مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۲۵
کد مقاله
ACC25
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری
نام انگلیسی
Considerations on Accounting  Intelligent Systems Importance
تعداد صفحه به فارسی
۲۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
حسابداری، سیستم هوشمند، دانش، تصمیم، رقابت، یادگیری
کلمات کلیدی به انگلیسی
accounting, intelligent system, knowledge, decision, competition, learning
مرجع به فارسی
کالج اقتصاد
مرجع به انگلیسی
Facultatea de Economie
کشور

 

 ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری
چکیده
مدیران هم اکنون اهمیت تکنولوژیهای هوش مصنوعی را برای سازمانهای خود درک نموده‌اند. دانش امروزه بعنوان منبع اصلی سازمانی مطرح می‌باشد. اعمال رویه‌های دانش موضوعی است که خود تشکیل دهنده مباحث سیستمهای هوشمند می‌باشد. در این مقاله، ما دلایل اصلی که بر اساس آن یک سیستم حسابداری می‌تواند مدیران را در جهت تاکید بر این ایده ترغیب نماید را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ایده‌ای که موکد آن است که سیستم‌ های هوشمند در حسابداری مدرن حقیقتا مفید می‌باشند.

 

کلمات کلیدی: حسابداری، سیستم هوشمند، دانش، تصمیم، رقابت، یادگیری

 

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری

 

مقدمه
حسابداری جزء مقوله‌هایی است که باعث بوجود آمدن یک جوش و خروش حقیقی در امر انفورماتیزه نمودن سازمانی شده است. سیستمهای اطلاعات بصورت تدریجی مسیر تکامل خود را از روال جمع آوری اطلاعات بسمت پردازش اطلاعات، اتوماسیون دفتری، پشتیبانی از تصمیم گیری و ذخیره سازی و توزیع دانش پیموده‌اند. در این سیر، سیستمهای هوشمند بطور اولیه بعنوان راه حلی برای مشکلاتی تلقی گردیدند که در غیر این صورت قابلیت حل آنها بوسیله تکنولوژیهای متعارف وجود نداشت. بر این مبنا، موقعیت و اهمیت سیستمهای مدیریت دانش ارتقا یافته است و در عین حال با ترکیب با هوشمندی تجاری وضعیتی برجسته و شایان توجه حاصل آمده است.
سیستمهای هوشمند حسابداری همگی حول و حوش ما بسر می‌برند، بنابر این شناسایی مزیتها و بهره گیری از آنها در سازمانها بعنوان یک ضرورت تلقی می‌شود.

 

چشم انداز تاریخی
با وجود آنکه روال توسعه سیستمهای حرفه‌ای مالی از اوایل دهه ۱۹۷۰ آغاز شد، تحقیقات انتشار یافته در این زمینه تنها در سال ۱۹۷۷ شروع به ظهور نمودند: تکسمن (TAXMAN ) در حوزه مالیاتی و تیکام (TICOM) در حوزه گزارشات مالی از جمله این موارد بشمار می‌آیند. این مضامین با دیگر مقوله‌های تحقیقاتی در حوزه‌های مالی، حسابرسی، مالیاتی و حسابداری مدیریتی در هم آمیخته و بدینسان بسیاری از شرکتهای بزرگ حسابداری چنین مباحثی را بنیان نهادند که زیربنای بوجود آمدن برخی از کاربردهای بعدی را رقم زد.
در اواسط دهه ۱۹۸۰، شرکتهای عمده حسابداری اقدام به انتشار مقاله‌هایی در خصوص تلاشهای توسعه خود نمودند. انگیزه اولیه آنها برای توسعه سیستمهای تجاری بوجود آوردن فرآیندهای اتوماتیکی بوده است که تکنیکهایی که از هوش مصنوعی برخوردار نبودند قابلیت پیاده سازی آنها را نداشتند. این آرزو برای اعمال رویه‌های اتوماسیون بر مبنای دلایلی چون کیفیت بالاتر، عملکرد دارای سازگاری بیشتر و کارایی برتر بوده است.
از همان شروع، متخصصین دریافتند که این تکنولوژی جدید موجی از تغییرات را در مبحث حسابداری ایجاد می‌نماید و بر این مبنا آنها کوشیدند تا نسبت به مشخص نمودن مزیتهای اصلی آن و همچنین خطرات مربوط بدان اقدام نمایند. افزایش کارایی، توزیع تخصص و آموزش و امکانات فراگیری بعنوان مزیتهای اصلی تکنولوژی جدید مد نظر قرار گرفت. به هنگامی‌که چنین رشته‌ای تحکیم خود را آغاز نمود و تعدادی از سیستمهای تجاری بر این مبنا رشد نمودند، سیستمهای هوشمند حسابداری سیر تکاملی خود را از کاربرد در شرکتهای پر هرج و مرج اسباب بازی بسمت ضروریات عینی طی کردند. علاوه بر این، با توجه به معایب سیستمهای تخصصی موجود راهکارهای نوین و متنوع تکنیکهای هوش مصنوعی همانند سیستمهای فازی، شبکه‌های عصبی و الگوریتمای ژنتیک برای رفع معضلات بکار گرفته شدند.
 

