مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  مدیریت – بازرگانی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده مدیریت - بازرگانی - ایران ترجمه - irantarjomeh

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

شماره      
۱۳۱
کد مقاله
MNG131
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
چارچوب طراحی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برای سیستم های برنامه ریزی مالی و بودجه بندی
نام انگلیسی
An MIS Design Framework for Financial Planning and Budgeting Systems
تعداد صفحه به فارسی
۲۸
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)، برنامه ریزی مالی، بودجه بندی
کلمات کلیدی به انگلیسی
MIS, Financial Planning, Financial Planning
مرجع به فارسی
دانشگاه سنترال میشیگان
ایالات متحده
مرجع به انگلیسی
Central Michigan University
کشور
ایالات متحده

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

چارچوب طراحی سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برای سیستم های برنامه ریزی مالی و بودجه بندی
چکیده
تقریباً همه مشاغل تجاری می بایست دارای برنامه ریزی و بودجه بندی مالی باشند. این مقاله چارچوبی اصولی، برای توسعه یک سیستم اطلاعات مدیریت جهت پشتیبانی از چنین فعالیتهایی، را ارائه می کند. این طرح از فرآیندهای برنامه ریزی در بین سطوح سازمانی حمایت می کند. این سیستم ممکن است با یک گرایش مدلسازی یا بودجه بندی همراه باشد که برنامه ریزی بالا به پایین، پایین به بالا و یا درون به بیرون را تایید و حمایت می کند. یک عملکرد تحلیلی، رابطه بین برنامه ریزی بالا به پایین و پایین به بالا را تقویت می کند. این رابطه حالتی انعطاف پذیر را در برنامه های تجارتی جایگزین فراهم می سازد. طراح اصولی، استانداردی برای ایجاد و ارزیابی طراحی های سیستم جایگزین بوجود می آورد تا مناسب ترین سیستم برای یک موقعیت تجاری خاص مشخص شود.
 

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

مقدمه
برنامه ریزی اقتصادی و بودجه بندی، یک فعالیت جهانی است که تقریباً توسط هر نوع تجارتی با هر اندازه ای انجام می شود. سیستم برنامه ریزی اقتصادی و بودجه (FPBS) یک سیستم حمایت از تصمیم گیری (DSS) است که این عملکرد تجارتی را سهولت می بخشد. هنگامیکه تحلیل گران اقتصادی و کامپیوتری چنین سیستم هایی را طراحی می کنند باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که طراحی های جایگزینی که به نیازهای اطلاعاتی سطوح مختلف مدیریت پاسخ می دهد را ارزیابی کنند. بررسی اخیر نشان داد که شرکتها در تلاش هایی برای برنامه ریزی های نوسازی شده، در حال گسترش حوزه و پیچیده تر کردن مدل های FPBS خود هستند (Ang و Chua 1980) تحقیق دیگری دو فاکتور کلیدی دیگر را در مدل های برنامه ریزی توسعه حائز اهمیت دانسته که اولین فاکتور توجه به علاق و درگیر نمودن کاربران است و دومین فاکتور انعطاف پذیری بیشتر در استفاده از مدل است (Wilkinson1987).  Spragueو Carlson (1982) چهارچوب طراحی عمومی برای ایجاد یک سیستم حمایت از تصمیم (DSS) را بنا نهاده اند. هدف این مقاله ارائه چارچوبی برای ارزیابی طراحی های جایگزین در ایجاد یک FPBS انعطاف پذیر می باشد، بگونه ای که اصول ایجاد و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) بطور مناسب در نظر گرفته شود، اما این اصول به تنهایی باعث ایجاد FPBS نمی شوند. روندهایی که برای ایجاد یک FDBS بطور عمومی پذیرفته   شده اند، روش های توسعه سیستم DSS را بکار می گیرند که برای ایجاد DSSها استفاده شده است. این روش ها شامل این موارد می شوند:
۱- رویکرد چرخه حیات  سنتی
 ۲- رویکرد چرخه حیات  سیستم های ساختاری
۳- رویکرد مدل پیش الگو
۴- تلفیق روش شناسی ساختاری با مدل پیش الگو
۵- رویکرد زبان نسل چهارم
۶- تلفیق روش شناسی ساختاری با زبان های نسل چهارم
۷- رویکرد سیستم های کاربردی توسعه (Thierauf 1988).
هرکدام از این روش ها، پیش نویسی از چگونگی ایجاد این سیستم است. صرف نظر از رویکرد بکار گرفته شده، چارچوب طرح MIS برای FPBSها، دیدی یک پارچه از مشکل تجاری را نشان می دهد، که به معنای آنچه که باید ایجاد شود می باشد. این یک طرح MIS اصولی برای FPBS ها است. همانطور که تجارت های فردی FPBS های خود را طراحی می کنند، باید از این طرح اصولی بعنوان نقطه مقایسه و سنجش استفاده کنند. آنها ممکن است تصمیم داشته باشند تا تمام طرح را پیاده کنند.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

