مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

مرمت و بازسازی آجر

مرمت و بازسازی آجر

مرمت و بازسازی آجر – ایران ترجمه – Irantarjomeh

مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده راه و ساختمان، معماری، عمران، ایران ترجمه - irantarjomeh
شماره
۱
کد مقاله
CVL01
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
مرمت و بازسازی آجر
نام انگلیسی
TROUBLESHOOTING AND FIXING BRICK PROBLEMS
تعداد صفحه به فارسی
۲۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۵
کلمات کلیدی به فارسی
آجر
کلمات کلیدی به انگلیسی
Brick
مرجع به فارسی
مرجع به انگلیسی
کشور
حل مشکلات آجر
دستورالعملهایی برای استفاده از  کیت مرمت و بازسازی آجر
تذکر کلی: آجر نسوز ماده‌ای بسیار شکننده در برابر شکستگی، ورقه ورقه شدن و شوک گرمایی می‌باشد. خبر مسرت بخش آن است که مرمت و حفاظت از آن با روش‌ها و مواد مناسب بسیار سهل می‌باشد. اسباب کار ما جهت انجام مرمت آجر و انجام یک کار درجه یک مهیا است.
فهرستی از ادوات لازم برای مرمت آجر
(۱) تکه‌ای آجر نسوز
(۱) ۸/۱ پیمانه سیمان فسفات (در یک ظرف به اندازه ½ پیمانه)
(۱) ظرف کوآرت خاک آجر
(۱) نصف چاپ یا پوشش نمای آجری
 

مرمت و بازسازی آجر

 

مخلوط کردن دوغاب سیمان
دوغاب را باید درست بیش از استفاده مخلوط کرد (در غیر این صورت خشک می‌شود). مواد را با یک ماله کوچک در یک ظرف (مانند یک پارچ شیشه‌ای یا فنجان پلاستیکی) مخلوط کنید. برای این کار بشرح ذیل عمل نمائید:
½ فنجان خاک آجر نسوز
½فنجان آب
یک قاشق غذاخوری سیمان فسفات
تذکری  در خصوص دوغاب
ماده مخصوص دوغاب شامل خاک آجر نسوز به همراه آب و مقدار کمی سیمان است. سیمان،‌ قالبی از خاک آجر نسوز را به وجود می‌آورد. این ترکیب به صورت ماده‌ای خشک می‌شود که تقریبا شبیه به آجر نسوز اصلی با همان رنگ، پایداری، بافت و خصیصه‌های عایقی می‌باشد.

مرمت و بازسازی آجر

 

احتیاط : سیمان فسفات 
سیمان مخصوص که همراه با دوغاب سیمان مصرف می‌شود بعنوان سیمان فسفری خوانده می‌شود. این سیمان معمولا دارای ویژگی چسبندگی قوی بوده که آن را برای مرمت کاری مناسب می‌سازد. این سیمان با سیمانی که معمولا برای کارهای عادی آجرنسوز استفاده می‌شود متفاوت است. فسفر موجود در آن تولید کننده اسید فسفریک می‌باشد. بنابر این بهتر است از دستکش لاستیکی استفاده شود. پس از اتمام کار دست خود را با آب و صابون بشوئید.
 اسید فسفریک برای چشم بسیار خطرناک است. از چشم خود بوسیله عینک محافظت کنید.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

مشکلات آجر
فرسایش زیاد آجر
  • فرسایش زیاد آجر ممکن است نتیجه شرایط گوناگونی باشد. رایجترین علت این پدیده به عمل آوردن ناصحیح آجر به هنگام پخت اول است. برای اولین پخت و چرخه بعمل آوری به دستورالعمل‌های مربوطه توجه کنید.
  • تمام آجرهای پوشش‌دار یا عایق به هنگام گرم و سرد کردن، منبسط و منقبض می‌شوند. گرما و سرمای بیش از حد منجر به ایجاد شکاف و ورقه‌ای شدن می‌گردد. ورقه ورقه شدن شکاف آجر را تداوم داده و سرانجام منجر به سقوط تکه‌های بزرگی از آن می‌شود. از آنجائیکه تاکید بیشتر بر نتیجه است، بروز این شرایط می‌تواند طبیعی ‌باشد. عواملی از قبیل اینکه کوره در چه دمایی نزدیک به ماکسیمم و یا در سطح دمای ماکسیمم عمل می‌کند، سرعت چرخه گرم شدن و سپس سرد شدن کوره چقدر است و وزن بارها به چه میزانی است، تمامی این موارد در معادله پوشش آجر مهم می‌باشند. هیچ قانون خاصی وجود ندارد که روکوب یا پوشش آجر چقدر به طول می‌انجامد. برخی از کوره‌های L&L  با قدمت ۲۵ تا ۴۰ سال وجود دارند که هنوز روکوبی آنها قابلیت استفاده را دارد.
 
