ایران ترجمه – مرجع مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کامپیوتر
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات رایگان

مطالعه ۲۰ الی ۱۰۰% رایگان مقالات ترجمه شده

۱- قابلیت مطالعه رایگان ۲۰ الی ۱۰۰ درصدی مقالات ۲- قابلیت سفارش فایل های این ترجمه با قیمتی مناسب مشتمل بر ۳ فایل: pdf انگیسی و فارسی مقاله همراه با msword فارسی -- تذکر: برای استفاده گسترده تر کاربران گرامی از مقالات آماده ترجمه شده، قیمت خرید این مقالات بسیار کمتر از قیمت سفارش ترجمه می باشد.  

چگونگی سفارش

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه (شماره حساب) ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.com شامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر -- مقالات آماده سفارش داده شده عرفا در زمان اندک یا حداکثر ظرف مدت چند ساعت به ایمیل شما ارسال خواهند شد. در صورت نیاز فوری از طریق اس ام اس اطلاع دهید.

قیمت

قیمت این مقاله: ۱۰۰۰۰ تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کامپیوتر - ایران ترجمه - irantarjomeh

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

شماره       
۲۳۰
کد مقاله
COM230
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی
نام انگلیسی
Towards a Fuzzy Cognitive Map for Opinion Mining
تعداد صفحه به فارسی
۱۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
نگاشت های شناختی فازی, نظرکاوی/ ایده‌کاوی, انطباق نظر, جهت دادن به رسانه ها
کلمات کلیدی به انگلیسی
Fuzzy Cognitive Maps, Opinion Mining, opinion conformation, media manipulation
مرجع به فارسی
کنفرانس بین المللی علوم محاسباتی، زوریخ، سوئیس
الزویر
مرجع به انگلیسی
International Conference on Computational Science, ICCS, Zurich, Switzerland; Elsevier
سال
۲۰۱۷
کشور
سوئیس
به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی
 
چکیده
در این مقاله، ما یک نگاشت شناختی فازی (FCM) برای مسئله نظرکاوی / ایده‌کاوی را ارائه می نماییم که بر مبنای آن توجه خاصی معطوف به تاثیر رسانه ها بر روی ایده ها یا نظرات عمومی شده است. مخصوصا، در این مقاله، ما اقدام به توصیف FCM، مفاهیم و ارتباطات بین آن ها می نماییم. مدل نظرکاوی ما بر مبنای یک FCM چندسطحی می باشد که برای توصیف مفاهیم بر مبنای ویژگی هایی به کار گرفته می شود که خود مشخص کننده المان هایی هستند که در تطابق با نظر عموم خواهند بود، این مؤلفه ها شامل موارد ذیل هستند: مشخصه های اجتماعی، فنی و بیولوژیکی. بر این مبنا ما یک سری از آزمایشات اولیه را انجام داده که نتایج آن ها بر چنین مبحثی قابل توجه و ترغیب کننده هستند.

 

کلمات کلیدی: نگاشت های شناختی فازی، نظرکاوی/ ایده‌کاوی، انطباق نظر، جهت دادن به رسانه ها.
 

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

 

