مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه حسابداری
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حسابداری - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۳۳
کد مقاله
ACC33
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
نام انگلیسی
Ethics of Future Accounting Professionals: Evidence from Malaysia
تعداد صفحه به فارسی
۲۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۳
کلمات کلیدی به فارسی
علم اخلاق، حسابداری، دانشجویان، مالزی، افشای موارد خلاف قانون، توسعه اصول معنوی و اخلاقی، جنسیت
کلمات کلیدی به انگلیسی
ethics, accounting, students, Malaysia, whistleblowing, moral development, gender
مرجع به فارسی
دپارتمان حسابداری، کالج علوم اقتصاد و مدیریت
دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی
مرجع به انگلیسی
Dept. of Accounting, Faculty of Economics and Management Sciences, International Islamic University, Malaysia
کشور
مالزی
اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی
افرادی که خواستار ورود به عرصه حسابداری حرفه­ای هستند می­بایست از احساس قدرتمندی در مورد مقتضیات و نیازهای اخلاقی برخوردار باشند. این مقاله نسبت به بررسی نگرش­های اخلاقی دانشجویان سال آخر رشته حسابداری در دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی اقدام می­نماید. در این مبحث ۲۱۰ نفر از دانشجویان به تحقیقی مرتبط با یک پرسشنامه آزاد پاسخ دادند. از بین این پاسخ­دهندگان ۳۸ درصد در زمره افرادی قرار می­گیرند که اقدام به افشای عملیات نادرست، در صورتی که از آن اطلاع یابند، خواهند نمود و در حدود ۳ درصد رشوه را قبول خواهند کرد. به هنگامی که ریسک گرفتار شدن در این مسئله مطرح می­شود درصد افرادی که خطاهای این رشته را آشکار خواهند ساخت به ۶ درصد افزایش خواهد یافت. با این وجود، هیچکدام در این مرحله گزینه رشوه را انتخاب ننمودند. این پاسخ­ها مشخص می‌سازد که مجازات و کیفر بعنوان عامل بازدارنده تنها برای بخش کوچکی از دانشجویان در مبحث اعمال رویه­های اخلاقی و پرهیز از ناهنجاریهای اخلاقی مطرح خواهد بود. بخش بزرگی از دانشجویان مرد، در مقایسه با دانشجویان زن، تمایل بیشتری در زمینه بروز رفتارهای غیر اخلاقی از خود نشان می­دهند. این مطالعه مشخص می­سازد که اکثریت پاسخ­دهندگان ترجیح می­دهند که در رفتارهای  غیراخلاقی درگیر نشوند. بر این مبنا مبحث اصلی این مقاله در حول محور نکته نظرات اخلاقی دانشجویان دوره حسابداری مالزی دور می­زند.

کلمات کلیدی: علم اخلاق، حسابداری، دانشجویان، مالزی، افشای موارد خلاف قانون، توسعه اصول معنوی و اخلاقی، جنسیت

 

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

 

