مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

شماره      
۱۳۳
کد مقاله
MNG133
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
تولید جی آی تی (JIT)  (سیستم تولید بهنگام)
بسمت ارائه کیفیت بصورت همیشگی و در موعد مقرر
نام انگلیسی
JIT MANUFACTURING: WORKING TO DELIVER QUALITY AT THE RIGHT TIME, ALL OF THE TIME
تعداد صفحه به فارسی
۳۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۲۰
کلمات کلیدی به فارسی
تولید جی آی تی (سیستم تولید بهنگام), ارائه کیفیت
کلمات کلیدی به انگلیسی
JIT MANUFACTURING, DELIVER  QUALITY
مرجع به فارسی
دانشکده تکنولوژی، دانشگاه ایسترن ایلی نویز، ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
School of Technology
Eastern Illinois University
کشور
ایالات متحده

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

 

تولید جی آی تی (JIT (سیستم تولید بهنگام) بسمت ارائه کیفیت بصورت همیشگی و در موعد مقرر
مقدمه و سابقه
هدف اصلی هر تجارت (کسب و کار) سود آوری است و این هدف نه تنها در زمان حال بلکه در آینده نیز دنبال می شود. هرچند که این هدف به نظر ساده می آید اما دست یابی به آن در واقع بسیار مشکل است. در واقع، مسئله انحلال شرکت ها در هر نوع تجارتی و با توجه به شرایط سخت بازار غیر معمول نیست. اما برای آن دسته از شرکت ها که همواره در تولید سود موفق بوده اند همیشه یک ایده بصورت ثابت وجود داشته است: “مشتریان خود سبب تولید سود می شوند”.
 برای موفقیت در تجارت به مشتری نیاز است. برای اینکه یک تجارت در دراز مدت موفق باشد، بایستی قادر باشد که مشتریان خود را راضی نگه دارد و آن ها را به مشتریان دائمی تبدیل کند. یکی از راه های کلیدی برای راضی نگه داشتن مشتریان، ارائه محصول با کیفیت در موعد مقرر، است. با توجه به این واقعیت، همه تجارت ها، برای حصول رضایت مشتری، باید در زمینه تولید محصول با کیفیت تلاش نمایند.
ممکن است این سوال مطرح شود که کیفیت چیست؟ کیفیت دقیقا در منظر و دید اشخاص قرار داشته و توضیح آن با استفاده از کلمات دشوار است. با این حال، کیفیت را به هنگام دیدن یک جنس می توان شناخت. کیفیت در پاسخگویی به نیازها و انتظارات مشتری نهفته است. کیفیت را می توان نه تنها در محصولات، بلکه در خدمات، کارکنان و فرآیندها مشاهده نمود. اما چیزی که حائز اهمیت است این است که، کیفیت در طول زمان به شدت تغییرپذیر است، ممکن است آنچه که امروز تحت عنوان کالا یا خدمات با کیفیت بالا توصیف می شود فردا درخور این صفت نباشد.
مرتبط دانستن کیفیت به تولید JIT
 برای اطمینان از تحویل یک محصول با کیفیت به مشتریان خود، یک کسب و کار باید به مفاهیم مدیریت کیفیت جامع (TQM) پایبند باشد. بر اساس نظر Goetsch و Davis (2010):
کیفیت جامع رویکردی برای انجام کسب و کار، در جهت بحداکثر رساندن رقابت سازمان از طریق بهبود مستمر کیفیت، محصولات، خدمات، کارکنان، فرآیندها و محیط، بشمار می آید. ویژگی های کلیدی رویکرد کیفیت جامع به شرح زیر است: استراتژیک – مبنا، مشتری – محور، وسواس به کیفیت، رویکرد علمی، تعهد بلند مدت، کار تیمی، فرآیند ارتقاب مستمر، فراگیری و آموزش پایین به بالا، آزادی از طریق کنترل، هدف واحد، و مشارکت و توانمند سازی کارکنان.
یکی از اصول TQM که در تعامل با کیفیت و بکارگیری آن در فرآیند تولید می باشد “تولید ناب ” است. Goetsch و Davis (2010) اظهار می دارند که: “هدف از پذیرش تولید ناب به عنوان یک روش بهبود کسب و کار، تولید محصولات بهتر و ارائه خدمات بهتر با استفاده از منابع کمتر است.

