مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

خرابی و عیوب روغن و موتور

خرابی و عیوب روغن و موتور

خرابی و عیوب روغن و موتور – ایران ترجمه – irantarjomeh.ir

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه فنی مهندسی – بین رشته ای
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 100000 (یکصد هزار) تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده فنی مهندسی - بین رشته ای - ایران ترجمه - irantarjomeh

 

شماره
۴۷
کد مقاله
TEC47
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – www.irantarjomeh.ir
نام فارسی
تحلیل کاربردی خرابی و عیوب: روغن و موتور
نام انگلیسی
Applied Failure Analysis
OIL and your engine
تعداد صفحه به فارسی
۸۲
تعداد صفحه به انگلیسی
۳۸
کلمات کلیدی به فارسی
خرابی، روغن، موتور
کلمات کلیدی به انگلیسی
Failure, OIL,engine
مرجع به فارسی
سیستم اطلاعات خدماتی، ژورنال مهندسی صنعتی و لوکوموتیو
مرجع به انگلیسی
Service Information System
کشور

 

تحلیل کاربردی خرابی و عیوب: روغن و موتور

مقدمه

عیوب مربوط به یاتاقان، چسبیدگی رینگ پیستون و میزان زیاد مصرف روغن به عنوان نشانه های خرابی ماشین در ارتباط با استفاده از روغن و مشخصه های مربوط به آن می باشد. حال این سوال مطرح است که چگونه می توان از این مسائل اجتناب نمود. راه کارهای متعددی در این مبحث وجود دارند که سه نمونه از مولفه های مطرح شده نمونه برداری زمان بندی شده و برنامه ریزی شده روغن (S.O.S SM) و بررسی متوالی سیستم روغن کاری، و همچنین کاربرد مواد روان کننده / روان کاری مناسب می باشد. در پی این توصیه ها می توان به مشخصه های مختلف اشاره داشت که با توجه به تجارب مطرح شده در ارتباط با خرابی موتور، با توجه به استفاده از روغن و میزان بهره وری و طول عمر مطلوب موتور ارائه شده اند. این کتابچه سعی در بیان مشخصه های متناسب در خصوص روغن موتور و مولفه های مرتبط با آن می نماید: بر این مبنا، متن جاری در بردارنده مطالبی در خصوص ترکیبات و عملکرد روغن، چگونگی مشخص سازی آلایندگی یا مواد آلاینده و تجزیه آن، پیامدهای نوعی و برخی از راهکارهای پیشگیرانه جهت کمک به مصرف کنندگان به منظور محافظت از موتور در برابر تاثیرات نامطلوب روغن و خرابی موتور در این زمینه می باشد.
درک مناسب از روغن
عملکرد
روغن موتور عملکرد اصلی متعددی دارد تا از این طریق قابلیت حصول نوعی روانکاری متناسب فراهم شود. روغن غالبا سبب تمیز نگهداری موتور و دور ماندن آن از گرد و خاک و آلایندگی و همچنین خوردگی می شود. به علاوه روغن به عنوان یک ماده خنک کننده و درزگیر عمل می نماید و قابلیت فراهم آوری پرده ای از لایه روغنی را خواهد داشت که سبب ممانعت از تماس فلز به فلز یا تماس در یک سطح حداقلی شده و بنابراین موجب کاهش اصطکاک و فرسایش خواهد شد. این موارد مطرح شده تنها به عنوان عملکردهای اصلی روغن محسوب می شوند.
مواد پایه
روغن های روان کاری شامل روغن پایه یا مواد اصلی متشکله می باشند. این مواد پایه در حقیقت متشکل از مواد معدنی (نفتی) یا مواد سنتزی و ترکیبی می باشند، با این حال می توان از مواد گیاهی نیز در کاربردهای خاص استفاده نمود. مواد پایه یا اصلی ضروریات اصلی روان کاری موتور را تشکیل می دهند. با این حال، در صورتی که آنها با مواد اضافی پشتیبانی نشوند، به سرعت تحت شرایط کاری حاد تجزیه و تنزل رتبه می یابند. منوط به نوع مواد پایه، مواد نفتی، سنتزی و مواد دیگر، می توان از علم شیمی مواد و فرمول های افزودنی متفاوتی استفاده نمود.
مواد افزودنی
قابلیت مواد افزودنی یا اصلاح برخی از خواص خاص روغن های پایه. در نهایت، این موارد سبب می شوند تا روغن ضروریات خاصی فراتر از قابلیت های روغن پایه را به دست آورد.