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری

 

مزیتهای سیستمهای هوشمند حسابداری
مدیریت یک شغل امروزه بعنوان اتخاذ تصمیمات مناسب در زمان مناسب است. در یک محیط کاملا رقابتی، آن دسته از شرکتهایی قابلیت زیست را خواهند داشت که تصمیمات بهتری را گرفته و کارایی بهتری را عرضه می‌دارند و در این زمینه الزامی‌برای ساخت محصولات و خدمات بهتر دیده نمی‌شود.
یک مدیر شرکت، جهت اتخاذ تصمیمات شغلی یا تجاری، می‌بایست دارای کلیه اطلاعات موجود در خصوص مشکلات روی میز باشد. با این وجود، مطالعات متخصصین امور آمار و محققین نشان می‌دهد که مدیران اطلاعات نادرست و تکمیل نشده و یا در مقابل با وجود آنکه داده‌‌های درستی را دریافت می‌دارند، این داده‌ها با تاخیر دریافت شده و بنابر این بدون فایده می‌باشد. در حقیقت، متخصصین عقیده دارند که این امر حقیقتا غیر ممکن می‌باشد تا بطور همزمان نسبت به تحصیل سطوح حداکثری کیفیت برای کلیه داده‌ها و اطلاعات اقدام نمود. این موقعیت، پس از دهه‌ها که نسبت به ایجاد سیستمهای اطلاعات تجاری و حسابداری اقدام نموده‌ایم، کاملا عجیب جلوه خواهد نمود، مخصوصا در زمانی که با مباحثی چون اینترنت، اینترانت، ایمیل، موتور جستجو، وبلاگ یا ERP روبرو می‌باشیم.
متخصصین  به هنگامی‌که در خصوص این موج اطلاعاتی از منابع فزاینده جدید (بانکهای اطلاعات، وب، ایمیل، وبلاگ، فکس یا میلهای صوتی) صحبت می‌کنند از واژه «سربار اطلاعات» بهره می‌جویند، بنابر این، تمایز دقیق و بموقع بین اطلاعات با ارزش و بی‌ربط غیر ممکن می‌باشد. بر این مبنا، مدیران با میزان زیادی از اطلاعات سربار مواجه می‌باشند که قابلیت آنها در جهت اتخاذ تصمیمات درست و در زمانی مناسب را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
ما نمی‌توانیم پتانسیل تجاری سیستم های هوشمند را نادیده انگاریم: به هنگامی‌که چنین سیستمی ‌مهیا شد، می‌توان آن را به شرکت های دیگر نیز فروخت البته چنین فرصتی در زمینه حسابداری کمتر مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است که دلیل آن را می‌توان در یکی از مضامین ذیل جستجو کرد:
  • متخصصینی که در زمینه فرآیند توسعه سیستمی ‌مشارکت دارند نمی‌خواهند تا دانش و تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و ترجیح می‌دهند که تنها بازیگران بازاری این عرصه باشند.
  • توسعه یک سیستم هوشمند به عنوان یک فرآیند پرهزینه و طویل المدت به شمار می‌آید و در نتیجه تنها شرکت های حسابداری بزرگ دارای منابع کافی در این زمینه خواهند بود، بر این مبنا چنین شرکت هایی به فروش سیستم های خود به دیگران علاقمند نیستند چرا که معمولاً ترجیح داده می‌شود تا سیستم های خاص خود را استفاده نمایند تا قابلیت رقابت حفظ شود.
  • کاربرد سیستم های هوشمند در حسابداری شامل برخی از ویژگی های قانونی و با توجه بدین حقیقت است که یک مشتری ناراضی می‌تواند بواسطه خطاهای بوجود آمده در برنامه، که منجر به بروز مشکلاتی در زمینه نتایج یا گزارشات حسابرسی می‌شود، شکایاتی را در برابر این سیستمها مطرح نماید.
  • این موضوع کاملاً مشخص نمی‌باشد که چه کسی مالک تخصص نهفته شده در سیستم های دانش محور می‌باشد: توسعه دهنده چنین سیستمی‌ یا متخصصینی که در این زمینه مشارکت داشته اند. به همین علت، فروش یک سیستم هوشمند می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی با توجه به حقوق مالکیت معنوی شود.
 
