مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

کنترل موثر ساس‌ها

کنترل موثر ساس‌ها

کنترل موثر ساس‌ها – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه حشره شناسی

مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 15000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده حشره شناسی - ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱۶
کد مقاله
Entom16
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کنترل موثر ساس‌ها
نام انگلیسی
Effective Control of Bed Bugs
تعداد صفحه به فارسی
۱۱
تعداد صفحه به انگلیسی
۸
کلمات کلیدی به فارسی
ساس
کلمات کلیدی به انگلیسی
Bed Bugs
مرجع به فارسی
کنترل آفات کانادا
مرجع به انگلیسی
Canadian Pest Control
کشور
کانادا
کنترل آفات کانادا اطلاعات و راه حل های کنترل آفات
 چگونگی کنترل، حذف، کشتن، دفع، ریشه کنی یا مدیریت مشکلات آفات
کنترل موثر ساس‌ها
مقدمه
ساس‌ها که مدتی است که در اکثر مناطق کلان شهری ریشه‌کن شده‌اند دوباره برگشته‌اند. آنها در شهرهای سرتاسر کشور، در هر جایی از پناهگاه‌ها گرفته تا هتل‌های پنج ستاره یافت می‌شوند. بر خلاف عقیده عمومی، حضور ساس‌ها نشان دهنده عدم نظافت و پاکیزگی نیست.
 

کنترل موثر ساس‌ها

 

دلیل بازگشت ساس ها
در گذشته، حشره‌کش‌هایی مانند DDT به حفظ جمعیت ساس در خلیج کمک می‌کردند و پسماندهای آن همچنان پس از اسپری محصول فعال باقی می‌ماند. اکنون با افزایش مصرف دام‌های طعمه‌ به جای اسپری‌های طیف وسیع، آفت‌های ویژه مانند مورچه‌ها و سوسک‌های حمام مورد هدف قرار می‌گیرند و ساس‌ها دیگر از بین نمی‌روند.
همچنین مردم اکنون بیش از قبل سفر می‌کنند. مکان‌هایی که تغییر و تبدیل زیادی در آنجا صورت می‌گیرد مانند هتل‌ها به ساس‌ها فرصت مسافرت به مکان‌های جدید در داخل چمدان یا لباس را می‌دهند.
 
علل مشکل ساز بودن ساس‌ها
ساس ها مزاحم بوده و برای انسان ایجاد دردسر می‌کنند، اما هیچگونه ریسک سلامتی مهمی بوجود نمی‌آورند. همانند نیش پشه ممکن است اشخاص به نیش آنها نیز حساسیت داشته باشند که باعث ایجاد تورم، تاول‌های خارش دار و در برخی موارد عفونت می‌شود. اما آنها بعنوان انتقال دهنده بیماری‌های خونی مشخص نشده‌اند. ساس‌ها اصولا در شب فعال هستند. بواسطه آنکه زمان تغذیه آنها به هنگامی است که مردم در خواب هستند نیش آنها فورا تشخیص داده نمی‌شود. یک گونه از ساس‌ها عمدتا از خون انسان تغذیه می‌کند اما گونه‌های دیگری نیز وجود دارند که بر روی سایر پستانداران و پرندگان تغذیه می‌کنند. ساس‌ها از طریق لوازم آلوده و تخت خواب قابلیت انتقال داشته و از طریق لباس و لوازم سفر نیز بداخل هتل ها و خانه های راه می‌یابند.
 
شناسایی ساس‌ها
ساس‌ها یک بدن بیضی شکل و سر کوتاه و پهنی دارند. بدن آنها به طور کلی پهن و صاف است. ساس‌های بالغ تغذیه نشده حدود ۶ الی ۱۰ میلیمتر قد دارند و به رنگ قهوه‌ای و بدون بال هستند. بعد از تغذیه اندازه‌ آنها کمی بزرگتر می‌شود و به رنگ قرمز خونی تیره در می‌آیند. شفیره‌ها به شکل ساس‌های بالغ بوده اما رنگ آنها سفید – زرد است.
تاول خارش‌آور بر روی پوست، لکه‌های خونی بر روی سطوح و لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای بر روی تشک‌ها، قاب‌های تختخواب یا دیوارها نشان دهنده هجوم ساس است.
ساس‌ها به نام‌های متعددی شناخته می‌شوند: موریانه، ترده، ساس خانگی، ساس قرمز، لاکی و غیره.

کنترل موثر ساس‌ها

 

چرخه عمر
تخم‌ها
تخم‌های ساس سفید و به طول ۱ میلی‌متر است و دیدن آنها بر روی اکثر سطوح تقریبا غیر ممکن است. ساس ماده تقریبا روزانه ۳ الی ۴ تخم و در طول عمر خود ۲۰۰ تخم می‌کند. تخم‌‌ها پوست چسبناکی دارند و در ترک‌ها و شکاف‌ها و مکان‌های مخفی مشابه ته‌نشین می‌شوند. آنها در عرض ۶ تا ۱۷ روز شکسته می‌شوند و نوزاد سر از تخم در می‌آورد.
 
شفیره‌ها
شفیره‌هایی که تازه سر از تخم در آورده‌اند بمجرد آنکه غذا در دسترس باشد شروع به تغذیه می‌کنند. ساس پنج بار پوست‌اندازی می‌کند تا آنکه به بلوغ کامل برسد.
 