مقدمه
با توجه به رسوایی­های به بار آمده از سوی شرکت­هایی همچون ارنون، وردکام و دیگر شرکت­ها، اقداماتی به وسیله­ی گروه­های متعددی، شامل مجموعه­ای از متخصصین حسابداری و مدرسین، مورد توجه قرار گرفته است تا این اطمینان حاصل شود که حسابداران کنونی و آینده به خوبی مجهز به دانش مورد نیاز در زمینه رفتارها و ارزشهای اخلاقی باشند. تئو(۱۹۹۰) پشتیبانی انجمن­های  دانشگاهی یا موسسات آکادمیک حسابداری، حسابدارن شرکتی و افرادی که در امر حسابداری در مالزی دخیل می­باشند را از موضوع حفظ و رعایت کامل اصول اخلاقی اعلام داشته است. ترپن و ویتمر(۱۹۹۷) اهمیت به وجود آوردن  فارغ­التحصیلانی را خاطرنشان می‌نمایند که در رویارویی با مسایل غامض یا بغرنج اخلاقی قابلیت قضاوت مناسب را داشته باشند. قضاوت اخلاقی بوسیله اغلب کارکنان قسمت حسابداری در طی روال استخدام مستخدمین جدید برای این واحد یکی از مباحث قابل توجه و با ارزش بشمار می‌آید. با این وجود، جامعیت و کاربرد اصول اخلاقی در رویه­های درسی حسابداری بعنوان چالش مهمی برای مدرسین حسابداری مطرح شده است (هاس و پاترسون ۱۹۹۳). در سطح بین­المللی، صدور استانداردهای حرفه­ای در زمینه اصول اخلاقی نظیر استاندارهای آموزشی بین­المللی- ۴ (IES4 در مبحث ارزش­های حرفه­ای، اخلاقیات و طرز نگرش) به وسیله فدراسیون بین­المللی حسابداران (IFAC) در سال ۲۰۰۳ یکی از مؤلفه­های مرتبط با یک سری از رویه­ها و عملکردهایی می­باشد که به منظور احیای شهرت و اعتبار حرفه­ای حسابداران پس از این رخدادها و رسوایی­های فاجعه­آمیز، مد نظر می­باشد ( تیتارد و همکاران، ۲۰۰۴). متعاقباً، انجمن حسابداران قسم­ خورده دارای پروانه (ACCA) اخیراً اقدام به ارائه یک سری از سیلابس­ها یا واحدهای درسی در زمینه امتحان حرفه­ای خود نموده است که هم­ اکنون در آن تأکید ویژه­ای بر روی تخصص و امور اخلاقی اعمال شده است.
هدف از مطالعه­ی جاری ارزیابی نگرش­های اخلاقی دانشجویان ترم آخر رشته حسابداری در دانشگاه دولتی مالزی می­باشد. علی­الخصوص، این دانشجویان در باب مسائل ذیل مورد بررسی قرار گرفته­اند: (الف) آیا آنها اقدام به پذیرش رشوه می­نمایند، (ب) آیا آنها در موقعیت مختلف ممکن است در امر کلاهبرداری از سهام­داران مشارکت داشته باشند. در اولین موقعیت، احتمال گرفتار شدن کاملاً  بی­مورد است، در حالی که در موقعیت دوم، یک ریسک ۱۰ درصدی در زمینه گرفتار شدن و دستگیری وجود خواهد داشت. نگرش دانشجویان در زمینه افشای موارد غیرقانونی، البته در صورتی که چنین مواردی وجود داشته باشند، نیز مورد بررسی قرار گرفت. تاثیر تفاوت جنسیتی دانشجویان در قضاوت اخلاقی آنها نیز مورد تست و بررسی قرار گرفت.
 این مطالعه به چندین روش مختلف اقدام به بررسی چنین مبحثی می­نماید: (۱) آپدیت یا بروزرسانی مبحث موجود در زمینه قضاوت­های اخلاقی دانشجویان به هنگامی که در زندگی حقیقی با معضلات و مسائل غامض شرکتی روبرو می­شوند، مخصوصاً دانشجویان کشورهای در حال توسعه (۲) کمک به افرادی که در امر حسابداری دخیل می­باشند و همچنین کارفرمایان در زمینه درک نگرش اخلاقی مستخدمین آتی خود و (۳) فراهم آوردن رهنمودهای لازم برای مدرسین حسابداری در زمینه به کار بردن اصول خلاقی در برنامه­های درسی خود.

 

این مقاله به شرح ذیل طبقه ­بندی شده است. بخش بعد خلاصه­ای از مباحث مرتبط در زمینه چندین مورد از مسائل مهم در باب اخلاقیات را مورد بررسی قرار می­دهد. این بخش از طریق تشریح یک روش تحقیقاتی دنبال خواهد شد که در مطالعه قضاوتهای اخلاقی  به کار گرفته شده است. پس از آن نتایج و مباحث عرضه خواهند شد و در نهایت نتیجه­گیری­ها و محدودیت­های این بحث نیز عنوان خواهند شد.

