مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 48000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

شماره      
۹۵
کد مقاله
MNG95
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی
نام انگلیسی
GLOBALIZATION AND HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
تعداد صفحه به فارسی
۴۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
جهانی شدگی مدیریت منابع انسانی، تفاوتهای فرهنگی، خط مشی ها
کلمات کلیدی به انگلیسی
globalization, human resource management, cultural differences, trends
مرجع به فارسی
دپارتمان مدیریت ، دانشگاه ویلنیوز
مرجع به انگلیسی
Department of Management vilnius University
کشور
ایتالیا

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی
چکیده
جهانی شدگی معرف ترکیب ساختاری دنیایی می‌باشد که از طریق صفاتی همانند جریان آزاد تکنولوژی و منابع انسانی در امتداد با کرانه‌ها‌ی ملی و همچنین گسترش تکنولوژی اطلاعات و رسانه‌ها‌ی گروهی مشخص می‌شود و معرف محیط در حال تغییر و رقابتی در عرصه تجاری می‌باشد.
این مقاله پیامدهای عملی پدیده جهانی شدگی از نکته نظر مدیریت منابع انسانی (HRM) را توضیح می‌دهد. پدیده جهانی شدگی فرهنگ ملی را به عنوان یک مسئله استراتژیک فزاینده مطرح می‌نماید که باید با آن روبرو شده و آن را مدیریت نمود. مشکل پیش رو ایجاد بالانس در زمینه رویه‌ها‌ی جهانی در مدیریت منابع انسانی با توجه به تأثیر فرهنگ ملی می‌باشد، چرا که بسیاری از ویژگی‌ها‌ی مدیریت منابع انسانی تحت تأثیر تفاوت‌ها‌ی فرهنگ ملی جلوه خواهد نمود. مقاله جاری نسبت به آنالیز چالش‌ها‌ی جدی که ناشی از پدیده جهانی شدگی می‌باشند و بر روی مضامین مدیریت منابع انسانی در قرن ۲۱ در کشورهای صنعتی انتخابی، (همانند انگلستان، فرانسه، آمریکا، ژاپن) و لیتوانی به عنوان عضو جدید اتحادیه اروپا، تأثیر می‌گذارد، اقدام می‌کند.
هدف کلی این مقاله تجزیه و تحلیل مشکل به وجود آوردن یک حالت تراز یا بالانس در برابر نیروهای متضاد (پدیده جهانی شدگی و تأثیر فرهنگ ملی) می‌باشد و علاوه بر این مشخص نمودن رویه‌های مدیریت منابع انسانی در بین ۵ کشور انگلستان، فرانسه، ایالات متحده، ژاپن و لیتوانی نیز از جمله موارد مورد بحث خواهد بود.

 

کلمات کلیدی: جهانی شدگی مدیریت منابع انسانی، تفاوتهای فرهنگی، خط مشی‌ها

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

 
مقدمه
هدف از این مطالعه پیامدهای پدیده جهانی شدگی برای مدیریت منابع انسانی در فرهنگ‌ها‌ی انتخابی می‌باشد. در اقتصاد جهانی امروزی، میزانی که بر اساس آن مدیریت منابع انسانی و فعالیت‌ها‌ی آن می‌تواند در خلال فرهنگ‌ها‌ی مختلف موفق باشد به مقدار زیادی منوط به قابلیت‌ها‌ی مدیریتی جهت درک و ایجاد تراز بین ارزشهای فرهنگ‌های دیگر و اعمال رویه‌ها‌ با توجه به چنین مواردی به عنوان یک مضمون کاری مهم می‌باشد، علاوه بر این چگونگی رایزنی‌ها‌ درزمینه قدرت و ویژگی‌ها‌ی مرتبط، ارزش درک شده و دیگر تفاوت‌ها‌ی اساسی در این زمینه که چگونه انسان‌ها‌ی مختلف از فرهنگ‌ها‌ی متفاوت جهان را می‌نگرند همگی جزء موارد مورد بحث می‌باشد.
هدف از این مقاله بررسی رویه‌ها‌ی جهانی و ملی (بر مبنای چندین مورد از اقتصادهای صنعتی و همچنین اقتصاد لیتوانی) در زمینه مدیریت منابع انسانی است. سوالات این تحقیق عبارتند از:
  • وظایف پیش روی مدیران که باید نسبت به هماهنگی آنها‌ در سازمان‌ها‌ی بین المللی اقدام نمایند چیست؟
  • آیا رقابت جهانی در حال افزایش باعث می‌شود تا مدیریت منابع انسانی از تمایزات کمتری (با توجه به مسائل کشورهای انتخابی) برخوردار باشد؟
  • رویه‌ها‌ی مدیریت منابع انسانی در شرکت‌ها‌ی لیتوانی چیست؟
بر این مبنا روش‌ها‌ی تحقیقاتی ذیل مورد استفاده قرار گرفته اند: آنالیز سیستمی‌، منطقی و تطبیقی مفاهیم علمی. علاوه بر این، مطالعات تجربی در کشورهای مختلف انجام شده است. داده‌ها‌ی اولیه از شرکت‌ها‌ی لیتوانی جمع آوری شد. داده‌ها‌ی دیگر نیز از مقاله‌ها‌، کتاب‌ها‌ و آمارهای مختلف جمع آوری گردید.

