مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

استرس و دستگاه گوارش

استرس و دستگاه گوارش

استرس و دستگاه گوارش – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۷۱
کد مقاله
MDSN71
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
استرس و دستگاه گوارش
نام انگلیسی
Stress and the Gut
تعداد صفحه به فارسی
۱۴
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
استرس, دستگاه گوارش
کلمات کلیدی به انگلیسی
Stress, Gut
مرجع به فارسی
دکتر هوارد مرتز
دانشیار پزشکی و رادیولوژی
دانشگاه واندربیلت
مرجع به انگلیسی
Dr. Howard Mertz
Associate Professor of Medicine and Radiology
Vanderbilt University; UNC school of medicine
کشور
ایالات متحده
استرس و دستگاه گوارش
استرس وضعیت رایجی است که همه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس می تواند جسمی یا روانی باشد، گرچه در این مقاله ما بر استرس روانی متمرکز می شویم. استرس روانی شامل نگرانی، تهدید و یا چالش مربوط به وقایع مضر آینده می شود. چنین استرسی باعث فعال شدن سیستم پاسخ به استرس مغز می شود و این سیستم بر روی بدن تاثیر می گذارد. بسیاری از سیستم های اصلی بدن توسط استرس دستخوش تغیرات می شوند (قلبی-عروقی، عضلانی، ادراری، گوارشی، غدد عرقی و . . . ) و این تغییرات اغلب باعث عواقب مضری می برای این دستگاه ها می شود.
عملکرد گوارشی به طور خاص تحت تاثیر استرس قرار می گیرد. نشانه های رایج احشایی مرتبط با استرس شامل شوزش معده، سو هاضمه، حالت تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست و درد قسمت پایین شکم می شوند. این نشانه ها و عوامل ایجاد کننده احشایی آن که  تاثیر استرس هستند، بیش از پیش شناخته شده اند.

استرس و دستگاه گوارش

 

واکنش استرس گوارشی در حیوانات و بررسی  CRF
در حیواناتی مانند موش، استرس را می توان در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داد. هنگامی که موش ها دست و پایشان بسته می شود یا روی سکویی که توسط آب محاصره شده است قرار می گیرند،  دچار استرس می شوند.  در چنین شرایطی، تغییراتی در حرکات گوارشی اتفاق می افتد. قسمت بالایی دستگاه گوارش که شامل معده و روده کوچک می شوند حرکاتشان به شدت کند می شود. این ممکن است نوعی مکانیسم دفاعی برای جلوگیری از استفراغ و کاهش ورود غذا از دهان به معده باشد. درست بر عکس آن، حرکت غذا در روده بزرگ افزایش می یابد و تولید مدفوع بیشتر می شود. این خود ممکن است مکانیسمی دفاعی به منظور دفع مواد سمی باشد.

استرس و دستگاه گوارش

 

