مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده گروه امنیت - ایران ترجمه - Irantarjomeh

شماره
۷
کد مقاله
SEC07
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کتاب تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: فعالیت های جاری اتحادیه اروپا در مبارزه جهانی با تروریسم CBRN
نام انگلیسی
Nuclear Threats and Security Challenges – Chapter Chapter 15: Current Activities of the European Union in Fighting CBRN Terrorism Worldwide
تعداد صفحه به فارسی
۲۷
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۲
کلمات کلیدی به فارسی
تهدید هسته ای, چالش امنیتی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Nuclear Threat, Security Challenge
مرجع به فارسی
کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای، واشنگتن، ایالات متحده، سری کتاب های علوم ناتو برای صلح و امنیت، اسپرینگر
مرجع به انگلیسی
Samuel Apikyan, David Diamond; NATO Science for Peace and Security Series; Series B: Physics and Biophysics; Springer
کشور
ایالات متحده

 

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 
فصل ۱۵
 فعالیت های جاری اتحادیه اروپا در مبارزه جهانی با تروریسم CBRN
 چکیده
این مقاله تشریح کننده راهکارهای مربوط به توسعه و وضعیت کنونی مراکز تعالی (COES) می باشد که در خصوص مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته ای (CBRN) تحت راهکار ارائه شده به وسیله اتحادیه اروپا (EU) برای ایجاد ثبات (IfS) در بخش های مختلف جهان خارج از اروپا، به منظور کمک به این اتحادیه در خصوص مبارزه با تهدیدهای بین المللی CBRN و به حداقل رسانی خطرات مرتبط از طریق اتخاذ راهکارهای مؤثر در زمینه ممانعت، آمادگی و پاسخ به موقع و برآوردهای مرتبط با این مسئله، فعالیت دارند. هدف اصلی این مراکز (CoEs) و بخش های منطقه ای آن تقویت ظرفیت های سازمانی کشورهای انتخابی جهت تعدیل ریسک های CBRN، شامل فعالیت های جنایی همانند تکثیر و تروریسم CBRN می باشد. CoEs قابلیت پشتیبانی و کمک به اتحادیه اروپا در خصوص توسعه یک ساختار خاص و ارائه یک خط مشی CBRN با توجه به کلیه خطرات آن در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی را دارد و از این طریق می تواند با توجه به رخدادهای CBRN واکنش مناسبی به این تهدیدها نشان داده و اقدام به کاهش خطرات و آسیب های احتمالی در این کشورها نماید. اخیرا، توجه اصلی در این رشته معطوف به کشورهای اتحادیه جماهیر شوروی اسبق بوده است و غالب ویژگی های مورد بررسی حول مباحث مرتبط با اطمینان از ایمنی و امنیت مواد هسته ای و منابع رادیواکتیویته با فعالیت سطح بالا بوده است. با این وجود، در حال حاضر، علاقه فزاینده در زمینه توسعه ظرفیت های هسته ای، بیوتکنولوژی و شیمیایی در بسیاری از کشورها در آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا خود این نیاز را مطرح می سازد که می بایست قابلیت پیاده سازی ابزارهای پایا و کارآمد به منظور ارتقای ایمنی و امنیت مواد CBRN در یک مقیاس جهانی فراهم شود. این مبحث همچنین شامل برخی از مشاهدات و نکته نظرات فردی و تفکرات نویسندگان (JS) می باشد که بر حسب برنامه ارائه شده به وسیله اتحادیه اروپا بازدیدی از مراکز CoEs در شهر مانیل (فیلیپین)، تاشکن (ازبکستان)، عمان (اردن) و ربات (موروکو) داشته اند.
به علاوه، برخی از ویژگی ها در زمینه آمادگی جمهوری چک در ارتباط با مسایل اضطراری هسته ای و رادیولوژیکی، شامل حملات تروریستی رادیولوژیکی نیز در این مبحث مورد ارزیابی و بحث قرار می گیرند.
 