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

۱- جهانی شدگی و پیامدهای آن برای سازمان‌ها‌
پدیده جهانی شدگی نیازمند توجه به «رویه‌ها‌ی تجاری در بین مرزهای ملی و افزایش رقابت برای تقریباً هر نوع از سازمان‌ها‌ی ارائه دهنده مدیریت با توجه به چالش پیش روی آنها‌ جهت عمل نمودن در مجموعه ای از فرهنگ‌ها‌ی متضاد می‌باشد. بر این مبنا اکیو عقیده دارد که شروع اقتصاد جهانی باعث درک این مضمون گردیده است که تنها موردی که می‌تواند به عنوان یک مزیت رقابتی پابرجا باقی ماند در حقیقت توانایی سازمانی جهت بررسی موثر و اکتشاف منابع انسانی است. با توجه بدین مضمون مدیریت منابع انسانی بعنوان یک عامل مهم در مدیریت به منظور حاصل آوردن موفقیت سازمانی مدنظر می‌باشد. شرکت‌ها‌ی چندملیتی (MNCS) و دیگر شرکت‌ها‌ی بین المللی با چالش‌ها‌ی ذیل روبرو می‌باشند: چه نوع از «پیوند دهنده‌هایی» به ما کمک خواهند نمود تا آنکه بتوانیم مدیریت منابع انسانی را در کل گستره جهانی پیاده سازیم؟ این ایده از مقاله رفتار سازمانی در خلال سالیان اخیر نشأت گرفته است که به ما کمک خواهد نمود تا قادر به بدست آوردن جوابی در این خصوص باشیم. این مبحث از عبارات پال ایوانز و نیوز دوز از مدرسه تجاری INSEAD در فرانسه نشأت می‌گیرد.

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

۲- مدیریت منابع انسانی در کشورهای انتخابی خط مشی‌ها‌ و ارزشها
فصل قبلی تلاشی را بکار گرفت تا نسبت به بررسی پدیده جهانی شدگی و پیامدهای آن برای سازمان‌ها‌ اقدام شود. مباحث مرتبط با این فصل نیز عملیات مدیریت منابع انسانی در اروپا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. به هنگامی‌که در زمینه مدیریت منابع انسانی اروپا سخن به میان می‌آید، ما از قاره‌ای  صحبت می‌کنیم که دارای موارد متفاوت و اختلاف برانگیز زیادی می‌باشد. بنابراین، نقطه تمرکز ما بیشتر بر روی انگستان و فرانسه خواهد بود که بازتاب دهنده حجم نسبی اطلاعات ملی در زمینه مشارکت کنندگان در این عرصه می‌باشد و علاوه بر این اندازه قابل توجه اقتصادهای آنها‌ در اتحادیه اروپا نیز از جمله مقوله‌های مورد توجه است.
بازنگری مدیریت منابع انسانی در بین فرهنگ و ملیت‌ها‌ی مختلف این خطر را خواهد داشت که چنین عملی ممکن است باعث مخفی نگه داشتن تنوع موجود بین آنها‌ شود و از اینرو باعث ساده نشان دادن یک تصویر پیچیده خواهد می‌شود. با این حال، چنین نگرشی به نظر باعث مطرح شدن خط مشی‌ها‌ی اصلی و وظایف عمده‌ای می‌شود که متخصصین مدیریت منابع انسانی با آن روبرو می‌باشند.