در حقیقت، کاربردهای گوناگون سیستم های اطلاعات مصنوعی امروزه به عنوان ابزاری قابل توجه در دنیای تجارت بشمار می‌آیند، ابزاری که حتی بدون داشتن اطلاعات وابسته بدان، کاربران (بسیاری از اشخاص که به صورت مکرر از موتورهای جستجو یا بسته های کمکی نرم افزارهای آفیس استفاده می‌کنند) قادر خواهند بود از چنین سیستمی استفاده کنند و بنابر این می‌توان گفت که این تکنولوژی ها ریشه عملی خود را برجای گذاشته اند. اما اغلب مواقع تکنولوژی هوش مصنوعی برای بهره گیری در سیستم های پشتیبانی تصمیم سازی و در سیستم های اطلاعاتی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به نظر ما، هرگونه مطالعه آتی در زمینه سیستم های هوشمند حسابداری می‌بایست ویژگی های زیر را در بر داشته باشد:
  • موضوعی که بر اساس آن سیستم بتواند اطلاعات و دانش خود را بروز رسانی نماید تا آنکه از اتمام دوره کاری زودهنگام آنها جلوگیری شود. بهترین راهکار بهره گیری از شبکه عصبی می‌باشد که قابلیت بروزرسانی دانش خود را خواهد داشت.
  • جامعیت سیستم هوشمند و کاربرد آن با سیستم اطلاعات پیچیده می‌تواند کارساز باشد. امروزه هیچ فردی نمی‌خواهد تا برنامه های کاربردی مجزایی را از تأمین کنندگان مختلف خریداری کند تا آنکه تنها به حل مشکلات واحدی بپردازد.
  • مزیت هایی که سیستم جدید برای مدیریت به ارمغان می‌آورد. مدیران شرکت می‌بایست ملزم به بکارگیری سیستم جدید باشند، چرا که معمولاً آنها تنها به واسطه جدید بودن یک تکنولوژی خواستار هزینه کردن نخواهند بود.

ملاحضاتی در زمینه اهمیت سیستمهای هوشمند حسابداری

 

نتیجه گیری
دیگر این سوال مطرح نمی‌باشد که آیا کاربرد سیستم های هوشمند در زمینه حسابداری می‌تواند راهگشا باشد یا خیر، چرا که استفاده از چنین سیستم هایی هم اکنون به عنوان یک امر معمول درآمده است. متخصصین حسابداری که خواستار بهره گیری از روالهای توسعه یافته جاری می‌باشند و توانایی تداوم رقابت را دارند اطلاعات مکفی در زمینه تکنولوژی مورد توجه و پتانسیل های آن را خواهند داشت. در دنیای امروزه تنها کسانی که قابلیت چنگ زدن به تکنولوژی درست و در زمان مناسب آن را دارا می‌باشند که بتوانند با چالش های جدید روبرو شده و به زیست خود در یک بازار کاملاً رقابتی جهانی امروزی ادامه دهند.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.