مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

جریان هوای فشرده تهویه مرطوب‌سازی کوره خشک

جریان هوای فشرده تهویه مرطوب‌سازی کوره خشک

جریان هوای فشرده تهویه مرطوب‌سازی کوره خشک  – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه صنایع چوب
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع چوب - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۲۷
کد مقاله
WOD27
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پانلهای کنترل جریان هوا، محفظه هوای فشرده، تهویه و سیستم‌های مرطوب‌سازی کوره خشک سازی
نام انگلیسی
Baffles, Plenum chamber, Venting and humidification systems of Kiln Dry
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
پانلهای کنترل جریان هوا، محفظه هوای فشرده، تهویه، سیستم‌های مرطوب‌سازی، کوره خشک سازی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Baffles, Plenum chamber, Venting, humidification,  Kiln Dry systems
مرجع به فارسی
دپارتمان کشاورزی ایالات متحده
دانشگاه ویسکانسین
مرجع به انگلیسی
United States Department of Agriculture
University of Wisconsin
کشور
ایالات متحده

 

پانلهای کنترل جریان هوا، محفظه هوای فشرده، تهویه و سیستم‌های مرطوب‌سازی کوره خشک سازی

پانلهای کنترل جریان هوا
 به منظور تحصیل روال خشک سازی یکنواخت و در صورت نیاز سریع، جریان هوایی که بصورت مناسب گرم و مرطوب گردیده است می‌بایست بطور یکپارچه بسمت الوار داخل کوره هدایت شود. برای انجام این مهم بصورت موثر، کلیه مسیرهای دیگر هوایی می‌بایست بگونه‌ای بلوکه گردند که از جریان هوا در بالا، زیر و اطراف بار جلوگیری شود. بهترین روش عملی بدین منظور استفاده از پانلهای لولا‌دار می‌باشد. عدم استفاده مناسب از این پانلها یکی از علتهای اصلی عدم یکنواختی یا کندی بیش از حد در روال خشک نمودن چوب می‌باشد. جریان هوا در زیر قسمتهای بار یک کوره را می‌توان با استفاده از پانلهای کنترلی لولا‌دار مسدود نمود. از جمله دیگر روشهای جایگزین استفاده از تشتکی بزرگ می‌باشد که گنجایش محموله لار کوره را داشته و ضمنا به اندازه‌‌ای بلند باشد که پایین‌ترین قسمت الوار بر روی سطح زمین کوره قرار گرفته و سطوح زیرین را پوشش دهد (شکل ۲). استفاده از پانلهای کنترلی لولایی- سقفی بگونه‌ای می‌باشد که پایین‌ترین لبه آزاد آن بر روی بالای بار قرار گرفته و بدین صورت روشی موثری را برای ممانعت از گردش جریان هوا در محدوده بالای بار بوجود می‌آورد. با توجه بدین موضوع که محموله یا بار کوره در طی انجام روال خشک سازی منقبض می‌گردد، پانلها می‌بایست قابلیت حرکت بسمت پایین برای برقراری تماس با سطح بار را داشته باشند (شکل ۶). جریان هوا در امتداد ناحیه انتهایی بارها را نیز می‌توان با استفاده از نصب پانلهای لولایی چندلا در مجاورت گوشه‌های کوره مسدود نمود. در این خصوص می‌بایست تلاش نمود تا کلیه بارهای کوره بگونه‌ای قرار گیرند که هیچگونه فضای خالی بین پشته‌ها، بواسطه طولهای متغیر الوار یا پشته‌ها و بلندیهای غیریکنواخت، وجود نداشته باشد.
اپراتورهای مسئول تخلیه کوره می‌بایست بدین موضوع توجه داشته باشند که قبل از تخلیه بار در ابتدا کلیه پانلهای کنترلی (کفی، سقفی و انتهایی) از بارها جدا شوند. قصور در این مهم می‌تواند به صدمه دیدن پانلها بیانجامد. در صورتی که پانلی صدمه دید، می‌بایست فورا آن را تعویض نمود تا روال جریان یکنواخت هوا تداوم داشته باشد.
 