 ۱- مقدمه
تطبیق نظر به عنوان یک موضوع بسیار مهم به منظور تعریف سیستم های نظرکاوی به شمار می آید. بر این مبنا لازم است تا قابلیت شناختن ویژگی های مختلفی را داشته باشیم که بر روی انطباق و تطبیق نظرات تاثیر گذار می باشند تا از طریق قابلیت ایجاد مدل های نظرکاوی یا ایده‌کاوی صحیح بوجود آید که شامل تاثیر رسانه های ارتباط جمعی، با استفاده از ابزارهای مربوط به فناوری، نیز می باشد. در این جا با یک سری از ویژگی های متنوع مخفی در زمینه تاثیرگذاری رسانه ها بر روی نظر عموم رو به رو هستیم (Aguilar ، ۲۰۱۲): الف) رسانه ها سعی در اغوای ما و در نتیجه هدر دادن وقت دارند، ب) رسانه ها باعث اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات و از بین بردن حریم خصوصی می شوند، ج) رسانه ها بر روی نظرات شخصی ما تاثیر گذار هستند، د) رسانه ها به یک سری از موسسات خاص اجازه می دهند تا اقدام به مطالعه ترجیحات کاربران نموده و از این طریق القا کننده مصرف تجاری بدون کنترل هستند.
علی خصوص، تاثیر رسانه ها بر روی نظر عموم به عنوان یک ویژگی خاصی به شمار می آید که سزاوار توجه جدی و مطالعات اساسی می باشد، مخصوصا فرایند شکل گیری نظر بر روی رسانه های اجتماعی از جمله نکات بسیار مهم در این مبحث به شمار می آید. چنین فرایندی پیچیده تر از مورد مشابه آن در یک جامعه حقیقی می باشد، که علت آن را می توان این ویژگی در نظر گرفت که اطلاعات به صورت فازی بوده و به سرعت انتشار می یابد. دلایل متعددی برای این مبحث وجود دارد: کاربران بدون شناختن یکدیگر با هم گفت و گو و بحث می کنند، کاربران از شخصیت و نظرات یکدیگر آگاه نمی باشند، و موارد متعدد دیگر که در این محدوده قابل توجه است. بر این مبنا شاهد تحقیقات اخیری در ارتباط با مؤلفه های اجتماعی، علوم کامپیوتری، روانشناسی و متخصصین این عرصه ها هستیم که هدف از آن درک بهتر و پیش بینی رفتار نظرات در شبکه های اجتماعی می باشد (Aguilar  و Terán ، ۲۰۱۵). محققین مختلفی این موضوع را نشان داده اند که چگونه رسانه های اجتماعی را می توان جهت هدایت دادن نظرات عمومی به سمت موضوعات مورد توجه گروه های اجتماعی خاص جلب نمود.
در این تحقیق، ما سه دامنه را جهت تطبیق این ایده در نظر می گیریم. اولین دامنه دارای پیوند با فناوری ها می باشد و مخصوصا تاثیر رسانه های ارتباطات جمعی، اینترنت و مواد مشابه با آن را مورد بررسی قرار می دهد. به علاوه، ویژگی بیولوژیکی مرتبط با عقل و به طور کلی روان شناختی افراد خود به عنوان یک ویژگی کاملا مهم به شمار می آید که درک آن جهت شناختن مکانیزم داخلی هر یک از افراد به منظور ایجاد افکار و نظرات مرتبط بسیار مهم است. در نهایت، محتوای اجتماعی همچنین دارای تاثیر خاص خود بر روی تطابق نظرات می باشد و در این راستا مشخصه های فرهنگی و شبکه های اجتماعی به عنوان عوامل تاثیرگذار در ارتباط با چنین رویه ای به شمار می آید. در مقاله جاری، ما نسبت به تحلیل این ویژگی ها اقدام نموده و آن ها را در یک مدل FCM عرضه خواهیم نمود (Aguilar ، ۲۰۰۴، Aguilar، ۲۰۱۰، Aguilar، ۲۰۱۳، Aguilar و همکاران، ۲۰۱۶، Chrysafiadi، ۳۰۱۳)، که متعاقبا قابلیت استفاده از آن ها جهت استنباط سیر تکامل یک ایده در یک محتوای خاص فراهم گردیده و یا آن که توان درک این موضوع میسرخواهد شد که چرا یک نظر یا ایده در محتوای اجتماعی پدیدار می شود. این مقاله ارائه دهنده مباحث مطرح شده خاصی در زمینه سیستم های نظرکاوی می باشد، اما در عین حال رویکرد ما به عنوان اولین موردی می باشد که مفاهیم FCM را مورد بررسی قرار داده است.

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

 

