل ساخته و یا روکار آجری را به  یک تکیه‌گاه ساختمانی متصل می‌کنند. تیرهای اتصال و مهارها مستقیما نفوذ آب را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، به جز زمانی که مربوط به ترک‌خوردن آجرکاری و در نتیجه ورود آب شود. تمامی این تیرهای اتصال و مهارها بایستی ضدزنگ باشند. استانداردهای ASTM  قابل استفاده در خصوص ضدزنگ بودن تیرهای اتصال و مهارهای ساختمان، بعدا در این تئوری فنی مورد بحث قرار خواهند گرفت. بیشتر اطلاعات در رابطه با تیرهای اتصال و مهارها را در تئوری فنی B44 می‌توان یافت.
ملاحظات بیشتر
شیارهای آب : یک شیار خمیدگی یا پیچشی در یک تیر اتصال یا مهار است که کمک می‌کند هر نوع رطوبت قبل از اینکه به داخل جداره ساختمان یا واگشت برسد در امتداد تیر اتصال عبور نموده و به بیرون هدایت شود. استفاده از تیر اتصال همراه مهار و در کنار آن شیار مجاز نمی‌باشد، زیرا شیار مربوطه ظرفیت انقباض و انبساط اتصالات در هنگام انتقال فشارهای جانبی میان جدارها را کاهش می‌دهد.
پوشش‌های فلز روی
۱۵۳ A  یا ۱۲۳ ASTM A کلاس B (برای اتصالات ورق فلزی و مهارهای ورق فلزی) یا oz/ft250/1 (g/m2 458) (برای آرماتور اتصال مفتولهای اتصال و مهارهای مفتولی)
۶۴۱ ASTM A ، oz/ft2  ۱/۰ (kg/m2  ۰۳۱/۰) (حداقل برای آرماتور اتصال)
۶۵۳ ASTM A ، طرح پوششی ۶۰ G برای اتصالات ورق فلزی و مهارهای روق فلزی)
 
فولاد ضد زنگ
۲۴۰ ASTM A  (برای مهارهای ورق‌ فلزی و اتصالات ورق فلزی)
۴۸۰ ASTM A  (برای مهارهای ورق فلزی و اتصالات ورق فلزی و برای مهارهای صفحه‌ای و میله‌خم)
۵۸۰ ASTM A  (برای آرماتور اتصال و مهارهای مفتولی و اتصالات مفتولی)
۶۶۶ ASTM A  (برای مهارهای صفحه‌ای و میله‌خم)
پوشش‌های چسب اپوکسی
۸۸۴ ASTM A ، دسته A ، نوع ۱ – کمتر یا مساوی ۷ میل(mm 175) (برای آرماتور اتصال
۸۹۹ ASTM A ، دسته C ، ۲۰ میل(mm 508) (برای اتصالات مفتولی و مهارهای مفتولی)
 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

کله‌های بنایی
آجر کله بخشی از ساختمان است که عمود بر دیواره‌ای که ممکن است برای مرتبط ساختن دو جداره ساختمانی استفاده شده باشد، قرار گرفته است. اگر چه که MSJC  اجازه می‌دهد که دیواره‌های ساختمانی طراحی شده برای عمل ترکیب، به کله متصل شوند، این دیواره‌ها معمولا در ساختمان‌های امروزی استفاده نمی‌شوند. این بخش‌ها راه باریک مستقیمی را جهت نفوذ آب از بیرون دیوار را به داخل در راستای اتصالات سر و بستر ایجاد می‌کنند. در نتیجه، استفاده از آنها توصیه نمی‌شود.
 
موانع ضد‌آب
موانع ضدآب، لایه‌هایی مستقر در پشت روکش‌های فلزی هستند، که به عنوان یک اقدام ثانویه جهت جلوگیری از عبور آب و مایعات به مواد زیرین مانند پوشش زیر کار و سایر اجزاء دیوار که در معرض آسیب رطوبت هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ساختار از مواردی که توسط بازدارنده‌های گازی به منظور جلوگیری از نفوذ بخار آب، و نیز دیواره‌های هوا، که به منظور جلوگیری از جریان هوا در میان بدنه دیوار ایجاد شده‌اند، متفاوت است. به هر حال، بعضی مواد می‌توانند در هر سه ساختار به کار روند. یک حصار ضد‌آب، می‌بایست هر آب را که از طریق مهارها، پل‌بندی ملاط و یا پراکندگی مایع در امتداد فضای خالی راه پیدا می‌کند را دور نگه دارد.
جداره‌های ورقه‌ای یا لایه‌ای
جداره‌هایی که بصورت مکانیکی متصل شده‌اند، معمولا نباید برای مدت زمانی طولانی در معرض اشعه‌ ماوراء‌بنفش رها شوند، زیرا بدین طریق خراب و فاسد می‌شوند و خاصیت ضدآب بودن آنها کاهش می‌یابد.