جریان هوای فشرده تهویه مرطوب‌سازی کوره خشک

 

محفظه هوای فشرده
طراحی مناسب و استفاده موثر از محفظه هوای فشرده به منظور داشتن جریان هوای یکنواخت و کافی در کوره الزامی می‌باشد. محفظه‌های هوای فشرده در حقیقت فضای بین الوار و هر یک از جداره‌ها را در کوره بار ریلی تشکیل داده و همچنین تشکیل دهنده فضای بین الوار و درب یا جداره‌های کوره بار پشته‌ای می‌باشد (شکل ۲ – ۶). این نواحی فضای کافی را برای فن‌ها بمنظور بوجود آوردن فشار هوای ملایم قبل از حرکت به سمت الوار داخل کوره فراهم آورده و از اینرو باعث ارتقا یکنواختی جریان هوا و توزیع آن در امتداد بارهای کوره می‌گردد. به هنگامی که فن‌ها بصورت معکوس به حرکت درمی‌آیند، فشار مثبت نیز در نواحی گوشه‌های کوره نیز حالت معکوس یافته و ناحیه مقابل آن تقریبا تحت فشار منفی ملایم قرار می‌گیرد. محفظه‌های هوای فشرده می‌بایست دارای پهنای کافی باشند بگونه‌ای که فشار استاتیک که در آنها بوجود آمده به میزان کافی برای اطمینان از یکنواختی جریان هوا در ابتدای بارها از ناحیه پایینی تا ناحیه بالایی حاصل شده باشد. قائده سرانگشتی برای محاسبه پهنای محفظه هوای فشرده آن است که پهنای این محفظه می‌بایست مساوی مجموع منافذ چوب‌دستکها باشد. از اینرو، در صورتی که مجموع منافذ چوب‌دستکها از بالا به پایین از یک طرف بار ۶۰ اینچ باشد، فضای مربوطه در آن طرف نیز می‌بایست در حدود ۶۰ اینچ پهنا داشته باشد. یک کوره بار با طراحی مناسب می‌بایست دارای فضای کافی برای هوای فشرده باشد.
در زمان بارگیری کپه‌های کوره، گذاشتن ردیف‌های اضافی کپه در منطقه‌ای که می‌بایست برای فضای هوای فشرده در نزدیک درب بکار رود، بعنوان یک خطای فاحش تلقی می‌گردد. این عمل موجب گردش هوای غیر یکنواخت و نامناسب شده و از اینرو انجام آن اکیدا منع می‌گردد.
 
دریچه‌های تهویه و سیستم‌های مرطوب‌سازی
 
همانگونه که قبلا ذکر شد، برای خشک نمودن الوار می‌بایست مقدار زیادی از آب آنها تبخیر شود. در کوره‌های معمولی، با استفاده از جریان دادن هوا بر روی الوار، آب آنها گرفته می‌شود. جهت تحصیل روال خشک‌سازی مناسب الوار، میزان رطوبت اتمسفر داخل کوره می‌بایست به دقت کنترل شود. به هنگامی که رطوبت داخل کوره بیشتر از حد معقول باشد، رطوبت زیادی به خارج از اتمسفر محیط کوره تهویه شده و هوای بیرونی به داخل رانده می‌شود. به هنگامی که رطوبت داخل کوره کمتر از حد مطلوب باشد، رطوبت بیشتری به وسیله اسپری بخار یا آب به داخل کوره تزریق می‌شود.
 
