مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۵
کد مقاله
CVL45
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی
نام انگلیسی
Application of granulated lead–zinc slag in concrete as an opportunity to save natural resources
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۷
کلمات کلیدی به فارسی
ضایعات, سرباره دانه دانه سرب, روی, بتن, مقاومت فشاری / تاب فشردگی, تابش گاما, ضخامت بتن
کلمات کلیدی به انگلیسی
Waste, Granulated lead–zinc slag, Concrete, compressive strength, Gamma radiation, Concrete thicknesses
مرجع به فارسی
کالج انرژی و مهندسی محیط زیست، دانشگاه فناوری سیلسیان، دپارتمان فناوری و بکارگیری مدیریت ضایعات، لهستان
الزویر
مرجع به انگلیسی
Radiation Physics and Chemistry; Silesian University of Technology, Faculty of Energy and Environmental Engineering, Department of Technologies and Installations for Waste Management, Konarskiego, Poland; Elsevier
کشور
لهستان
کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی
نکات اصلی: بکارگیری سرباره سرب- روی دانه دانه بعنوان جایگزین ماسه در بتن
مقاومت فشاری و تضعیف / کاهیدگی گامای بتن شامل سرباره دانه دانه
مقایسه نتایج آزمایشات با آزمایشات بتن معمولی
بتن ترکیبی و مقاومت فشاری بهتر در مقایسه با بتن معمولی
توصیف بتن تحت بررسی با توجه به کاهیدگی بالاتر تابش گاما
 
چکیده
دهه های گذشته به عنوان یک دوره رشد  و سیر تکاملی در صنعت ساختمان به شمار آمده است که البته شامل استفاده از منابع طبیعی نیز بوده است. این رشد سبب به خطر انداختن منابع طبیعی موجود و کمبود آنها شده است. از طرف دیگر، افزایش سریعی در تولید ضایعات صنعتی به وجود آمده است. غالب ضایعات دارای هیچگونه کاربرد موثری نبوده و سبب ایجاد بحران دفع ضایعات، مشکلات بهداشتی و محیط زیستی می گردند. بازیافت ضایعات صنعتی همانند سنگ دانه ها به عنوان یک گزینه منطقی جهت مدیریت این مشکل به حساب می آید. این مقاله اقدام به گزارش نمودن برخی از نتایج تجربی حاصله از تولید بتن حاوی سرباره دانه دانه در ارتباط صنعت سرب و روی و به عنوان یک جایگزینی برای ماسه که در تناسب های مختلف با سیمان ترکیب می شود نموده است. سرباره دانه دانه جایگزین ماسه خام می گردد که به صورت جزئی یا کلی خواهد بود. نسبت های ۲۵%، ۵۰%، ۷۵%  و ۱۰۰%  وزن ماسه در این زمینه به کار گرفته شده اند.
تاثیرات سرباره سرب- روی دانه دانه (GLZS) به عنوان ماده جایگزین ماسه در زمینه مقاومت فشاری / تاب فشردگی و همچنین خواص کاهیدگی تابش گاما بتن مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد. سپس، این خواص با خواص بتن معمولی مقایسه می شوند. نتایج نشان دهنده آن هستند که ماده جایگزین از تاثیرات متعددی بر روی خواص مقاومت فشاری و تابش گامای بتن برخوردار می باشد.
نتایج تجربی معرف آن می باشند که بتن ترکیب شده با GLZS به عنوان جایگزین ماسه از استحکام و قدرت بهتری برخوردار می باشد. با توجه  به  خواص جذب برای تابش گاما  این داده ها نشان دهنده آن هستند که اضافه نمودن GLZS سبب افزایش میزان کاهیدگی تابش گاما خواهد شد. در نتیجه، این بتن ها را می توان در ساخت و ساز ادوات محافظتی پرسنل و آن دسته از اشخاصی که در لابراتوارهایی کار می کنند که با تابش مواجه هستند به کار گرفت. به علاوه، ضخامت بتن با GLZS نیز در مقایسه با بتن معمولی محاسبه و مقایسه می شود.

کلمات کلیدی: ضایعات، سرباره دانه دانه سرب- روی، بتن، مقاومت فشاری / تاب فشردگی، تابش گاما، ضخامت بتن.

