مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

شماره      
۱۵۳
کد مقاله
MNG153
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تاثیرات راهکارهای مدیریت کیفیت جامع بر روی کیفیت و نوآوری عملکرد
نام انگلیسی
Total Quality Management Practices’ Effects on Quality Performance and Innovative Performance
تعداد صفحه به فارسی
۲۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
مدیریت کیفیت جامع، عملکرد نوآورانه، کیفیت عملکرد
کلمات کلیدی به انگلیسی
Total Quality Management; Innovative Performance; Quality Performance
مرجع به فارسی
علوم اجتماعی و رفتاری
انستیتو فن آوری گبز، ترکیه
الزویر
مرجع به انگلیسی
Procedia – Social and Behavioral Sciences – Gebze Institute of Technology, Turkey –  Elsevier
کشور        
ترکیه

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

تاثیرات راهکارهای مدیریت کیفیت جامع بر روی کیفیت و نوآوری عملکرد
چکیده
مدیریت کیفیت جامع (TQM) و ارتباط آن به عنوان یک مبحث قابل توجه و رایج در مقوله های اقتصادی مطرح می باشد. کیفیت عملکرد و ارتباط مدیریت کیفیت جامع به وسیله مطالعات بسیاری مورد بررسی و پشتیبانی قرار گرفته است، اما یافته های مرتبط با عملکرد نوآورانه به صورت ناسازگار بوده اند. با این وجود، غالب محققین بر روی اهمیت فعالیت های مدیریت کیفیت جامع در زمینه نتایج عملکرد تاکید داشته اند. هدف اصلی این مطالعه بررسی این موضوع می باشد که آیا فعالیت های مدیریت کیفیت جامع بر روی کیفیت و عملکرد نوآوری تاثیر گذار می باشد یا خیر و علاوه براین هدف دیگر تعریف مولفه های اثر بخش بر روی این نوع از عملکرد می باشد. براین مبنا، ما نسبت به بررسی این مبحث جهت ایجاد فرضیه های منطبق اقدام نموده تا قابلیت تست مدل تحقیقاتی وجود داشته باشد و برای این کار داده ها با استفاده از یک روش تحقیقاتی در ناحیه  Marmara Region جمع آوری گردیده و موارد معنی دار آماری و ارتباطات مثبت در بین فعالیت های مدیریت کیفیت جامع، کیفیت عملکرد و نوآوری مشخص شد.

کلمات کلیدی: مدیریت کیفیت جامع، عملکرد نوآورانه، کیفیت عملکرد

 