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

۳- مدیریت منابع انسانی در لیتوانی
بخش قبلی این مقاله معرف آن است که پدیده جهانی شدگی و توسعه شرکتهای چند ملیتی باعث بوجود آمدن اتحاد و یکنواختی در مدیریت منابع انسانی شده است و در عین حال بر اهمیت ارزشهای فرهنگ ملی تاکید داشته است.
در خصوص مقایسه تغییرات در الگوهای مدیریتی منابع انسانی در انگلستان، فرانسه، ایالات متحده و ژاپن، اجازه دهید تا نسبت به آنالیز مسائل خاص مدیریت منابع انسانی در لیتوانی اقدام کنیم ـ‌ کشوری که معرف کشورهای عضو بلوک شوروی سابق می‌باشد و از طرف دیگر از سال ۲۰۰۵ عضو اتحادیه اروپا گردیده است. در مورد کشورهای بلوک قبلی شوروی، مسئله جهانی شدگی چالش‌های قابل توجهی را برای دولت‌ها، بخش خصوصی و نیروی کار سازماندهی شده بوجود می‌آورد. اعمال مدیریت منابع انسانی در لیتوانی در طی ۱۹۹۰ الی ۲۰۰۸ را می‌توان به دو دوره مشخص تقسیم نمود. هر یک از این دوره‌ها تحت تاثیر عوامل بحث‌ برانگیز خاصی بوده‌اند.

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

نتیجه گیری
  • بسیاری از ویژگیهای مدیریت نیروی انسانی تحت تاثیر پدیده جهانی شدگی و تفاوتهای فرهنگ ملی قرار دارند. ایوانز و دوز چالش مدیریتی در سازمانهای بین‌المللی پیچیده بر حسب هماهنگ سازی نیروهای متضاد را تشریح نمودند.
  • بررسی مدیریت نیروی انسانی با توجه به فرهنگهای و ملیتهای مختلف را می‌توان بر این مبنا مشخص نمود که این مورد تنوع موجود را نادیده گرفته و بر این مبنا آنچه یک تصویر پیچیده می‌باشدرا بیش از حد ساده می‌انگارد. با این وجود، این بررسی سعی داشته است تا رویه‌های اصلی و وظایف عمده روبروی مدیریت منابع انسانی در کشورها انتخابی را مشخص سازد.
  • مضمون اصلی که در آن تغییرات مدیریت منابع انسانی در انگلستان محقق می‌شود بطور اولیه بازتاب دهنده قواعد در حال تغییری می‌باشد که ناشی از عوامل مختلفی چون خط‌مشی دولت انگلستان و اعضای اتحادیه اروپا، پدیده جهانی شدگی و فشارهای فزاینده در زمینه کاهش هزینه‌ها می‌باشند.
  • رویه‌های عملیاتی جاری مدیریت منابع انسانی فرانسه نتیجه چندین مورد از محدودیتها می‌باشد، نظیر قواعد شدید و سخت دولتی، پدیده مرتبط با جمعیت شناسی منحصربفرد در اروپا، تسریع روال جهانی شدگی سازمانهای بزرگ و تغییرات فاحش جامعه شناختی.
  • در سال ۲۰۰۰ اقتصاد آمریکا نیز دستخوش تغییرات شد. بر این مبنا یافتن کارگران بطور کلی ساده‌تر شده است و امر استخدام در مناطقی که کمبود مهارتها وجود دارد همچنان چالش برانگیز است. نیروی کار ایالات متحده تنوع و گوناگونی خود را ادامه داده و شرکتها احتمالا به روال پرداخت دستمزد بصورت متغیر و سیستمهای کار بر مبنای عملکرد جهت ارتقای بهره‌وری ادامه خواهند داد.
  • چالش مقابل رویه بکارگیری منابع انسانی در شرکتهای ژاپنی بنظر بصورت آهسته حالت افزایشی خود را حفظ کرده و با دقت سعی می‌شود از موارد آسیب آفرین قطع روالهای گذشته جلوگیری بعمل آید. مدیران ژاپنی دارای احساس قدرتمندی در زمینه تعهدات سازمانی در خصوص ایجاد مشاغل، درآمد و امنیت می‌باشند.
  • شرکتهای لیتوانی تحت سلطه چیزی که بنام مدیریت منابع انسانی سخت خوانده می‌شود قرار دارند، مضمونی که تمرکز آن بر روی کنترل کارکنان، بهره‌گیری و استثمار پتانسیل آنها تا بیشترین حد و حاصل آوردن بیشترین مزیت از آنها و فراموشی نیازها کارکنان می‌باشد. از طرف دیگر، کمبود کارگران ماهر و ورزیده و رشد رقابت باعث شده است تا مدیران توجه خود را بسمت اعمال رویه‌های مدیریت منابع انسانی نرم جلب نمایند، یعنی آنکه به نیازهای کارکنان خود، بعنوان یکی از منابع کلیدی مزیت رقابتی، توجه داشته باشند.

پدیده جهانی سازی و مدیریت منابع انسانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.