۲- مشخصه های مغز انسان و بهره گیری به وسیله رسانه های اجتماعی
ویژگی های خاص، نظیر احساسات غیر متنی، حالات و تنش ها، دارای تاثیر مهمی در شکل درک، رفتار و نظر ما می باشند و به نظر این مؤلفه ها به طور معنی داری تحت تاثیر رسانه های اجتماعی هستند چرا که چنین مواردی بر روی مؤلفه های مهم تصمیم گیری انسان ها و شکل گیری نظرات تاثیر گذار می باشند. مطالب عنوان شده در مرجع (Aguilar و Terán ، ۲۰۱۵) مشخص کننده دو مسیر در ارتباط با ارزیابی چنین مؤلفه ای می باشند. فرایند های پایین به بالا که به فرد اجازه تحلیل موقعیتی، عمدتا از طریق قشر مغزی، را میدهد. فرایند بالا به پایین یا ارزیابی ویژگی های مرتبط شامل بخش های لیمبیک و رپتیلیان مغز می باشد که به فرد اجازه درک معانی (به صورت همزمان، با پدیدار شدن احساسات) از مشخصه های مشابه (یا روابط مرتبط) از یک موقعیت خاص به یک موقعیت گذشته از طریق رده بندی مبتنی بر نمونه سازی را می دهد. در مورد احساسات نرمال، این پروتوتایپ ها یا نمونه ها بر مبنای مشخصه های رخداد ها و آبجکت ها تعریف می شوند. رده بندی مبتنی بر نمونه به وسیله رسانه ها مورد بهره برداری قرار می گیرد آن هم به هنگامی که اقدام ایجاد فریم های مرتبط بر مبنای نظریه برجسته سازی می شود (Aguilar و Terán ، ۲۰۱۵).
پیام ها فرو‌آستانه ای که دربردارنده محرک های مشخص شده می باشند صرفا برای چندین میلی ثانیه در دسترس یک فرد خواهند بود، و بنابراین این گونه از پیام ها در زیر آستانه ادراکی یا آگاهی حسی قرار دارند. پیام های فوق آستانه ای به مدت زمان بیشتری، در مقایسه صرف چند میلی ثانیه، وجود داشته و فراتر از آستانه درک محرک ها و مشخصه های مرتبط هستند. در پیام های زیر‌آستانه ای آگاهی محرک های مرتبط با استفاده از یک پیام ثانویه بلوکه می شود. در نتیجه، معنا فعال شده، اما حافظه اطلاعی در خصوص مبداء یا اصل معنی ندارد چرا که معنی مرتبط بلوکه شده است. این ویژگی اصلی به صورت نامناسب به محرک ها یا پیام های متعاقب چسبیده شده به گونه ای که دارای رتبه بندی فراتر از حد (چه به صورت مثبت یا منفی) می باشند. متعاقبا مفاهیم، رده بندی ها و احساسات به صورت ابتدا به ساکن به این پیام پیوند داده شده و در ارتباط با دگر رخدادها یا آبجکت ها قرار گرفته و ممکن است سبب پدیدارشدگی برخی از احساسات تعجب برانگیز نظیر ترس شود. با این حال، نه تنها پیام های زیرآستانه ای، بلکه پیام های فوق آستانه ای که دارای محتوای ضعیفی هستند غالبا به وسیله رسانه ها برای جهت دهی اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرند، حتی در صورتی که به طور مثال در مورد کنونی حافظه محلی از آگاهی نسبی برخوردار باشد.
تاثیر رسانه ها از طریق پیام های خارج از بافت یا بافت زدوده و پیام های زیر آستانه ای سبب شرطی سازی اشخاص خواهد شد. این فرایند به عنوان ارتباط یک محرک با یک پاسخ خاص مربوط به مغز انسان در نظر گرفته شده و درک می شود. بر این مبنا با دو محرک جفتی سر و کار داریم: یک محرک که به صورت ذاتی آزاردهنده (یا جذاب) می باشد و یک محرک عصبی. پس از آزاردیدگی مکرر محرک های جفتی، یک شخص با مشاهده محرک های آزاردهنده شرطی شده و اقدام به ایجاد پاسخ های ذاتی در این راستا نموده و به علاوه این پاسخ ها در ارتباط با محرک های عصبی نیز به تنهایی مد نظر خواهد بود. همانند شرطی شدگی احساسی، سرایت ویژگی ها به صورت احساسی نیز به عنوان یک مشخصه ناخودآگاه به شمار می آید. این ظرفیت خاص انسانی به نظر به صورت ذاتی و دست نخورده است و هنوز فرا گرفته نشده است (LeDoux ، ۲۰۰۲). به طور کلی، بسیاری از احساسات از طریق مشاهده یا تجربه غیرمستقیم منتقل می شوند، همانند یک ویژگی مکمل در ارتباط با شرطی شدگی یا تجربه مستقیم.
این موضوع نیز اثبات شده است که سیستم لیمبیک و مخصوصا آمیگدالا، همراه با سیستم خزنده در ارتباط با سرایت اجتماعی احساسات در حیوان ها و انسان ها مشارکت دارند. به طور مثال، در مبحث ارائه شده (Clore  و Ortony ، ۲۰۰۰) این موضوع اثبات شده است که در میمون ها مشاهده ترس مشابه با شرایط شرطی شدگی مستقیم ترس می باشد. تحقیق صورت گرفته بر روی نورون های آینه ای این یافته ها را به اثبات می رساند. این نورون ها به عنوان نورون های خاصی به شمار می آیند که عملکرد آن ها در ارتباط با سرایت احساسی انسان می باشد- آن ها به هنگامی فعال می شوند که نه تنها انسان ها در یک فعالیت مرتبط دخیل می گردند، بلکه به هنگامی که انسان ها اقدام به مشاهده یا تصور یک فعالیت مشابه انجام شده به وسیله دیگران نیز می نمایند (با استفاده از به طور مثال تلفن های سلولی، توئیت، و موارد دیگر). یکی از ویژگی های مهم در سرایت ذهنی تاثیر انطباقی می باشد: اشخاص غالبا موارد مهم یا مشخصه های اکثریتی را بیشتر می بینند. یافته های متعددی مؤکد این حقیقت هستند. به طور مثال نواحی مربوط به درد در مغز به هنگامی فعال می شوند که فرد در تعارض با اکثریت یا مشخصه های مربوط به آن عمل می نماید (LeDoux ، ۲۰۰۹). در نتیجه، مخالفت از دیگران و رد شدن از سوی آن ها سبب بروز صدمه دیدگی و پریشانی گردیده و بنابراین افراد سعی در ممانعت از چنین مواردی می نمایند.
با توجه به این مقوله، رسانه ها سعی در استفاده از پیام های بافت زدوده ای و زیر آستانه ای با استفاده از فریم های مرتبط می نمایند. چنین موردی سبب ایجاد موقعیت های معنایی و احساسات عاطفی (شامل احساسات مرتبط) آن هم بدون استدلال یا براورد، می شود که خود نهایتا می تواند سبب ایجاد تنش و افزایش یک سری از حالات خاص (نگرانی به طور مثال) گردد. همگی این موارد می تواند مطلوب برخی از نقطه نظرات خاص باشد. این نظرات سبب ایجاد تاثیرات اجتماعی از طریق انتقال یا سرایت آن ها، بازخورد اطلاعات در ارتباط با فرایند تشریح شده (به طور مثال از طریق تاثیرات انطباقی) می شوند که متعاقبا سبب تقویت این نوع از نظرات خواهد شد.