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 

۱۵ـ۱٫ مقدمه
برخی از مواد CBRN یا عامل های مرتبط در تعدادی از کاربردهای غیرنظامی مورد استفاده قرار می گیرند. درعین حال، هیچ گونه کنترل مکفی در ارتباط با این مواد خطرناک که ممکن است به صورت ابتدا به ساکن برای ساخت سلاح های تخریب جمعی (WMD) بکار گرفته شوند وجود ندارد. به همین دلیل است که ضرورت انجام اقدامات مکفی بوسیله کلیه کشورها  جهت کنترل کلیه مواد CBRN بیشتر نمود یافته است که خود می بایست در تطابق با ضروریات بین المللی و بهترین راهکارهای موجودی باشد که برخی از آنها قبلاً در غالب کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارائه شده است و هم اکنون نیز در دیگر کشورهای توسعه یافته شاهد عرضه آنها می باشیم. به علاوه، به منظور ممانعت از قاچاق چنین موادی لازم است تا برآوردهای مناسب را در نظر گرفت و این مولفه مخصوصا برای آن دسته از کشورهای مختلف که از کنترل مکفی برخوردار نیستند، به طور مثال در بین مرزها و نواحی مختلف دیگر، و با توجه به آنکه چنین محموله هایی متعاقباً ممکن است مورد استفاده تروریسم ها قرار گرفته و یا در دیگر عملکردهای شرورانه بکار گرفته شوند، بیشتر مد نظر خواهد بود.
علاوه بر حملات مستقیم به مخالفین، نواحی حساس و هدف های مرتبط را می توان جزء مناطق انتخاب شده در نظر گرفت و در این راستا می توان به موارد دیگری نظیر هواپیماها، تأسیسات ارتشی، سیستم های حمل و نقل مترو و تونل ها، دفاتر گمرگ و مهاجرت، زیرساختارهای حیاتی ملی، بندرها، مدارس و دانشگاه ها، بیمارستان های بزرگ، سینماها، تئاترها، استادیوم ها و غیره به عنوان مناطق در معرض خطر در ارتباط با این حملات اشاره داشت.
دلایل کاملاً شناخته شده ای در زمینه تروریسم CBRN وجود دارند که می توان به برخی از آنها اشاره داشت که خود در ارتباط با مذهب، قومیت، نژاد، دلایل سیاسی و منازعات منطقه ای و تعصبات جمعیتی می باشد. در چنین مواردی، می توان به طور مثال به برخی از اعضای گروه ارتدکسی اشاره نمود که از تروریسم CBRN جهت تحمیل نکته نظرات خاص و اهداف خود با استفاده از راهکارهای خشونت آمیز و شرورانه استفاده نموده و در عین حال برای انجام این کار حتی آماده مرگ بوده و حاضرند تا قربانیان بی گناهی را نیز فدای خواسته های خود نمایند.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 

