مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3 – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فیزیک
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فیزیک - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره      
۲۳
کد مقاله
PHY23
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مطالعه  نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام –  γ-Fe2O3 در یک قالب پلی (اتر- استر) کو‌پلیمر چند بلوکه
نام انگلیسی
FMR study of y-Fe2O3 magnetic nanoparticles in a multiblock poly(ether-ester) copolymer matrix
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
نانو ذرات مغناطیسی، اف ‌آر‌ ام،  قالب پلی (اتر- استر) کو‌پلیمر چند بلوکه
کلمات کلیدی به انگلیسی
FMR, Fe2O3 magnetic, nanoparticles,  multiblock poly(ether-ester) copolymer, matrix
مرجع به فارسی
انستیتو فیزیک، علوم مهندسی مواد
مرجع به انگلیسی
Institute of Physics- Engineering Material Sciences
کشور

 مطالعه FMR نانوذرات مغناطیسی  در یک قالب پلی(اتر- استر) کو‌پلیمرچندبلوکه

چهار نمونه حاوی نانوذرات مغناطیسی  که در غلضتهای ۰٫۱% (نمونه‌های I و ) و ۰٫۳% (نمونه‌های  و ) در قالب پلیمر پاشیده شده بودند، تهیه شد. پرکننده یا فیلر پلیمر در دو گونه موجود بود: بعنوان دانه‌های حالت – جامد (نمونه‌های I و II) و بعنوان محلول مایع در تریکلرومتان (نمونه‌های  و ). اندازه معمولی نانوذرات مغناطیسی ۱۰ نانومتر بود. صفات این نمونه‌ها بوسیله طیف‌سنجی XRD و TEM مشخص گردید. اندازه‌گیریهای رزونانس فرومغناطیس (FMR) در دماهای اتاق (RT) و نیتروژن مایع (LNT) برای کلیه چهار نمونه فوق انجام پذیرفت. خط رزونانس جذبی قدرتمند از  با یک شکل خط نسبتا نامتقارن ضبط شد. طیف FMR در RT و LNT همانگونه که برای قالب کامپوزیت انتظار می‌رفت، تقریبا یکسان بود. برای نمونه‌های  و ، خطوط رزونانس بترتیب در   و ، با توجه به پهنای خط  و  متمرکز شده بود. برای نمونه‌های  و ، مقادیر پارامترهای خط رزونانس بدست آمد:  برای نمونه ، و  برای نمونه I، با پهنای خط بترتیب و . در هر دو حالت، فیلد رزونانس برای نمونه‌ها که بوسیله یک فیلر (پرکننده) حال- جامد بدست آمد، در مقایسه با نمونه‌های بدست آمده از فیلر سوسپانسیون بسمت فیلدهای مغناطیسی پایین‌تر شیف داده شد، که نشان دهنده فعل و انفعالات فرومغناطیسی قویتر در این مواد می‌باشد.

کلمات کلیدی: نانوذرات مغناطیس، رزونانس فرومغناطیسی

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

 

۱- مقدمه:
اکسیدهای آهن، به خصوص مگمایت، در شکل نانوذرات، بعنوان مواد بسیار  جالبی بشمار می‌آیند که دلیل آن نه تنها بواسطه کاربردهای بالقوه آنها (ضبط مغناطیسی با دانسیته بالا)، می‌باشد بلکه به دلیل امکان تحقیق اساسی و غنی در مغناطیس می‌باشد، بطور مثال، ابر پارامغناطیس یا روال تونل‌سازی کوانتومی مغناطیس‌پذیری. مواد نانوکامپوزیت با فیلرهای مغناطیسی در حال بدست آوردن  طیف وسیعی از کاربرد‌ها هستند. به عنوان مثال نانوذرات مغناطیسی که در قالب های پلیمری قرار گرفته‌اند، دارای پتانسیل فوق العاده‌ای برای وسایل الکترومغناطیسی نظیر وسایلی که برای سرکوب تداخلات الکترومغناطیسی  استفاده می شوند، دارند. اندازه گیری های FMR اطلاعاتی در مورد خصوصیات مغناطیسی موضعی و اصولا” در باره طبیعت فعل و انفعالات اسپین– اسپین ، توزیع فیلد های داخلی و یا در مورد  همبستگی  اسپین– اسپین را ارائه می‌دهند.
هدف این مقاله گزارش چگونگی تهیه نمونه‌های نانوذرات مغناطیسی منتشرشده در غلظت ۰٫۱ % و ۰٫۳% در قالب پلیمری، و ارائه نتایج تعیین خصوصیات آنها با روش های    و می‌باشد.
 