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

۱- مقدمه
در سازمان ها، مدیران سعی در حصول و بدست آوردن توان و قدرت کافی جهت برآورده سازی نیازهای مشتریان خود و تداوم حیات سازمانی می نمایند، مولفه ای که به عنوان فلسفه اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM) مطرح می شود. مدیریت کیفیت جامع یک دیدگاه ارتقای کیفیت ابتکاری و قابل توجه برای شرکت ها به منظور ارتقای عملکرد خود برحسب کیفیت و نوآوری در خلال دو دهه گذشته مطرح شده است. سازمان هایی که اقدام به استفاده از TQM نموده اند مزیت های بسیاری را نصیب خود ساخته اند، نظیر محصولات دارای کیفیت بالاتر، مشتریان راضی تر، کاهش هزینه ها، ارتقای مسایل مالی، ارتقای کیفیت و نوآوری و علاوه براین ارتقای رضایت مستخدمین. به علاوه، در صورت پیاده سازی توام با موفقیت TQM، می توان به مزیت های رقابتی آن نیز چشم دوخت [۱]. مطالعات بسیاری ارتباط مثبتی بین نتایج سازمانی و TQM را خاطر نشان ساخته اند.
این مقاله ارتباط بین TQM با کیفیت عملکرد و نوآوری در عملکرد را مورد بحث قرار می دهد. این مبحث به دو دلیل مهم می باشد. اولین دلیل آشکارسازی ارتباط با عملکرد نوآورانه و TQM، به واسطه تناقضات مرتبط با این موضوع، می باشد. دلیل دوم آن است که مطالعه جاری سعی در روشن ساختن تاثیرات فرایندهای TQM دارد و در این زمینه نسبت به مشخص نمودن تاثیرات و عملکرد نوآوری و کیفیت عملکرد اقدام می نماید. هردوی مفاهیم کیفیت و نوآوری خود از جمله پارامترهایی به شمار می آیند که سبب راهنمایی دنیای تجاری امروزی می شوند [۲]. برحسب نظر Williams حصول هردوی این نوع از عملکردها ساده نمی باشد و برای این کار شرکت ها می بایست اولویت های یکی بر دیگری را مشخص سازند. برحسب نظر Flynn و همکاران [۳] نوآوری و کیفیت را نمی توان به طور همزمان حاصل آورد که علت آن به طور کلی این موضوع می باشد که متخصصین امور تجاری در ابتدا سعی در اعمال مفهوم مدیریت کیفیت در داخل ساختار شرکت خود نموده و سپس اقدام به اضافه نمودن مفهوم نوآوری می نمایند [۲]. در تضاد با این نگرش، Feng [4] گزارش می نماید که شرکت ها می بایست قابلیت ارتقای هر دوی این مباحث در بازار در حال تغییر امروزی را داشته باشند. علاوه بر مدلهای مدیریت ممتاز تجاری که مفاهیم کیفیت و نوآوری را به صورت همزمان و مکمل یکدیگر می پندارند [۲]، مطالعه اخیر به وسیله Dervitsiotis [5] خاطر نشان می سازد که فرایند نوآوری را می بایست تحت TQM جهت حصول مزیت حداکثری و تاثیر این مزیت بر روی عملکرد اعمال داشت.
این مقاله کار خود را با بررسی مبحثی آغاز می نماید که سعی در آزمایش نمودن وضعیت کنونی TQM، ارتباط بین TQM، کیفیت عملکرد و نوآوری در عملکرد می نماید. پس از آن نوبت به تحلیل عاملی و تحلیل رگرسیون جهت بررسی مدل پیشنهادی می رسد. بخش آخر یافته ها، محدودیت های این مطالعه را بررسی نموده و توصیه هایی را برای مطالعات آتی ارائه می نماید.

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

۲- بررسی مقاله و مطرح نمودن فرضیه ها
۱-۲٫ مدیریت کیفیت جامع
مدیریت کیفیت جامع (TQM) یکی از دیدگاه های کیفیت محور می باشد که بسیاری از سازمان ها آن را به کار گرفته اند. TQM نظر محققین را به خود جلب نموده است که دلیل آن رشد فزاینده و پذیرش آن در دنیای تجاری می باشد. مخصوصا در خلال دو دهه گذشته، مدیریت کیفیت جامع یکی از مشهورترین و پایدارترین مفاهیم مدیریتی بوده است [۶]. به واسطه عدم وجود یک تعریف یکپارچه از TQM، تعریف این موضوع کاملا مشکل آفرین می باشد [۱]. تعاریف کاملا پذیرفته شده TQM در این مباحث برمبنای «کیفیت تعلیم دهندگان» مشخص شده است (نظیر Deming [7]،Juran [8]، Crosby [9]، Feigenbaum [10]) که در بردارنده نقطه نظرات و دستورالعمل های مرتبط با آن می باشد. به طور مثال، برحسب نظر Rahman [6] TQM یک دیدگاه مدیریتی جهت ارتقای عملکرد سازمانی می باشد که در بردارنده میزان متنوعی از موضوعات فنی و رفتاری است.
۲-۲٫ ارتباط بین فعالیت های TQM و کیفیت عملکرد
ارتباطات بین TQM و عملکرد به وسیله محققین بسیاری مورد بررسی قرار گرفته است. به هنگام بررسی ارتباط بین TQM و عملکرد محققین از انواع مختلف عملکرد نظیر عملکرد مالی، عملکردهای نوآورانه، عملکردهای عملیاتی و کیفیت عملکرد بهره جسته اند. با وجود آنکه تاثیرات TQM بر روی انواع مختلف عملکرد به صورت ناپیوسته و متناقض است، کیفیت عملکرد غالبا معرف ارتباطات قوی و مثبت می باشد [۱۳]. پشتیبانان TQM این موضوع را عنوان می دارند که پیاده سازی این رویه به درستی سبب ایجاد محصولات دارای کیفیت بیشتر می شود.
فرضیه ۱: راهکارهای TQM دارای تاثیر مثبتی بر روی کیفیت عملکرد می باشد.
۳-۲٫ ارتباط بین فعالیت های TQM و عملکرد نوآورانه
در محیط تجاری امروزه اساس مزیت رقابتی از کیفیت به سمت نوآوری روی آورده است [۲۲]. نوآوری به شرکت ها اجازه می دهد تا قابلیت تطبیق سریع با تغییرات را داشته باشند و بدانها در زمینه یافتن محصولات  و بازارهای جدید کمک می نمایند که باید در این زمینه از این محصولات حاصله از محیط ناپایدار تشکر نمود [۲۳]. شرکت های بسیاری که از نوآوری سود حاصل آورده اند قابلیت افزایش میزان سود دهی و حصول یک سهم بازاری مطلوب را از آن خود ساخته اند. اما نکته مهم آن است که یک شرکت نخواهد توانست در زمینه نوآوری موفق عمل نماید آن هم در صورتی که محصولات تولیدی آن شرکت دارای استانداردهای کیفیت قابل قبول نباشد [۲۴].