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

 

بررسی مقاله
به طور اساسی سه مسئله وجود دارد که در این مبحث مورد بررسی قرار خواهند گرفت: (۱) افشای موارد غیر قانونی، (۲) مراحل توسعه اخلاقیات و (۳) تفاوت جنسیت. این مبحث اقدام به تحت پوشش قرار دادن سه موضوع کلیدی عنوان شده خواهد نمود.
افشای موارد غیر قانونی
 یکی از ویژگی­های تصمیم­گیری اخلاقی که به وسیله محققین در خلال سالیان اخیر مورد توجه قرار گرفته است افشای مسائل غیر قانونی و غیر اخلاقی می­باشد (بیتی،۲۰۰۰، کینان، ۲۰۰۲). افشای موارد غیر قانونی در حقیقت شامل افشای اعضای سازمان یا موسسه‌ای (اعضای قبلی یا کنونی) می‌باشد که اقدام به انجام اقدامات غیر قانونی، غیر اخلاقی و نامشروع نموده­اند، مواردی که ممکن است تحت کنترل کارفرمایان محقق شود و اشخاص یا سازمان­هایی را در برگیرد که خود نهایتاّ بر روی عملکردهای اصلاحی تأثیر خواهند گذاشت (میسلی و نیر، ۱۹۹۲). افرادی که قابلیت افشایی موارد خلاف را  داشته باشند به عنوان خطر محرزی برای کسانی بشمار می‌آیند که اقدام به انجام عملکردهای مجرمانه می‌نمایند و قوانین شهری (شامل قصور، نقص عهد و قرارداد و غیره) را زیر پا گذاشته و سبب بروز مخاطراتی در رویه‌های مختلف همچون اشتباهات قضایی، خطر در زمینه بهداشت و سلامت در محیط کار و هرکدام از موارد مرتبط با آن می‌شوند (لی، ۲۰۰۵).
مراحل توسعه اخلاقی
در مبحث آموزش اخلاقیات، همانگونه که به وسیله شنکر(۱۹۹۰) مشخص شده است، می­بایست این نکته را در نظر داشت که دانشجویان ممکن است در سطوح متمایز و مختلف بلوغ اخلاقی عمل نمایند. بدین مضمون، مدل کوهلبرگ (۱۹۷۶) در زمینه توسعه اخلاقیات در بردارنده این نکته می­باشد که انتخا­ب­های فردی ممکن است در خلال زمان تغییر یابد و بر این مبنا می­توان آن را با هر یک از شش مرحله متمایز توسعه اخلاقیات مورد کنکاش و بررسی قرار داد. این شش مرحله متمایز استدلال اخلاقی، که از طریق آن توسعه اخلاقیات رخ می­دهد به وسیله کوهلبرگ (۱۹۷۶) مشخص گردیده و به وسیله دیویس و دلتون (۱۹۹۱) به شرح ذیل مورد پذیرش قرار گرفته است:
تفاوت جنسیت
علاوه بر مسائلی که در بالا ذکر شد، این مقاله همچنین تشریح کننده این موضوع خواهد بود که آیا تفاوت جنسیت در تصمیم گیریهای اخلاقی و ترجیحات مرتبط با برملاسازی موارد غیر قانونی تاثیر گذار خواهد بود یا خیر. بر اساس تعدادی از مطالعات در رشته­های حسابداری و دیگر رشته­های دانشگاهی مشخص شده است که تفاوتهایی در سطوح استدلال اخلاقی یا تصمیمات مربوط به اخلاقیات بین پاسخ دهندگان مرد و زن وجود داشته است. به طور مثال، این امر مشخص شده است که زنان دل­نگرانی بیشتری در خصوص مسائل اخلاقی و موارد مربوط به اخلاقیات شغلی داشته­اند و بر این مبنا به میزان بیشتری بازتاب دهنده رویه توسعه اخلاقیات و استانداردهای مربوط بدان می‌باشند (همانند شوب،۱۹۹۴، سوئنی،۱۹۹۵، امین و همکاران،۱۹۹۶، کوهن و همکاران،۱۹۹۸). شوب (۱۹۹۴) گزارش نمود که حسابداران زن و دانشجویان دوره لیسانس حسابداری سطوح بالاتری از استدلال­های اخلاقی را در مقایسه با همکاران مرد خود نشان می­دهند و زنان دوره لیسانس ارزیابی­های اخلاقی بیشتری در مقایسه با همتایان مرد خود خواهند داشت. علاوه ­براین، اولری و رادیچ (۲۰۰۱) تفاوتهای اساسی و مهمی را بین پاسخ دهندگان مرد و زن دریافتند جایی که مردان به میزان چهار برابر زنان در معرض عملیات غیر اخلاقی قرار خواهند داشت. با این وجود مطالعات دیگر نشان دهنده تفاوت­ خاصی بین سیستم­های ارزشی زنان و مردان نمی­باشند (کیدول و همکاران، ۱۹۸۷، فجنسون، ۱۹۹۳، باتلر و کلارک، ۱۹۹۹). به عنوان یک موردی که در این زمینه مشخص شده است، استنجا و ترپن (۱۹۹۱) به طور خاص هیچ­گونه تفاوت معنی­داری را که این موضوع که چگونه دانشجویان مرد و زن حسابداری در برابر موارد فرضی عکس­العمل نشان می­دهند را مشخص نساختند.