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

 

۲- تجربه
دو گونه از نانوذرات  برای مهیا ساختن کامپوزیت پلیمر مورد استفاده قرار گرفت: یکی از گونه‌ها پودر جامد (نمونه‌های طراحی شده بعنوان I و II) و گونه دیگر سوسپانسیون نانوذرات پاشیده شده در تریکلرومتان بود تا از جدایی فازی (نمونه‌های  و ) جلوگیری شود.
مولفه‌های اساسی بکار رفته شده در این ترکیب عبارتند از: اتاندیول (اتیلین گلیکول)، نمونه خریداری شده آن از باسف (BASF) آلمان؛ دی‌متیل تریفتالات ()، تامین شده بوسیله شرکت Elana S.A. Torun (لهستان)؛ – دی‌هیدروکسی‌- پلی‌اکسی‌تترامتیلین ()، تولید شرکت      D u Pont  آمریکا.
نانوکامپوزیتها در محل و بوسیله بسپارش تراکمی در حالت مذاب تهیه شد، جائیکه نانوذرات در طی فاز سنتز به پلیمر اضافه شدند. کل این فرآیند در یک راکتور فولادی مقاوم در برابر اسید مجهز به یک سیستم گرمایشی کنترل شده و یک همزن نعل اسبی با اندازه‌گیری گشتاور دائمی انجام پذیرفت. یک پلی(اتر- استر) کو‌پلیمرچندبلوکه (PEE) بعنوان قالب پلیمری مورد استفاده قرار گرفت. در اولین مرحله آماده‌ سازی، مقدار مناسب نانوذرات  بوسیله نیروی برشی (همزن مافوق سریع) و ماورای صوت (یکجورساز- سونوپالس) در اتانودیول (ED) پاشیده گردید تا آنکه از یک توزیع همگن نانوفیلردر قالب اطمینان حاصل شود. کلیه اجزای عمل کننده به راکتور اضافه شده و پس از آن یک فرآیند دو مرحله‌ای سنتز PEE همراه با ترکیب یا ادغام متوالی انجام پذیرفت. در مرحله اول، تبادل استری یا سنجه دی‌متیل تریفتالات (DMT) با ED تحت فشار اتمسفری و در دمای بین ۱۵۰ و ۱۹۰ درجه سانتیگراد انجام گرفت. پیشرفت این واکنش بوسیله میزان متانول تقطیر شده در واکنش در مقابل مقدار تجربی اندازه‌گیری شد. در مرحله دوم، تبادل استری دی‌(۲-هیدروکسی-تترامتیلین) تریفتالات با -دی‌ هیدروکسی- پلی‌اکسی‌تترامتیلین (PTMEG) و بسپارش تراکمی انجام پذیرفت. بسپارش تراکمی  در دمای ۲۶۰-۲۰۰ درجه سانتیگراد تحت فشار hPa 0.1 انجام پذیرفته تا آنکه مقدار گشتاور مطلوب همزن بدست آمد. کامپوزیت پلیمر که بوسیله نانوذرات  پر شده بود با استفاده از نیتروژن فشرده بشکل یک فیلامنت از راکتور بیرون زده شد.