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

 

۳- مشخصه مدل نظرکاوی برمبنای FCM
در FCM، مفاهیم در چهار سطح توزیع شده اند، که هر کدام از این سطح ها تشریح کننده ویژگی ها/ابعاد مورد نظر در ارتباط با انطباق نظر است، و مورد آخری نیز تشریح کننده انطباق نظر می باشد. این رویکرد چند سطحی دنبال کننده ساختار کلاسیک مربوط به رویکردهای FCM چند سطحی می باشد که در مقاله مرتبط عرضه شده است (Aguilar  و همکاران، ۲۰۱۶)
  • اولین سطح: در این سطح، مفاهیم مشخص کننده انطباق نظر عمومی می باشد و به علاوه تعیین کننده علل چنین انطباقی نیز است. این مفاهیم عبارتند از: الف) اعتبار یا اعتماد به این منبع: اعتبار منبع برابر با اعتماد به آن می باشد. ب) اجتماعی شدن: این مورد به عنوان راهکاری به شمار می آید که بر مبنای آن فرهنگ از یک نسل به نسل دیگر منتقل می شود، این مورد به عنوان راهکاری تلقی می شود که بر مبنای آن انسان ها اعتقادات، نظرات و رفتار های خود را می آموزند. در اینجا نظر عمومی به عنوان نتیجه نظر اکثریت تلقی شده که در بین افراد حاصل آمده است. ج) حالت نظر عمومی: این مفهوم مرتبط با مشخص سازی این موضوع است که چگونه نظر عمومی در اجتماع شکل می گیرد و یا آن که چگونه چنین موردی در گروه اجتماعی شکل گرفته و متعاقب آن تحلیل های مرتبط حاصل می شود. این مورد مشخص کننده سطح دستکاری، عدم استقلال و مشخصه ها و فهرست های محلی جهت بیان نظرات مرتبط است. د) تاثیر انطباقی: مشخص کننده انطباق نظر عمومی بر مبنای پارامتر های سرایت و موارد دیگر می باشد. بدین روش، می توان این مشخصه را توصیف نمود که چگونه فشار اجتماعی از یک گروه حداکثری می تواند بر روی یک شخص جهت تطبیق با نظر مرتبط تاثیرگذار باشد.
 ۲) سطح دوم: در این سطح می توان مفاهیمی را در نظر گرفت که معرف ویژگی های مختلف فناوری می باشد که بر روی نظر عمومی تاثیرگذار است و چنین موردی به عنوان ابزاری مورد استفاده قرار می گیرد تا بر مبنای آن بتوان نسبت به انتشار و مشخص سازی و تعدیل نظرات افراد مرتبط اقدام نمود: الف) رسانه های قدیمی: رسانه های قدیمی به طور دائم بر روی اجتماع تاثیرگذار بوده و روش زندگی آنها، انتخاب، عادات و تعاملات، مشخصه های مربوط به مصرف و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهند. رسانه های سنتی عبارتند از تلویزیون، رادیو، رسانه های چاپی همانند روزنامه ها و مجلات. ب) رسانه های جدید یا رسانه های اجتماعی و اینترنت: این رسانه ها به عنوان ابزاری قدرتمند به شمار می آیند که علاوه بر قابلیت نشر اطلاعات می توانند فراتر از مشخصه های عادی حرکت نموده و اقدام به ایجاد تبادل اطلاعات در زمینه های مختلف نظیر نوآوری نمایند و این راه را با توجه به رویه های منحصر به فرد اعمال می نمایند. برخی از ویژگی های تشریح شده وبی عبارتند از: وب با ابزارهای بازاریابی، تبلیغاتی، شبکه های تبادلی همتا به همتا، بلاک ها و موارد دیگر. شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و فیسبوک. ج) تعیین مشخصه ها و فهرست مطالب: به انتخاب موضوعی تلقی می شود که می بایست توجه جامعه را به سمت آن جلب نمود و یا موضوعی که می بایست به عنوان یک مسئله ضروری قلمداد شود، یا مسائلی که می