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

 

روش شناسی تحقیقاتی
موضوعات
افراد مطالعه ما دانشجویان سال آخر مقطع لیسانس حسابداری در دانشگاه اسلامی    بین­المللی مالزی(IIUM) می­باشند. با وجود آنکه  دانشگاه نمونه انتخابی ما عنوان «اسلامی» را یدک می­کشد، لازم است در اینجا این نکته ذکر گردد که چنین مطلبی در حوزه مطالعاتی ما نمی­گنجد و بر این مبنا سعی نخواهیم داشت به بررسی تأثیر دین به طور کلی و علی­الخصوص اسلام بر روی چگونگی نگرش اخلاقی دانشجویان رشته حسابداری بپردازیم. به طور کلی، این دانشجویان جزء دسته­بندی دانشجویان رشته حسابداری به شمار می­آیند (حسابداری مالی، حسابدرای مدیریتی، حسابدرای مالیت و حسابرسی). این دانشجویان احتمالاّ کار خود را در رشته حسابداری در سال آتی شروع خواهند نمود. پرسشنامه­هایی در سپتامبر ۲۰۰۶ در بین ۲۳۵ دانشجوی سال آخر توزیع شد. توزیع پرسشنامه­ها در یک کنفرانس رسمی  انجام شده و برای دانشجویان یک وقت ده دقیقه ای جهت تکمیل آن منظور شد. به دانشجویان گوشزد نگردید که چنین مبحثی به عنوان یک رویه تحقیقاتی در زمینه نگرش­های اخلاقی آنها مد نظر می­باشد. کل آنچه به دانشجویان اظهار شد آن بود که هیچ­گونه پاسخ درستی برای آنچه می­نویسند وجود ندارد و لازم است تا آنها از روی صداقت بدین پرسش­نامه پاسخ دهند. همانند اغلب پرسش­نامه­های تحقیقاتی، به دانشجویان تضمین داده شد که نام آنها افشا نخواهد گردید. مجموع ۲۱۰ مورد از پاسخ­های عملی دریافت شد که معرف نرخ ۴/۸۹ درصدی از بین پاسخ­ها می­باشد.
 