۱۵ـ۲٫ مواد CBRN و احتمال تهدیدهای جهانی
حوادث ۱۱/۹ (حمله یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ به مرکز تجارت جهانی، پنتاگون و اهداف دیگر در ایالات متحده) [۱] نشان دهنده اهمیت این موضوع می باشد که کشورها می بایست برای چنین حملات محتمل الوقوع و بالقوه ای آمادگی داشته باشند، آن هم حملاتی که برخلاف تمامی استانداردهای اخلاقی سنتی، نظیر حوادثی با احتمال کشتار هزاران غیرنظامی بدون اعلام هیچ گونه هشدار قبلی، طرح ریزی شده اند. در این ارتباط می توان به حمله به آمریکا اشاره داشت که در آن در این رویه هماهنگ، در ابتدا تروریست ها اقدام به ربودن چهار هواپیما نموده و به صورت عامدانه آن را به هدف های مترفع در ایالات متحده کوبیدند و در نتیجه سبب مرگ ۳۰۰۰ نفر شدند. این رخدادها سبب ایجاد هشدارهای لازم در ارتباط با “جنگ جهانی در برابر تروریسم” (GWOT) شده است که به وسیله ایالات متحده، ناتو و دیگر هم پیمانان آن در برابر تهدیدهای جهانی تروریست ها اعمال گردیده و بر اساس آن مواد CBRN را می بایست به عنوان یکی از خطرات حقیقی در زمینه حملات بالقوه آینده در نظر داشت (شکل ۱۵ـ۱).
قبلاً شاهد تلاش هایی در خصوص دسترسی به مواد CBRN بوده ایم، که به منظور استفاده به وسیله گروه های تروریستی برنامه ریزی شده بود. از آنجایی که تهدیدهای CBRN خود معرف یک ویژگی جهانی می باشد، لازم است تا برآوردها و اقداماتی را در برابر این نوع از خطرات هماهنگ شده در گوشه و کنار جهان در نظر گرفت به گونه ای که هدف آن ممانعت، تشخیص و تسکین پیامدهای حملات CBRN بر حسب هماهنگی های گسترده تر بین المللی کلیه کشورها و طرف های ذینفع در این زمینه باشد.
۱۵ـ۳٫ رویکرد اصلی در زمینه به حداقل رسانی خطر CBRN
جهت خلاصه سازی تفاوت های کلی بین عامل های بیولوژیکی، رادیولوژیکی و شیمیایی، تأثیرات عامل های شیمیایی و رادیولوژیکی نوعاً در یک محدوده چند دقیقه ای الی چند ساعتی پس از انتشار آنها مشخص می شود، اما در مقابل برای آشکار سازی تأثیرات حملات بیولوژیکی به زمانی طولانی تر همانند چندین روز تا یک هفته نیاز است. (شکل ۱۵ـ۲). پس از آنکه حمله انجام شده به عنوان یک رخداد بیولوژیکی مشخص شد، ممکن است چندین روز زمان جهت مشخص سازی نوع عامل بیولوژیکی مورد نیاز باشد.
۱۵ـ۳ـ۱٫ برنامه راهبردی اتحادیه اروپا جهت مبارزه با CBRN
برنامه راهبردی CBRN اتحادیه اروپا [۵] ارائه دهنده خط مشی اصلی این اتحادیه با هدف محافظت از کشورهای عضو در برابر خطرات CBRN می باشد. این برنامه متشکل از یک تعهد سیاسی می باشد و می توان آن را به عنوان یک نقشه راه و ویژگی های برآورد شده جهت سالیان پیش رو در نظر داشت. این برنامه شامل فرآیندهایی در خصوص ممانعت، تشخیص، آمادگی و واکنش، و همچنین برآوردهای سطح افقی در زمینه مواد پرخطر CBRN می باشد. با در نظر گیری رویه های مرتبط با پیاده سازی آن، این برنامه راهبردی می بایست با توجه کامل به قوانین بین المللی شامل حقوق بشر و قوانین اصلی ارائه و اجرا شود.
در خصوص امنیت بیولوژیکی، اتحادیه اروپا نتایج آشکاری را در باب فراهم آوردن امکانات آموزش و یادگیری کافی برای متخصصان این حوزه، همراه با دسترسی کافی و نتایج تحقیقاتی در خصوص کار با عامل های پرخطر شامل ویژگی های مربوط به ایمنی زیستی، امنیت زیستی و اخلاقیات زیستی را به ارمغان آورده است. با توجه به محافظت رادیولوژیکی و امنیت / ایمنی هسته ای، کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشرفت قابل توجهی را در مطالعات تشخیصی و واکنشی شامل توسعه فناوری در زمینه محافظت و پاسخ در برابر تهدیدهای رادیولوژیکی حاصل آورده اند. این تحقیق همچنین در خصوص انجام تمرین های محلی، منطقه ای، ملی و در سطح اتحادیه اروپا و همچنین سطح بین المللی بر مبنای ارزیابی ریسک، و با توجه به ارائه ویژگی های خاص شبکه ای متخصصین مربوطه علی الخصوص واحدهای قانونگذار و نظارتی در زمینه CBRN در نظر گرفته شده است و با توجه به شرایط مرتبط یک سیستم هشدار زود هنگام (EWS) برای مقامات مسئول در زمینه رخدادهای مربوط به مواد پرخطر CBRN و همچنین مواد منفجره و سلاح های مختلف تحت هماهنگی پلیس اروپا و دیگر اعضای عضو این اتحادیه ایجاد شده است.
۱۵ـ۳ـ۲٫ ایجاد مراکز تعالی اتحادیه اروپا
مراکز تعالی CBRN اتحادیه اروپا (CoEs) [6] در سال ۲۰۱۰ در واکنش به نیاز به تقویت ظرفیت سازمانی کشورهای خارج از اروپا به منظور تعدیل خطرات CBRN، شامل فعالیت های جنایی (همانند تکثیر CBRN یا مسایل تروریستی)، بلایای طبیعی (نظیر آنفلوآنزای خوکی) و بلایای رخدادی دیگر (نظیر حوادث بوپال یا فوکوشیما) تأسیس شد. هدف CoE توسعه ساختارها، خط مشی های مربوط به کلیه خطرات CBRN در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی به منظور پیش بینی و ثبت این خطرات و کاهش آسیب پذیری کشورها در برابر رخدادهای CBRN می باشد. با توجه به این موضوع، راهکار ارائه شده به سود طرف های درگیر در این عرصه و با توجه به امنیت اتحادیه اروپا تلقی می شود.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 

