مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 58000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

شماره      
۱۰۸
کد مقاله
MNG108
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات
نام انگلیسی
Competitive intelligence in service marketing
تعداد صفحه به فارسی
۴۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۰
کلمات کلیدی به فارسی
هوشمندی بازاریابی، اطلاعات بازاریابی، استراتژی رقابتی، استراتژی شرکتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Marketing intelligence, Marketing information, Competitive strategy, Corporate strategy
مرجع به فارسی
کالج لویولا، بالتیمور، مریلند، ایالات متحده، امرالد
مرجع به انگلیسی
Latitude Consulting, Murray, Utah, USA and
Loyola College, Baltimore, Maryland, USA; Emerlad
کشور
ایالات متحده

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات
رویکردی جدید همراه با کاربردی عملی
چکیده
هدف– این مقاله نسبت به ارائه یک دیدگاه جدید در خصوص هوشمندی رقابتی (CI) و مزیتهای حاصله از آن برای شرکتهای در حال رشد اقدام می‌نماید.
طرح / روش شناسی/ دیدگاه– در این مطالعه مجموع ۲۰ سوال ارائه می‌شود و منابع اطلاعات رقابتی لیست گردیده و چهار جزء هسته مرکزی هوشمندی رقابتی نیز به نمایش در می‌آیند تا آنکه این امر توضیح داده شود که چگونه شرکت‌ها می‌توانند اقدام به پیاده سازی هوشمندی رقابتی در برنامه ریزی تجاری خود نمایند. در این بررسی دو مطالعه موردی معرفی می‌شود و در آن سیستم هوشمندی رقابتی بطور موجز تشریح شده است که خود معرف چکونگی موفقیت چنین تکنیکی می‌باشد.
یافته ها– این تحقیق به بازاریابان انگیزه لازم جهت بررسی برنامه‌های هوشمندی رقابتی خود را عرضه داشته تا آن را بر مبنای پارامترهای موجود مورد تجدید نظر و فعال سازی قرار دهند. رهاورد کلی هوشمندی رقابتی دستاوردهایی است که هر یک از شرکت‌های با اعمال آن قابلیت حاصل آوردن آنها را خواهند داشت.
محدودیتها و ضروریات تحقیقاتی – کلیه داده ها با بهره‌گیری از یک رویه مشاوره عرضی جمع آوری شده اند. مراجع مورد اشاره در این مبحث از مقالات انتشار یافته در ژورنالها و خبرنامه‌‌ها استخراج گردیده‌اند.
ضروریات عملی– این مقاله چگونگی استفاده از هوشمندی رقابتی به روشی معنی دار را تشریح می‌نماید.
اصالت / ارزش– چنین موضوعی به عنوان یک مفهوم کاملا جدید و پایه برای بکارگیری در مشاغل مطرح می‌باشد.
کلمات کلیدی: هوشمندی بازاریابی، اطلاعات بازاریابی، استراتژی رقابتی، استراتژی شرکتی
نوع مقاله: مقاله مفهومی‌