ادوات تحقیقاتی
ابزار این تحقیق (پرسش­نامه) که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت به طور اولیه از مطالعه اولری و کاتر (۲۰۰۰) و همچنین اولری و رادیچ (۲۰۰۱) حاصل آمد. البته اصلاحات اندکی نیز در این مبحث اعمال شد تا آنکه در کاربرد پرسش­نامه در مبحث مطالعاتی ما اطمینان حاصل شود. این پرسش­نامه دارای دو بخش می­باشد. اولین بخش معرف نکته نظرات پاسخ­دهندگان با توجه به چندین مورد از مسائل بغرنج تحقیقاتی می­باشد و دومین مورد در صدد جستجوی اطلاعات قبلی، در مبحث پاسخ دهندگان مورد مطالعه، خواهد بود.
نتایج و مباحث
برای شروع کار، این امر لازم خواهد بود تا نسبت به تفسیر پاسخ­ها یا واکنش­های ارائه شده فراروی این سناریو اقدام نماییم. بر این مبنا، ما پاسخ دهندگان را به چهار طبقه بر مبنای پاسخ­های ارائه شده از سوی آنها دسته­بندی نمودیم. اولین پاسخ (یعنی قبول رشوه برای سه سال و عدم افشای مورد خطا) در حقیقت واکنشی بود که از سوی پاسخ ­دهندگانی که تمایل به پذیرش رشوه داشتند بیان شده است و بنابراین چنین پاسخی به عنوان یک مطلب مهم در زمینه نگرش غیر اخلاقی در نظر گرفته می­شود. اشخاصی که پاسخ دوم را انتخاب نمودند (یعنی رد رشوه و عدم صحبت با اشخاص در این مورد)، از طرف دیگر، با وجود آنکه یک عمل غیر اخلاقی مطلق را در کارنامه خود ندارند، می­توان آنها را به عنوان اشخاص مسئولیت ناپذیر در زمینه ممانعت از انجام این موارد خلاف برشمرد، موردی که آنها به طور کامل از آن آگاهی دارند. سومین پاسخ (یعنی عدم قبول رشوه و بازگو نمودن آن به دیگران)، در مقابل می­تواند معرف حساسیت بالای پاسخ دهندگان در برابر موقعیت­های غیر اخلاقی باشد و از اینرو آنها به روشی از خود واکنش نشان       می­دهند که ممکن است متضاد با منافع شخصی خود آنها باشد. آخرین دسته­بندی پاسخ دهندگان (یعنی اطلاع دادن به مقامات مسئول شرکتی به صورت فوری) به میزان زیادی بازتاب دهنده امیدهای حرفه­ای در زمینه متوقف­ سازی مضامین غیر اخلاقی می­باشد و بر این مبنا نوید دهنده آن است که چنین مواردی را بتوان در محیط­های مربوطه متوقف ساخت و از رشد آنها جلوگیری نمود، چرا که آنها در حقیقت بازگو کننده موارد خطا و بزهکاری خواهند بود.
محدودیت ها
این مطالعه دارای چندین مورد محدودیت می­باشد. در ابتدا موضوعات مورد بررسی دانشجویان تنها یک دانشگاه در مالزی می­باشند که خود باعث محدود شدن عمومیت یافته­های مربوطه خواهد شد. تعمیم این مطالعه به دانشجویان رشته حسابداری که از دانشگاه­های دیگر مالزی می­باشند ممکن است این مطالعه را بیش از قبل مفید سازد. محدودیت دیگر استفاده صرف از دانشجویان سال آخر رشته حسابداری به عنوان پاسخ­دهندگان می­باشد. بر این مبنا لازم است تا مطالعه جاری را به صورت ذیل گسترش داد : در ابتدا، تعمیم به سطوح مختلف دانشجویان حسابداری (همانند دانشجویان تازه وارد و ترم­های دوم (بخش­های سفلی)، دانشجویان سال سوم و دانشجویان ارشد (بخش­های اولی) و دانشجویان دوره فوق لیسانس حسابداری) و همچنین دانشجویان رده‌های بعدی و غیرحسابداری تا آنکه بتوان رویه­های مقایسه­ای مناسبی را اعمال داشت.
با این ­وجود، با توجه به این محدودیت­ها، مطالعه کنونی را می­توان بخشی از مجموعه بزرگتر تحقیقاتی به شمار آورد که برای ارتقای درک ما در زمینه نگرش­های اخلاقی دانشجویان دوره حسابداری مورد نیاز می­باشد. لازم است تا این نکته را در ذهن خود به خاطر بسپاریم که یک مطالعه تجربی واحد نظیر مطالعه کنونی به هیچ عنوان نمی­تواند به عنوان یک مبحث جامع مدنظر قرار گیرد.

اصول اخلاقی متخصصین حسابداری آینده: مستنداتی از مالزی

 

