مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

www.irantarjomeh.com

شماره      
۱۶۴
کد مقاله
COM164
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
هوش تجاری. ارائه راه حل های پیشروی کنونی و تحلیل جامع فراهم آورندگان اصلی خدمات
نام انگلیسی
Business Intelligence. A Presentation of the Current Lead Solutions and a Comparative Analysis of the Main Providers
تعداد صفحه به فارسی
۳۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۰
کلمات کلیدی به فارسی
هوش تجاری, تحلیل, گزارش, پیش بینی, مدیریت, آی بی ام, او ال ای پی, اس ای اس, اوراکل
کلمات کلیدی به انگلیسی
Business Intelligence, analysis, report, prognosis, management, OLAP, IBM, SAP,
SAS, ORACLE
مرجع به فارسی
ژورنال سیستم های بانک اطلاعات
دانشگاه علوم اقتصاد، بخارست، رومانی
مرجع به انگلیسی
Database Systems Journal; versity of Economic Studies, Bucharest, Romania
کشور
رومانی

هوش تجاری. ارائه راه حل های پیشروی کنونی و تحلیل جامع فراهم آورندگان اصلی خدمات

چکیده
هدف اصلی این مقاله ارائه مفاهیمی می باشد که در ورای پدیده هوش تجاری قرار گرفته اند و از اینرو  برای مشخص سازی آن ها در مقاله جاری اقدام به بررسی راه حل های موجود در بازار، که به وسیله بازیگران اصلی این عرصه حاصل آمده اند، می نمائیم. در این راستا ما راه حل های نرم افزاری، که قبلاً به وسیله آن ها ارائه شده اند، را عرضه داشته و بر روی مزیت های اصلی و ویژگی های هرکدام از آن ها تمرکز می نمائیم. بعلاوه، در این مبحث نوعی تحلیل مقایسه ای را نیز ارائه داده که هدف آن مشخص سازی بخش هایی خواهد بود که در آن هر کدام از فراهم آورندگان اصلی خدمات، در مقایسه با دیگر افراد حاضر در این عرصه، عملکرد بهتری را از خود بروز می دهند.

کلمات کلیدی: هوش تجاری، تحلیل، گزارش، پیش بینی، مدیریت، OLAP، IBM، SAP، SAS، ORACLE

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

 