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

رقابت به عنوان نیرویی به شمار نمی‌آید که بتوان آنرا بچابکی در دنیای تجاری به کار گرفت. درحقیقت، شرکتها به صورت روزمره با پدیده رقابت دست به گریبان می‌باشند. نیاز برای کسب اطلاعات در خصوص این نیرو تحت عنوان «اطلاعات رقابتی»، «هوشمندی شرکتی»، «اطلاعات شرکتی» و «هوشمندی تجاری» خوانده می‌شود. اخیرا، اغلب اشخاص تجاری چنین سبک گردآوری اطلاعات را تحت عنوان هوشمندی رقابتی مطرح نموده اند (CI– مک‌گوناگل و ولا، ۲۰۰۲). جامعه متخصصین هوشمندی رقابتی CI را بدین صورت تعریف نموده است: «فرآیند جمع آوری، تجزیه تحلیل و توضیح هوشمندی دقیق، مرتبط، خاص، به موقع، پیش بینی شده و قابل پیاده سازی با توجه به اخلاقیات و نظر به ضروریات محیط تجاری، رقبا و خود سازمان (بونسلا، ۲۰۰۳). بر حسب تعامل با مشتریان احتمالی، یک شرکت به طور معمول بر علیه  رقبا یا مضامین رقابتی خود که در یک شغل مشابه در حال رقابت و فعالیت هستند جبهه می‌گیرد (الیزوندو،۲۰۰۲). اهداف هوشمندی رقابتی شامل ارتقای قابلیت رقابتی شرکتی و در عین حال فرسایش مزیت رقابتی رقبای خود می‌باشد (هلمز و همکاران،۲۰۰۰). هوشمندی رقابتی به دنبال اطلاعاتی در خصوص رقابت می‌باشد و در عین حال سعی خواهد داشت نسبت به محافظت از اطلاعات اختصاصی شرکت در برابر رقبای بیرونی آن اقدام نماید (والی،۱۹۹۹). استفاده توام با موفقیت از هوشمندی رقابتی باعث خواهد شد تا یک شرکت خاص از دانش و اطلاعات کافی در زمینه آن چیزی که در محیط خود روی میدهد آگاه باشد ( بارسون،۲۰۰۲). علی رغم این موضوع، دسته بندی هوشمندی تجاری را نمی‌توان به عنوان یک مضمون یا کالایی و متاعی فرض کردکه می‌توان آنرا به آسانی به فروش رساند. مفهوم تغذیه اطلاعات در یک سازمان شامل بهره گیری از میزبانی از تکنولوژی های پیچیده‌ای که به صورت رشته ای درهم پیچیده هر یک از مشتریان را به هم پیوند می‌دهد (گارنر،۲۰۰۴).
هوشمندی به معنای به کارگیری دانش جهت در دست گیری گردش صحیح و مدیریت یک محیط خاص می‌باشد ( دیکشنری دانشگاهی مری‌یام وبستر،۱۹۹۳). عقیده بر آن است که جهت رویایی با تغییرات در یک صنعت استفاده از هوشمندی رقابتی الزامی‌خواهد بود (گویی مارز،۲۰۰۰). به نظر، به علت آنکه سازمانها به طور پیوسته در حال تغییر خدمات و پیام های بازاریابی خود جهت حضور توام با موفقیت می‌باشند، اخیرا نیاز بیشتری برای بهره گیری از هوشمندی رقابتی احساس می‌شود. در اقتصاد امروزی که قابلیت پیش بینی چندانی نیز ندارد، شرکتها به سمت بهره گیری از هوشمندی رقابتی روی آورده تا با استفاده از آن قابلیت ایجاد و حفظ یک محتوای برجسته برای خود را داشته باشند. شرکتهای بیمه، که از نکته نظر تاریخی غالبا در امر تحقیقات بازاری داخل نمی‌شوند، نظر خود را تغییر داده و هوشمندی رقابتی را در برنامه های خود گنجانده اند (لنزونی و مارکوس،۲۰۰۴). تعریف تحقیق بازاری با توجه به هوشمندی رقابتی تحت عنوان هوشمندی بازار خوانده شده که فراهم آورنده یک آنالیز تجاری قابل پیاده سازی می‌باشد (مارتینو،۲۰۰۳).