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۱- مقدمه
مدیریت ضایعات به عنوان یک چالش مهم در سراسر جهان در مبحث محافظت محیط زیست و حفظ و نگهداری منابع طبیعی به شمار می آید. در خلال چندین دهه گذشته افزایش سریعی در تولید ضایعات به واسطه نرخ رشد نمایی جمعیت، توسعه صنعت و فناوری و همچنین رشد مصرف گرایی به وجود آمده است  (Mannan و Ganapathy، ۲۰۰۴). غالب ضایعات دارای هیچ گونه استفاده کارآمدی نمی باشند که خود سبب ایجاد بحران دفع ضایعات شده و مشکلاتی  را  در زمینه  بهداشتی و محیط زیستی بوجود  آورده  است  (Ogawa، ۲۰۰۰).   می توان مشاهده نمود که برخی از این ضایعات دارای پتانسیل بالاتری بوده و قابلیت جانشینی آنها با مواد خام در صنعت ساخت و ساز وجود دارد. یکی از چنین ضایعاتی سرباره دانه دانه سرب- روی می باشد که تاکنون توجه چندانی به آن در زمینه بهره گیری از این ماده نشده است. با توجه به میزان تولید سالیانه سرباره دانه دانه سرب- روی و عدم بهره گیری مناسب از آنها غالبا شاهد دفع این مواد در خاکریزهای داخل زمین می باشیم. سرباره دانه دانه سرب- روی به عنوان یک محصول جانبی در طی فرایند ذوب سنگ معدن سرب و روی جهت جداسازی فلز از دیگر مواد ناخواسته بدست می اید.
در خلال سالیان گذشته، صنعت ساخت و ساز در بسیاری از کشورها شاهد رشد سریعی بوده است. بتن به عنوان یکی از گسترده ترین مواد در امر صنعت ساخت و ساز به حساب می آید. این ارزیابی وجود دارد که در آینده نزدیک، صنعت بتن به طور کلی مصرف کننده سنگدانه های طبیعی به میزان ۱۲/۸ میلیون تن به صورت سالیانه پس از سال ۲۰۱۰ باشد (Tu و همکاران، ۲۰۰۶). این رشد خود سبب به خطر انداختن منابع طبیعی موجود شده و علاوه بر این موجب تخریب محیط زیست نیز می شود. سیستم بازیافت لوپ بسته ضایعات صنعتی به عنوان سنگدانه ها یا مصالح دانه ای به عنوان بهترین روش پایدار به منظور جبران کمبود منابع طبیعی و یافتن روش های جایگزین جهت محافظت از محیط زیست به شمار می آید. با توجه به افزایش فشار زیست محیطی جهت کاهش ضایعات و آلاینده ها و بکارگیری فرایند بازیافت تا حد ممکن، صنعت بتن کار خود را در زمینه پذیرش برخی از روش ها جهت حصول به این اهداف آغاز نموده است (Al-Jabri و همکاران، ۲۰۰۹؛ Sear، ۲۰۰۵؛ Qasrawi و همکاران، ۲۰۰۹؛ Al-Jabri و همکاران، ۲۰۰۶؛ Bouikni و همکاران، ۲۰۰۹). کاربردهای اصلی شامل جایگزینی نسبی مصالح دانه ای در بتن می باشد. این مصالح به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده اصلی بتن به شمار می آیند چرا که آنها به طور کلی در بردارنده ۶۰ الی ۷۵ درصد حجم بتن بوده و نقش مهمی در خواص بتن بازی می کنند (Kosmatka و همکاران، ۲۰۰۲). با این وجود، میزان زیادی از ضایعات صنعتی تولید شده در گوشه و کنار جهان موکد آن است که امر بازیافت آنها در حال حاضر نه تنها به واسطه افزایش هزینه دفع آنها ضروری می باشد بلکه چنین موردی خود در هزینه محصولات نیز بازتاب می یابد و علاوه برآن حصول هدف مرتبط یعنی «ضایعات – صفر» نیز وجود دارد که می بایست آن را به عنوان هدف نهایی فعالیت های آتی بشری مدنظر قرار داد (Faraone و همکاران، ۲۰۰۹).