  • باز شدن متناوب درب کوره به هنگامی که کوره‌ در دمای بالایی می‌باشد، می‌تواند سبب شوک گرمایی شده و منجر به ورقه‌ای شدن یا شکاف زیاد شود.
 
  • به منظور متعادل ساختن خرد شدن توسط نور، آجر را با پوشش آجری که در اسباب مرمت آجر و یا به طور جداگانه در فهرست اقلام موجود است روکش کنید. این فرایند باعث می‌شود تا آجر توان خود را حفظ ‌کند.

مرمت و بازسازی آجر

 

مرمت آجر
کاربرد سفت‌کننده آجر
  • ابتدا سطح آجر را برس کشیده و آنرا جلا دهید تا مواد نرم آجر نسوز خرد از روی آن زدوده شود.
  • بعد با استفاده از برس یا اسپری سطح آجر را به آرامی خیس کنید (مطمئن شوید که هیچگونه رسوب صابون در اسپری وجود نداشته باشد).
 
  • سپس با استفاده از یک برس نرم روکش نازکی از سفت‌کننده آجر را روی سطح آجر نسوز بکشید. مراقب باشید که این روکش چندان ضخیم نباشد، در غیر این صورت ورقه‌ورقه خواهد شد.
  • اجازه دهید تا سفت‌کننده به مدت ۲۴ ساعت خشک شود.
  • اولین چرخه پخت را اجرا کنید.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

مرمت سوراخ‌های کوچک و پریدگیها در آجر
  • با استفاده از یک چاقوی کوچک هر گونه ذرات ریز را خارج کنید.
  • سطح آجر را برس کشیده و آنرا جلا دهید تا هرگونه مواد نرم و آجر نسوز خرد از روی آن زدوده شود.
  • بعد با استفاده از یک برس و یا بطری اسپری سطح آجر را به آرامی خیس کنید (مطمئن شوید که هیچگونه رسوب صابون در بطری وجود نداشته باشد).
 
  • یک روکش نازک از سیمان آجر را روی سوراخ بکشید. ضخامت آن باید حدود ”۲۳/۱ تا ۱۶/۱“ باشد. این کار را با استفاده از انگشتان و یا با یک برس کوچک انجام دهید.
  • سوراخ را با استفاده از ماده دوغاب مخصوص پرکنید. این کار را با استفاده از ماله بنایی انجام دهید (همانند گچ‌مالی) می‌توانید این کار را با انگشتان هم انجام داده و آنرا به داخل سوراخ فشار دهید. بهتر است بگذارید تا سطح آن سخت‌تر و بزرگتر از سوراخی شود که آنرا پر کرده‌اید.
  • اجازه دهید برای خشک شدن به مدت ۲۴ ساعت باقی بماند.
  • تکه‌ای کاغذ سمباده برداشته و سطح آنرا سمباده بکشید تا مابقی مواد نرم آجر نسوز از بین برود.
  • اولین چرخه پخت را اجرا کنید.
  • شما می‌توانید روی سفت‌کننده را برس کشیده و یا در صورت تمایل آنرا سمباده بزنید.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

مرمت سوراخ‌های بسیار بزرگ در آجر
  • ناحیه اطراف ‌پریدگی را با استفاده از یک چاقوی کوچک، اره و یا ماشین فرز ببرید. سوراخی را که ایجاد کرده‌اید باید دارای زاویه‌ای‌های ۹۰ درجه باشد، بگونه‌ای که یک بلوک مربع یا مستطیل در آن بگنجد.
  • یک تکه آجر نسوز را ببرید تا در این سوراخ ایجاد شده جا دهید. این تکه باید کمی کوچکتر از سوراخ باشد (حدود ۱۶/۱ تا ۸/۱).
۳) هم تکه آجر نسوز و هم سوراخ را باید برس کشیده و تمیز کنید.
۴) سطح آجر را به آرامی خیس کنید (هم سوراخ و هم تکه‌ای را که می‌خواهید وارد سوراخ کنید). از یک برس نقاشی یا بطری اسپری استفاده کنید(مطمئن شوید که هیچگئنه رسوب صابون در بطری وجود نداشته باشد).
۵) مقداری سیمان کوره را بر روی سطح تکه‌ای بکشید که می‌خواهید وارد سوراخ کنید. تنها از ”۳۲/۱ تا ۱۶/۱“ اینچ سیمان استفاده کنید.
  • اجازه دهید تا حداقل بمدت ۲۴ ساعت خشک شود.
  • سیمان یا آجر اضافه را بریده یا سمباده بکشید.
 
