مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه مهندسی صنایع
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده صنایع - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۴۲
کد مقاله
IND42
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی
نام انگلیسی
A Report on Non-Conventional Energy Sources
تعداد صفحه به فارسی
۲۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
انرژی خورشیدی, انرژی باد, زیست توده, انرژی حرارتی اقیانوسی, انرژی جزر و مدی, انرژی زمین گرمایی
کلمات کلیدی به انگلیسی
Solar  energy,  wind  energy,  biomass,  ocean  thermal  energy,  tidal  energy, geo thermal energy
مرجع به فارسی
ژورنال علوم محیط زیست، علوم کامپیوتر و مهندسی و فناوری
انستیتو فناوری هندوستان
مرجع به انگلیسی
Journal of Environmental Science, Computer Science and Engineering & Technology; Indian Institute of Technology (BHU)-Varanasi, India
کشور
هندوستان

 

 گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

چکیده
امنیت انرژی به عنوان یک مولفه مهم در ار ارتباط با حصول اهداف توسعه اقتصاد ملی و ارتقای کیفیت زندگی تلقی می شود. سطح مصرف سرانه انرژی به عنوان عامل کلیدی رشد اقتصادی برای سالیان متمادی به حساب آمده است. این مقاله سعی در ارائه پتانسیل منابع انرژی تجدید پذیر غیرمتعارف در هندوستان می نماید. فناوری های مختلف مرتبط با انرژی تجدید پذیر (RET) و مزیت های آنها نیز مورد بحث قرار می گیرند.
کلمات کلیدی: انرژی خورشیدی، انرژی باد، زیست توده، انرژی حرارتی اقیانوسی، انرژی جزر و مدی، انرژی زمین گرمایی.
 

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

 ۱- مقدمه
ایجاد زیرساختار به عنوان یک عامل مهم جهت رشد پایدار اقتصادی بشمار می آید. بخش نیرو یکی از مهمترین بخش های مرتبط با زیرساختارها می باشد. برای حصول امنیت انرژی نیازمند بهره گیری از انواع مختلفی از منابع انرژی و ویژگی های مربوط به تأمین آن و همچنین برآوردهایی برای فرآیند حفظ انرژی می باشیم. تاکنون، ما غالبا بر روی منابع متعارف انرژی نظیر منابع حرارتی، منابع آبی (آبهای بزرگ) و هسته ای تمرکز داشته ایم. خوشبختانه، هندوستان به عنوان سومین کشور بزرگ تأمین کننده زغال سنگ در جهان شناخته میشود، و علیرغم کیفیت نه چندان بالای آن ما نتواسته ایم از آن به صورت مشخص و کاملی استفاده نماییم. افزایش قیمت محصولات نفتی، دورنمای مربوط به تمام شدن اینگونه منابع در آینده نه چندان دور و استفاده از سوختهای فسیلی برای اهداف سیاسی، به طور معکوس بر روی اقتصاد جهانی و توسعه اجتماعی تأثیر گذاشته است. تأثیر بحران انرژی مخصوصا در جهان سوم نظیر هندوستان به خوبی احساس می شود. با توجه به این بحران رصد قابل توجهی از بودجه ملی و هزینه های توسعه را باید خرج محصولات نفتی نمائیم. پس از استقلال پروژه های برق آبی بزرگی اجرا شده اند و برخی از آنها هم اکنون نیز تحت ساخت بوده و برخی نیز برای آینده برنامه ریزی شده اند. نقص ذاتی مرتبط با  منابع آبی بزرگ عبارتند از: دوره نسبتا طولانی جهت مهیا شدگی منابع، مشکل غوطه وری بخش های بزرگی از نواحی بزرگ کشاورزی، و همچنین تغییر سکونت اشخاص از مناطق خاص. ضروریات سیاسی و محیط زیستی سبب شده است تا طراحان به فکر برخی دیگر از راه های جایگزین در ارتباط با منابع آبی بزرگ باشند. برای نیروگاه های هسته ای نیز مشکل پیش روی حصول سوختی مناسب، ویژگیهای فرآیند و پردازشی و همچنین ایمنی مرتبط با اشعه های مضر می باشد. به علاوه، گرم شدگی جهانی که به میزان زیادی به واسطه انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سوخت فسیلی می باشد نیز از جمله مشکلات اصلی در این عرصه به شمار می آید. به منظور فایق آمدن بر مشکلات مرتبط با منابع متعارف انرژی، برخی از کشورها شامل هندوستان توجه خود را به سمت ایجاد منابع تجدیدپذیر غیرمتعارف انرژی جلب نموده اند. در بین این منابع می توان از انرژی خورشیدی، باد، انرژی زمین گرمایی، زیست توده و نیروگاه های برق آبی کوچک نام برد. ۲۶۳ ناحیه در ۱۶ ایالت و یک ناحیه مشخص هم اکنون تحت برنامه انرژی جامع روستایی دولت هندوستان قرار گرفته که هدف از آن فراهم آوردن ترکیبی از ویژگی های کم هزینه انرژی منابع غیرمتعارف به منظور برطرف سازی نیازهای انرژی مناطق روستایی می باشد. با توجه به راهکارهای مختلفی که توسط دولت اتخاذ گردیده است بخش انرژی سالم در این کشور بوجود آمده است که خود سبب هموار نمودن راه برای صنعتی شدگی سریع، رشد در بخش تولیدات کشاورزی، توسعه روستایی و تأمین کیفیت بهتر زندگی از طریق استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی های غیرمتعارف شده است.
 