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

۳- طراحی تحقیقاتی
۱-۳٫ جمع آوری داده ها و توزیع جمعیتی نمونه
مطالعه جاری از تحقیق انجام شده در بین سطوح متوسط و بالای مدیران شرکت ها در ناحیه مرمره و از بین تولید کنندگان با اندازه های متفاوت (۶/۷۹%) فناوری اطلاعات (۲-۶%) و بخش خدمات شرکت ها (۲/۱۴%) بهره مند گردیده است. به هنگامی که ۷/۵۴% شرکت های پاسخ دهنده جزء شرکت های کوچک و متوسط به شمار می آمدند، ۳/۴۵% نیز جزء شرکت های مقیاس بزرگ محسوب شده اند. علاوه براین ۷/%۱۵ شرکت ها به عنوان شرکت های بین المللی به شمار آمده و ۸% از آنها شرکت های محلی و غالب آنها (۲/۷۶%) شرکت های ملی گزارش شده اند. مجموعا ۲۶۱ پرسشنامه معتبر از ۱۰۴ شرکت برای تحلیل تجربی این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت.

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

۴- تحلیل داده ها و فرضیه های نتایج آزمون
۱-۴٫ تحلیل عاملی
ما از نرم افزار SPSS نگارش ۰/۱۸ جهت ارزیابی داده های خود استفاده نمودیم. تحلیل عاملی جهت اعتبار سنجی داده ها و مقیاس آلفای کورمباخ نیز جهت ارزیابی قابلیت اطمینان مقیاس استفاده شد. تحلیل همبستگی و رگرسیون جهت آنالیز فرضیه های مطالعه انجام شد. برحسب مقادیر جدول  anti-image، کلیه متغیرها به نظر بیشتر از ۵۰/۰ (r>0.30) هستند، بنابراین کلیه اقلام در تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل عاملی با مولفه اصلی به وسیله چرخش واریماکس به صورت مجزا اعمال گردیدند تا ساختار عاملی متغیرهای وابسته و غیر وابسته مشخص شوند.
۲-۴٫ تحلیل همبستگی
ما نسبت به محاسبه میانگین ها و انحرافات استاندارد برای هر متغیر اقدام نموده و همچنین تحلیل همبستگی نیز جهت بررسی ارتباط بین متغیرهای وابسته و مستقل انجام شد. برحسب تحلیل همبستگی، کلیه متغیرها دارای همبستگی با یکدیگر هستند. به منظور بررسی عامل های نمرات قابلیت اطمینان، مقیاس آلفای کورمباخ استفاده می شود. با توجه به نتایج آزمون های آماری فوق برای اطمینان پذیری و اعتبار، این مورد فرض می شود که عامل های متغیرها دارای اعتبار و اطمینان مکفی در زمینه فرضیه آزمایش هستند.
۳-۴٫ تحلیل رگرسیون
نتایج تحلیل مترادف با مبحث منطبق بوده و ابعاد TQM به صورت مثبتی در ارتباط با هر دوی شاخص های عملکرد نوآورانه و کیفیت عملکرد می باشند. برحسب یافته ها، فرضیه های اصلی این مطالعه به صورت تجربی نیز مورد پشتیبانی قرار می گیرند. برحسب یافته های رگرسیون همان گونه که در جدول فرضیه های فرعی دیده می شود به صورت نسبی از پشتیبانی برخوردار می باشند.