پتانسیل استفاده از ضایعات به عنوان یک جایگزین نسبی مواد خام در صنعت ساخت و ساز بتن نه تنها به عنوان یک رویه احتمالی حصول محصولات با خواص ممتاز به شمار می آید و سبب حذف یا تاخیر ورود توده ای از ضایعات جهت دفع می گردد، بلکه خود موجب کاهش تقاضا برای استخراج  منابع طبیعی نیز خواهد شد. محافظت مصالح دانه ای طبیعی به عنوان یک موضوع مطرح شده در زمینه توسعه پایدار جهت اطمینان از وجود و نگهداری از منابع طبیعی مکفی برای استفاده نسل های آتی به حساب می آید (Rakshvir و Barai، ۲۰۰۶). بهره گیری از ضایعات صنعتی در رویه های کاربردی نظیر جایگزینی با مصالح دانه ای دارای یک مزیت سه جانبه می باشد که شامل حذف هزینه های استخراج، کاهش هزینه بتن و به حداقل رسانی مشکلات مربوط به آلودگی هوا است. چنین موردی همچنین منجر به حصول مزیت های بیشتر بر حسب ذخیره نمودن انرژی، ارتقای توازن اکولوژیکی و حفظ و محافظت از منابع طبیعی و موارد دیگر می گردد (Rajamane و همکاران، ۲۰۰۳؛ Aıtcin، ۲۰۰۳؛ Malhotra، ۱۹۹۳).
استفاده گسترده از فناوری های تابشی سبب ایجاد الزاماتی در زمینه محافظت از اشخاص در برابر تابش های الکترومغناطیسی و نوترونی می گردد (Kany و همکاران، ۱۹۹۴). در صنعت ساختمان چنین موردی را می توان با توجه به موارد ذیل به کار گرفت:
  • تولید پوشش های محافظتی برای آن دسته از پرسنلی که در لابراتوارهایی مشغول بکار هستند که با تابش و تشعشع سروکار دارند
  • تولید پوشش مقاوم در برابر اشعه و تابش مخصوصا در خصوص راکتورهای اتمی و
  • تولید محفظه های دفن ضایعات اتمی .
راحت ترین و مناسبترین روش که بر مبنای آن موارد ساخت و ساز فوق الذکر را می توان اعمال نمود تولید یک نوع خاص از بتن می باشد. این نوع از بتن که قابلیت محافظت در برابر تابش گاما را نیز خواهد داشت در بردارنده ویژگی هایی همانند کاهیدگی سطح بالا در برابر اشعه می باشد. به منظور افزایش خواص جذبی بتن، اجزایی همانند مصالح دانه ای سنگین سولفات باریم طبیعی، ماسه سنگین و مواد بسیار دیگری را می توان اضافه نمود.
اصول اصلی متعددی در زمینه محافظت در برابر تابش (همانند سیستم های استحفاظی) وجود دارند. این سیستم های پوششی غالبا به واسطه کارایی آنها در فراهم آوردن شرایط کاری ایمن به صورت فی نفسه ترجیح داده می شوند. نوع و میزان پوشش مورد نیاز منوط به نوع تابش، فعالیت منبع تشعشعی و میزان دوزی است که برای سطح بیرونی مواد پوشش دهنده قابل پذیرش هستند. با این وجود، عوامل دیگری در زمینه انتخاب مواد پوششی وجود دارند، نظیر هزینه، وزن و میزان استحکام و قدرت آنها (Erdem و همکاران، ۲۰۱۰). مطالعه جذب تشعشعات گاما با استفاده از مواد پوششی به عنوان یک موضوع مهم در رشته تولید بتن مطرح شده است. به منظور طراحی پوشش محافظتی، داشتن دانش کاهیدگی تابش در مواد پوششی الزامی می باشد. مواد دارای قابلیت پوششی مناسب می بایست از خواص مکانیکی مکفی و قدرت جذب تابش بالا برخوردار باشند و در عین حال تاثیرات تشعشع بر روی خواص مکانیکی و نوری آنها نیز می بایست به میزان حداقل و اندک باشد.