ساس‌های بالغ
ساس‌های بالغ معمولا حدود ۱۰ ماه زنده می‌مانند اما به مدت یک سال یا بیشتر هم می‌توانند زندگی کنند. در خانه‌ای که محیط آنجا برای تولید مثل مساعد باشد (شرایط ایده‌آل دمایی بین ۲۱ الی ۲۸ درجه سانتیگراد) طی یک سال زاد و ولد می‌کنند. آنها بدون بال بوده و قادر به پرواز یا جهش نیستند اما به دلیل جثه‌ مسطحی که دارند می‌توانند وارد مکان‌های بسیار کوچک در خانه شوند. ساس‌ها به مدت چند هفته تا چندین ماه بسته به درجه حرارت بدون آنکه چیزی بخورند زنده می‌مانند. آنها به مدت ۸۰ تا ۱۴۰ روز بدون خوردن سپری کنند که البته این میزان برای ساس‌های مسن‌تر بیشتر از جوانترها است. این موضوع مشخص شده است که ساس‌های بالغ می‌توانند تا ۵۵۰ روز (بیش از یک و سال و نیم!) را بدون خوردن سپری کنند.
 

کنترل موثر ساس‌ها

 

چه اقداماتی را می‌توان در خانه انجام داد
ساس‌ها کوچک بوده و در مکان‌های بی‌شماری پنهان می‌شوند. برای مخاطب قرار دادن مسئله هجوم ساس‌ها باید کاملا دقت نمود. با توجه بدانکه ساس‌ها قادرند تا ۳۰ متر را سیر کنند – در لباس، چمدان یا سایر وسایل خانگی – لازم است تا اتاق‌های مجاور را نیز بررسی کنید تا مانع هجوم مداوم آنها شوید.
اگر احتمال هجوم ساس به خانه وجود دارد باید خود اقدام نموده یا به مرکز کنترل آفات اطلاع داد. اکثر مواقع هجوم ساس‌ها کاری بیش از یک عملکرد بوده و باید از شیوه کنترل فیزیکی نیز بهره برد.
ساس‌ها به آسانی نمی‌توانند از سطوح صیقلی یا فلزی بالا بروند و قادر به پرواز یا جهش نیستند بنابراین با بررسی دقیق پایه‌های تختخواب می‌توانید آنها را از بین ببرید. پایه‌ها را با نوار قالی دو طرفه یا ماده نفت خام بپوشانید. همچنین پایه‌های تختخواب را داخل قوطی‌های فلزی یا کوزه‌های شیشه‌ای قرار دهید.
 

کنترل موثر ساس‌ها

 

کنترل مکان‌های زاد و ولد
هر پارازیت را باید به طور کامل کاهش داده یا حذف نمود. ساس‌ها در سطوح کوچک پنهان می‌شوند و هر گونه ادوات در معرضی فرصت کاملی پنهان شدن و زاد و ولد آنها را فراهم خواهد نمود. چون آفت‌کش‌ها را نمی‌توان بر روی لباس‌ها، ملافه‌ها و تختخواب‌ها مورد استفاده قرار داد، بنابراین باید البسه و ادوات آلوده را فورا جمع‌آوری نموده و به خشک شویی سپرد یا از شر آنها خلاص شد.
 استفاده از جاروبرقی برای حذف ساس‌ها و تخم‌هایشان بر روی قالی، تشک، دیوار و سایر سطوح می‌تواند مفید است. بسیار مهم است که به درزها، منگوله‌ها و حاشیه‌های تشک و فنر تختخواب و ضلع خارجی فرش دیواری کاملا توجه کنیم. بخارشویی قالی نیز در کشتن ساس‌ها و تخم‌هایی که با جاروبرقی حذف نشده‌اند مفید می‌باشد.
ضمن آنکه ساس‌ها ترجیح می‌دهند که از انسان تغذیه کنند اما می‌توانند از سایر پستانداران و پرندگان نیز تغذیه کنند. برخی گونه‌های ساس انگل خفاش‌ها و پرندگان بوده و اگر میزبان‌های حیوانی‌شان قابل دسترس نباشند به انسان نیش می‌زنند.
روش‌های کنترل شیمیایی
محصولات خانگی قابل دسترس برای صاحبخانه‌ها معمولا شامل خاک دیاتومی یا pyrethrin– عنصر فعال- است. همیشه برچسب مربوطه را به دقت بخوانید و یقین حاصل کنید که محصول خریداری شده برای به کار رفتن در مشکل آفت ویژه به ثبت رسیده باشد. در موقع استفاده از آفت کش‌ها مراقب باشید به طوری که بسیاری از آنها به دلیل مشکلاتی چون زنگ زدگی با آلودگی بالقوه برای منسوجات، چوب‌ها، کاغذ دیواری یا سایر سطوح مناسب نیستند.
 
به خاطر داشته باشید:
قبل از خرید یک محصول آفت‌کش
  • آفت را به درستی تشخیص دهید.
  • از روش‌های کنترل فیزیکی و روش‌های دیگر به جای آفت‌کش‌ها استفاده کنید.
  • قبل از خرید محصول، رهنمودهای برچسب را به دقت بخوانید. این برچسب باید شامل نام آفتی که کنترل می‌شود و مکان بررسی (مانند داخل ساختمان، بیرون ساختمان، باغ و غیره) باشد.
  • تنها به مقدار نیاز خریداری کنید.
  • به طور متناوب، ممکن است به خدمات متصدی کنترل آفات نیاز داشته باشید.
 
هنگام استفاده از آفت‌کش
  • تمام دستورالعمل‌ها و احتیاط‌ها را به دقت بخوانید.
  • در موقع استفاده از آفت‌کش چیزی ننوشید، نخورید یا سیگار نکشید.
  • افراد و حیوانات را باید در حین کار از مکان مشخص دور داشت.
  • اگر در محیط آشپزخانه از آن استفاده می‌کنید مواد غذایی، ظروف و وسایل دیگر را بیرون ببرید یا پارچه‌ای روی آنها بکشید.
Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.