مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱ –  ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه آموزش

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

 

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

ترجمه گروه آموزش - ایران نرجمه - Irantarjomeh

شماره
۲۷
کد مقاله
EDU27
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
برآورد کارایی آموزش فنی در آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل متحد (UNRWA): مرکز آموزش غزه (GTC)- مطالعه موردی – فصل ۱
نام انگلیسی
Measuring the Efficiency of Technical Education in UNRWA: Gaza Training Center (GTC) – Case Study – Chapter 1
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۱۵
کلمات کلیدی به فارسی
کارایی آموزش فنی, آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل متحد , مدل تحلیل پوششی داده ها
کلمات کلیدی به انگلیسی
Efficiency of  Technical Education , United Nations for Relief and Works Agency (UNRWA), Data Envelopment Analysis (DEA)
مرجع به فارسی
دانشگاه اسلامی غزه
کالج بازرگانی، دپارتمان مدیریت تجاری
مرجع به انگلیسی
The Islamic University – Gaza
Higher Education Deanship
Faculty of commerce
Business Administration Department
کشور
غزه

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

برآورد کارایی آموزش فنی در آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل متحد (UNRWA):
مرکز آموزش غزه (GTC)– مطالعه موردی
فصل ۱
چکیده
مدل تحلیل پوششی داده ها[۱] یک تکنیک برنامه ریزی خطی می باشد که برای برآورد عملکرد نسبی واحدهای سازمانی از آن استفاده می شود. مجموع وزن دار خروجی ها تقسیم بر مجموع وزن دار ورودی ها بعنوان یک برآورد متعارف برای کارایی نسبی بشمار می آید.
در این تحقیق، ما نسبت به ارائه سوابق ریاضی و ویژگی های مدل تحلیل پوششی داده ها اقدام نموده و یک مطالعه موردی کوتاه در خصوص آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل متحد[۲] در غزه را عرضه می نماییم که در آن از مدل DEA جهت ارزیابی کارایی نسبی ۸ برنامه دیپلم فنی استفاده شده است.
کارایی فنی و کارایی مقیاسی نیز همچنین مورد بررسی قرار می گیرند. ساعات دوره های اصلی در هفته، تعداد دانشجو بر حسب هر استاد، بودجه تخصیصی شامل ملزومات مصرفی، ادوات اصلی و فرعی، نرم افزار و دیگر مولفه های مورد نیاز و تعداد دانشجویان ثبت نام شده به عنوان داده های ورودی مدنظر قرار می گیرند. تعداد فارغ التحصیلانی که اقدام به اشتغال در رشته های مرتبط نموده اند نیز به عنوان داده خروجی محسوب می شود. این داده های ورودی و خروجی از طریق انجام یک تحقیق پرسش نامه ای مشخص می شوند که جمعیت کل آن اعضای ستادی ۸ برنامه آموزشی دیپلم فنی می باشند.

 

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

نتایج نشان دهنده آن هستند که برنامه های دیپلم فنی با کارایی کلی ۱۰۰٪ تنها به عنوان یک مورد از مقوله ای بشمار می آیند که تحت عنوان برنامه دیپلم فنی امور تجاری و دفتری «BOP» خوانده می شود. چهار برنامه دیپلم فنی، مهندسی معماری، بانکداری، امور تجاری و دفتری و ارتباطات از نقطه نظر فنی کارا محسوب می شوند. ناکارآمدی رشته های کلی بانکداری، مهندسی معماری و ارتباطات ناشی از کارایی مقیاسی می باشد. تحلیل کارایی نه تنها فراهم آورنده یک نمره کارایی برای هر برنامه دیپلم فنی می باشد، بلکه همچنین معرف آن است که یک واحد ناکارآمد تا چه اندازه و در کدام مناطق نیازمند ارتقا می باشد تا آنکه کارایی لازم را بدست آورد. نتایج مؤکد آن هستند که ۴ برنامه دیپلم فنی (مهندسی راه و ساختمان، الکترونیک صنعتی، طراحی گرافیک و برنامه ریزی و بانک اطلاعات) جهت ارتقای کارایی فنی خود نیازمند اصلاح  ساختاری می باشند.
اختصارات:
اختصار      توضیح                                                                             
AE:  برنامه دیپلم مهندسی معماری
BCC: مدل Banker، Charnes  و Copper
BK: برنامه دیپلم بانکداری
BOP: برنامه دیپلم امور تجاری و دفتری
CCR: مدل Charnes، Copper و Rhodes
CE: برنامه دیپلم مهندسی راه و ساختمان
COLS: کمترین توان های دوم عادی اصلاح شده
COMM: برنامه دیپلم ارتباطات
DEA: تحلیل پوششی داده ها
DMU: واحد تصمیم گیری
ELECT: برنامه دیپلم الکترونیک صنعتی
GD: برنامه دیپلم طراحی گرافیک
GTC: مرکز آموزشی غزه
OLS: کمترین توان های دوم عادی
PDB: برنامه دیپلم برنامه نویسی و بانک اطلاعات
SFA: تحلیل مرزی تصادفی
TES: سیستم آموزش فنی
TFP: بهره وری کلی عوامل
UNRWA: آژانس امداد رسانی و کار سازمان ملل متحد
 