 

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

نمد آغشته به آسفالت
یک لایه از نمد آسفالتی شماره (۱۵)، از سوی قواعد و مقررات کد شده بسیاری به عنوان ماده‌ای مناسب برای موانع ضد‌آب، تجویز شده است. نمد بایستی با نوع I، ۲۲۶ASTM D  و مشخصات نمد آغشته به آسفالت ساختمانی مورد استفاده در پوشاندن و ضد‌آب کردن مطابقت داشته باشد. دوام و پایداری نمد آغشته به آسفالت کفایت می‌کند، هر چند ممکن است در طی نصب یا بعد از آن پاره شود. نمد آغشته به آسفالت معمولا دارای قابلیت نفوذ بخار آب، بسیار بالایی می‌باشد.
 
کاغذ ساختمانی
کاغذ صنعتی آغشته به آسفالت (عموما با عنوان «کاغذ ساختمانی» شناخته می‌شود) دارای تاریخچه‌ای طولانی به عنوان جایگزین رایج و ثابت برای نمد آسفالت شماره (۱۵) می‌باشد. کاغذ ساختمان به منظور استفاده به عنوان یک مانع ضد‌آب بایستی با مشخصه‌های مربوطه، مشخصات فدرال UU-B-790a نوع ۱ رتبه D داشته باشد. ویژگیهای کاغذ ساختمان مشابه نمد آغشته به آسفالت می‌باشد. کاغذ ساختمان معمولا دارای آسفالت کمتر و نفوذ‌پذیری پایین‌تر نسبت به نمد است و قادر است مقاومت بهتری را در برابر آسیب‌های خمیدگی و کشیدگی ارائه کند.
لایه‌های نازک پلیمری
بعضی لایه‌های پلاستیکی خمیری (پوشش‌های ساختمانی) برای استفاده به عنوان موانع ضدآب شناخته و تایید شده‌اند. این لایه‌ها ممکن است دارای کیفیتی مشابه به سایر موانع ضدآب باشند، اما تشخیص تاثیر یک پلاستیک مخصوص ضدآب، به عنوان تشخیصی استاندارد، می‌تواند امر مشکلی باشد. بعضی لایه‌های پلاستیکی به عنوان مانع و بازدارنده بخار و گاز عمل می‌کنند و قادرند بخار آب را به نحوی موثر درون ستون دیوار –  که اگر دمای داخل دیوار به کمتر از نقطه شبنم برسد، بخار آب می‌تواند در آن ذخیره و متراکم شود –  به دام بیاندازد.
لایه‌های مایع کاربردی
لایه‌های مایع اغلب قابلیت کاربرد به عنوان حصارهای هوا و بخار و بعضی اوقات عایق حرارتی را دارند. این پوشش‌ها در انواع گوناگون موجود هستند و ممکن است بصورت اسپری، غلتکی و ماله‌ای به کار برده شوند؛ به هر حال آنها معمولا خاصیت ایجاد لایه‌ای یکپارچه و بدون درز را دارند که به اغلب زیر لایه‌ها و می‌چسبد. اگر چه این مواد می‌توانند سریع به کار برده شوند، احتیاج به کاربرانی ماهر جهت تضمین کیفیت و اجرا دارند.
تولیدات محصولات تخته‌ای
پوشش‌ها و سایر تولیدات تخته‌ای که ذاتا ضد‌آب هستند یا دارای سطوح ضدآب هستند را می‌توان به عنوان حصارهای ضدآب به کار برد، آن هم در وضعیتی که لبه‌ها و اتصالات این تخته‌ها کاملا نوارپیچ یا درزگیری شده‌اند.
به منظور داشتن عملکردی موفق‌، مواد درزگیر بایستی در طول عمر مفید دیوار، یکپارچگی خود را زمان قرار گرفتن در معرض رطوبت و سایر شرایط محیطی حفظ کنند. تولیدات تخته‌ای که به عنوان موانع ضدآب عمل می‌کنند بایستی قابلیت نفوذ بخار یا گاز را دارا باشند، به جز زمانیکه به عنوان یک بازدارنده بخار یا گاز، به کار گرفته شده‌اند.
نبشی‌های نشیمن و تیرهای ضربی سردر
نبشی‌های نشیمن و تیرهای ضربی سردر اگر چه مشابهند، در زمینه کاربردشان در آجرکاری با یکدیگر متفاوت می‌باشند. یک نبشی نشیمن از روکش آجر محافظت می‌کند و ساختمان چفت می‌شود. از طرف دیگر، تیر ضربی، یک میله ساختمانی است که به منظور حمل فشارهای اضافی روی یک روزنه قرار داده می‌شود. به این صورت، توسط مصالح ساختمانی اطراف روزنه نگه داشته می‌شود و ساختمان چفت نمی‌شود. تیرهای ضربی ممکن است از جنس فولاد نبشی سنگ، بتن پیش‌ساخته یا مصالح ساختمانی آرماتوری باشند. تعیین ماده مناسب برای تیرهای ضربی از جهت ملزومات ساختاری و هم از جهت فایده و دوام مهم می‌باشد.