بایست تاکید ویژه ای بر آن ها گذاشته شود. کلیه این موارد خود بر مبنای رسانه ها توسعه می یابند. برخی از نویسندگان مشخص ساخته اند که یک ارتباط مستقیم بین ادراک های عموم در زمینه اهمیت مسائل مورد خطاب قرار گرفته و محتویات ارائه شده به وسیله رسانه ها وجود دارد. د) رسانه های طبیعی: به عنوان رسانه های کلاسیک که به صورت فی نفسه و یا بر مبنای مشخصه های طبیعت ایجاد شده اند، همانند کشت زمین و موارد دیگر که در ارتباط با فرهنگ هر جامعه می باشد و در تعارض با جامعه تصنعی ایجادی به وسیله رسانه های جاری تلقی می شود.
۳) سطح سوم: در این سطح مفاهیم مرتبط با ویژگی های اجتماعی را در نظر می گیریم که بر روی نظر عمومی تاثیرگذار هستند: الف) مشخصه های انبوه: این مشخصه ها متشکل از افراد گمنامی هستند که دارای تعامل خاصی نبوده و کاملا ناهمگن هستند (همانند متخصصین و افراد فنی) و یا افرادی که از نقطه نظر جغرافیایی بسیار پراکنده هستند. ب) عموم جمعیت: برخی از تحلیلگران جمعیت عمومی را در ارتباط با اشخاص یا گروه هایی قلمداد می کنند که به صورت فعال در مباحث عمومی مربوط به یک مسئله خاص مشارکت دارند. محققین ما ویژگی عمومی را به عنوان بخشی از جمعیت اجتماع تلقی می کنند که در ارتباط با مسائل اجتماعی آگاه و مطلع هستند. ج) جمعیت: تحت عنوان قانون وحدت ذهنی افراد اجتماع خوانده می شود”: افراد درباره موضوع خاصی آگاهی چندانی نداشته و به علاوه از بازتاب های یک مشخصه خاص اطلاعی ندارند اما در مقابل آن ها به عنوان یک جمعیت واحد تلقی شده که با توجه به حقایق مشخصه های کلی را تشکیل داده و قابل کنترل بوده و تحت نفوذ و تحریک تعاملات متقابل کلیه اعضا قرار دارند. د) ساختار های اجتماعی حاصل آمده از فعالیت های سیاسی، نظیر کشور، احزاب اجتماعی یا گروه های فشار. ه) ساختار های دولتی، نظیر مؤسسات دولتی، سازمان های آموزشی و … . و) ساختار اجتماعی بر مبنای ویژگی یا حالات اجتماعی: حاصل آمده از کلاس و شرایط اجتماعی. گروه های اجتماعی: با توجه به ترتیب زمانی، در ابتدا خانواده، متعاقبا مدرسه و در نهایت گروه های اجتماعی.
۴) سطح چهارم: در این سطح مفاهیمی در زمینه ویژگی های بیولوژیکی در نظر گرفته شده اند که بر روی نظر عمومی تاثیرگذار هستند: الف) تاثیر روان شناختی: روانشناسی خود به عنوان یک عامل تحریک ویژگی های اجتماعی و نظرات، عقاید، معانی، احساسات و حتی رفتار به شمار می آید. ب) احساسات: آن ها به عنوان یک احساس پیچیده در ارتباط با حالات افراد تلقی شده که منجر به بروز تغییرات روان شناختی می گردد که بر روی تفکر و رفتار تاثیر گذار خواهد بود. احساسات، حالات، بازخورد ها و موارد دیگر که در تعامل با یکدیگر هستند. ج) حالت ها: چنین موردی به طور کلی بازتاب دهنده تمایلات شخصی در ارتباط با ارائه معنی می باشد و بنابراین مشخص کننده نظرات و احساسات است. د) شرطی سازی: در چنین مفهومی ما کلیه فرم ها و راهکار های شرطی سازی مربوط به نظرات یک فرد در یک اجتماع را در نظر می گیریم که از طریق مشخصه های ارائه شده به وسیله رسانه های ارتباط جمعی (به عنوان یکی از شایع ترین موارد) القا شده یا بر مبنای راهکار مختلف که موجب حذف ویژگی های مستقل مربوط به هر یک از نظرات و ایده ها خواهد شد.