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 
فصل ۱
مقدمه کلی
این فصل مشکلاتی را که می بایست آنها را مورد خطاب قرار داد، همراه با اهداف و فرضیه تحقیقاتی این پایان نامه را ارائه می نماید. بعلاوه، این فصل شامل اطلاعات کلی در ارتباط با روش تحقیقاتی و ساختار این پایان نامه می باشد.
۱-۱٫ سوابق
مقامات دولتی همراه با سازمان های غیر انتفاعی و بین المللی غالبا توجه خاصی را معطوف به سیستم آموزش فنی (TES)[3] می نمایند، Saxena، Wedhwa و Kummar (2005).
سیستم آموزش فنی به عنوان منبع کلیدی تولید دانش برای هر کشور به شمار می آید. این سیستم بعنوان یک تسهیل کننده مهم توسعه اقتصادی مد نظر می باشد که با سرعت زیادی رشد نموده و سبب ایجاد فرصت های بسیاری می گردد؛ اما در عین حال لازم است تا نسبت به کنترل مکفی این سیستم در داخل کالج ها یا مراکز فنی اقدام نمود تا آنکه استانداردهای کیفیت آموزش به خوبی دنبال شوند (Liberatore و Nydick، ۱۹۹۹). بواسطه وجود محدودیت های مختلف در منابع ضروری نظیر منابع مالی، معلمین آموزش دیده، زیرساخت، منابع جایگزین، توسعه تحقیقات و فناوری های پرهزینه، TES با چالش های بزرگی روبرو می باشد (Bodin و Gass، ۲۰۰۳).
علاوه بر این چالش های ذکر شده، مردم فلسطین بواسطه اشغال اسرائیل، به عنوان مانع اصلی که از توسعه رشته آموزش فنی جلوگیری به عمل می آورد، در رنج می باشند.
با اشغال اسرائیل، UNRWA نسبت به ارائه خدمات خود به مردم فلسطین اقدام نمود. امروزه، UNRWA به عنوان عامل فراهم کننده اصلی خدمات پایه – مخصوصا در بخش آموزش فنی برای پناهندگان فلسطینی در سرزمین فلسطین- به شمار می آید. بر این مبنا UNRWA نیازمند کنترل و ارزیابی عملکرد TES می باشد تا آنکه قابلیت ارتقای کیفیت آموزش فنی وجود داشته باشد. در عمل، UNRWA هیچ گونه مطالعه موثری در زمینه مراکز آموزشی و تعلیمی خود انجام نداده است.
به منظور مطالعه کارایی گروهی از سازمان ها یا واحدهای عملیاتی تکنیک های مختلفی به کار گرفته شده است. ویژگی اصلی کلیه این تکنیک ها مشخص ساختن و اعمال اهدافی خاص در زمینه کاهش هزینه می باشد، موردی که به صورت مستقل از برنامه های حقیقی در دست اقدام کاهش هزینه توسط شرکت ها مد نظر خواهد بود. در حقیقت این تفاوت ریشه در کاربرد تکنیک های متفاوت ریاضی و در نتیجه ضروریات متفاوت داده ای دارد. روش های مورد نیاز برای تعریف کارایی به سه طبقه تقسیم می شوند: روش های نسبی، روش های کلی و روش های مرجع. در عین حال روش های کلی خود به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: تحلیل مرزی و روش های شاخص. روش های تحلیل مرزی شامل تکنیک های پارامتری و غیر پارامتری می باشند که هر کدام از این روش ها دارای مزیت ها و معایبی هستند.
تحلیل پوششی داده ها (DEA) یکی از گسترده ترین دیدگاه ها به شمار می آید که علت آن مبنای صحیح ریاضی و طبیعت غیر پارامتری آن است. تحت این روش، مرز متشکل از ترکیبات خطی واحدهای تصمیم گیری دارای بهترین عملکرد در این نمونه می باشد.
با توجه به تکنیک استفاده شده جهت برآورد کارایی نسبی مرکز آموزشی، اغلب مطالعات از روش های تقریب غیر پارامتری و مخصوصا DEA استفاده نموده اند (Bates، ۱۹۹۷ یا Chakraborty و همکاران، ۲۰۰۱). DEA به عنوان یک دیدگاه موثر در تعامل با این نوع از مشکلات تصمیم گیری به شمار می آید که علت آن وابستگی به ضریب نسبی ورودی ها و خروجی های سیستمی است. در این نمونه، تحلیل مورد بحث قابلیت تعیین برنامه هایی را خواهد داشت که از بهترین عملکرد برخوردار می باشند.
بنابراین، DEA از قابلیت وافری جهت انجام این مطالعه، به منظور یافتن نمرات کارایی برنامه های دیپلم فنی و مشخص کردن بهترین افراد و دست اندرکارن این عرصه، برخوردار می باشد.