اصلاح خواص بتن از طریق اضافه نمودن مواد مناسب به عنوان یک رشته مشهور در تحقیقات بتن به شمار می آید (Khaloo و همکاران، ۲۰۰۸). با وجود آنکه مطالعاتی وجود داشته اند که اقدام به گزارش نمودن تاثیر مواد ضایعاتی و محصولات جانبی آنها همانند مصالح دانه ای بر روی خواص بتن نموده اند، تحقیقات اندکی در ارتباط با تعامل سرباره دانه دانه ای سرب- روی به عنوان یک مصالح دانه ای مناسب در فناوری بتن موجود می باشد. بنابراین تحقیق کنونی جهت ارزیابی استفاده بالقوه سرباره دانه دانه سرب- روی به عنوان جایگزین ماسه در تولید بتن انجام شده است.
هدف اصلی این مطالعه بررسی تاثیر سرباره دانه دانه از صنعت سرب و روی بر روی مقاومت فشاری و خواص جذب تابش گامای بتن می باشد. سرباره دانه دانه سرب- روی علی الخصوص به واسطه اندازه مناسب ذرات آن جهت استفاده به عنوان جایگزین ماسه در بتن مدنظر قرار گرفته است. به علاوه، سرباره دانه دانه سرب- روی بررسی شده دارای چگالی بالایی است (در حدود ۳٫۸۶ g/cm3) که اجازه می دهد تا بتوان آنها را به عنوان مصالح دانه ای سنگین به کار گرفت.

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۲- بررسی مقاله
محققین متعددی به کارگیری محتمل محصولات جانبی صنعتی و مواد ضایعاتی به عنوان مصالح دانه ای ظریف و ریز در بتن و تاثیرات آن بر روی خواص مختلف ملات و بتن را مورد بررسی قرار داده اند. Yellishetty و همکاران (۲۰۰۸) استفاده مجدد ضایعات معدن سنگ آهن در مهندسی راه و ساختمان را بررسی نمودند. این مواد از نقطه نظر فیزیکی قابلیت بکارگیری در این صنعت به عنوان مصالح دانه درشت بتن را دارا می باشند. نتایج موکد آن هستند که مقادیر میانگین مقاومت فشاری یک محوری مکعب های بتنی پس از ۲۸ روز فراوری به نظر در مرتبه ۹۳/۲۱ و ۹۱/۱۹ MPa با استفاده از مصالح دانه ای معدنی و مصالح دانه ای با سنگ گرانیک به ترتیب بوده اند. Frondistou-Yannas (1997) نسبت به ارزیابی و مقایسه خواص مکانیکی بتن معمولی و بتن ترکیبی ساخته شده از ذرات بتن از ضایعات مواد تخریب شده به جای مواد سنگ دانه ای درشت طبیعی اقدام نمود. وی دریافت که بتن بازیافتی به بهترین وجهی دارای انطباق رفتار مکانیکی با بتن معمولی می باشد آن هم به هنگامی که این بتن بازیافتی به جای ملات با استفاده از شن یا سنگریزه غنی شده باشد. بتن بازیافتی دارای مقاومت فشاری حداقل ۷۶% و ضریب ارتجاعی از ۶۰% الی ۱۰۰% با توجه به کنترل ترکیبات آن می باشد. Li و Zhao (2003) نسبت به بررسی آزمایشگاهی تاثیر ترکیب خاکستر بادی و سرباره ها یا تفاله های کوره بلند دانه ای در زمینه خواص و استحکام قابل توجه بتن اقدام نمودند. نتایج موکد آن هستند که کاربرد آنها قابلیت ارتقای خواص کوتاه مدت و دراز مدت بتن را خواهد داشت.

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۳- مواد و روش ها
۱-۳٫ مواد
هدف اصلی این مطالعه بررسی قابلیت استفاده از سرباره دانه دانه سرب- روی در تولید بتن با استفاده از خواص جذب و مقاومت فشاری مناسب در زمینه تابش گاما می باشد. خواص مواد، که در این آزمایشات به کار گرفته شده اند در جدول ۱ مشخص گردیده اند.