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

 

۴- آزمایشات مدل ما
مدل ما در ابزار FCM بر مبنای ویژگی چند سطحی تحت عنوان ابزار طراحی FCM اجرا شد (Contreras  و Aguilar ، ۲۰۱۰). مدل ما به عنوان یک مدل پیش بینی کننده به شمار می آید که در آن نظرات بر مبنای محتوای جاری مجموعه ای از مفاهیم در هر بعد استخراج می گردد. مجموع مفاهیم تشریح کننده نظر عمومی می باشد و بنابراین ما خواستار این موضوع هستیم که آیا تغییر یا دستکاری مشخصی در ارتباط با نظرات عمومی اعمال می شود یا خیر.
جهت تست این مسئله، ما نظر عموم در خصوص تغییرات آب و هوایی را در نظر می گیریم. در چنین موردی، ما دو گروه داده را تعریف می کنیم: جهت آموزش و تست ظرفیت استنباط این مدل چنین مؤلفه ای مد نظر قرار می گیرد. ما چندین سناریوی آموزشی را مشخص ساختیم که دو مورد از آن ها عبارتند از: ۱) حالات جامعه علمی که بر مبنای آن حالتی در نظر گرفته می شود که به طور مثال در ارتباط با انقراض انبوه غول ها است، ۲) درک اسپانیایی زبان ها در ارتباط با تعامل کشور ها در زمینه گرمایش جهانی. بر این مبنا ما از سناریو های بعدی جهت تست ظرفیت پیش بینانه مدل FCM بهره می جوییم: ۱) متخصصین محیط زیست عقیده دارند که قدرت های اصلی سبب محدودسازی سازمان ملل در ارتباط با مسائل مربوط به تغییرات شرایط آب و هوایی می شوند. ۲) گرمایش جهانی در بالاترین حد که به عنوان بزرگترین مشکلی به شمار می آید که گیاهان با آن رو به رو هستند.
برای این سناریو ها، مدل ما در سطح اول مقادیر مرتبطی را مشخص می سازد (به جدول یک رجوع شود). این سیستم مشخص کننده آن است که آیا اعتبار منابع در هر مورد متناسب است یا خیر. این مفهوم جهت شکل دهی نظر عمومی بسیار مهم تلقی می شود. ما مشاهده می نماییم که ویژگی اجتماعی در این مبحث دارای ارزش متناسبی نمی باشد و علت آن احتمالا برخی از مشخصه های ذیل است که بر روی نظر نهایی تاثیرگذار نبوده است: گرداب سکوت، جهل پلورالیستی، تاثیر اجماع نادرست و درک نگاه از طریق شیشه. ویژگی نظر عمومی و تاثیر تطبیقی نظر عامه در هر مورد صحت خواهد داشت، در حالی که مشخص کننده تطبیق آن ها با توجه به ویژگی های اجتماعی به صورت درست است. FCM آنقدر تکرار می شود تا آن که به یک تعادل مشخص دست یابد، که به عنوان حالت سیستمی به شمار می آید که هر مفهوم به یک ارزش مشخص همگرا می گردد. چنین موردی خود سبب تکامل هر مفهوم خواهد شد. ما قابلیت تحلیل تغییر در این مقدار مربوط به یک مفهوم خاص را به عنوان سری های زمانی داریم که خود تشویق کننده رفتار آن در یک موقعیت مشخص می باشد. با توجه به این اطلاعات، ما قابلیت اکتشاف این موضوع را خواهیم داشت که رفتار واقعی هر مفهوم، و علل خاص ارتباط با مفاهیم دیگر چگونه است، که در نهایت سبب مشخص سازی تاثیرات آن در زمینه تطابق با نظرات خواهد شد. بدین روش، ما قابلیت مشخص سازی المان یا عنصر کلیدی خاص را خواهیم داشت که بر روی تطابق با نظر عمومی تاثیرگذار خواهد بود، آن هم با توجه به مشخصه های عملکردی آن ها.