تهویه
 
رطوبت زیادی کوره را می‌توان به یکی از دو روش زیر تهویه نمود:
  • بوسیله تهویه استاتیک یا ایستا که برای انجام آن نیازمند وجود فن‌هایی جهت گردش هوا در داخل کوره می‌باشد.
  • تهویه فشار با استفاده از فن اضافه و کانال‌کشی
سیستم تهویه در هر یک از انواع کوره‌ها در مقایسه با هوای ورودی میزان هوای بیشتری را بخارج تهویه می‌کند و بطور کلی هوای وارد شده سرد بواسطه دمای بالای کوره بسرعت گرم می‌گردد. در کوره‌های برقی رویه ورود و خروج هوا  با استفاده از طراحی فن با تیغه‌های ایرودینامیکی صورت می‌پذیرد. سیستم تهویه در این کوره‌ها، همانند روش تهویه سقفی معمولی، با استفاده از مکانیزم ثبت کننده کنترلی یا کنترلر ثبات انجام می‌گردد. در برخی از کوره‌‌های اشتعال- مستقیم، دمنده سانتریفوژ تولید کننده نوعی از تهویه برقی می‌باشد که از این طریق رطوبت از طریق دریچه‌های تنظیم یا میراگر، قرار گرفته در کانال برگشت هوا به دمنده، تهویه می‌شود.
به هنگامی که سیستم تهویه به منظور کنترل رطوبت اضافی موجود در هوا بکار گرفته می‌شود، میزان قابل توجهی از انرژی گرمایی مستهلک می‌گردد. این پدیده برای مدت زمانی است که مورد شناسایی قرار گرفته است. با این وجود، در این خصوص اقدامی صورت نپذیرفت تا آنکه بحران انرژی دهه ۱۹۷۰ رخ نموده و باعث شد تا توجه بیشتری معطوف به مسئله توسعه مبدلهای گرمایی و اقتصادی نمودن آنها شود، بگونه‌ای که برخی از انرژیهای اتلافی را بتوان بازیافت نمود (روزن ۱۹۷۹). در اواسط دهه ۱۹۸۰، حداقل یک سیستم در این خصوص توسعه یافت که کاربرد آن از نظر اقتصادی در کوره‌های چوبهای نرم غربی توجیه‌پذیر بود. مبدلهای گرمایی هوا – به- هوا جایگزین نیاز این صنایع به سیستم تهویه سنتی گردید. سیستمهای جدید، هوای در حال ورود به کوره را گرم نموده و آن را برای ورود آماده می‌سازند. بنظر می‌رسد که سیستمهای دیگر یا موارد ارتقا یافته این سیستم در حال ظهور بوده و سیستمهای جدید با توجه به  صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی در خلال دهه آینده ببازار خواهند آمد.

جریان هوای فشرده تهویه مرطوب‌سازی کوره خشک

 

مرطوب‌ سازی
 
کنترل دمای مرطوب یا رطوبت در داخل کوره در طی پروسه خشک نمودن الوار، یکسانسازی (توازن و یکپارچگی میزان رطوبت الوار) و بهین‌‌سازی (روال استفاده از دما و رطوبت نسبی بالا و کنترل شده به منظور توزیع یکنواخت رطوبت در مرحله نهایی پروسه خشک سازی جهت تسکین تنشهای این پروسه)  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. کنترل دقیق دمای مرطوب مخصوصا در مراحل اولیه روال خشک نمودن چوبهای گونه‌های سخت که ممکن است در معرض ترک‌خوردگی باشند، مثل بلوط و چوب جنگلی راش، بسیار مهم است. این کنترل همچنین برای به حداقل رسانی ترک‌خوردگیهای سطحی و نهایی گونه‌های دارای رتبه بالای چوبهای نرم نیز مهم می‌باشد. کنترل دقیق دمای مرطوب در طی فاز بهین‌‌سازی، در مرحله نهایی کار کوره به منظور تسکین تنشها، نیز مهم خواهد بود.
برای کنترل کامل دماهای مرطوب در کوره‌های اشتعال- مستقیم، جائیکه هیچگونه بخاری از بویلر مرکزی موجود نمی‌باشد،  ممکن است نیاز به نصب یک بویلر کوچک داشته باشیم تا آنکه بدینوسیله حجم زیادی از بخار با دمای پایین برای روال بهین‌سازی الوار تولید شود.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.