ملاحظات طرح
FPBS ها اغلب با مدل های MIS (سیستم اطلاعات مدیریت) بکار گرفته می شوند که ممکن است چند خصوصیت اختیاری را در بر می گیرند (Wilkinson 1987). از بین خصوصیات، موارد کلیدی که در چارچوب طرح لحاظ شده است و در این مقاله ارائه خواهد شد این موارد هستند: ۱- جهت جلوگیری تصمیم، ۲- حوزه، ۳- میزان تراکم، ۴- ساختار و ۵- چشم انداز. جهت گیری تصمیم با نوع تصمیم گیری سروکار دارد: استراتژیک، تاکتیکی یا سالیانه. حوزه مربوط به سطح سازمان می شود.
یک دپارتمان به طور انفرادی حوزه ای محدود را به خود اختصاص می دهد، در حالیکه یک اقدام مهم (مانند سرمایه گذاری یا تاسیس کارخانه) حوزه ای وسیع و کاملی را در اختیار دارد. میزان تراکم محدوده ای از جزئیات تا اختصار را در بر می گیرد. ساختار به این مطلب اشاره دارد که یک سیستمی از مدل ها به عنوان یک مدل یک پارچه طرح ریزی شده یا به عنوان چند مدل مجزا با هم.
فرآیند برنامه ریزی
برنامه ریزی و بودجه بندی اقتصادی در درجه اول فرایندی است که یک سازمان بوسیله آن مسیر و جهت خود را تعیین می کند. این فرآیند حداقل به اندازه طرح نتیجه گیری مهم است. استفاده از مدل ها فقط زمانی کاربردی و عملی خواهند بود که ایجاد و اعمال آنها بخش اساسی و ضروری اجرای برنامه ریزی باشد(Smith 1985).
مدلسازی و بودجه بندی
مدل ها برای کمک به درک رفتار یک سیستم استفاده می شوند. بودجه بندی، طرح و نقشه ای است برای تخصیص منابع مورد نیاز به منظور رسیدن به اهداف. مدلسازی و بودجه بندی می توانند به عنوان دو نقطه انتهایی روی محوری از فعالیت های مرتبط تصور شوند. همانطور که در شکل ۲ نیز آمده است، میزان مدلسازی و بودجه بندی در بین گرایش تصمیمی و فرآیند حوزه برنامه ریزی متفاوت است.
برنامه ریزی پایین به بالا
برنامه ریزی پایین به بالا رویکردی بودجه ای است که میزان با جزئیاتی از تراکم تهیه می کند. یک رویکرد معمولی برای FPBS که در سطوح مختلف یک سازمان بکار می رود، این است که بودجه ها را در پایین ترین سطوح سازمان تولید کرده و سپس آنها را یکی کرده تا  برنامه شرکت را تهیه کند. این بدین معناست که برنامه شرکت توسط روی هم جمع کردن مسایل از پایین ترین سطوح سازمانی تهیه می شوند.
برنامه ریزی بالا به پایین
برنامه ریزی بالا به پایین رویکردی از مدلسازی با چندین سطح تجمع است. یک ساختار مدل چندگانه برای حمایت از افزایش سطح جزئیات اعمال شده است. در برنامه ریزی بالا به پایین صورت وضعیت اقتصادی ظاهری برای هر سطح سازمان آماده شده است که از مدیریت رده بالا آغاز شده و به سمت پایین ادامه دارد. اغلب این امر، برای شرکت بعنوان یک صورت وضعیت یا اظهاریه سود درآمدی، اظهاریه وضعیت مالی، و اظهاریه گردش وجوه نقدی مد نظر است.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

وضعیت دشوار مدلسازی
“کمیت های بیش از حد داده های ورودی مورد نیاز” مشکلی است که در مدلهای قدیمی داریم (Wilkinson 1987). این مربوط به سطح جزئیاتی می شود که برنامه ریزی در آن اجرا می شود. برنامه ریزی و بودجه بندی مدل ها مکررا با جزئیات قابل توجهی ایجاد می شوند که نتیجه ای از شوق و حمیتی است که برای آن بالاترین سطح دقت ممکن بدون در نظر گرفتن استفاده و کاربرد مدل خواسته شده است. به هنگام تطبیق سطح جزئیات با اطلاعات مورد نیاز، دقت عمل لازم و ضروری است. در غیر اینصورت ممکن است زمانیکه مدلی با سطح بالا خواسته شده است، بجای آن مدلی با جزئیات ایجاد شود.
اتصال و پیوند رویکرد پایین به بالا و بالا به پایین
یک طراحی دقیق و با جزئیات می تواند به یک طراحی جمعی بالا به پایین متصل شود. برای موقعیتی که در بالا توصیف شد، ناظر مصصم بود که رئیس شرکت را قانع و راضی کند. چگونه این امر می توانست در زمانیکه یک سیستم با جزئیات پایین به بالا ایجاد شده محقق شود؟ به “رئیس مدل” وارد شوید. این یک مدل سطح بالا بود که قرار بود که یک اظهارنامه ظاهری درآمد، یک ترازنامه یا صورت وضعیت مالی و یک اظهاریه گردش وجوه نقدی را ارائه کند. محصولات در داخل ۲۴ گروه تولیدی سازماندهی شدند.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