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

 

۵- نتیجه گیری
در این مقاله، ما یک مدل نظرکاوی بر مبنای FCM را ارائه نمودیم که به ما اجازه حرکت در مسیر مفاهیم مرتبط خاص با ویژگی های تطبیقی آن را داده تا از این طریق توان درک دینامیک فرایند های تطبیقی نظر عمومی را حاصل نماییم. مخصوصا، مدل ما قابلیت استنباط نظرات را داشته و می توان از آن جهت آنالیز دینامیکی تطبیق نظرات استفاده نمود. به طور مثال، این مورد مشخص کننده مفاهیم دارای تاثیر بیشتر بر روی نوع خاصی از نظرات می باشد و قابلیت پیش بینی مشخصه های یک نظر خاص بر روی یک موقعیت مشخص شده، همراه با موارد دیگر، را خواهد داشت. بدین روش، مدل ما را می توان به طرق مختلفی مورد استفاده قرار داد تا قابلیت توصیف یک نظر به منظور پیش بینی یک نظر آتی به وجود آید، یا آن که قابلیت مشخص سازی و توصیه ویژگی های ضروری در یک موقعیت خاص جهت اجتناب از یک نظر عامه نامناسب، به یک روش شفاف، فراهم شود.
در تحقیق آتی، کاربرد FCM مورد توجه قرار گرفته و این فرایند در سناریو های مختلف با استفاده از ابزار های طراحی FCM مورد آزمایش قرار خواهد گرفت (Contreras  و Aguilar ، ۲۰۱۰). به علاوه، تعریف برخی از ویژگی های سنجشی در خصوص کیفیت نظرکاوی این مدل نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت، نظیر اعتبار و پایایی (توصیف هایی که به یک کاربر اجازه کنترل پایایی یک مشخصه استنباطی را خواهد داد) و به علاوه از آن می توان جهت پارامتر هایی نظیر اطمینان نیز استفاده کرد (این مورد مشخص کننده این موضوع خواهد بود که آیا مدل ما قابلیت تغییر نگرش یا رفتار یک فرد را خواهد داشت یا نه) و به علاوه مسائل مهم دیگر را نیز در بر خواهد گرفت. به غیر از این موارد، در تحقیقات آتی، ما نسبت به توصیف ظرفیت ثانویه اقدام می کنیم تا از این طریق قابلیت مشخص سازی عوامل تشریح شده در ادامه سطوح که مشخص کننده اولین سطح می باشد فراهم شود، که خود دارای تاثیرات بیشتری در زمینه فرایند تطابق با نظرات عموم خواهد بود.

به سمت یک نگاشت شناختی فازی برای نظرکاوی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.
تماس با ما

اکنون آفلاین هستیم، اما امکان ارسال ایمیل وجود دارد.

به سیستم پشتیبانی سایت ایران ترجمه خوش آمدید.