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

 ۲- سناریو انرژی تجدید پذیر
در هندوستان پتانسیل منبع  انرژی تجدید پذیر در حدود ۲۰۰/۸۱ MW می باشد که از این بین تنها میزان ۵۵۹۴ MW یعنی ۹/۶% تاکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است. پتانسیل و ظرفیت بهره برداری تاکنون در جدول ۱ ارائه شده است. نیاز به نیروی برق هندوستان با یک نرخ حیرت آوری در حال افزایش است، میزان تولید الکتریسیته سالیانه و مصرف آن در هندوستان از سال ۱۹۹۰ تاکنون تقریبا دو برابر شده است و این میزان معرف ۶/۲% (سطح حداقلی) الی ۵/۴% (سطح حداکثری) می باشد. نرخ سالیانه افزایش مصرف برق (تا سال ۲۰۲۰) در مقایسه با کشورهای عمده در بالاترین سطح خود قرار می گیرد. هندوستان در حال حاضر به عنوان هفتمین کشور بزرگ از نقطه نظر مصرف الکتریسیته می باشد (که میزان حدودا ۵/۳% کل مصرف الکتریسیته جهان را به خود اختصاص می دهد) اما به زودی این آمار در مقایسه با کشورهای دیگری نظیر آلمان و کانادا افزایش می یابد. هندوستان هم اکنون با کمبود نیروی الکتریسیته روبرو می باشد و این میزان تقریبا ۱۱% و به میزان حداکثری ۱۸% در طی دوره پیک یا دوره های نیاز تلقی می شود.
۳- ۱٫ انرژی خورشیدی: انرژی خورشیدی دارای بالاترین پتانسیل در مقایسه با کلیه منابع انرژی تجدیدپذیر می باشد و تنها در صورتی که مقدار اندکی از این انرژی را بتوان مورد استفاده قرارداد، میتوان آن را به عنوان مهمترین عامل تولید انرژی به حساب آورد، مخصوصا زمانی که منابع دیگر در حال تمام شدن هستند می توان شاهد بهره گیری از انرژی خورشیدی بود. این انرژی خورشیدی سبب می شود تا دمای زمین فراتر از دمای مناطق سردتر تنظیم شده و بنابراین سبب ایجاد امواج در اتمسفر و اقیانوس گردیده و موجب بروز پدیده هایی نظیر گردش آب و ایجاد فرآیند فتوسنتز در گیاهان می شود.
۳-۲٫ انرژی باد: انرژی باد، که به عنوان یک منبع غیرمستقیم تبدیل انرژی خورشیدی  بشمار  می آید، را می توان جهت راه اندازی آسیاب های بادی مورد استفاده قرار داد، که خود در مقابل قابلیت بگردش درآوردن یک مولد جهت تولید نیروی الکتریسیته را خواهد داشت. باد را همچنین می توان جهت فراهم آوردن نیروی مکانیکی نظیر پمپ های آب مورد استفاده قرار داد. در هندوستان به طور کلی سرعت باد قابل حصول در محدوده های پایینی قرار دارد. بر این مبنا، تلاشهایی در خصوص ایجاد آسیاب های کم هزینه و کم سرعت برای آبیاری مزارع کوچک به منظور فراهم آوردن آب آشامیدنی در مناطق روستایی انجام شده است. این فرآیندها عمدتا بر روی آسیاب های بادی و پمپ های آب تمرکز داشته اند که برای عملیات در محدوده های سرعت کم باد به میزان ۸ الی ۳۶ کیلومتر در ساعت مناسب باشند. در هندوستان سرعت های بالای باد غالبا در نواحی ساحلی منطقه saurashtra، غرب Rajasthan و برخی از بخشهای مرکزی هندوستان قابل حصول می باشد.
۳-۳٫ انرژی زیست توده و زیست گاز: پتانسیل کاربرد زیست توده، به عنوان منبع جایگزین انرژی در هندوستان، زیاد می باشد. ما دارای مقادیر زیادی از منابع کشاورزی و جنگلی برای تولید زیست توده می باشیم. زیست توده به صورت طبیعی از طریق فتوسنتز حاصله به وسیله تبدیل انرژی خورشیدی به دست می آید. با توجه به طبقه بندی جهانی زیست توده به عنوان یک ماده ارگانیک در ساده ترین قالب آن تلقی می گردد، فرآیند فتوسنتز در این مبحث در حضور تابش خورشیدی مدنظر خواهد بود. برنامه تولید انرژی زیست توده با هدف ارتقای فناوری ها برای کاربرد بهینه منابع زیست توده ای کشوری و برای استخراج پتانسیل نیروی برق به میزان تقریبی ۱۹۵۰۰ mw مدنظر است. فناوریهایی که در این رابطه می بایست ارتقا یابند شامل تکنیکهای احتراق یا سوخت، تبدیل به گاز نمودن، و تولید نیروی الکتریسیته و گرما با استفاده از سیکل ترکیبی، برای مصارف نیرو در مودهای اتصال به شبکه و یا برای کاربردهای گرمایی می باشند.