۲-۳٫ مهیا سازی نمونه ها
در این مطالعه تحقیقاتی ماسه به وسیله سرباره دانه دانه سرب- روی با نسبت های مختلف (۲۵%، ۵۰%، ۷۵% و ۱۰۰%) از نقطه نظر وزن ماسه جایگزین شده تا آنکه قابلیت تولید GLZSC-25, GLZSC-50, GLZSC-75 و GLZSC-100 وجود داشته باشد. ترکیبات اجزای بتن در این زمینه در جدول ۲ نشان داده شده اند. برای مقایسه نمونه های بتن معمولی OC-0 نیز مهیا گردیده اند. ترکیب سیمان معمولی در  جدول ۳ نشان داده شده است.
۳-۳٫ برآوردها
مقاومت فشاری بر حسب استانداردهای لهستان (۱۹۸۸c) (PN-88/B-04300; 1988) و با استفاده از مکعب های ۱۰۰´۱۰۰´۱۰۰ mm3 انجام شد. این آزمایشات بر روی کلیه نمونه ها پس از فرآوری ۲۸ روزه اعمال گردیدند. میانگین نتایج آزمایشات بر حسب پاسکال حاصل آمد که در جدول ۴ و شکل ۱ مشخص شده است. جهت برآورد میزان جذب تابش گاما، هفت دال با اندازه mm3 250´۲۵۰´۲۶ برای هر ترکیب با توجه به  نسبت های مشخص تولید شد. برای برآورد جذب تابش +۶۰  کبالت E=1.25 MeV بعنوان منبع تابش گاما استفاده شد. رادیواکتیویته کوبالت در طی این اندازه گیری به میزان ۱٫۲۱۰E-04 (Gbq) مشخص گردید. فاصله از منبع تشعشع تا تشخیصگر آزمایشی ۸۵۰ میلیمتر بود.  فاصله منبع از اولین دال نیز به میزان ۷۹۰ میلیمتر مشخص گردید.
۴- محاسبه ضریب کاهیدگی تابش
به منظور محاسبه ضریب کاهیدگی خطی (cm-1، µ) میانگین تابش پس زمینه در ابتدا بر حسب معادله ذیل محاسبه شد:

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۵- محاسبه ضخامت پوشش محافظتی تابش
با استفاده از مقدار حاصل آمده ضریب کاهیدگی تابش گاما، ضخامت پوشش محافظتی بتن بر مبنای جداول و نمودارهای مرتبط با استانداردهای لهستان محاسبه شد (۱۹۸۶ a) (PN-86/J-80001) . ضخامت بتن با توجه به ضروریات قانونمند ذیل محاسبه شد:

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۶- نتایج و مباحث
۱-۶٫ تاثیر سرباره دانه دانه سرب- روی با توجه به مقاومت فشاری
همانگونه که در جدول ۴ نشان داده شده است، به هنگامی که نسبت سربار دانه دانه سرب- روی افزایش می یابد، مقاومت فشاری نیز افزایش خواهد یافت. مقاومت فشاری بتن حاصله از سرباره دانه دانه سرب – روی به میزان ۲۵ %، ۵۰%، ۷۵% و ۱۰۰% به ترتیب شاهد افزایش ۹۰/۵%، ۲۳/۱۳%، ۴۰/۱۶% و ۶۰/۳۳% بوده است، که این مورد در مقایسه با نمونه بتن معمولی حاصل آمده است.
۲-۶٫ تاثیر سرباره دانه دانه سرب- روی بر روی کاهیدگی تابش گاما
از جدول ۶ این موضوع مشخص می شود که ضریب کاهیدگی خطی کاهش گاما نمونه های بتن با توجه به افزایش میزان سرباره دانه دانه سرب- روی در ترکیبات بتن به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. ضریب کاهیدگی خطی ترکیبات بتن که با میزان ترکیب ۲۵%، ۵۰%، ۷۵% و ۱۰۰% سرباره دانه دانه سرب- روی تولید شده است به ترتیب به میزان ۷۰/۸%، ۲۲/۱۰%، ۷۵/۱۰% و ۶۰/۲۲% افزایش یافته است، که در مقایسه با نمونه بتن معمولی بوده است.
افزایش قابل توجه در ضریب کاهیدگی خطی با افزایش مقدار سرباره دانه دانه سرب- روی در ارتباط با چگالی بالای این مواد ضایعاتی می باشد.