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

 

مقدمه ای بر تولید بهنگام
تولید به هنگام (JIT)، روش تولید خاصی است که به دنبال کارآمد ساختن تمام فرآیندهای تولید است. در این زمینه، کارآمدی بدان معنی است که از ضایعات در حین فرآیند پرهیز شود. به طور کلی، JIT بدان معنی است که یک فرآیند تولید سازمانی، در تضاد با فراینندهای سنتی،  قابلیت جذب مواد اولیه ا بسمت درون فرآیند تولید خود را داشته باشد. اما JIT بیش از مفهوم تامین مواد اولیه است. بنا به تعریف Goetsch و Davis (2010)، JIT فرآیندی است که ” تولید فقط هر آنچه که مورد نیاز است، در زمان مورد نیاز و در مقدار مورد نیاز”.
 
روش تولید سنتی
نمودار روبرو، شکل۱؛ فرآیند تولید سنتی را نشان می دهد که در آن مواد اولیه به درون فرآیند رانده می شوند.
روش تولید به هنگام
همانطور که قبلا هم ذکر شد، تولید به هنگام، در مقایسه با  تولید  سنتی  رویکرد  مخالفی  به  کار  می گیرد. این رویکرد را سیستم کششی می نامند. نمودار زیر، شکل ۲، روند تولید JIT، که سبب رانش مواد خام به درون فرآیند می شود را نشان می دهد.
تاریخچه تولید JIT
 همانطورکه در مقاله “تولید به هنگام، سیستم تولید تویوتا و تولید ناب” توضیح داده شده: ریشه و تاریخچه تولید ناب، منشا تولید JIT، به تاریخچه صنعت و مشارکت چند فرد مهم برمی گردد. اولین فرد، الی ویتنی (Eli Whitney)، که در حدود ۱۷۹۹، فرآیند استاندارد سازی قطعات، بگونه ای که آنها را بتوان به جای هم استفاده نمود، را کامل نمود. در اواخر دهه نود ۱۸۹۰، مفهوم JIT توسط تحقیقات فردریک تیلر (Frederick Taylor ( و فرانک گیلبرث (Frank Gilberth) قاعده مند شد. تحقیقات تیلر در صنعت، بر روی کارگران و روش کاری آن ها متمرکز بود، او با مطالعات زمانی برای اجرای کار و استاندارد سازی کار، تجربه کسب نمود. گیلبرث مشغول مطالعه حرکات بود، و ابزارای را به نام ” نمودار گردش کار” اختراع نمود. نمودار گردش کار گیلبرث، توجه را بر روی رویه ها در محل کار متمرکز می سازد، و حرکات بدون ارزش- افزوده کارگران را، که به نظر در هر فرآیندی طبیعی است، در معرض نمایش قرار می دهد.
حذف ضایعات از طریق تولید  JIT
همانطور که قبلا بیان شد، تولیدJIT به دنبال حذف ضایعات در حین فرآیند تولید می باشد. Pheng و Chuan (2001) بیان می دارند: «تحت مفهوم JIT، هر آنچه که به محصول نهایی ارزشی اضافه نکند تحت عنوان  ضایعات خواند می شود». Goetsch و Davis (2010) انواع ضایعات را بشرح ذیل تعریف نموده اند:
۱٫ ضایعات ناشی از اضافه تولید. همانطور که قبلا نیز شرح داده شد، فرآیند تولید سنتی مقادیر انباری بیش از حدی را تولید می کند. این مقادیر، با توجه به JIT، بعنوان ضایعات و تولید بیش از حد بحساب می آیند. این نوع از ضایعات با توجه بدانکه شرکتها می بایست اقدام به ذخیره نمودن اقلام تولیدی خود نمایند، اثر می گذارد.