۱- هوش تجاری
مفهوم هوش تجاری همان گونه که در مرجع [۱] بیان شده است شامل یکسری از تئوری ها، روش ها، معماری ها و فناوری هایی می باشد که به وسیله آن ها حجم گسترده ای از داده های اولیه، عمدتاً به صورت داده های تاریخی، به دست آمده و نهایتاً به صورت اطلاعات مورد نظر نظیر شاخص های عملکرد کلیدی برای مدیریت شرکتی حاصل می شوند. این اطلاعات در قالب گزارشات، نمودارها یا جداول ارائه خواهند شد.
کیفیت، به هنگامی که از پیاده سازی صحیح هر یک از راه حل های هوشمندانه تجاری صحبت می کنیم، کیفیت به عنوان مهمترین ویژگی به شمار می آید. چنین موردی می بایست در کلیه چهار ویژگی اجرایی وجود داشته باشد: استاندارد سازی داده های اصلی، پردازش داده ها، ذخیره سازی داده ها و گزارش گیری از آن ها.
با توجه به ذخیره سازی اطلاعات، شاهد اعمال تغییرات مشخصی در برهه های مختلف زمانی، از حالت رابطه ای به حالت چند بعدی، بوده ایم. چنین تغییری برای ایجاد ابعاد مختلف با توجه به ویژگی های مورد نظر کاربران تا حد ممکن ضروری می باشد. بعلاوه، تحلیل چند بعدی ارائه دهنده یک مجموعه اطلاعاتی می باشد که قابلیت بررسی و کنترل راحتر آن در سطح ترکیبی وجود خواهد داشت، و در آن شاهد جداول مدیریتی و بخش های کلیدی کمتری در مقایسه با مولفه های تئوریکی رابطه ای می باشیم.
ضروریات گزارش دهی شرکت ها به طور قابل توجهی در خلال سال های گذشته تغییر یافته است و هم اکنون این ضروریات از پیچیدگی های بیشتری در ارتباط با جستجو و حاصل آوردن مولفه های رقابتی برخوردار می باشند.
راه حل های هوش تجاری امروزی ارائه دهنده محدوده گسترده ای از گزارشات مدیریتی و شرکتی می باشد، و بر این مبنا همان گونه که در مرجع [۲] ذکر شده است، می توان به موارد ذیل در این رابطه توجه داشت:
  • گزارشات استاتیک. این نوع از گزارشات برحسب تقاضا یا به صورت دوره ای حاصل می شوند، اما غالباً بر مبنای تعریف ویژگی های اطلاعاتی، قبل از اجرای فرآیندها، بدست می آیند.
مثال ها: SAP Crystal Reports، Cognos Report Studio
  • گزارشات اقتضایی – گزارشات ایجادی به وسیله کاربران نهایی، برحسب تقاضا، بر مبنای گزارش قالب استاندارد.
مثال ها: Cognos Analysis Studio،
  • گزارشات OLAP Reports محاوره ای و چند بعدی – این گزارشات ارائه دهنده سطح بالایی از تعامل با کاربران نهایی از طریق فناوری های ناوبری و انتخاب داده (بصورت Drill-down، roll-up) می باشد.
مثال ها: Oracle Discoverer، Cognos PowerPlay
  • داشبورد – حاوی داده های انباشته، استراتژیک و سطح بالای شرکتی می باشد، که در قالب شاخص های عملکرد کلیدی و مقایسه ای ارائه می شود. این موارد شامل گزارشات استاتیک و دینامیک، نمودارها و دیاگرام ها می باشند.
مثال ها: Cognos Connection Portal، Oracle Hyperion، Microsoft SharePoint Server          
  • گزارشات باز نویسی – این گزارشات محاوره ای به طور مستقیم مرتبط با مخازن یا انباره های اطلاعاتی می باشند که در آن قابلیت تغییر داده ها وجود دارد. غالب مواقع، گزارشات باز نویسی جهت اصلاح و ارائه ویژگی ها بر مبنای محصولات مشتریان و برای مشخص سازی سناریوها و پیش بینی های قابل توجه، یا برای تعیین مقادیر هدف در زمینه فروش به کار گرفته می شوند.
مثال ها: Cognos Planning، SAP، Microsoft Access and Excel
موسسات Gartner Group و Forrester Research به عنوان دو شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای بزرگ در امر فناوری اطلاعات (IT) به شمار می آیند. به صورت مقطعی، آن ها اقدام به تحلیل اطلاعات مربوط به فراهم آورندگان راه حل های هوشمندی تجاری بر مبنای معیارهای مرتبط با ارزیابی های خاص نموده و چنین اطلاعاتی را در اختیار بازیگران اصلی این عرصه، متشکل از چهار مولفه اصلی، قرار می دهند [۳] (Gartner – چهار ویژگی اصلی را شامل موارد ذیل در نظر می گیرد: رهبران، متفکرین، چالشگران و بازیگران اصلی) و یا تخصیص ویژگیهای خاص نظیر کارت های امتیاز دهی متوازن (Forrester). با توجه به پایداری در تحلیل های مرتبط، بین رهبران فناوری های هوشمندانه تجاری، ما چهار تامین کننده اصلی را مشخص ساخته ایم که در مقاله جاری بشرح ذیل مشخص گردیده اند: IBM Cognos، SAP، SAS و Oracle.      

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

 