نواحی مغز درگیر در استرس
هیپوتالاموس و لوکوس سرلئوس دو ناحیه اصلی مسئول واکنش استرس در مغز هستند. فعال شدن هیپوتالاموس توسط استرس به واسطه دستگاه لیمبیک (مخصوصا بادامه و هیپوکامپ) و لوکوس سرلئوس واقع در ساقه مغز صورت می گیرد. لوکوس سرلئوس و هیپوتالاموس در واقع یکدیگر را تحریک می کنند. این تحریک متقابل،  پتانسیل ایجاد یک چرخه شیطانی را دارد، به نحوی که یک واکنش استرس در یکی از آن ها باعث تحریک دیگری می شود و تحریک دومی باعث می شود تا اولی به طور شدید تری واکنش نشان دهد. دستگاه لیمبیک شامل گروهی از قسمت های متصل و مرتبط مغز می شود که باعث تنظیم هیجانات و سیستم مبارزه یا فرار می شود. از نظر تکاملی، دستگاه لیمبیک یا”مغز هیجانی” ابتدایی تر است و لزوما تحت کنترل قسمت های بالا تر مغز مانند کرتکس هوشمند نیست. این دستگاه اطلاعاتش را از حواس و قشرهای بالایی دریافت می کند، خاطرات را بررسی می کند و میزان تهدید یک محرک را تعیین می کند. برای مثال، بادامه ساختاری مربوط به دستگاه لیمبیک است که در پایه مغز قرار دارد و نقش آن در خشم و عصبانیت مهم است. در گربه ها، تحریک الکتریکی بادامه باعث ایحاد حالات خشم و دفاع معمول مانند خس خس کردن، راست شدن موی بدن و ایجاد قوس دفاعی می شود. در حیواناتی که آمیگدالشان آسیب می بیند، واکنش خشم از بین می رود و حیوان همیشه حالتی آرام دارد. نظر بر این است که ورودی های بادامه از هیپوکامپ، کورتکس سینگولیت و سایر بخش های دستگاه لیمبیک می آیند. لوکوس سرلئوس در قسمت پل ساقه مغز جای گرفته است و منشا بیشتر انتقال دهنده عصبی نوراپی نفرین موجود در دستگاه عصبی است. سلول های این قسمت از مغز تا سایر قسمت های مغز ادامه دارند و با آزاد سازی نوراپی نفرین سایر دستگاه های بدن را فعال کرده و برانگیختگی و هشیاری را افزایش می دهند. آزاد سازی نوراپی نفرین باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و عضلات و دستگاه عصبی را برای واکنش فرار یا جنگیدن آماده می سازد. ایجاد این واکنش در طول استرس معمول روزانه مفید نیست. در صورتی که واکنش استرس شدید باشد و یا تهدید به مدت طولانی ادامه داشته باشد می تواند باعث تاکی کاردی(تندی تپش قلب)، فشار خون بالا، تنش عضلانی، اسپاسم روده و اختلال هضم غذا شود.

استرس و دستگاه گوارش

 

محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال
آزاد شدن CRF اولین قدم در فعال شدن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال(HPA) درگیر در استرس می باشد. این سیستم هورمونی اصلی پاسخ به استرس است. آزاد سازی CRF  توسط هیپوتالاموس به سرعت باعث تحریک غده هیپوفیز می شود که درست زیر آن قرار دارد. این غده با آزاد سازی هورمون آدرنال-کورتیکوتروپین(ACTH) به این تحریک پاسخ می دهد و باعث تحریک غدد فوق کلیوی برای ترشح هومون کورتیزول می شود. کورتیزول باعث افزایش نگهداری مایعات و نمک توسط بدن می شود و التهاب ها را از بین می برد، کارهای که در زمان هایی مانند زخمی شدن یا جنگ و گریز برای بدن مفید است. اگر سیستم HPA بصورت متناوب فعال شود عوارضی مانند فشار خوان بالا(به دلیل نگهداری نمک)، آسیب به سیستم ایمنی(به دلیل کورتیزول زیاد) بروز خواهند کرد.

استرس و دستگاه گوارش

 

پاسخ گوارشی به استرس در انسان ها
انسان ها به نحوه مشابه با حیوانات به استرس پاسخ می دهند. مطالعات مختلفی نشان داده اند که استرس باعث کاهش سرعت خالی شدن معده و افزایش حرکت روده ای در دواطلبان نرمال شده است. یکی از مطالعات پیشگام در این زمینه توسط Almy  و در حین سیگمودوسکوپی انجام شد. به داوطلبان گفته شد که در روده آن ها تومور یافت شده است، این باعث افزایش انقباضات کولونی شد و هنگامی که شوخی صورت گرفته به داوطلبان توضیح داده شد این انقباضات به حالت عادی برگشت. سایر استرسور ها مانند انجام جورچین، رانندگی در ترافیک شهری و گوش دادن ممتد بصورتی که باعث چالش روانی می شود همگی به طرز مشابهی باعث افزایش انقباضات کولونی و کاهش حرکات معدوی شدند. مطالعات دیگر حاکی از افزایش حساسیت روده ای در زمان استرس می باشند. این اثر ممکن است باعث کاهش آستانه حس کردن اتفاقات داخل روده شود. برای مثال در رفلاکس اسید معده، استرسورهای روانی میتوانند باعث افزایش سوزش شوند. بررسی PH مری(میزان اسیدی بودن آن) نشان داد که میزان رفلاکس در زمان استرس افزایش نمی یابد، اما احتمال اینکه یک رفلاکس مانند سوزش حس شود افزایش می یابد. در یک مطالعه، تزریق وریدی CRF باعث  افزایش حساسیت رکتوم به انبساط بالون شد. این ممکن است به این دلیل باشد که تاثیر حساس شدن دستگاه گوارش توسط استرس به واسطه همورمون استرس CRF انجام می شود.