۳-۶٫ تاثیر سرباره دانه دانه سرب- روی بر روی ضخامت بتن
همانگونه که در شکل ۷ نشان داده شده است، با توجه ضروریات قاعده مند لیست شده در بخش ۵، ضخامت بتن معمولی ۲۱/۴۹ سانتی متر می باشد. ضخامت بتن ترکیبی با سرباره دانه دانه سرب- روی مساوی با ۲۴/۴۲ سانتی متر است. این داده ها معرف آن هستند که اضافه نمودن سرباره دانه دانه سرب- روی سبب کاهش ضخامت بتن به میزان ۱۰% می گردند.

کاربرد سرباره سرب- روی دانه دانه در بتن به عنوان یک فرصت جهت محافظت از منابع طبیعی

 

۷- نتیجه گیری
این مطالعه از سرباره دانه دانه سرب- روی به عنوان جایگزین نسبی برای ماسه جهت ارتقای خواص بتن با توجه به مقاومت فشاری و کاهیدگی تابش گاما استفاده نموده است.
نتایج این تحقیق به شرح ذیل خلاصه شده است:
  • مقاومت فشاری بتن حاوی سرباره دانه دانه سرب- روی بهتر از بتن معمولی می باشد.
  • تا آنجایی که در ارتباط با مسئله محافظت در برابر تابش گاما می باشد، ضخامت پوشش محافظتی بتن از تاثیر بسیار زیادی بر روی کاهیدگی تابش برخوردار می باشد. مواد ضایعاتی که در این آزمایشات به کار گرفته شده اند از تاثیر زیادی بر روی چگالی بتن و ضرایب کاهیدگی برخوردار می باشند.
  • کلیه این نوع از بتن ها دارای جذب بالاتر تابش گاما هستند. این ویژگی آنها را متمایز از بتن معمولی می سازد. ضریب کاهیدگی خطی تابش گامای بتن با ترکیب سرباره دانه دانه سرب- روی به میزان ۷۵% و ۱۰۰% بسیار خوب گزارش شده است در حالیکه بقیه دارای خواص تابشی خوب و رضایت بخشی هستند.
  • داده های عرضه شده در جدول ۷، نشان دهنده آن هستند که استفاده از این ضایعات به عنوان جایگزین ماسه در پوشش های محافظتی بتن سبب کاهش ضخامت آن به میزان ۱۰% خواهد شد.
  • ضایعات اضافه شده به پوشش محافظتی بتن به عنوان یک روش کارای محافظت محیط زیست هم برای مسئله تابش و هم از نقطه نظر بهره گیری مناسب و حل مشکل ضایعات به شمار می آیند. به علاوه، استفاده مجدد از سرباره دانه دانه سرب- روی در تولید بتن سبب کاهش هزینه های دفع ضایعات می شود و علاوه بر این موجب محافظت از محیط زیست از طریق صرفه جویی در مقادیر زیادی از مواد خام اولیه خواهد شد.
در نهایت، نتایج این تحقیق معرف کاربرد بالقوه راهکارهای مدیریت ضایعات جامد می باشد. استفاده مجدد از سرباره دانه دانه سرب- روی در ترکیبات بتن به عنوان جایگزین نسبی برای ماسه قابل توجه است. این بتن ها را می توان جهت ساخت پوشش های محافظتی پرسنلی به کار گرفته که در لابراتوارهایی به کار مشغول هستند که در آنها شاهد وجود تشعشع می باشیم. بررسی های متعاقب را می توان با توجه به کمترین میزان ضخامت مواد و تاثیرات غیر یکنواخت خواص تابشی بتن مدنظر قرار داد.
ضمنا، علاوه بر ارتقای مقاومت فشاری و خواص جذب تابش گامای بتن، چنین مبحثی سبب حصول مزیت هایی برای محیط زیست و صنعت ساخت و ساز نیز می شود. در بین این مزیت ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود: (۱) بازیافت کارای سرباره دانه دانه سرب- روی، (۲) ارتقای توازن اکولوژیکی و محافظت از منابع طبیعی، (۳) حذف یا کاهش هزینه های دفع ضایعات که احتمالا به واسطه مسایل مالیاتی مربوط به خاکریزهای دفع نیز افزایش می یابند، (۴) بحداقل رسانی مشکلات آلودگی هوا، (۵) صرفه جویی در انرژی.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.