شرکتهایی که اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات رقابتی نموده و پس از آن نسبت به تشکیل یک رویه تصمیم سازی استراتژیک برای خود اقدام می‌نمایند در حقیقت به عنوان شرکتهای پیشرو در این مبحث مطرح میباشند(بیزینس وایر،۲۰۰۴). موضوع قابل توجه آن است که بسیاری از بازاریابان به صورت ناکارا اقدام به انجام فعالیتهای مربوط به هوشمندی رقابتی خود می‌نمایند (مجله بازاریابی،۲۰۰۳). هوشمندی رقابتی در اغلب مشاغل تجاری به صورت ناکارآمد مورد استفاده قرار گرفته و قابلیت دریافت اطلاعات اولیه در زمینه فعالیت رقبا به درستی درک نشده است (ژورنال مدیریت اطلاعات، ۲۰۰۵). اکثریت شرکتهای آمریکایی که ادعای استفاده از هوشمندی رقابتی جهت کمک به تصمیمات خود را دارند غالبا یا از آن استفاده مکفی نمی‌نمایند و یا آنکه از آن به روشی اشتباه بهره می‌جویند (بیزینس وایر، ۲۰۰۵). بسیاری از شرکتها قابلیت درک مناسبی از حرکت اصلی رقبای خود را ندارند چرا که آنها توجه دقیق و سیستماتیکی را به ارتباطات تجاری رقبای خود نمی‌کنند. از آنجایی که دیگر یک شرکت به تنهایی برای احراز موفقیت به منابع خود نمی‌تواند تکیه کند، هر شرکتی می‌بایست خود را به صورت ترکیبی از ارتباطات تصور نماید. عدم کاربرد چنین مبحثی به عنوان یک اشتباه بزرگ تلقی خواهد شد (ماکوز،۲۰۰۳).
در صنعت خدمات، شرکتها در صورتی که خواسته باشند در طولانی مدت به حیات خود ادامه دهند می‌بایست بهترین تلاش خود را جهت سازگاری با محیط تجاری در حال تغییر اعمال نمایند. به وجود آوردن وجهه‌ای مرتبط با هوشمندی رقابتی قدرتمند، جهت استقرار عملکردی که بر روی استراتژی های شرکتی تاثیر گذار باشد الزامی ‌خواهد بود. برای انجام این مهم، شرکتها می‌بایست اقدام به توسعه یک فرهنگ گسترده شرکتی مرتبط با هوشمندی رقابتی نمایند (ایوان‌گلیستا، ۲۰۰۵). یعنی آنها باید از این امر اطلاع داشته باشند که با توجه به امر رقابت و وجود آن، شرکتها باید یک نوعی از مزیت را بطور افزایشی از آن خود سازند. بنابر این باید بدین موضوع دقت شود که در بازاریابی خدمات، شرکتها می‌بایست تنها برنده حال باشند و هرگز نمی‌توانند خود را در تمامی‌ مراحل برنده مسابقه ببینند. در چنین محیطی ایده های تازه به صورت پایدار وجود دارند و توافقهای خدماتی جدید و همچنین افراد جدید بطور مستمر در این پروسه مشارکت دارند. پس یک مسابقه هرگز به انتها نخواهد رسید.
ارتباطات کلاینت یا مشتری مخصوصا جهت کسب موفقیت به واسطه تداوم طول عمر قرار دادهای مشتریان از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد (کوب،۲۰۰۴). حال می‌توان به این شرایط درک چنین موضوعی را نیز اضافه کنیم که در کجا خدمات شروع شده و در کجا به انتها می‌رسد (سایر، ۲۰۰۱، الف، ب). بنابراین، با دانستن آنکه رقابت در داخل و محیط بیرونی تداوم دارد می‌توان به شرکت کمک نمود تا آنکه فرا روی محیط بازاری به پیش براند. اخیرا، تنها دیگر مبحث کسب اطلاعات مطرح نمی‌باشد بلکه موضوع اساسی کسب سریعتر آن در مقایسه با رقبا می‌باشد (آندرسن،۲۰۰۲). چگونگی استفاده اطلاعات از سوی شرکت نیز جز مسائل کاملا مهم تلقی می‌شود (اسمیت،۲۰۰۲). شرکتی که دارای اطلاعات متناسب‌تری ‌باشد در موقعیت بهتری برای فروش به دنیای بیرون، هوشمندی بیشتر در فضای بیرونی و مذاکرات خارجی یا مذاکرات ورای شرکتی، در مقایسه با همتایان خود، قرار گرفته است و از این طریق می‌تواند بعنوان یک شرکت پیشرو در مقایسه با آن دسته از شرکتهایی مطرح باشد که از هوشمندی رقابتی در برنامه ریزی خود استفاده نکرده اند. همانگونه که سان تزو در کتاب هنر جنگ مطرح می‌سازد:

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

مزیت ها
مزیت های حصول هوشمندی رقابتی برای مشاغل، بسیار بیشتر از هزینه های آن خواهد بود. چهار مزیت اصلی به شرح ذیل لیست شده است:
  • وجه تمایز
  • برنامه های ارتباطاتی بازاریابی منسجم
  • پیش فروش یک ایده به مخاطب هدف و
  • بوجود آوردن اعتبار در نظر مشتریان.
 هریک از این مزیت ها در بخش مجزایی مورد بررسی قرار می گیرند.
۱٫ وجه تمایز. در طی دوران اقتصادی ناکارامد و ضعیف، بهره گیری از هوشمندی رقابتی ممتاز می تواند بعنوان یک فاکتور متمایز کننده در وضعیت بازار مطرح شود (PR Newswire ،۲۰۰۵). به هنگامی که شرکتی قادر است تا بدرستی و دقت اقدام به ارزیابی رقابت از طریق حاصل آوردن اطلاعات رقابتی نماید، چنین شرکتی در وضعیت بهتری جهت ایجاد تمایز برای خود قرار خواهد گرفت.
انجام ارزیابی رقابتی
با درک مزیت های استفاده از هوشمندی رقابتی جهت ایجاد یک رویه پیشرو تجاری به سوالاتی همانند این مورد می‌رسیم که: «چگونه شرکت به طورکلی در جهت کسب اطلاعات و حاصل آوردن مفهومی مطلوب ‌از آن اقدام می‌نماید؟» یک سیستم هوشمندی رقابتی قدرتمند را می‌توان به سادگی تنها با پرسیدن ۲۰ سوال مرتبط در خصوص رقابت ایجاد نمود. لیست این سوالات با استفاده از یک تیمی که دارای وظایف عملیاتی متعددی می‌باشد، با توجه به مسایل داخل سازمانی که محدود به بازاریابی، فروش، مسائل مالی، خرید و فروش و عملیات نیست، ایجاده شده است. این تیم مسئول استقرار اهدافی برای اطلاعات رقابتی مورد نیاز می‌باشد تا آنکه قابلیت فراهم آوردن تصمیمات استراتژی تجاری آگاهانه و یا توسعه و پالایش یک برنامه بازاریابی استراتژیک وجود داشته باشد.
اطلاعات رقابتی
با مراجعه به شکل یک، اطلاعات رقابتی از چهار منبع بدست می‌آیند. همانگونه که این مدل خاطر نشان می‌سازد آنها به شرح ذیل هستند:
  • اطلاعاتی که مردم از آن آگاهی دارند یا همان اطلاعات خصوصی،
  • اطلاعات عمومی،
  • تجربه شخصی و
  • اطلاعات مستقیم در خصوص منبع مشخصه.
در محدوده هر یک از این چهار منبع، می‌توان به چندین سوال پاسخ داد. سازماندهی اطلاعات بدین روش به شرکت کمک خواهد نمود تا در جستجوی خود برای حاصل آوردن اطلاعات رقابتی موفق باشد.
اطلاعاتی خصوصی یا اطلاعاتی که مردم از آن آگاهی دارند
در پی هر یک از چهار بخشی که خارج از این مسئله قرار می‌گیرند درک این نکته آسان می‌باشد که منبع موثق اطلاعاتی در حقیقت منبعی به شمار می‌آید که مردم از آن آگاهی دارند. با ارزش‌ترین منبع برای یک شرکت مستخدمین آن محسوب می‌شوند (بیگری،۲۰۰۴).

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

اطلاعات عمومی
منبع بعدی اطلاعات در حقیقت اطلاعات عمومی محسوب می شود. دوباره در اینجا می توان به چندین سوال از طریق این منابع پاسخ داد. نکات ضعف و قدرت بیرونی یک شرکت را می توان از طریق منابع مختلف اطلاعات عمومی حاصل نمود. بطور مثال، در صورتی که شرکتی دارای یک تکنولوژی سریع الرشد در زمینه ای می باشد که شرکت دیگر نیز در آن زمینه در حال رقابت با آن شرکت هست، ممکن است فرصتهایی پیش آید که مدیر ارشد اجرایی یا مدیر عامل (CEO) در زمینه اطلاعات اخیر بتواند ویژگیهایی را کسب نماید.
تجربه شخصی
بسیاری از مواقع بهترین روش جهت درک رقابت داشتن تجربه دسته اول شخصی با آنها می باشد. بطور مثال، شرکتی خواستار دانستن فرآیندی است که در مسئله رقابت بتواند با آن اقدام به ثبت پیشنهادات نماید، چرا که شرکت مذکور قبلا در رقابت شکست خورده بود. شاید شرکت مثال ما خواستار اطلاع از این موضوع باشد که نیروی حقیقی فروش از کدام یک از مواد یا تاکتیک ها در مبحث فروش جهت  کسب پیروزی در پروژه ها استفاده می‌کند.
مستقیم به سمت منابع
در برخی از موارد هیچ محلی مستقیم تر از حاصل آوردن منابع موثق برای کسب اطلاعات وجود ندارد. به هنگامی که چیزی وجود داشته باشد که شرکتی باید از آگاه شود، شاید تعجب برانگیز باشد که دریابد که تعداد زیادی از شرکتها متمایل هستند تا نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات خود با دیگران اقدام نمایند. با وجود آنکه چنین شرکتهایی جزء رقیبان به شمار می آیند، آنها ممکن است دارای مجموعه ای از مهارت ها یا خدمات خاصی باشند که شرکت دیگر آنها را در اختیار ندارد.
سیستم اطلاعات رقابتی
به فرمول درآوری سیستم هوشمندی رقابتی در یک ساختار تجاری می تواند فراهم آورنده یک مزیت رقابتی قابل توجه برای سازمان باشد. هوشمندی رقابتی در سطح ریشه بازاریابی استراتژیک قرار گرفته و سبب می شود تا یک شرکت قابلیت فراهم آوردن محصولات وخدمات بصورت سریعتر و بهتر از رقبای خود را داشته باشد. برای تشریح چگونگی کارکرد این مسأله، یک شرکت می بایست نکته اصلی مرتبط با داشتن اطلاعات و چگونگی استفاده از آن در زمینه مزیت شرکتی را مورد بررسی قرار دهد (شکل۲).
موقعیت یابی رقابتی
با بررسی ۴ مؤلفه هوشمندی رقابتی می‌توان دریافت که موقعیت یابی رقابتی احتمالاً جزء مهمترین مؤلفه ایجاد سیستم استراتژیک می باشد. به هنگامی که شرکت این موضوع را درک نمود که چگونه باید نسبت به مشخص نمودن موقعیت رقابتی خود در بازار اقدام نماید، پس از آن قادر خواهد بود اقدام به ترکیب اطلاعات بر مبنای نیازهای خود نموده و نیازهای مشتریان را مشخص ساخته و همچنین این موضوع را مشخص سازد که کجا و چگونه می تواند نقش متناسبی در بازار ایفا نماید.