۲- شرکت IBM Cognos
شرکت Cognos به عنوان بخشی از گروه IBM، یک پیشرو و بازیگر جهانی در خصوص ارائه راه حل های هوشمندانه تجاری- بازاری برحسب مدیریت عملکرد (BPM ـ مدیریت فرایند تجاری) می باشد. این شرکت اقدام به ارائه نرم افزارها و خدمات کلاس جهانی برای برنامه ریزی فعالیت ها و استراتژی های شرکتی نموده است. راه حل های شرکت IBM در ارتباط با هوشمندی تجاری به شرکت ها در زمینه برنامه ریزی، درک و ارائه راه حل های مالی و عملیاتی کمک می نماید. شرکت BPM در فوریه ۲۰۰۸ به وسیله IBM افتتاح شده [۴].
۳- شرکت SAP BI
“با داشتن بیش از ۲۳۲ هزار مشتری در ۱۸۸ کشور، SAP به عنوان یک پیشرو جهانی در عرصه راه حل های نرم افزاری جامع برای مدیریت شرکتی به شمار می آید که ارائه دهنده محصولاتی در کلیه حوزه های مختلف می باشد. بدین صورت، غالب راه حل ها برای فرایندهای تجاری خاص، راه حل های برنامه ریزی منابع شرکتی (ERP) با قابلیت افزایش بهره وری کل مجموعه شرکتی و راه حل های هوشمندی تجاری، که ارائه دهنده یک بازده سریع در خصوص سرمایه گذاری است، ارائه شده اند” [۶]
مزیت های اصلی این سیستم عبارتند از [۷]:
۴- شرکت SAS
SAS به عنوان پیشرو در عرصه نرم افزار و خدمات تحلیل منطقی تجاری و بزرگترین فروشنده مستقل در بازار هوش تجاری به شمار می آید. از طریق راه حل های نوآورانه ارائه شده در یک چارچوب جامع، SAS به مشتریان خود در بیش از ۶۰ هزار کس و کار مختلف جهت ارتقای عملکرد خود و حاصل آوردن ارزش مورد نظر از طریق ایجاد تصمیم گیری های سریعتر و بهتر کمک می نمایند [۸].
راه حل هوش تجاری SAS ارائه دهنده فناوری کاملی می باشد که دسترسی به داده و کیفیت آن را آسان می سازد. چنین موردی تضمین کننده این حقیقت است که حجم بزرگی از داده های خام را می توان در گزارشات و تحلیل های دقیق اطلاعاتی بکار گرفت.
۵- شرکت Oracle BI
ظاهر برنامه هوش تجاری شرکت اوراکل به صورت یک روال طبیعی دنبال می شود که علت آن را می توان تاریخچه زیاد این شرکت در فناوری بانک اطلاعات و راه حل های نرم افزاری قدرتمند دانست.
بنابراین، اوراکل دارای یک مبنای اساسی برای ایجاد گزارشات استاندارد و محاوره ای می باشد که در آن حجم بزرگی از داده ها ترکیب گردیده و بنابراین قابلیت مرتفع سازی نیازهای مشتریان فراهم شده است.
ویژگی مهمی که بر مبنای آن شرکت اوراکل رویکرد مختلفی را از دیگر بازیگران در این عرصه ایفا می نماید کاربرد معماری E-LT برای جامعیت بخشیدن به داده ها، به جای ETL می باشد. [۱۰]. چنین موردی شامل آپلود داده ها به سرعت پس از استخراج و در عین حال تبدیل شکل آنها به سیستم های اطلاعاتی مقصد می باشد. این معماری نیاز برای استفاده از سرورهای میانجی بکار گرفته شده برای پردازش ETL را از بین می برد.
مزیت اصلی سیستم هوش تجاری اوراکل همانگونه که در مرجع [۱۱] تشریح شده است به شرح ذیل می باشد:

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

 

۶- تحلیل مقایسه ای
برحسب هزینه، سه مسئله مورد بحث قرار می گیرد: هزینه لیسانس ها یا مجوزها، هزینه پیاده سازی و هزینه حفظ و نگهداری. در صورتی که دو مورد آخری دارای تفاوت های معنی داری برای چهار تأمین کننده نباشند، با توجه به هزینه های مجوز، تفاوت های اصلی مدنظر قرار خواهند گرفت. یک مجوز IBM یا SAS از نقطه نظر هزینه به طور معنی دارتری فراتر از مجوز Oracle یا SAP می باشد [۱۲].
 