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

۱-۲٫ تحلیل پوششی داده ها (DEA)
این مطالعه از دیدگاه DEA جهت تحلیل داده ها استفاده می نماید. با توجه به مبحث ارائه شده در مقدمه این تحقیق، بکارگیری یک روش مناسب با قابلیت ارزیابی، مقایسه و کارایی این هشت برنامه دیپلم فنی، ضروری می باشد.
دلایل دیگر برای استفاده از DEA، بعنوان یک ابزار تحلیلی، را می توان در انعطاف پذیری آن در برآورد ورودی و خروجی های متعددی که بکارگیری آنها در این مطالعه ضروری می باشد، جستجو کرد.
ضروریت اصلی برای استفاده از DEA مشخص نمودن متغیرهای ورودی و خروجی به منظور برآورد کارایی نسبی می باشد، اما در عین حال باید خاطر نشان ساخت که امر مشخص سازی این ورودی ها و خروجی ها مشکل است (Worthington، ۲۰۰۱).
این تحقیق به صورت سیستماتیک سعی در سنجش کارایی می نماید. بر این مبنا، توصیه هایی برای ایجاد و ارتقای TES در UNRWA با استفاده از مرکز آموزش غزه (GTC)[4]، برنامه های دیپلم فنی، به عنوان یک مطالعه موردی، ارائه خواهد شد. این تحقیق اقدام به سنجش کارایی برنامه های دیپلم فنی GTC بر مبنای DEA به عنوان یک تکنیک سنجشی می نماید.
۳-۱٫ اهداف
این مطالعه در ابتدا بر روی کاربرد تکنیک DEA جهت ارزیابی کارایی ۸ برنامه دیپلم فنی تمرکز می نماید. این تحقیق اهداف ذیل را دنبال می کند:
  • مشخص نمودن متغیرهای ورودی و خروجی کمی TES در UNRWA-GTC
  • بکارگیری مدل های DEA به منظور یافتن نمرات کارایی TES در UNRWA-GTC
  • مشخص سازی بهترین افراد دست اندرکار برنامه های دیپلم فنی UNRWA-GTC
  • مشخص سازی برنامه های ناکارآمد دیپلم به منظور تعیین و بکارگیری احتمالات ارتقای بالقوه آنها بر روی ورودی ها و خروجی های برنامه های فنی.
 

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

۴-۱٫ روش تحقیقاتی
مطالعه کارایی آموزش فنی متشکل از چندین مرحله است که در آن یک حرکت گام به گام به سمت جمع آوری اطلاعات و تحلیل آنها وجود دارد. مراحل مختلف شامل شده در مبحث پیاده سازی این رویه تحقیقاتی در شکل ۱-۱ نشان داده شده است:
این بررسی شامل مراحل ذیل است:
در ابتدا، برنامه های دیپلم فنی که خود تشکیل دهنده نمونه ای برای این مطالعه هستند مشخص شده اند. نمونه این مطالعه شامل ۸ برنامه دیپلم فنی است که حداقل دو گروه از فارغ التحصیلان را در خود جای داده است.
در وهله دوم، مصاحبه هایی با اساتید و مدیران ارشد، جهت مشخص نمودن پارامترها (ورودی ها و خروجی ها) که باید آنها را مورد سنجش قرار داد، انجام شد.
در وهله سوم، یک پرسش نامه تفصیلی با استفاده از ورودی برآوردهای حاصله از مصاحبه اشخاص ارشد مهیا شد. این اشخاص موارد ذیل را به عنوان متغیرهای ورودی پیشنهاد نمودند: ساعات تشکیل دوره های اصلی بر حسب هفته، بودجه تخصیصی، تعداد دانشجویان بر حسب هر استاد، تعداد دانشجویان ثبت نام شده، نمرات / رتبه های دانشجویان، اطلاعات مربوط به حضور دانشجویان در این دوره ها و حقوق اساتید. آنها همچنین مواردی را به شرح ذیل به عنوان متغیرهای خروجی مشخص ساختند: تعداد فارغ التحصیلان، تعداد فارغ التحصیلانی که در رشته های مرتبط به فعالیت می پردازند و دستمزد فارغ التحصیلان. این پرسش نامه به وسیله مدیران، اساتید ارشد و همچنین اساتید دیگر پر شده است. بخش های مختلف این پرسش نامه در ضمیمه الف تشریح شده اند.
در وهله چهارم، مشخص نمودن متغیرهای ورودی و خروجی بر مبنای تحلیل پرسش نامه اعمال گردید (به ضمیمه ب و ج رجوع شود).
در وهله پنجم، جمع آوری داده های ورودی و خروجی از طریق انجام مصاحبه ای با اساتید ارشد و ریاست دپارتمان پسرانه مد نظر قرار گرفت.
در وهله ششم، بکارگیری روش DEA جهت محاسبه نمره کارایی مدنظر قرار گرفته و در این زمینه از نرم افزار تحلیل گر مرز[۵] بعنوان ابزار برنامه نویسی و بهینه سازی ریاضی استفاده شد.
در وهله هفتم، بحث بر روی نتایج تحلیل کارایی اعمال گردید.
در نهایت توصیه ها و نتیجه گیری حاصل آمد.
 