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

استراتژی های رقابتی
مولفه هسته ثانویه هوشمندی رقابتی استفاده از اطلاعات رقابتی جهت ایجاد استراتژی های رقابتی کلیدی برای یک شغل می باشد. در نظر بگیرید که یک تحقیقات شرکتی این موضوع را مشخص نموده است که کلیه رقبا در این مجموعه بازار هدف خود را بر مبنای جنسبت، سن و وضعیت درآمدی آمار جمعیت تقسیم نموده اند. این شرکت همچنین مشخص نموده است که در حال حاضر هیچ شرکت دیگری وجود ندارد که در یک مجموعه رقابتی مستقیم قرار گرفته باشد و دارای برنامه ها یا استراتژی های مستقیمی در زمینه مخاطب قراردادن زنان باشد.
جهت‌گیری رقابتی و صنعتی
یکی از مولفه های اصلی هوشمندی رقابتی درک بازار، تجزیه و تحلیل آن و تلاش جهت پیش بینی تغییراتی است که رخ خواهند داد. پیش بینی تغییرات در بازار مهم می باشد، چرا که با عدم انجام این کار شرکت فرصت های شغلی قابل توجهی را از دست میدهد که خود منجر به صدمه دیدن آن خواهد شد. یکی از مثال های معروف در این زمینه شرکت IBM است. در اواخر دهه ۱۹۸۰ این شرکت تنها بر روی محاسبات کامپیوترهای مین‌فریم (Main Frame) در مشاغل بزرگ تمرکز داشت در حالی که کلیه شرکت های دیگر در این صنعت نگاه خود را معطوف به سیستمهای کامپیوتری دسک تاپ یا رومیزی نمودند.
سرویس رقابتی و ترتیب راه حل‌ها
مؤلفه آخری یک  هوشمندی رقابتی مطلوب شامل خدمات رقابتی و همترازی یا ترتیب راه حل‌های مربوطه می باشد (شکل۲). امر سنجش رقابت را می بایست بصورت مکرر انجام داد تا آنکه مشخص شود که چه چیزهایی را رقبای دیگر، در برابر آنچه شرکت شما در حال عرضه به بازار است، عرضه می دارند. این ترتیب و همتراز نمودن راه حل‌ها و خدمات مرتبط با آن از نقطه نظر قرارگیری در رتبه اول و یا حتی در رده آخر بسیار مهم خواهد بود.
خلاصه سیستم رقابتی
با نگاه به عقب در زمینه مولفه های مرکزی یک سیستم هوشمندی رقابتی کامل (شکل ۲)، می توان مشاهده نمود که آنها شامل موقعیت یابی رقابتی، استراتژی های رقابتی، مسیر رقابتی و صنعتی و خدمات رقابتی و راه حل های هم ردیف و برابر می باشند. امر حاصل آوردن ارزیابی هوشمندی رقابتی می تواند برای اولین بار برای هر سازمانی کاملا دلهره آور باشد.
هوشمندی رقابتی و ورود به عرصه عمل
دو رویه کاربردی نشان دهنده اهمیت هوشمندی رقابتی در زمینه برنامه ریزی استراتژیک می باشد و عرضه کننده نگرشی به جهان واقعی در این زمینه خواهند بود که چگونه یک شرکت میتواند از زمان و صرف هزینه اقدام به تحصیل سود نماید (مک گوناگل و ولا، ۲۰۰۴). هر یک از این موارد معرف نقش هوشمندی رقابتی در تصمیم سازی های اصلی برای شرکت می‌باشند. یک شرکت ژئوتکنیکی که عرضه کننده خدمات فنی می‌باشد و یک شرکت تکنولوژی اطلاعات مستقر در شیکاگو در مثال ما حضور داشته اند.
شرکت ژئوتکنیکی
شرکت ژئوتکنیک مثال ما یک شرکت کوچک با هفتاد نفر پرسنل می باشد که فراهم آورنده خدمات ژئوتکنولوژی (مهندسی مکانیک خاک) برای موسسات دولتی، شرکتهای مهندسی ساختمان و شهرسازی، دپارتمان حمل و نقل و شرکتهای ساختمانی در سه ایالت می‌باشد.