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

 

مزایای تولید JIT
پیاده سازی تولید JIT، نه تنها مزایای زیادی را برای یک شرکت، بلکه برای کارکنان و مشتریان آن نیز، فراهم می سازد. همانطور که در بخش قبلی شرح داده شد، JIT، به دنبال حذف بسیاری از ضایعات از درون یک فرآیند تولید می باشد. برای یک شرکت، این معادل با فرآیند تولید کارآمد تر، سازنده تر و سودآورتر می باشد. علاوه بر این، JIT فرآیند تولید یک شرکت را انعطاف پذیرتر می سازد، همانطور که JIT یک محیط تولیدی، که عملکردهای آن مطابق با تقاضای واقعی است، را ایجاد می کند. این یک مزیت رقابتی در بازار در حال رشد است. انعطاف پذیری سبب می شود تا شرکت بتواند عملیات تولید خود را به سرعت برای به حداقل رساندن زمان پاسخ به تغییرات بازار و یا تغییر در تقاضا وفق دهد.
مثال هایی از پیاده سازی JIT
کارخانه مونتاژ شمالی تویوتا
با توجه به Toledo، OH، کارخانه شمالی مونتاژ تولدوی (TNAP) یک کارخانه مونتاژ خودرو متعلق به دایملر کرایسلر بحساب می آید. TNAP جایی است که حدود ۸۰۰ جیپ لیبرتی در آن به صورت روزانه تولید می شود. این بهره وری بالا، به دلیل پیاده سازی مفاهیم JIT، به ویژه برحسب حمل و نقل و جابجایی مواد می باشد. (Feare، ۲۰۰۱).
گروه مهندسی دلخواه
گروه مهندسی دلخواه عرضه کننده سیستم های قالبگیری خودرو برای شرکت نیسان موتوراست، که ورق های فلزی را برای نیسان، برای کارخانه مونتاژ قطعات نیسان؛ فراهم می سازد. همانند کارخانه جیپ در مثال قبلی، کارخانه مونتاژ قطعات نیسان از JIT برای عملیات تولید با بهره گرفته است. با توجه به پیاده سازی JIT، نیسان با عرضه کننده خود، مهندسی دلخواه، هماهنگیهای لازم را بعمل می آورد تا تمام عملیات شرکت بر اساس JIT اعمال شود. به عنوان بخشی از این مورد، مهندسی دلخواه، از JIT مخصوص خودرا برای برآورده کردن خواسته های مشتریان خاص، یعنی شرکت نیسان موتور، استفاده می کند (اوتوماتیو …، ۱۹۹۷).

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

 

نتیجه گیری
همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، JIT یک فرآیند تولید است که اقدام به تولید محصولات مورد نیاز، در زمان مورد نیاز و تحویل در جای مناسب مشخص شده و مورد نیاز، می نماید. بر این مبنا، ثابت شده است که JIT از مزایای یکسانی برای شرکت ها، کارکنان و مصرف کنندگان، از طریق حذف ضایعات فرآیند تولید، برخوردار است. این امر به طور کلی، چنین فرآیندی را کارآمد تر و سود آورتر  می سازد و منجر می شود در زمان نیاز محصولات با کیفیت بالایی تولید شود. با قابلیت تولید محصولات دارای کیفیت عالی و قیمت کمتر به مشتریان، شرکت ها می توانند از JIT بهره برده و جایگاه ویژه ای را بر حسب اصول کیفیت جامع فراهم آورده و از این طریق در بازار موفق عمل نمایند.

تولید جی آی تی (JIT) تولید بهنگام همیشگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.