شایع ترین مواد افزودنی متشکل از موارد ذیل هستند: دترجنت ها یا مواد شوینده / تمیز کننده، مواد بازدارنده اکسایش، مواد متورق کننده / پراکنده ساز، عامل های قلیایی، عامل های ضد سایش، مواد افزودنی کاهش دهنده نقطه ریزش و مواد ارتقا دهنده شاخص ویسکوزیته.
عدد بازی / قلیایی کل (TBN)
درک TBN نیازمند حاصل آوردن اطلاعاتی در خصوص محتوای سولفور سوخت می باشد. غالب سوخت دیزل حاوی مقداری سولفور است. در این خصوص می توان میزان مقدار سولفور در نفت خام تولیدی را در نظر داشته و یا قابلیت پالایشگاهی جهت حذف آن را مورد بحث قرار داد. یکی از عملکردهای روانکاری روغن خنثی سازی محصولات جانبی سولفور می باشد که عمدتا تحت عناوین سولفوریک و سولفوریک اسید خوانده شده و قابلیت به تاخیر اندازی صدمه مربوط به خورندگی ماشین یا موتور را ایجاد می نماید. مواد افزودنی (به طور ابتدا به ساکن مواد تمیز کننده) در روغن حاوی ترکیبات قلیایی می باشند که به گونه ای فرمول بندی شده اند تا قابلیت خنثی سازی این اسید ها را داشته باشند. برآورد این ویژگی قلیایی و تعیین میزان ذخیره آن در یک ماده روغنی تحت عنوان TBN خوانده می شود.
خاکستر یا خاکستر سولفاته
محتوای خاکستر روغن به عنوان باقیمانده غیر قابل احتراق یک روغن روانکاری به شمار می آید. مواد پاک کننده روغن روانکاری حاوی مشتقات فلزی نظیر باریم، کلسیم و منیزیم و ترکیبات آن ها می باشند که به عنوان منابع شایع خاکستر به شمار می آیند.
ویسکوزیته
ویسکوزیته به عنوان یکی از مهم ترین خواص روغن به شمار می آید. چنین مولفه ای به مقاومت در برابر جریان اشاره دارد. ویسکوزیته به طور مستقیم در ارتباط با میزان و قابلیت متناسب روانکاری جهت تفکیک سطوح دارای تماس با یکدیگر از طریق ایجاد یک لایه محافظتی می باشد.
دسته بندی های روغن موتور API
دسته بندی های مربوط به عملکرد روغن موتورهای دیزلی و بنزینی بر مبنای رده بندی خدمات موسسه نفت آمریکا (API) و با توجه به ویژگی های به اشتراک گذاشته شده به وسیله API، SAE و ASTM (جامعه تست مواد آمریکا) ارائه گردیده است.
توصیه های مربوط به روغن موتور دیزل
روغن موتور دیزل کاترپیلار
روغن های کاترپیلار به منظور فراهم آوردن عملکرد و چرخه عمر کامل طراحی شده اند و با توجه به این موارد در ماشین های کاترپیلار مورد استفاده قرار گرفته اند. روغن های کاترپیلار هم اکنون جهت پر نمودن موتورهای دیزلی در کارخانه مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن ها بوسیله فروشندگان کاترپیلار برای کاربرد متوالی به هنگام تعویض روغن پیشنهاد می شوند. با توجه به این موضوع می توانید به فروشنده کاترپیلار خود جهت کسب اطلاعات بیشتر رجوع نمایید. به واسطه گوناگونی های مهم در کیفیت و عملکرد روغن های موجود تجاری، کاترپیلار موارد ذیل را توصیه می نماید:
  • روغن موتور دیزل کاترپیلار (۱۰W30)
  • روغن موتور دیزل کاترپیلار (۱۵W40)
روغن موتور دیزل چند رتبه ای کاترپیلار با توجه به مقدار صحیح مواد تمیزکننده، مواد پراکنده ساز و مواد قلیایی فرمول بندی شده تا قابلیت ارائه یک عملکرد ممتاز در موتورهای دیزلی کاترپیلار را داشته باشد.
روغن های تجاری
عملکرد روغن های موتور دیزل تجاری بر مبنای دسته بندی های موسسه نفت آمریکا (API) می باشد که به منظور فراهم آوردن ویژگی های متناسب روانکاری تجاری برای محدوده گسترده ای از موتورهای دیزلی که تحت شرایط مختلف کار می کنند عرضه شده است.
در صورتی که روغن موتور دیزل چند رتبه ای کاترپیلار استفاده نشود، صرفا آن دسته از روغن های تجاری مورد استفاده قرار گیرند که در تطابق با مشخصه های ذیل باشند:
  • روغن چند رتبه ای API CH-4 (روغن ترجیحی)
  • روغن چند رتبه ای API CG-4 (روغن ترجیحی)
  • روغن چند رتبه ای API CF-4 (روغن قابل قبول)