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

درزگیر 
انتخاب یک ماده مناسب درزگیر بسیار حائز اهمیت است، زیرا درزگیر یک عامل مهم جهت ممانعت از آبی است که ممکن است در بدنه دیوار نفوذ کند. مواد درزگیر بایستی ضدآب، بادوام و مقاوم در برابر ترک و شکستگی در طی ساخت و بعد از آن، باشند. از آنجاییکه درزگیر ممکن است در بالاترین لایه خارجی آجر نصب شود، بایستی قادر به تحمل اشعه‌ ماوراءبنفش بدون آسیب قابل توجه، باشد. درزگیر همچنین باید در برابر آسیب‌های ناشی از تماس با فلز، ملاط و یا آب مقاومت کند و با مواد چسبنده و عوامل درزگیر مجاور سازگار باشد. حداقل ضخامت‌های توصیه شده برای ماده درزگیر، در ذیل برای هر نوع ماده درزگیر ذکر شده است. عموما، درزگیرهای ضخیم‌تر بادوام‌تر هستند، اما ممکن است فرم‌دهی به آنها مشکل‌تر باشد.
فلزات ورقه‌ای
فولاد ضدزنگ: فولاد ضدزنگ، یکی از بهترین مواد درزگیر است که دارای مقاومت شیمیایی فوق‌العاده‌ای می‌باشد و باعث فرسایش شیمیای(زنگ‌زدگی) مصالح ساختمانی نمی‌شود. درزگیر از جنس فولاد ضدزنگ می‌بایست با استاندارد ۱۶۷ ASTM A ، نوع ۳۰۴ ، مطابقت کند و حداقل ضخامت آن باید ۰/۰۱ in  (۰/۲۵ mm) باشد.
درزگیر پلاستیکی و لاستیکی
درزگیرهای پلاستیکی و لاستیکی حالت ارتجاعی یا کشسانی داشته و همچنین مواد ضدزنگی می‌باشند که جهت اتصال و فرم دهی مناسب هستند. به هر حال، به خاطر اینکه ترکیبات شیمیایی این تولیدات بطور گسترده تغییر می‌یابند، دوام و پایداری این مواد متغییر است. بنابراین تکیه بر مواردی مانند، سوابق اجرایی این مواد، اعتبار و شهرت تولید کننده و در صورت امکان، آزمایش و بررسی جهت تضمین اجرای رضایت‌بخش، لازم است. بعضی موارد مهم عبارتست از: (۱) مقاومت در برابر فرسایش و اشعه ماوراءبنفش؛ (۲) سازگاری با ملاطهای ساختمانی قلیایی؛ (۳) سازگاری با عوامل اتصال درزگیر و (۴) مقاومت در برابر پارگی و سوراخ شدگی در طی ساخت. حداقل ضخامت توصیه شده برای درزگیرهای پلاستیکی و لاستیکی (./۷۶ mm) 30 mil می‌باشد.
ترکیبات (کامپوزیتها)
رایج‌ترین نوع درزگیر ترکیبی یا کامپوزیت، یک لایه نازک فلزی پیچیده شده میان یک یا دولایه از ماده‌ای دیگر، مثل قیر، کاغذ صنعتی یا پارچه‌های مختلف است. لایه فلزی اغلب از جنس مس، سرب یا آلومینوم است. جهت ساخت درزگیرهای ترکیبی از بهترین مواد تشکیل دهنده استفاده می‌شود. در مورد درزگیرهای ترکیبی آلومینومی و سربی، ورقه‌های کاغذ و پارچه امکان زنگ‌زدگی و فرسایش ورق فلزی را در برخورد با ملاط یا فلزات ناهمسان مجاور کاهش می‌دهند. همچنین استفاده از ورق فلزی نازک‌تر در این درزگیرها، باعث ارزان‌تر شدن و نیز فرم‌دهی آسان‌تر آنها می‌شود، اما در عین حال آنها را بیشتر در معرض پارگی و سوارخ‌شدگی قرار می‌دهد.
 
