مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه پزشکی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده پزشکی - ایران ترجمه - Irantarjomeh
شماره
۵۰
کد مقاله
MDSN50
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران
نام انگلیسی
Mothers’ postpartum psychological adjustment and
infantile colic
تعداد صفحه به فارسی
۱۳
تعداد صفحه به انگلیسی
۳
کلمات کلیدی به فارسی
سازگاری روانی, مادر,  پس از زایمان, کولیک, شیرخواران
کلمات کلیدی به انگلیسی
Mothers,’postpartum, psychological adjustment, infantile colic
مرجع به فارسی
کالج پزشکی دانشگاه مارمارا، دپارتمان طب اطفال، استانبول، ترکیه
مرجع به انگلیسی
Department of Pediatrics, Division of Neonatology Istanbul, Turkey
کشور
ترکیه
سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران
پیش زمینه: کولیک شیرخواران مشکل رایج اوایل دوران شیرخوارگی است. اطلاعات کمی در ارتباط با مشکلات روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک وجود دارد.

 

هدف: بررسی چگونگی ارتباط بین کولیک شیرخواران و اختلالات خلق و خوی پس از زایمان یا سبک نامطمئن دلبستگی بزرگسالان مادر.

 

روش: ۷۸ مادر و نوزاد تازه متولد شده در این مطالعه درازمدت آینده نگر شرکت داشتند. نشانه های افسردگی مادران با امتیاز افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS) بررسی شده و اضطراب مادرانه با پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان (STAI) ارزیابی شد. معیار دلبستگی بزرگسالان برای تعیین سبک دلبستگی مادر استفاده شد. کولیک شیرخواران بر اساس معیار Wessel تعریف شد.

 

نتایج: کولیک نوزادان در ۱۷ نوزاد (۲۱٫۷ %) مشاهده شد؛ ۱۲٫۹ % مادران EPDS≥۱۳ داشتند. متوسط EPDS مادرانی که نوزادشان مبتلا به کولیک شیرخواران بود (۱۰٫۲±۶٫۰) بطور چشمگیری بالاتر از مادرانی بود که نوزادشان کولیک نداشت (۶٫۳±۴٫۰). میان نوزادان مبتلا به کولیک شیرخواران، ۶۲٫۵ % مادرانی داشتند که از سبک دلبستگی نامطمئنی برخوردار بودند، در حالیکه تنها ۳۱٫۱ % مادران با سبک دلبستگی نامطمئن دارای کودکان بدون کولیک بودند.

 

نتیجه گیری: نشانه های افسردگی مادران پس از زایمان و سبک دلبستگی نامطمئن با کولیک شیرخواران رابطه دارد. غربالگری و مداخله زودهنگام افسردگی پس از زایمان ممکن است سلامت مادر و نوزاد را بهبود ارتقا دهد.

 

کولیک شیرخواران مشکل شایعی است که به ۹-۲۶ % از کودکان اثر می گذارد. علت بیماری شناخته شده نیست ولی به نظر می رسد که به علت مشکلات رفتاری ناشی از برخورد متقابل کمتر از سطح بهینه والدین-نوزاد باشد. شواهد محدودی حاکی از آن است که کولیک شیرخواران ممکن است به دلیل قطع زودهنگام شیرخوردن کودک از سینه مادر، بدرفتاری با کودک و مشکلات روانی خانواده باشد.

 

تعداد قابل توجهی از تازه مادرها نشانه های اضطراب یا افسردگی را تجربه کرده اند؛ افسردگی پس از زایمان بر ۱۰-۱۵ % از تازه مادرها تاثیر گذار بوده است. عوامل ریسک افسردگی پس از زایمان شامل رویدادهای استرس زای زندگی، حمایت ضعیف همسر، نشانه های اضطراب و افسردگی طی دوران بارداری، تجربیات بد کودکی، پیشینه خانوادگی اختلال روحیه ای، مشکلات سلامت نوزاد، و سبک دلبستگی نامطمئن مادر می باشد. اگرچه عواملی که افسردگی پس از زایمان را پیش بینی می کنند به تفصیل مورد مطالعه قرار گرفته اند، عواقب آن بر نگهداری از کودک به خوبی درک نشده است.

 

دلبستگی الگویی رفتاری است که ارتباط احساسی ایجاد شده بین یک کودک  پرستار آن را در سال اول زندگی باز می تاباند. بر رشد انسان تاثیر داشته و  رابطه متقابل کودک و والدین را باز می تاباند. در یک متا-آنالیز قبلی بر روابط بین مادر و نوزاد، نشان داده شده بود که اگر سبک دلبستگی مادر مطمئن باشد، رفتار پرستاری به گرم بودن تمایل دارد و مثبت است. علیرغم اهمیت آن بر رشد کودک، تحقیقات دلبستگی فضای کاری کمی در کلینیکهای درمانی کودکان پیدا کرده اند.

 

هدف این مطالعه درازمدت تعیین فراوانی کولیک شیرخواران در نوزادان سالم، و بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی و سطوح افسردگی و اضطراب مادرانی بود که در ۴ ماه اول عمرشان کولیک داشتند.
 