انعطاف پذیری نقطه شروع
تطبیق پذیری نسبت به نوع تصمیمات حمایت شده، یکی از پنج ویژگی برتر در یک مدل اقتصادی به حساب می آید (Wilkinson 1987). به منظور انعطاف پذیری، چندین نقطه شروع برای        برنامه ریزی مطلوب خواهد بود. این بدین معناست که مدیریت رده بالا ممکن است جایگزین هایی داشته باشد که به میزان زیادی تمایل داشته باشند تا با سطوح مختلفی از جزئیات مورد ارزیابی قرار بگیرند. تصمیم گیرندگان باید این توانایی را داشته باشند تا از چشم انداز شرکت، برنامه ریزی بالا به پایین را اجرا کنند. این امر مخصوصا برای برنامه ریزی استراتژیک و تاکتیکی موثر است. از سوی دیگر ممکن است مدیریت رده بالا، برنامه ریزی پایین به بالا را با بخش های شرکت آغار کند.
چارچوب طراحی
شکل ۵ طراحی منطقی برای رویکردی یکپارچه در برنامه ریزی را نشان می دهد. این طراحی هم بالا به پایین است و هم پایین به بالا. با وجودی که این نمودار فقط سه سطح سازمانی را از پایین تا بالا نشان می دهد، اما در واقع ممکن است چنین سطحی در آن وجود داشته باشد. برنامه ریزی بالا به پایین دستورالعملی را تولید می کند که از شرکت به بخش ها و بعد به شعب فرستاده می شود. سپس نتایج شعب در سطح بخش ها و شرکت جمع بندی می شود. یک چرخه “چطور-اگر” بین سطوح شرکت و بخش ها وجود دارد که در آن ممکن است پیش از اینکه شعبه ها برای شرکت در       برنامه ریزی دعوت شوند، چندین عمل تکراری اتفاق بیفتد.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

استفاده از چارچوب طراحی
بکارگیری چارچوب طراحی در توسعه یک FBBS با تعریف نیازها آغاز می گردد. این نیازهای سیستم باید مورد ارزیابی قرار گیرند:
  • نیازهای اطلاعاتی
  • انعطاف پذیری
  • نقاط شروع
  • گرایش تصمیمی
  • حوزه
  • سطح جزئیات
  • ساختار
  • گستردگی مدلسازی
  • چرخه “چطور-اگر”
حوزه پروژه از این ارزیابی می تواند مشخص شود. آیا کل سیستم باید پیاده شود، یا فقط بخش منتخبی از سیستم نیازها را برآورده می کند؟ آیا همه یFPBS  قرار است به یکباره ایجاد شود یا به صورت مرحله به مرحله گسترش پیدا می کند؟ هر سرمایه گذاری تجاری منحصر به فرد خواهد بود. نیازها همیشه یکسان نخواهند بود.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

نتیجه گیری
مدیران، تحلیگران سیستم ها، تحلیل گران اقتصادی و کاربران نهایی باید از ملاحظات طراحی برای ایجاد FPBSها آگاه باشند. انتخاب هایی که ممکن است تحت یک  سری از شرایط خوب و موثر باشد، ممکن است در تلاشهای برنامه ریزی برای شرایط دیگر خلل ایجاد کند. یک سیستم پایین به بالا نباید با تعهدات سیستم بالا به پایین ایجاد شود. سطوح مدیریتی بکار گرفته شده و حوزه FBPS باید در مشخصات نیاز های سیستم بطور شفافی معرفی شوند. نقطه شروع برای یک برنامه باید منعکس کننده نیازهای درونی کاربر نهایی باشد. FPBSها باید به گونه ای ایجاد شوند که به برنامه ریزی های بالا به پایین، پایین به بالا و درون به بیرون اجازه دهند تا نیازهای اطلاعاتی را برای هر سطح مدیریت، از بالاترین سطح شرکت تا پایین ترین سطح شعبه آن عنوان کنند.
این طراحی FPBS اصولی، استانداردی را برای ایجاد و ارزیابی طراحی سیستم های جایگزین که بدنبال روش شناسی های توسعه DSS  سنتی می آیند، فراهم می کند. با در نظر گرفتن این طراحی استاندارد و مقایسه آن با با نیازهای آنها، تحلیل گران و کاربران باید جهت عنوان کردن مسائل کلیدی در خصوص مخاطب قرار دادن مسایل مربوط به بودجه بندی و برنامه ریزی اقتصادی، توانایی خود را بالا ببرند. بدون در نظر گرفتن طراحی نهایی، اعمال این چارچوب طراحی FPBS در شناسایی طراحی های جایگزین، به تضمین این امر کمک می کند که مسائل کلیدی و جایگزین ها، اول عنوان شده و سپس به گونه ای اجرا شوند که برای یک موقعیت تجاری خاص بهترین و مناسب ترین حالت مفروض باشند.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) برنامه مالی و بودجه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.