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

 

۳- نتایج تجربی و مباحثه
اندازه‌های بلورین فازهای مغناطیسی رشد کرده بواسطه کاهش پودر  از حالت پهن‌گشتگی خطوط پراش برجسته با استفاده از معادله Scherrer بدست آمد: ، جائیکه ، ،  و d  بترتیب طول موج تابش، پهن‌گشتگی خط، زوایه پراش و اندازه ذره می‌باشند. اندازه میانگین ذره مغناطیسی ، که از پهن‌گشتگی خط اشعه ایکس ارزیابی شده بود در حدود ۱۰ نانومیکرو است.
ریخت شناسی‌های مرتبط با نمونه‌های مهیا شده و پودرهای مغناطیسی بوسیله میکروسکپ الکترونی پویشی (SEM) مورد مطالعه قرار گرفت. شکل ۱ نشان دهنده تصاویر SEM حالت جامد نانوذرات معناطیسی  با غلظت ۰٫۱% و ۰٫۳% و همچنین حالت مایع (۰٫۱%) در قالب پلیمری بترتیب می‌باشد. نانوذرات مغناطیسی بصورت کلوخه‌هایی از ذرات دسته‌بندی شده‌اند که دارای طول حداکثر ۱۰ نانومتر برای نمونه ۱ (شکل a1) و ۲۰ نانومتر (شکل b1) می‌باشند. برای نانوذرات مغناطیسی که در حالت تعلیق قرار گرفته و در پلیمر محاط شده‌اند، پاشیدگی همگن در قالب از طریق تکنیک SEM مشاهده شد (شکل c1).
برای تشریح مناسب طیف FRM مرتبط با ، نسبت به معرفی پارامترهای ،  و   اقدام شده است که بترتیب بعنوان موقعیتهای پیک سمت چپ خط، راست و روزنانس موثر موقعیت فیلد می‌باشند. جدول ۱ نشان دهنده مقادیر پهنای خط پیک – به- پیک ، موقعیتهای فیلد رزونانس  و شدت یکپارچه نسبی  (A بعنوان دامنه پیک – به پیک بشمار می‌آید) برای کلیه نمونه‌ها می‌باشد. مقایسه فیلدهای رزونانس بدست آمده برای نمونه‌های I و II (فیلر حالت جامد) با فیلدهای متشابه نمونه‌های  و  نشان دهنده آن است که آنها به میزان زیادی تغییر یافته (بیش از ۲۰۰Gs) و پهنای خط آنها نشان دهنده وابستگیهای دمایی معکوس می‌باشد. شدتهای مد نظر برای نمونه‌های بدست آمده از فیلر  بصورت تعلیق بزرگتر می‌باشند. افزایش غلظت فیلر، به هنگامی پهنای خط و شدت آن افزایش می‌یابد،  باعث شیفت خط رزونانس به فیلدهای مغناطیسی بالاتر می‌گردد (جدول۱).

نانو ذرات مغناطیسی اف ‌آر‌ ام γ-Fe2O3

 
۴- نتیجه‌گیری
طیف FMR مشدد برای کلیه چهار نمونه  در ماتریس پلیمر ضبط گردید. مطالعات FMR موکد آن می‌باشند که اقلام مجتمع شده بصورت همگن در قالب پلیمری منتشر گردیده‌اند. نمونه‌های سرد سازی شده تا دمای نیتروژن مایع بر روی طیف FMR تاثیر نداشته‌اند. فیلد رزونانس، پهنای خط و شدت به میزان زیادی وابسته به غلظت فیلر بوده و بصورت نانوذرات مغناطیسی حضور داشته (جامد یا تعلیق) و برای پر نمودن قالب پلیمری مورد استفاده قرار گرفتند. نانوذرات مغناطیسی جامد، در برابر با موارد مرتبط با حالت تعلیق، براحتی بیشتری قابلیت ساخت انباشتگیهای دارای اندازه بزرگ در قالب پلیمری را داشتند. میدان مغناطیسی داخلی در نمونه‌های قبلی به میزان قابل توجهی بیشتر بوده است. این میدان همراه با افزایش غلظت فیلر کاهش می‌یابد، که این رویه مشابه با نمونه‌های فرم پذیرفته بوسیله نانوذرات مغناطیسی بصورت تعلیق می‌باشد.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.