استرس و دستگاه گوارش

 

سندروم روده تحریک پذیر(IBS) و سوء هاضمه کارکردی
دو دلیل اصلی نشانه های دردناک یا ناخوشایند روده ای سندروم روده تحریک پذیر و سوهاضمه می باشند. IBS در حدود ۱۲ درصد جمعیت دنیا را مبتلا می کند. سوهاضمه نیز بسیار شایع است. اکثر سوهاضمه ها کارکردی  هستند، یعنی با زخم، سنگ کیسه صفرا، اسید معده یا سرطان همراه نیستند. در هردوی این اختلالات، تغییرات حسی و حرکتی مشابه وضعیت استرس وجود دارد. هر دوی آن ها باعث افزایش حساسیت گوارشی(معده یا روده) می شوند. تغییرات حرکتی دستگاه گوارش مشابه استرس و تاثیر CRF در هر دوی آن ها دیده می شود. در سوهاضمه کارکردی معده به طور معمول خالی شدن آن آهسته تر انجام می شود و هضم گوشت نیز به راحتی صورت نمی گیرد. در IBS انقباض های کولونی افزایش می یابند. علاوه بر این، به نظر می رسد که در بیماران IBS حساسیت گوارشی نسسبت به استرس افزایش یافته است. در یک مطالعه، حرکات کولونی یک گروه سالم و یک گروه از بیماران IBS ضبط شد.  در بازگشت به آزمایشگاه به هر دو گروه عباراتی مانند”دیر اومدی”، به اتاق اشتباهی اومدی” و “آزمایش باید تکرار بشه”گفته شد. در بیماران IBS حرکات کولونی افزایش شدیدی داشت در صورتی که در افراد سالم این اتفاق نیفتاد. (شکل۳). بیماران IBS نسبت به هورمون استرس CRF نیز حساسیت بیشتری دارند. تزریق وریدی CRF به بیماران IBS و گروه کنترل باعث افزایش بیشتر حرکات کولونی در بیماران IBS نسبت به گروه کنترل شد. مطالعه دیگری نشان داد که استرس گوش دادن یاعث افزایش حساسیت رکتوم در بیماران IBS نسبت به گروه کنترل شد. به نظر می رسد که هم حرکات روده ای و هم پاسخ حسی به استرس در بیماران IBS افزایش یافته است.

استرس و دستگاه گوارش

 

خلاصه
 هنوز چیزهای زیادی در مورد تاثیر استرس بر دستگاه گوارشی وجود دارد که باید یاد بگیریم. مسیرهای هورمونی و عصبی دقیق که باعث حساسیت مفرط گوارشی می شوند و انقباضات را در حین استرس دچار تغییر می کنند هنوز مشخص نیست.  در IBS سوهاضمه کارکردی و سایر اختلالات گوارشی اینکه آیا این مسیرها بیش از حد هستن و یا اینکه به طرز نامناسبی عمل می کنند مشخص نیست. به نظر می رسد انتقال دهنده های عصبی خاصی نیز در واکنش استرس گوارشی تاثیر داشته باشند و شاید بتوان با درمان دارویی انها را مهار کرد. روان درمانی هم می تواند باعث کاهش پاسخ استرس شود. ابزارهای جدید مانند عکس برداری مغزی برای مطالعه پاسخ های مغزی به استرسور ها و داروها و زیست شناسی مولکولی برای مطالعه عملکرد انتقال دهنده های عصبی و گیرنده های آنها به درک بهتر پاسخ استرس و نقش آنها در بیماری ها کمک خواهند کرد. بنابر این یافته ها، پیشرفت در داروشناسی ممکن است باعث بوجود آمدن دارو درمانی های جدیدی شود تا به حل این مشکلات مهم سلامتی کمک کند.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.