توصیه های ویسکوزیته روانکاری برای موتورهای دیزلی با قابلیت تزریق / پاشش مستقیم (DI)
رتبه ویسکوزیته SAE مناسب روغن بر مبنای دمای حداقلی محیطی در طی آغاز به کار سرد موتور و همچنین دمای حداکثر محیطی در طی کار موتور مشخص می شود.
علامت دونات (Donut)  API
جهت کمک به مشتریان در زمینه انتخاب روغن متناسب، انستیتو نفت آمریکا اقدام به ارائه یک علامت خاص تحت عنوان دونات API نموده است. این علامت (به شکل ذیل رجوع شود) معرف رده بندی سرویس API (نیمه بالایی دایره)، رتبه ویسکوزیته SAE (مرکز علامت) و قابلیت به کار گیری آن، ویژگی های محافظت از انرژی وابسته به روغن (نیمه پایینی دایره ) می باشد. حفاظت انرژی برای روغن های موتور دیزلی سنگین قابل کاربرد نمی باشد.
تمیزی
کارکرد عادی موتور سبب تولید آلاینده های مختلفی می شود که محدوده آنها از ذرات فلزی میکروسکوپی تا مواد شیمایی خورنده در نوسان می باشد. در صورتی که روغن موتور با استفاده از فیلتراسیون تمیز نگه داشته نشود، این آلایندگی از طریق روغن به موتور خواهد رسید.
آنالیز میزان فرسایش S.O×S SM
ممانعت از مشکلات و کاهش هزینه از طریق اطلاع از میزان فرسایش
آنالیز میزان فرسایش به عنوان بخش لاینفکی از برنامه خدماتی S.O×S SM ما به شمار می آید که قابلیت کمک در زمینه انجام آزمایشات مرتبط و حفظ عملکرد مطلوب موتور و به حداکثر رسانی میزان دسترسی به شرایط کاری مطلوب را حاصل می آورد. از طریق این آزمون های زمان بندی شده متوالی نمونه های روغن حاصله از موتور آنالیز میزان فرسایش قابلیت تشخیص ذرات فلزی کوچک ناشی از فرسودگی اجزا را خواهد داشت.
درک فلزات فرسایشی
هر موتور سبب ایجاد فلزات فرسایشی در هر روز کاری می شود. در صورتی که میزان فرسایش افزایش یابد، غلظت این ذرات فلزی فرسایشی افزایش یافته که خود معرف بروز مشکل می باشد. آنالیز میزان فرسایش به ما اجازه یافتن مشکلات را می دهد آن هم قبل از آن که این مشکلات منجر به بروز تعمیرات اساسی یا بروز عیب در موتور شوند.
روند فلزات فرسایشی در موتور شما
دو موتور یکسان تحت شرایط یکسان ممکن است سبب ایجاد ذرات فرسایشی با نرخ های متفاوتی شوند. مفسرین S.O×S SM ما به یک بانک اطلاعاتی بزرگ متشکل از نمونه های مرتبط برای مقایسه آن ها با توجه به موتور شما دسترسی دارند. با این حال، موتورهای خاص شما احتمالا دارای بهترین رهنمودها در خصوص سطوح متناسب فلزات فرسایشی در هر بخش می باشند.
فناوری مرتبط با آنالیز میزان فرسایش
ما از یک اسپکتومتر انتشاری جهت انجام تحلیل میزان فرسایشی استفاده می کنیم. این سیستم مشخص کننده المان ها فرسایشی می باشد و بعلاوه قابلیت تعیین سیلیکون در یک نمونه از طریق قراردهی روغن در دماهای بسیار بالا را خواهد داشت. در این دماها، المان های موجود در نمونه به صورت بخش های اتمی یا ریزافشاند درآمده و هر یک از ویژگی های انتشاری / ساطع شده در طول موج های مختلف انرژی نور قرار می گیرند.
بررسی عوامل و تاثیرات فرسایش اجزا
از طریق مقایسه آزمون ریز قرمز یا مادون قرمز (شرایط روغن) با توجه به مشخصه های فلز فرسایشی، ما می توانیم نسبت به بررسی عوامل محتمل وابسته به فلزات فرسایشی و میزان زیاد آن ها اقدام کنیم. نمودار فوق نشان دهنده برخی از شایع ترین فلزات فرسایشی می باشد، و شامل منابع و مشکلات بالقوه و شاخص های آن ها است.
کنترل اجزا
به هنگامی که آنالیز S.O×S SM مشخص کننده یک میزان افزایشی در خصوص غلظت یک یا چند فلز می باشد، می توان به اجزای فرسایشی اشاره داشت که به احتمال زیاد سبب افزایش این عوامل گردیده و غالبا بعنوان عوامل محتمل در این زمینه به شمار می آیند.
آنالیز شرایط روغن S.O×S SM
عملکرد حداکثری بر مبنای دانستن شرایط روغن