نتیجه­ گیری
رویه­ های اخلاقی یکی از مؤلفه­های اصلی حسابداران در زمینه انجام رویه­های کاری خود به صورت مطلوب و کارا می­باشند و مهم­تر از آن چنین رویه­هایی برای حسابداران جهت کسب مجدد اعتبار شغلی نیز لازم و حیاتی خواهد بود. این مطالعه معرف آن است که اکثریت شرکت کنندگان دارای رویه ­های اخلاقی خالص نمی­باشند و بنابر این بسیاری از آنها ممکن است به هنگام رویارویی با مسائل بغرنج اخلاقی سعی داشته باشند تا دیدگاه­های معتدل نسبی را پیشه خود سازند. در عین حال، به میزان اندکی بیش از یک سوم پاسخ دهندگان این تحقیق اعتراض شدید خود به رفتارهای غیر اخلاقی را عنوان نموده­اند. چنین موردی نشات گرفته از تمایل آنها در زمینه افشای موارد غیر اخلاقی به صورت بارز و نمایان می­باشد. با این وجود، به هنگامی که احتمال گرفتار شدن در زمینه انجام رویه­های غیر اخلاقی ملموس می­باشد، نسبت افرادی که تمایل به افشای موارد غیر اخلاقی دارند تا اندازه­ای بیشتر شده و هیچ­ کدام از مشارکت کنندگان تمایل به اعمال رویه­ های غیر اخلاقی نخواهند داشت.
بنابراین، یافته­های این مطالعه معرف نیاز برای اعمال رویه ­های مناسب به منظور القای ارزش­های اخلاقی درست در بین حسابداران آتی می­باشد. یکی از برآوردهای محتمل ارائه دوره­های اخلاقی به عنوان دروس اجباری برای دانشجویانی است که در رشته حسابداری فارغ­التحصیل می­شوند. البته چنین امری در بسیاری از موسسات آموزش عالی مالزی هنوز، علیرغم آگاهی گسترده از اهمیت آن، پیاده نشده است.
 در صورت الزام جهت پیاده سازی دوره­های اخلاقی در دانشگاه­ها و تلقین ارزش­های اخلاقی به دانشجویان ، لازم است تا منابع انسانی کافی برای آموزش دانشجویان وجود داشته باشد. متاسفانه، برناردی (۲۰۰۴) خاطر نشان می­سازد که هم اکنون کمبود مدرسین و محققین رشته حسابداری در مبحث اخلاقیات حرفه­ای بعنوان یک مسئله همچنان وجود دارد. علی­الخصوص وی دریافت که تنها ۱۶۸ کالج حسابداری از بین ۶۲۰۰ کالج به اهمیت علم اخلاقیات به عنوان یک مضمون تحقیقاتی قابل توجه واقف گردیده‌اند. این آمار اندک خود معرف کمبود علاقه در زمینه علم اخلاقیات در جامعه آکادمیک حسابداری می­باشد. در صورتی که دانشگاه­ها و موسسات آکادمیک مقاله ­هایی را در زمینه علوم اخلاقی در انتشارات خود بگنجانند، کمیت و کیفیت اصول اخلاقی مدرسین و محققین حسابداری افزایش خواهد یافت. بدین روش، این یافته مؤکد چنین ایده­ای می­باشد که جامعه آکادمیک یا دانشگاهی به میزان قابل توجهی خود را از واقعیت­های موجود فراروی متخصصین حسابداری کاربردی کنار کشیده و بر این مبنا کمبود متخصصین جهت تدریس اخلاقیات دانشجویان دوره حسابداری ملموس می­باشد.
از جمله موارد دیگر که می­بایست آن را پررنگ ساخت روش­هایی است که بر مبنای آن می­توانیم فارغ­التحصیلان خود را برای رویارویی با چالش­های حرفه­ای حسابداری آماده سازیم و بدینسان لازم است تا بتوانیم مهارت­های مرتبط با تفکرات حیاتی را در بین آنها گسترش دهیم. هم تراز با این رویه، پائول (۱۹۹۳) این بحث را مطرح نمود که تدریس تفکرات حیاتی به عنوان احساسی قدرتمند و ابزاری قوی مطرح می­باشد و بدینسان وی عقیده دارد که چنین مواردی به عنوان راهکارهای اسلامی جهت جامعیت اخلاقی و شهروندی با توجه به مسئولیت­پذیری مد نظرخواهند بود. این اظهارات عمدتاّ درست می­باشند، چرا که برخی از سؤالات اخلاقی دارای پاسخ­های قطعی و سریع خواهند بود، در مقابل موارد دیگر نیاز به قضاوت­های استدلالی خواهند داشت و مواردی نیز وجود دارند که می­توان از قابلیت­های تفکر حیاتی برای مواجهه با آنها بهره گرفت. متاسفانه، برنامه­های درسی، بر مبنای نظر پائول (۱۹۹۳)، چنان به شدت تفکیک و طبقه­بندی شده­اند و رویه‌های تدریس نیز چنان بر پارامتر «فراگیری سریع» (در بردارنده مجموعه بزرگی از مقوله­های نامربوط و مضامین مختلف که باید آنها را به سرعت فراگرفت) تاکید دارند، که در حقیقت جای اندکی برای پرورش آنچه که ما آن را به عنوان رویه­های عقلانی هوشمندانه می­نامیم باقی مانده است.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.