مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

 

 

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۸۶
کد مقاله
TXT86
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
نیروهای نفوذ سوزن دوخت و تخریب لیف الاستان در حین دوخت پارچه‌های تاری – پودی پنبه / الاستان
نام انگلیسی
Sewing Needle Penetration Forces and Elastane Fiber Damage during the Sewing of Cotton/ Elastane Woven Fabrics
تعداد صفحه به فارسی
۲۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
نفوذ سوزن دوخت- تخریب لیف الاستان- دوخت پارچه‌های تاری – پودی- پنبه / الاستان
کلمات کلیدی به انگلیسی
Sewing Needle Penetration- Elastane Fiber Damage- Cotton/Elastane Woven Fabrics
مرجع به فارسی
دپارتمان مهندسی نساجی- دانشگاه الوداگ- ترکیه
مرجع به انگلیسی
Department of Textile Engineering- Uludag University- Bursa- Turkey
کشور        

 

نیرویهای نفوذ سوزن دوخت و تخریب لیف الاستان در حین دوخت پارچه‌های تاری – پودی پنبه / الاستان

چکیده
این مقاله نسبت به ارائه یک مطالعه تجربی در زمینه تاثیرات نسبت کشش الاستان، دمای پیش تثبیت و فرآیند تکمیل بر روی نیروهای نفوذ سوزن دوخت و تخریب لیف الاستان در حین دوخت پارچه‌های تاری پودی پنبه/ الاستان اقدام می‌نماید. بر این مبنا، استحکام درز یا بخیه دوخت و استحکام باز شوندگی آن برای ارزیابی کارائی دوخت تعیین می‌شود. در این مقاله از سه نوع پارچه با سه نوع نسبت کشش متفاوت نخ پود الاستان به عنوان نمونه‌های تجربی استفاده شده است. در مرحله اول فرآیند پیش تثبیت برای سه نوع پارچه در دو دمای مختلف انجام شد و در فرآیند تکمیل نیمی از نمونه‌ها با سلیکون تحت فرآوری قرار گرفته و ما بقی تنها تحت شستشو قرار داده شدند. در نهایت ۱۲ نمونه با مشخصات متفاوت تهیه شد. برای این پارچه‌ها نخ نایلون/ الاستان از نوع پوشش- هوایی بعنوان نخ پود و نخ پنبه‌ای به عنوان نخ تار استفاده شد. استحکام دوخت، استحکام باز شدن دوخت، نیروهای نفوذ سوزن و شاخص تخریب سوزن برای این نمونه‌ها تعیین شد. نیروهای نفوذ سوزن بین ۱۰۰ و cN 140 و شاخص تخریب سوزن بین ۲۰ و ۴۲% بود. بعلاوه، تصاویری نیز با میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی پیمایش برای نشان دادن تخریب لیف در حین دوخت تهیه شدند.
تخریب دوخت ناشی از نفوذ سوزن در پارچه است که در زمان دوخت پوشاک می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند. ریسک تخریب دوخت وابسته به پارامترهای پارچه و دوخت می‌باشد. مهمترین پارامترهایی که بر روی تخریب دوخت (در طی درزگیری یا بخیه) پارچه‌های تاری پودی الاستیک تاثیر می‌گذارند عبارتند از:
  • ساختمان پارچه (درصد الیاف، ساختمان نخ، سفتی)
  • فرآوری شیمیایی بر روی پارچه (نرم کننده، رنگ‌ها، تکمیل، شستشو)
  • طرح و ضخامت سوزن
  • تنظیم ماشین دوزندگی (طراحی پایه پرسر و فشار، سرعت دوخت) و
  • نخ‌های دوخت
زمانی که الاستان در پارچه‌های تاری ـ پودی استفاده می‌شود، نسبت کشش الاستان و دمای پیش تثبیت دقیقا باید کنترل شده باشد. بازگشت الاستیک زمانی افزایش می‌یابد که نسبت کشش الاستان زیاد شود، بویژه برای نسبت کشش ۵/۳ در نخ مغزی الاستیک.