ویژگی هایی نظیر اکسیژن، حرارت و آلاینده ها سبب می شوند تا کلیه مواد روغنی نهایتا دچار تنزل شوند. روغن موتور مخصوصا مستعد به تنزل با توجه به سولفور، نیترات، محصولات جانبی حاصل آمده از احتراق، دمای بالا و آب از فرایند احتراق یا چگالش می باشد. آنالیز شرایط روغن، که بعنوان بخشی از برنامه خدمات جامع S.O×S SM به شمار می آید به ما در زمینه ممانعت از صدمه دیدگی به قطعات از طریق بررسی روغن و پیگیری رویه تنزل یافتگی آن کمک می نماید.
درک آنالیز شرایط روغن
آنالیز شرایط روغن مشابه با آنالیز میزان فرسایش می باشد، البته یک استثنای مهم در این زمینه وجود دارد: این آنالیز اقدام به تحلیل و ارزیابی اجزای شیمیایی در روغن، به جای ذرات مربوط به اجزای فرسایشی، می نماید.
این آنالیز به شرح ذیل است:
آنالیز مادون قرمز تبدیل فوریه
آنالیز شرایط روغن S.O×S SM شامل یک ابزار مادون قرمز می باشد که از یک روش ریاضیاتی جهت تبدیل داده های ابزاری خام به المان های با معنی استفاده می نماید. این آزمایش که تحت عنوان FT -IR (آنالیز مادون قرمز تبدیل فوریه) خوانده می شود مشخص کننده گروه های ترکیبی آلی می باشد که برحسب براورد میزان جذب مادون قرمز در طول موج خاص هر گروه طبقه بندی شده است.
مشخص سازی شرایط روغن قبل از بروز مشکلات
دوده
اکسیداسیون
محصولات نیترات
محصولات سولفوری/ اسیدها
بهینه سازی تجهیزات با توجه به برنامه سرویس S.O×S SM
آزمون های اضافه: گلیکول، آب، تشخیص سوخت، ویسکوزیته و TBN
گلیکول (مواد خنک کننده)
آب
سوخت
TBN
کلیه سوخت های دیزلی حاوی مقداری سولفور هستند. میزان سولفور خود منوط به مقدار آن در نفت خام یا قابلیت پالایشگاهی و یا قابلیت حذف آن می باشد. یکی از عملکردهای روغن روان کاری خنثی سازی محصولات جانبی سولفور (سولفوریک و اسیدسولفوریک) و همچنین اسیدهای آلی می باشد که با توجه به اکسیداسیون شکل گرفته اند.
ویسکوزیته
مثال های نوعی عیب های مربوط به روغن
سیستم روان کاری
یاتاقان ها
میل لنگ
پیستون ها، رینگ ها و پوسته ها
توربوشارژرها
صدمه توربوشارژر مرتبط با روغن به واسطه آلایندگی روغن یا کمبود روغن مدنظر می باشد که می توان آن را در ارتباط با رویه های استفاده از موتور و سیستم های مرتبط با آن دانست. روغن حاصل آمده در توربوشارژر می بایست قابلیت روان کاری بخش های مختلف آن همراه با یاتاقان و قسمت های پیشرانه را داشته باشد و بعلاوه می بایست قابلیت خنک سازی آن ها را مخصوصا در انتهای توربین فراهم نماید.
سوپاپ ها
غالب عیب های سوپاپ در ارتباط با روغن خود نشات گرفته از شکل گیری رسوب یا بی روغنی می باشد.
به حداقل رسانی بروز عیب های موتور در ارتباط با روغن
سولفور سوخت
TBN و سطوح سولفور سوخت برای موتورهای دیزلی تزریق مستقیم (DI)
TBN و سطوح سولفور سوخت برای موتورهای دیزلی با محفظه پیش احتراقی (PC)
حفظ و نگهداری پایه ای سیستم روغن کاری
احتمالا مهمترین مرحله ممانعت از عیب مربوط به روغن مشخص سازی مشکلات و روتین های مربوطه می باشد. مخصوصا، چنین موردی به معنای حساس بودن در ارتباط با علائم زود هنگام بروز مشکل است. یکی از راهکارهای انجام این کار اعمال کنترل های کاملا اساسی در خصوص سیگنال های هشدار دهنده مشهود می باشد. چنین کنترل هایی غالبا می بایست به صورت مکرر اعمال شود و شامل سه مولفه کلیدی ذیل است:
خلاصه و نتیجه گیری
در درازمدت شما به طور مستقیم مسئول عملکرد موتور خود می باشید. بنابراین می بایست در ارتباط با عیب های مربوط به روغن از طریق اتخاذ راهکارهای مناسب جهت محافظت از موتور خود درس بگیرید.
انتخاب رده بندی عملکرد مناسب و ویسکوزیته مطلوب روغن برای استفاده.
دنبال نمودن بهره گیری از روغن متناسب و بازه های تعویض روغن و فیلتر
توجه به نتایج آنالیز روغن S.O.S SM

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.