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

۳-۴٫ تبدیل انرژی حرارتی اقیانوس: این فرآیند به عنوان یک روش غیر مستقیم بهره برداری از انرژی خورشیدی به حساب می آید. مقدار زیادی از انرژی خورشیدی جمع آوری شده و در اقیانوسهای نواحی گرمسیری ذخیره می گردد. سطح آب به عنوان کلکتور حرارتی خورشید عمل نموده و در عین حال لایه بالایی دریا به عنوان مخزن ذخیره سازی حرارت بی نهایت و پیوسته به حساب می آید. بر این مبنا حرارت در داخل اقیانوسها ذخیره شده و می توان آن را به انرژی الکتریسیته از طریق کاربرد این حقیقت تبدیل نمود که تفاوت دمایی بین آبهای سطح گرم اقیانوسهای گرمسیری و آبهای سردتر در عمق در حدود ۲۰ الی ۲۵ ۰k میباشد. با بهره گیری از این انرژی، همراه با تفاوت دمایی مرتبط و فرآیند تبدیل آن، مبنایی برای سیستم های تبدیل انرژی حرارتی اقیانوسی (OTEC) شکل می گیرند. سطح آب، که دارای دمای بالاتری می باشد، را می توان جهت حرارت دادن برخی از سیالات ارگانیک دارای نقطه جوش پایین تر به کار گرفت و بخارهای حاصل از این سیالات را می توان جهت راه اندازی یک موتور حرارتی مورد استفاده قرار داد. بخار خروجی از طریق پمپ کردن آب سرد از نواحی عمیقتر مورد استفاده قرار می گیرد. میزان انرژی موجود اقیانوسی به صورت پیوسته تجدید می گردد. کلیه سیستم های OTEC بر مبنای سیکل حلقه بسته کار نموده و از سیالات ارگانیک دارای نقطه جوش پایین همانند آمونیاک، پروپان، r – 12، r – 22 استفاده می شود.
۳-۷٫ انرژی برق آبی کوچک: این انرژی که از آب تأمین می شود احتمالا به عنوان قدیمی ترین نوع به حساب می آید ولی در عین حال مطمئن ترین مواردمرتبط با منابع انرژی تجدیدپذیر نیز قلمداد می شود. عبارت (ab) دارای کاربردهای مختلفی می باشد، که دربردارنده طرحهایی هست که دارای ظرفیت هایی از چندین کیلو وات الی ۲۵ کیلو وات می باشند. در هندوستان طرحهای برق آبی کوچک متعاقبا تحت عنوان های کلاس های میکرو تا ۱۰۰ کیلو وات، کلاسهای مینی از ۱۰۱ الی ۲۰۰۰ کیلو وات و کلاسهای کوچک تا ۲۵۰۰۰ کیلو وات تقسیم بندی شده اند. مزیت این منبع آن است که قابلیت پیاده سازی آن در تقریبا کلیه مناطق هندوستان وجود دارد یعنی در کنار هر نوع کانال یا جریان نهر آب ـ آن هم به بهترین روش از نقطه نظر محیط زیست و بدون انجام هر گونه فرآیندهایی نظیر غوطه وری، جنگل زدایی یا مشکلات مربوط به استقرار سیستم ها که غالبا این مشکلات در ارتباط با ایجاد نیروگاه های بزرگ برق آبی هستند.