 

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان

 

تجربیات
پارچه‌های استرچ پودی پنبه/ الاستان با نخ ۴۰/۷۰ دنیر نایلون/ الاستان و نخ تار پنبه‌ای Ne 16 رینگ بافته شدند. نسبت‌های کشش الاستان به ترتیب ۷۰۴/۲، ۲۰۴/۳ و ۴/۳ بودند. نسبت الاستان ۳-۲% و طرح بافت سرژه ۱/۲ بود. در مرحله اول فرآیند پیش تثبیت بر روی نمونه‌ها در دمای ۱۸۵ و ۱۹۵ درجه سانتیگراد انجام شد و سپس فرآیندهای رنگرزی و تکمیل اعمال گردیدند. در فرآیند تثبیت نیمی از نمونه‌ها با سیلیکون و ما بقی تنها شسته شدند. بنابراین ۱۲ نمونه با شرایط و خصوصیات متفاوت تهیه شد. جدول ۱ نشان دهنده خصوصیات پارچه‌های مصرفی است.

 

 بحث و نتایج
تمام نتایج به صورت جداگانه مطابق با توضیحات قسمت‌های بعدی ارزیابی شدند.
نتایج استحکام دوخت و استحکام باز شدگی دوخت
نتایج SNK نشان می‌دهند که تاثیر معنی‌داری از تکمیل، دمای پیش تثبیت و نسبت کشش الاستان در استحکام جهت تار دوخت‌ها مشاهده نشد. از سوی دیگر فرآیند تکمیل بر روی استحکام جهت پودی تاثیرگذار بود. تکمیل سیلیکون تاثیر مثبتی در استحکام پودی دوخت‌ها داشت. بطور کلی، سیلیکون باعث کاهش اصطکاک میان پارچه و سوزن می‌شود. شکل ۱ بیانگر نتایج استحکام دوخت در جهت پود پارچه‌ها است و تکمیل سیلیکون استحکام دوخت را افزایش داد.

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان

 

نتایج نیروی نفوذ سوزن
شکل a3 و b نشان دهنده تغییرات نیروهای نفوذ سوزن درجهات تار و پود پارچه است. نتایج نشان می‌دهند که تاثیر معنی‌داری برای فرآیند تکمیل در جهت تار و پود نیروهای نفوذ سوزن وجود دارد. از اشکال می‌توان فهمید که عملیات سیلیکون، نیروهای نفوذ را کاهش می‌دهد. شکل‌ها نشان می‌دهند که تاثیر معنی‌داری برای دماهای پیش تثبیت و نسبت کشش در جهات تار و پود نیروهای نفوذ سوزن وجود ندارد.
نتایج شاخص تخریب سوزن
همانگونه که از شکل ۴ مشاهده می‌شود، مقادیر شاخص تخریب سوزن در جهت پود نمونه‌هایی که با سیلیکون در دمای پیش تثبیت ۱۸۵ درجه سانتیگراد عمل داده شدند بین ۲۰ و ۲۵% بود و برای نمونه‌هایی که فقط شسته شده و در دمای پیش تثبیت فرآوری شدند بین ۳۲ و ۴۲% بود. بین ۲۰ الی ۴۲ نخ برای هر ۱۰۰ سوراخ ناشی از سوزن‌ آسیب دیدند.
نتایج میکروسکوپی SEM و نوری
مطالعه میکروسکوپ نوری پارچه‌ها نشان می‌دهد که تخریب عمدتا در محل نفوذ سوزن درون کوک رخ می‌دهد. شکل ۵ تصویر میکروسکوپ نوری کوک را بر روی یک نمونه پارچه نشان می‌دهد. شکل ۶ نشان دهنده نقطه نفوذ سوزن بر روی پارچه است. همانگونه که از اشکال ۵ و ۶ مشخص است، نخ‌هایی که دو نقطه نفوذ سوزن با سوزن در ارتباط می‌باشند پاره شده یا آسیب دیده‌اند.

نفوذ سوزن دوخت پنبه الاستان

 

نتایج
در این مقاله نشان داده شده است که هر دو فاکتور دمای پیش تثبیت و فرآیند تکمیل تاثیر معنی‌داری بر روی کارایی دوخت نیروی نفوذ سوزن و تخریب لیف الاستان در حین دوخت پارچه‌های تاری _ پودی پنبه/ الاستان خواهند داشت. اختلافات نسبت کنش الاستان بر روی کارایی دوخت، نیروی نفوذ سوزن یا شاخص تخریب سوزن بی‌تاثیر بوده است.
اگر سوزن تمایل بالایی برای گرم شدن و در نتیجه ذوب پارچه در حال دوخت را داشته باشد، پارچه از نظر حرارتی آسیب می‌بیند. بر این مبنا، می‌توان این موضوع را از تصاویر SEM  مشاهده کرد که به دلیل تخریب حرارتی در مناطق پاره شده، فیلامنت‌های نایلون و الاستان ذوب شده‌اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.