مواد زهکشی و منحرف‌سازهای ملاط
زمانیکه احتمال قرار گرفتن ملاط در معرض هوا زیاد است، مثل روکشهای بلند آجری بدون استفاده از نبشی نشیمن، مواد مربوط به زهکشی و منحرف کننده‌های ملاط، می‌توانند از پل‌بندی هوایی ملاط یا مسدود نمودن زهکشی‌ها جلوگیری کنند. تعیین انواع بسیار گسترده و متنوع مواد استفاده شده برای این اهداف فراتر از مباحث این مبحث است. برای مقایسه و تعیین مناسب بودن مواد زهکشی و منحرف کننده‌های ملاط بایستی بروشورهای تولیدکننده‌ها استفاده و بررسی شوند. استفاده از مواد جاذب رطوبت یا زهکشی نباید مانع ساخت و طرز کار خوب و مناسب گردد و همچنین نباید مانع تلاش جهت تمیز نگه داشتن فضای هوا، از اضافات ملاط شود.
  
 
زهکشی
اگرچه استفاده از زهکشیهای اتصال سرباز توصیه شده است، بعضی از این موارد با استفاده از پلاستیک یا لوله‌های فلزی، یا با استفاده از فتیله‌های طنابی ساخته می‌شوند. این زهکشیهای جاگزین بایستی بگونه‌ای نزدیک به هم قرار گیرند که آب جاری در آن نتواند بسرعت خشک گردد. براساس اغلب قواعد ساختمانی ورودیهای زهکشی می‌بایست دارای حداقل قطر (۴/۸ mm) 3/16 in باشند. بلندی فیتیله‌های طنابی بایستی حداقل  (۴۰۶ mm) 16 in باشد و می‌بایست از طناب کنفی یا سایر موادی که می‌توانند فتیله شوند، ساخته گردند. ابزار استفاده شده برای فرم‌دهی زهکشی‌ها نبایستی به راحتی آجرکاری را تخریب یا فرسوده کنند. در صورت نیاز می‌توان اقدام به نصب زهکشی‌های اتصال سرباز پلاستیکی ضدزنگ، پوشش‌های فلزی یا توری نمود. زهکشهای دریچه‌ای می‌توانند در ساختاری دوگانه جهت تخلیه آب به کار روند، اما همچنین می‌توانند باعث ورود هوا داخل فضای خالی شوند که منجر به عمل خشک نمودن بیشتری می‌شود. هیچ روش خاصی جهت تولید بهترین مورد زهکشی برای همه موقعیت‌ها و کاربردها وجود ندارد.
 
مواد درزگیر
عوامل درزگیر فاکتوری مهم در جلوگیری از نفوذ آب اطراف شکاف‌های دیواره‌های ساختمانی می‌باشند. بیشتر اوقات بر مواد درزگیر به عنوان روشی جهت پنهان نمودن طرز کار ضعیف تکیه می‌شود، تا اینکه به عنوان یک بخش کامل‌کننده ساختمان.
پوشش‌ها
استفاده از پوشش‌های خارجی، مانند رنگ یا پوشش‌های شفاف، بر روی آجرکاری بایستی تنها پس از ارزیابی دقیق نتایج و اثرات احتمالی صورت گیرد. اگرچه این پوشش‌ها بر روی ساختمانی آجری که به خوبی طراحی و ساخته شده است مورد نیاز نمی‌باشند، ولی می‌توانند به طور موفق، به منظور رفع نقص و نارسایی‌ها و یا اصلاح ظاهر دیوار، مورد استفاده قرار گیرند.

ساختمان آجری مواد مقاوم در برابر نفوذ آب

 

خلاصه مطلب
این دومین مبحث فنی از یک سری مباحث فنی در رابطه با ضدآب بودن مصالح آجری است، که اطلاعاتی در مورد مواد دارای کیفیت مناسب برای کار ساختمان ارائه می‌کند. این مبحث قادر نیست تمامی مواد موجود و در دسترس و یا تمامی شرایط را تحت پوشش قرار دهد. اگر ماده‌ای بخصوص قادر به ضدآب نمودن بنای آجری است، عدم استفاده از آن تا به حال، نباید مانع کاربرد آن شود.
اطلاعات و پیشنهادات گنجانده شده در این مبحث براساس اطلاعات موجود و در دسترس و نیز مجموع تجربیات هیئت مهندسی و اعضای انجمن صنایع آجر است. اطلاعات موجود در این خصوص می‌بایست در کنار ارزیابی‌های فنی مناسب و بررسی‌‌های بنیادین و اساسی مصالح لازم برای ساختمان‌سازی آجری مورد استفاده قرار گیرند. تصمیمات نهایی برای استفاده از اطلاعات موجود در این مبحث ارتباطی با این انجمن نداشته بلکه معمار، مهندس ساختمان و یا صاحب پروژه باید اقدام مقتضی را در این خصوص انجام دهند.

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.