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

۵- نتیجه گیری
TGM یک دیدگاه کیفیت محور می باشد و دارای تاثیراتی بر روی کیفیت عملکرد است که به وسیله مطالعات پیشرو پشتیبانی شده است. ابعاد TQM نظیر راهبری مدیریت، مدیریت فرآیند، شمول مستخدمین وتمرکز بر مشتریان به صورت شایع به عنوان فعالیت های پذیرفته شده جهت ارتقای کیفیت عملکرد شرکت ها به حساب می آیند [۱۴, ۱۶, ۱۷، ۱۸، ۲۲]. در این مطالعه نتایج تحلیل نشان دهنده آن است که، موازی با این ویژگی های پشتیبانی شده تجربی راهبری مدیریت [۱۸] و مدیریت فرایند [۱۷، ۱۳] و ابعاد به عنوان موارد موثر بر روی کیفیت مدیریت به شمار می آیند. علاوه براین موارد، صرفنظر از مطالعات اخیر در ارتباط با مدیریت تامین کننده و دیدگاه سیستمی به مدیریت نیز به عنوان موارد معنی دار مشخص شده اند. با این حال برخی از مطالعات [۲۲] کلیه این ابعاد را قابل قبول می پندارند. در این باره مطالعه جاری در تعامل با مبحث مرتبط با مهمترین ابعاد می باشد. با این وجود ارتباطات معنی دار که در این نمونه مورد تاکید قرار گرفته اند را می بایست به وسیله مطالعات آتی با نمونه های مختلف و ویژگی های سازمانی گوناگون تست نمود.
این مطالعات از فرایندهای ذیل پشتیبانی می کنند: راهبری مدیریت، ارتقای پیوسته و تمرکز بر مشتریان جهت ارتباطات مثبت آنها با عملکرد نوآورانه [۸]. در این بررسی پشتیبانی و تمرکز بر مشتری نیز مدنظر است. به علاوه مدیریت مستخدمین و دیدگاه سیستمی به مدیریت به صورت مثبتی بر روی عملکرد نوآوری تاثیر گذار می باشد [۱۷، ۲۵]. به این علت TQM را می بایست با استفاده از نمونه های مختلف برای فعالیت های نوآورانه مورد بررسی قرار داد تا آنکه ارتباطات مورد بحث به طور کامل روشن شوند. در آخر ما می بایست این نکته را روشن سازیم که برای دو شاخص عملکرد (کیفیت و نوآوری) دیدگاه سیستمی به بعد مدیریت نیز به عنوان یک مولفه مهم TQM به شمار می آید و از این رو شرکت ها می بایست آن را به عنوان یک فعالیت مهم جهت ارتقای عملکرد خود برمبنای یافته های این مطالعه مدنظر قرار دهند.
همانند هرگونه تحقیقات تجربی دیگر، این مطالعه دارای برخی از نقاط قوت و ضعف مرتبط با روش شناسی می باشد. در ابتدا، نتایج حاصله از مناطق محلی ممکن است متفاوت از نتایج حاصله از شرکت های مستقر در دیگر مناطق باشند که بر روی پارامترهایی چون تفاوت فرهنگی، و شرایط محیطی و سیاسی در این زمینه متمرکز می شود. یکی از محدودیت های این مطالعه جمع آوری رویه های سنجشی با استفاده از یک روش (خود گزارش دهی) بوده است، که مطالعات آتی می بایست از روش های غیر خود گزارش دهی نیز استفاده نمایند.
 

مدیریت کیفیت جامع بر کیفیت نوآوری و عملکرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.