۳-۸٫ انرژی هیدروژنی و پیلهای سوختی: در خلال سالیان اخیر هیدروژن توجه جهانی را به عنوان انرژی پاک و کارآمد به خود جلب نموده است و از پتانسیل قابل توجهی جهت جایگزینی با سوختهای فسیلی مایع برخوردار است. پیشرفت قابل توجهی به وسیله چندین کشور همانند هندوستان در زمینه توسعه انرژی هیدروژن به عنوان یک مؤلفه حامل انرژی و جایگزینی برای سوختهای فسیلی گزارش شده است. نگرانیهای جدی در ارتباط با امنیت انرژی، تهی شدگی مخازن سوخت فسیلی، انتشار گازهای گلخانه ای و کیفیت هوا وجود دارند که سبب روی آوردن به سمت این نوع از اقتصاد هیدروژن مبنا شده است. هیدروژن دارای محتوی انرژی سطح بالایی به هنگام سوزاندن می باشد و تنها محصول جانبی آن آب است، بنابراین از نقطه نظر محیط زیست به عنوان یک انرژی مطلوب و پاک به شمار می آید. در زمان جاری هیدروژن به عنوان یک محصول جانبی از چندین فرآیند شیمیایی، تأسیساتی و صنعتی مطرح است.

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

۴- هزینه سیستم های RET:
هزینه سرمایه ای و تولید سیستم های RET در جدول ۲ ارائه شده است.

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

۵- مزیت های فناوریهای انرژی تجدیدپذیر
به منظور تقویت نیازهای مربوط به انرژی، گزینه های انرژی تجدیدپذیر را می توان جهت تأمین کلیه مقادیر اساسی انرژی با توجه به مزیت های ذیل به کار گرفت.
  1. انرژی تجدیدپذیر به عنوان یک منبع طبیعی در دسترس و با توجه به مقادیر قابل توجه برای کلیه ملل در حال توسعه به شمار می آید و در اصل این نوع انرژی دارای تأثیرات معنی دار مهم محلی، منطقه ای و ملی از نقطه نظر اقتصادی است.
  2. گزینه های مختلف تجدیدپذیر از نقطه نظر اقتصادی و مالی برای برخی از کاربردهای خاص نظیر موقعیت های از راه دور، که در آنها هزینه های انتقال نیروی الکتریکی یا حمل و نقل سوختهای متعارف بالا است، به عنوان یک ویژگی رقابتی تلقی می گردد.
  3. مزیت های علمی و فناوری سریع به نظر قابلیت گسترش محدوده اقتصادی کاربردهای انرژی تجدیدپذیر در خلال ۸ الی ۱۰ سال عادی را خواهند داشت و سبب می شوند تا این نوع از انرژی برای تصمیم گیرندگان در عرصه بین الملل و برنامه نویسان به منظور حفظ رویه توسعه مهم و با معنی در نظر گرفته شود.
  4. انرژی تجدیدپذیر در حقیقت به صورت مجانی خواهد بود. این بدان معنا است که تأسیسات نیروگاه هایی بر مبنای انرژی های تجدیدپذیر دارای هیچ نوع انرژی سوختی نمی باشند و بنابراین هزینه پیاده سازی و تداوم کار آنها قابل اغماض خواهد بود.
  5. انرژیهای تجدیدپذیر دارای چگالی پایین انرژی بوده و کم و بیش هیچگونه آلایندگی یا مشکلات توازن اکولوژیکی برای آنها متصور نشده است.
  6. کاربرد انرژی تجدیدپذیر می تواند در زمینه حفظ مبادلات خارجی و ایجاد اشتغال محلی راه گشا باشد، البته در صورتی که فناوریهای مربوطه طراحی، تولید، فراهم و به صورت محلی نصب شده باشند.
  7. این انرژی از نقطه نظر محیط زیستی سالم و بدون خطر است.
  8. داشتن دوره کوتاه راه اندازی و سرمایه گذاری اندک.
  9. با استفاده از کمکها و انگیزه های دولتی، چنین طرحهایی از نقطه نظر مشارکت بخش خصوصی جذابتر می باشند.

گزارشی در خصوص منابع غیر متعارف انرژی

 

۶- نتیجه گیری
تقاضا برای انرژی به واسطه فرآیند رشد و توسعه در حال افزایش می باشد. به واسطه مشکلات مرتبط با توسعه منابع متعارف انرژی، تمرکز هم اکنون به سمت انرژی های تجدیدپذیر تمایل یافته است. هندوستان دارای پتانسیل استفاده فراوان از منابع تجدیدپذیر می باشد که در صورت توسعه مناسب آنها قابلیت تداوم و تقویت نیازهای فزاینده در باب انرژی وجود خواهد داشت. در این خصوص شاهد نیاز بکارگیری کامل فناوریهای مرتبط با انرژی تجدیدپذیر می باشیم تا قابلیت مهار نمودن پتانسیل هایی که تاکنون حاصل نشده اند، به روشی کم هزینه، و مرتفع نمودن نیازهای مربوط به انرژی را داشته باشیم.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.