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

نمونه تحقیقاتی
این نمونه شامل هشت برنامه دیپلم فنی با حداقل دو گروه فارغ التحصیلان می باشد (جدول ۱-۱).

۵-۱٫ سازماندهی این پایان نامه

این پایان نامه در ۵ فصل سازماندهی شده است:

فصل ۱ مشکلاتی که می بایست آنها را مورد خطاب قرار داد و اهداف تحقیقاتی در این پایان نامه را ارائه می نماید. این فصل همچنین عرضه کننده اطلاعات کلی در خصوص روش تحقیقاتی و ساختار این پایان نامه می باشد.

فصل ۲ فراهم آورنده سوابقی از سیستم آموزش فنی و حرفه ای UNRWA-GTC، و یک مرور کلی از مسایل جاری در ارتباط با کارایی بحث شده در DEA معمولی و خاص، به عنوان ابزاری برای سنجش کارایی، می باشد.

فصل ۳ چگونگی کاربرد DEA جهت محاسبه نمره کارایی سیستم آموزش فنی GTC را عرضه داشته و آنالیز عواملی که ممکن است در ارتباط با نمره کارایی باشند را مدنظر قرار می دهد.

فصل ۴ تشریح کننده چگونگی محاسبه کارایی نسبی با استفاده از مدل CCR و BCC به وسیله DEA می باشد و علاوه بر این ویژگی های نرم افزار تحلیل مرز را توضیح می دهد.

فصل ۵ خلاصه اطلاعات را عرضه داشته و نتایج این مطالعه را مورد بحث قرار می دهد.

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

۶-۱٫ نرم افزار تحلیل گر مرز
این مطالعه از یک بسته نرم افزاری تحت عنوان تحلیل گر مرزی به عنوان یک ابزار تحلیل گر کارایی استفاده می نماید. این نرم افزار یک ابزار تحلیل گر کارایی ویندوز – محور می باشد که از تکنیکی تحت عنوان DEA جهت بررسی عملکرد نسبی واحدهای سازمانی، که دارای عملکردهای مشابهی هستند، استفاده می نماید. بر این منوال، این سیستم برای آن دسته از سازمان هایی که از طریق سیستمی متشکل از یکسری از خروجی ها عمل می نمایند (نظیر خروجی های جزء، بانک ها و غیره) و یا آنکه جهت استفاده در بخش دولتی یا سازمان های «غیرانتفاعی» مد نظر هستند (نظیر بیمارستان ها، مدارس و دیگر سازمان های بخش دولتی «واحد- مبنا») مناسب می باشد.
بعنوان بخشی از این تحلیل، ورودی ها (منابع) و خروجی ها (محصولات) در ارتباط با فرآیند تجاری مشخص شده اند. این  متغیرها  به عنوان  متغیرهای  کنترل شده  و  کنترل نشده  دسته بندی  می شوند. یک نسبت خروجی بر ورودی نیز برای کلیه متغیرها محاسبه می گردد، که نتیجه آن یک نمره کارایی برای هر یک از واحدهای تحت آنالیز است. مقایسه به صورت همتا – محور بوده و بنابراین ارتقاهای بالقوه که برای واحدهای ناکارآمد مشخص شده اند می بایست به صورت حقیقی و قابل حصول باشند.
با توجه به این تحقیقات، ما از نرم افزار تحلیل گر مرزی جهت یافتن نمرات کارایی ۸ برنامه دیپلم فنی استفاده نموده و در این راستا اقدام به حاصل آوردن تغییرات هدف در ورودی ها و خروجی ها نمودیم تا آنکه قابلیت کارآمدسازی DMU ناکارآمد وجود داشته باشد. 
[۱] Data Envelopment Analysis (DEA)
[۲] (United Nations for Relief and Works Agency (UNRWA
[۳] technical education system (TES)
[۴] Gaza training Center (GTC)
[۵] Frontier analyst

 

کارایی آموزش فنی امداد رسانی و کار سازمان ملل – فصل ۱

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.