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

نتیجه گیری
مزیت درک رقابت برای موفقیت آتی شرکت‌ها حیاتی می باشد. اخیرا، هوشمندی رقابتی نقش خود را نه تنها بعنوان یک مبحث تاکتیکی بلکه بعنوان یک مقوله استراتژیکی ایفا می‌نماید (پارمر، ۲۰۰۴). در دنیای تجاری جائیکه اشخاص با اطلاعات، محصولات، پیام ها و انواع مختلف خدمات اشباع گردیده‌اند، چگونه می توان انتخاب های درستی داشت؟ یکی از وظایف سازمان خدمات، حرکت به سمت فرآیند تصمیم گیری به شکل یک رویه ساده و یکنواخت می باشد. در غیر این صورت، شرکت مطبوع تجارت را به رقبا خواهد باخت. مهمتر آنکه، شرکت‌ها می‌توانند از هوشمندی رقابتی، جهت ایجاد تمایز در دنیای رقابتی کنونی، استفاده نماید و بر این مبنا اقدام به توسعه یک خط‌مشی شایسته و متمایز با توجه به حصول سزاورای در این صنعت نمایند. در این زمینه ممکن است با مشتریان بالقوه کوچک یا بزرگی سر و کار داشته باشیم. به منظور فراهم آوردن بهترین خدمات ممکن بدانها، شرکت‌ها باید بطور کامل این نکته را درک نمایند که هم اکنون در صحنه رقابت چه چیزی در حال رخ دادن است و چگونه رقبا قابلیت ایجاد یک پیام بازاریابی قوی‌تر و منسجم‌تر را خواهند داشت. امر مشخص نمودن معیار رقابتی سبب می شود تا یک شرکت در سطح بالایی از این بازی قرار گرفته و با توجه بدین موضوع سازمان های بازاریابی قادر خواهند بود تا در این رشته بصورت چالاک و زبر دست ظاهر شوند. در نهایت، هوشمندی رقابتی سبب ایجاد اعتبار، در نزد مشتریان شرکتی می شود. با حضور هوشمندی رقابتی در جعبه ابزار یک شرکت می توان مشخص نمود که چنین سازمانی تکلیف خود را انجام داده است و آمادگی دارد تا نسبت به پذیرش هر گونه موقعیتی با تفکری باز و تصمیمات مطلع با توجه به موقعیت بازاری خود اقدام نماید. تلویحات مشخصه از چشم اندازهای مدیریتی مرتبط بدین صورت مطرح می‌شوند که بدون استفاده از هوشمندی رقابتی یک شرکت ممکن است در معرض خطر از دست دادن وضعیت شغلی خود و فرصت های آتی قرار داشته باشد و یا آنکه اقدام به اخذ تصمیماتی نادرست و نامناسب در مبحث سرمایه گذاری شغلی نماید. درک آتی رقابت، استراتژی ها و عملیات آن، سبب می شود تا شرکت‌ها، جهت بازسازی خود، در مرحله ممتاز و بالاتری قرار گرفته و قادر باشند تا بسرعت با تغییرات بازاری خود را منطبق نمایند. رشد طویل المدت تجاری منوط به این قضیه خواهد بود.

هوشمندی رقابتی در مبحث بازاریابی خدمات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.