۱۵ـ۳ـ۳٫ هماهنگی با دیگر شرکا شامل ناتو
تجربه ناتو در حوزه CBRN قابل توجه می باشد و بنابراین اتحادیه اروپا علاقمند به همکاری و هماهنگی با ناتو، ایالات متحده و دیگر کشورها، شامل چین، فدراسیون روسیه و ژاپن می باشد.
مهمترین مسئله توسعه و حفظ یک نگاه طولانی مدت استراتژیک ملی است که بر مبنای تحلیل های عمقی مسایل مربوط به امنیت جهانی در قرن بیست و یکم می باشد. بنابراین لازم است تا یک راهکار مشخص با ابزارهای مرتبط جهت مواجهه با خطرات CBRN به بهترین و مؤثرترین راه وجود داشته باشد.
۱۵ـ۳ـ۴٫ موقعیت در جمهوری چک
در جمهوری چک (CR) چارچوبی که غالباً حاکم بر مواردی نظیر مقابله با بلایا و آمادگی در برابر آن می باشد برای رخدادهای CBRN نیز مورد استفاده قرار می گیرد [۹]. در سطح مرکزی شورای امنیت ملی، که متشکل از نخست وزیر و دیگر اعضای دولت هستند به ریاست وزیر کشور مسئولیت هماهنگی مسایل مربوط به امنیت این کشور را به عهده داشته و بر این مبنا اقدام به ارائه راهکارهایی جهت تضمین ایمنی کشور می نمایند. مدیریت بحران و پاسخگویی در برابر آن شامل کلیه سازمان ها و وزارتخانه های دولتی، و همچنین مقامات مسئول ناحیه ای و منطقه ای می باشد. چارچوب عملیاتی به وسیله برنامه های محافظت غیرنظامی تنظیم و تعریف می گردد، که خود به وسیله اداره کل (GD)، خدمات نجات و آتش نشانی (FRS) و همچنین FRS منطقه ای کنترل می گردد. سازمان های عملیاتی و مقامات مسئول محافظت غیرنظامی همگی به عنوان بخشی از این خدمات تلقی شده و وظایف خود را به عنوان یک سازمان در این راستا انجام می دهند. سرویس نجات و آتش نشانی دارای یک رویکرد متحد در ارتباط با کلیه امور اضطراری می باشد و مقامات مسئول دیگر نیز ممکن است بر حسب نوع بحران در آن به مشارکت پردازند.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 

۱۵ـ۴٫ نتیجه گیری
این مقاله ویژگی های جاری در ارتباط با تأسیس COE های محلی بر ضد CBRN را مورد بررسی قرار می دهد که تحت برنامه اتحادیه اروپا اعمال می شود و در آن ویژگی های مختلف امنیت و ثبات (IfS) در بخش های مختلف جهان خارج از اروپا مد نظر قرار گرفته تا بدینوسیله قابلیت کمک به اتحادیه اروپا در خصوص مبارزه با تهدیدهای بین المللی CBRN به منظور به حداقل رسانی خطرات مرتبط و اتخاذ رویه های محافظتی، آمادگی و برآوردهای واکنشی بوجود آید. هدف اصلی CoEs و بخش های منطقه ای آن تقویت قابلیت های سازمانی کشورهای مشخص شده جهت تعدیل خطرات CBRN، نظیر فعالیت های جنایی و تکثیر CBRN و همچنین مسایل تروریستی می باشد.
CoEs در خصوص توسعه یک خط مشی ساختاری در برابر کلیه خطرات CBRN، از اتحادیه اروپا در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی پشتیبانی می نماید تا از این طریق قابلیت پاسخگویی در برابر این خطرات به وجود آمده و آسیب پذیری کشورها در خصوص رخدادهای CBRN نیز کاهش یابد. تا همین اواخر، توجه اصلی در این رشته معطوف به کشورهای اتحاد جماهیر شوروی قبلی در ارتباط با مسایل پادمانی هسته ای و امنیت مواد هسته ای و منابع رادیواکتیویته با قابلیت فعالیت بالا بوده است. با این وجود، در حال حاضر علاقه فزاینده ای در خصوص توسعه قابلیت های هسته ای، بیوتکنولوژی و شیمیایی در بسیاری از کشورها از جمله آفریقا، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا حاصل آمده است که خود لزوم پیاده سازی ابزارهای کارآمد و مؤثر در زمینه ارتقای ایمنی و امنیت مواد CBRN در یک سطح جهانی را خاطر شان می سازد. این مؤلفه همچنین شامل برخی از مشاهدات شخصی و نظرات ارائه شده به وسیله نویسندگان (JS) می باشد که تحت برنامه اتحادیه اروپا اقدام به بازدید از CoEs در مانیل (فلیپین)، تاشکند (ازبکستان)، عمان (اردن) و رباط (موراکو) نموده اند.

تهدید های هسته ای و چالش های امنیتی – فصل ۱۵: اتحادیه اروپا مبارزه تروریسم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.