SAS نشان دهنده بالاترین مزیت در ارتباط با فرایند بارگذاری داده ها می باشد. در ابتدا، این محصول یک موقعیت مهمی را در بازار فناوری ETL به دست آورد که قابلیت نگاشت داده ها و ارائه روش های خاص و مطلوب را داشته است. به علاوه، داده های SAS قابلیت دسترسی به محدوده گسترده ای از سیستم های متصل برای هر نوع از بانک اطلاعاتی و استفاده از سیستم فایل یا انباره های ذخیره سازی اطلاعات را خواهند داشت. دسترسی داده های SAS نیز با توجه به ارتباط بین سیستم های کاربردی معروف نظیر Siebel، PeopleSof، Oracle، Baan، و SAP مدنظر است.
علاوه بر BusinessObjects و Cognos، سیستم SAS Metadata نیز فراهم آورنده خدمات متاداده قدرتمندی است که نه تنها قابلیت نگاشت یا نقشه برداری ETL بلکه از قابلیت فرمت بندی داده ها در داخل سازمان نیز بهره مند می باشد. این خدمات فراداده یا متاداده در ساده سازی اطلاعات و مشخص سازی کارآمد آن برای کاربرانی که تحلیل های اقتضایی را ترجیح می دهند مؤثر و کارآمد می باشند.
SAS از نقطه نظر هزینه دارای مزیت چندانی در مقایسه با اوراکل یا IBM نمی باشند، اما این نرم افزار از طریق کاهش هزینه های عملیاتی و ریسک این نقص خود را جبران می نماید. مزیت های دیگر همچنین شامل انعطاف پذیری و ویژگی آسان تغییر معماری سیستم های BI و قابلیت تعامل عملیاتی داده ها می باشد.

هوش تجاری فراهم آورندگان خدمات

 

۷- نتیجه گیری
شرکت های سطح متوسط از محدوده گسترده ای از صنایع از نرم افزار IBM جهت مدیریت هزینه، ایجاد سود و اعمال فرایندهای توسعه استفاده می نمایند. این راه حل جامع برنامه ریزی و هوشمندی تجاری به شرکت ها در زمینه رفع نیازهای گزارش گیری، تحلیلی و برنامه ریزی خود را کمک می نماید. یکی از ویژگی های این محصول قابلیت گسترش آن با توجه به رشد شرکت می باشد.
این محصول که به وسیله SAP ارائه شده است کلیه انواع شرکت ها، همراه با کلیه ویژگی های مدیریتی و تحلیلی و همچنین مدیران فعال در تصمیم گیری شرکتی، صرفنظر از دانش فنی آنها، را در بر می گیرد. آنها قابلیت تصمیم گیری بر مبنای حقایق داخل سازمانی را خواهند داشت و متکی به راه حل هوشمند تجاری در این زمینه بوده و به راحتی می توانند به اطلاعات مرتبط به هنگام نیاز دسترسی داشته باشند تا درک بهتری در خصوص رویه های تجاری حاصل آورند. با استفاده از چنین ابزاری این نوع از تصمیم گیرندگان قابلیت انجام عکس العمل های سریع و مطمئن به منظور حصول نتایج مورد نظر را خواهند داشت.
مدل BI پیشنهاد شده به وسیله انستیتو SAS بر روی تحلیل و ابزارهای گزارش گیری در داخل بستر SAS تمرکز دارد، که فراهم آورنده یک ویژگی پردازشی پیچیده اطلاعاتی، تحلیل اطلاعات و گزارش گیری محاوره ای است. این برنامه کاربردی اجازه تحلیل بر مبنای ویژگی های متعدد متغیرها و ابعاد گوناگون را خواهد داد که به وسیله خود کاربران تعیین می شوند.
اوراکل ارائه دهنده یک بسته نرم افزاری کامل راه حل هوش تجاری در یک سیستم جامع و معماری منحصر به فرد می باشد. این گزارشات می توانند شامل سطح بالایی از ویژگی های محاوره ای باشند و در محدوده گسترده از کاربردها مهیا هستند. راه حل های سیستم اوراکل قابلیت مرتفع سازی انواع نیازهای شرکت ها (از شرکت های دارای اندازه کوچک تا شرکت های بزرگ) را خواهند داشت مشکلاتی که ممکن است به تحلیل ها و گزارش دهی پیچیده ای نیاز داشته باشند.
در نهایت راه حل هوشمندی تجاری متعلق به چهار شرکت از بزرگترین شرکت های مرتبط در این مقاله ارائه شده است که به عنوان راه حل های قابل توجهی برای شرکت های متبوع به شمار می آید. بر این مبنا، شرکتها بر مبنای نیازهای سازمانی و  استراتژی های توسعه تجاری خود تصمیم می گیرند تا از یکی از این سیستم های مطرح شده استفاده نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.