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

 

روش ها
جامعه گروهی متشکل از ۱۰۰ مادر و نوزاد تازه بدنیا آمده بود که در بیمارستان دانشگاه مرمره مورد مطالعه قرار گرفتند. معیار شمول دوره یکنواخت پیش از زایمان، هنگام زایمان و پس از زایمان، و توافق مادران به شرکت در این مطالعه بود. تازه متولدان با هر نوع مشکل پزشکی از مطالعه حذف شدند. از بین ۱۰۰ مادر واجد شرایط برای ارزیابی، ۵ نفر از شرکت در مطالعه خودداری کردند، ۸ جفت مادر-نوزاد به دلیل مشکلات پزشکی حذف شدند و ۹ نفر دیگر هم در جلسات بعدی شرکت نکردند. گروه نهایی شامل ۷۸ مادر و نوزاد می شد. مطالعه توسط کمیته اخلاقی بیمارستان دانشگاه مرمره در استانبول ترکیه تایید شده بود.
گزارشات پیش از زایمان بازبینی شد و نوزادان در هفته اول ، ماه اول، و سنین ۴-۶ ماهگی آزمایش شدند. معیار Wessel برای تعریف کولیک شیرخواران بصورت کج خلقی های ناگهانی، بی قراری، یا گریه هایی که در مجموع بیشتر از ۳ ساعت در یک روز طول می کشید و بیشتر از ۳ روز در یک هفته تکرار می شد بود. آزمایش فیزیکی کاملی انجام شد. آنالیز ادرار و مدفوع هر موقع که مشاهده می شد انجام می گرفت.
ارزیابی های مادرانه با یک مصاحبه نیمساخته در هفته اول وضع حمل نوزاد برای ارزیابی شرایط بارداری و تجربه پس از زایمان پرستار در هفته اول پس از وضع حمل انجام گرفت. پرسشنامه های زیر در اولین ماه پس از زایمان به شرکت کنندگان داده شد: مقیاس دلبستگی بزرگسال (AAS)، امتیاز افسردگی پس از زایمان ادینبورگ (EPDS)، و پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان (STAI).
مادرانی که ریسک افسردگی پس از زایمان بالایی دارند (EPDS≥۱۳) به کلینیک روانشناسی سرپایی برای مداخله و پیگیری ممکن کلینیکی دعوت شدند.
 

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

 

تجزیه و تحلیل آماری
داده ها با SPSS 10.0 برای ویندوز تجزیه و تحلیل شدند. تفاوت در دوگانگی متغیرها با آزمون کای ۲ پیرسون یا آزمون دقیق فیشر تحلیل شد و تفاوت در متغیرهای پیوسته با آزمون نمونه برداری مستقل t و آزمون U من-ویتنی آنالیز شد.
 
نتایج
جدول ۱ ویژگی های جمعیتی گروه موردمطالعه را نشان می دهد. از نقطه نظر سن، نحوه زایمان، تحصیلات، و شاغل بودن مادران تفاوت آماری چشمگیری بین گروه ها وجود نداشت. کولیک شیرخواران در ۱۷ نوزاد تشخیص داده شد (۲۱٫۷ %). عفونت مجاری ادراری و فتق کشاله ران در سه بیمار که از گریه بیش از حد شکایت داشتند تشخیص داده شد. پس از درمان مناسب نشانه ها از بین رفتند و کولیک در نوزادان تشخیص داده نشد.

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

 

مباحث
مطالعه حاضر نشان داد که مادران نوزادان مبتلا به کولیک شیرخواران متوسط EPDS بالاتری از مادران نوزادان بدون کولیک داشتند؛ ۲۱٫۷ % نوزادان مبتلا به کولیک بودند. سه تن از آنان مشکلات عضوی داشتند که باعث گریه بی وقفه آنان می شد، که این خود اهمیت حذف اختلالات عضوی را پیش از تشخیص کولیک شیرخوران نشان می داد.
در متولدین مبتلا به کولیک، زمینه تندمزاجی (حساس تر بودن، بی قرارتر بودن و غیره) نوزاد عامل مهمی است. علاوه بر این، بی تجربه بودن یا سطوح بالای اضطراب در والدین آنها را در پاسخ به نیازهای نوزادانشان کم مهارت تر می سازد. مشاهده شد که خطر ابتلا به کولیک شیرخواران در نوزادان مادرانی که طی بارداری استرس زیادی در آنها گزارش شد، به سه برابر افزایش یافته بود. علائم افسردگی شناخته و درمان نشده ممکن است منجر به ناتوانی روانی قابل توجه مادر شده و کودکانشان را در معرض خطر مشکلات جدی رشدی، رفتاری، و احساسی قرار دهد. مادران بسیاری نمی دانند که مشکلشان افسردگی است؛ بهمین دلیل ملاقات پزشک کودک می تواند فرصتی را برای تشخیص علائم افسردگی در مادر فراهم آورد؛ غربالگری EPDS توسط پزشک اطفال توصیه می شود.
بعنوان نتیجه گیری، مطالعه ما نشان می دهد که علائم افسردگی مادران پس از زایمان و سبک دلبستگی نامطمئن به کولیک شیرخواران مربوط هستند. غربالگری، تشخیص زودهنگام، و درمان افسردگی پس از زایمان ممکن است به ارتقای سلامت مادر و نوزاد کمک کند. مطالعات آتی برای بررسی اثر درمان افسردگی پس از زایمان در هنگام رخداد کولیک شیرخواران می تواند ما را در درک بهتر این رابطه یاری نماید.

سازگاری روانی مادر در دوران پس از زایمان و کولیک شیرخواران

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.