  • آنرا با روکش آجر پوشانده و اجازه دهید تا بمدت ۲۴ ساعت خشک شود.
  • کوره را به مدت ۳ ساعت در حرارت پایین قرار دهید تا کاملا خشک شود.
  • اولین چرخه پخت را اجرا کنید.
 
اولین مرحله اشتعال پس از مرمت
تنها عملی که باید در این مرحله انجام داد حرارت دادن در دمای پایین می‌باشد، چرا که بعمل آوری کامل عناصر مد نظر نمی‌باشد. با این وجود، حرارت دادن در مخروط ۵ به جای ۰۵ مطلوب می‌باشد.
در اولین مرحله اشتعال کوره، آن را خالی بسوزانید.
برای کوره‌هایی که دارای کنترل دستی هستند، کوره را به مدت ۲ ساعت در دمای پایین حرارت دهید تا هر گونه رطوبتی خشک شود. سپس به مدت ۱۲ ساعت آنرا در حالت متوسط تنظیم کرده و در آخر حرارت را آنقدر افزایش دهید تا به دمای نهایی برسد. آنرا در مخروط ۰۵ (۱۸۸۸ درجه فارنهایت) مشتعل سازید.
اگر دارای برنامه DYNA-TROL هستید، برنامه کنترل حرارت بدین شرح است: استفاده از روش ”حرارت آسان“، حرارت دادن در دور اشتعال آهسته مخروط ۰۵ با استفاده از تنظیمات قبل حرارتی به مدت ۳ ساعت و سپس نگهداری به مدت ۱ ساعت.
ترک خوردگی در قسمت بالایی و پایینی
  • کاملا طبیعی است که شکاف‌های مویی در سر و انتهای آجرهای نسوز ایجاد شود.
  • وقتی که آنها را سرد و گرم می‌کنیم به علت انبساط و انقباض، شکاف‌هایی در آنها ایجاد می‌شود.
  • تا زمانیکه بخش انتهایی کاملا بوسیله پایه نگهداری و تقویت ‌شود، شکاف‌هایی انتهایی تاثیر معکوسی بر عملکرد کوره‌ ندارند.
۴) همچنین گیره‌های فولادی و ضد زنگ را که در قسمت بالایی استفاده می‌کنیم کمک می‌کنند تا از تبدیل شدن این شکاف‌های طبیعی به مشکلات مربوطه جلوگیری شود.
  • توجه داشته باشید که ممکن است بخش انتهایی دیگری به عنوان لایه دوم، زیر بخش انتهایی اصلی قرار گیرد (این کار ممکن است عملکرد کوره را بهبود بخشیده و میزان حرارت آنرا بالا ببرد).
  • عموما صحیح نیست که این شکاف‌های مویی را با سیمان برطرف کنیم.
  • می‌توانید نوار یا بند گیره‌های فولادی را محکم کنید.
این ترک خوردگی مشکلی ندارد:
محکم کردن نوارهای ضد زنگ
  • آجر در طول زمان به میزان اندکی منقبض می‌شود. این مورد مخصوصا در هنگام استفاده از کوره در دمای بالاتر مانند (۱۰ cone) گزارش شده است. اگر شما از کوره با دمای پایین استفاده کنید، ممکن است هرگز با چنین شرایطی مواجه نشوید.
  • اگر آجرها خیلی منقبض شوند، حالت لق و سست شدن در آنها پدیدار خواهند شد.
  • محفظه مربوطه را با چرخاندن پیچ گیره آن محکم کنید. در هر گیره آنرا ۴/۱ دور بچرخانید. عمل محکم کردن را به طور متعادل انجام دهید (یک گیره را خیلی محکم نکنید) چرخش آهسته و متوازن مناسب است.
 
  • شما می‌توانید این کار را در نوارهای اطراف بالا و پایین نیز انجام دهید. این امر کمک می‌کند تا حتی قالب‌های شکاف دار نیز بدون عیب حفظ شوند.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

جایگزین کردن آجرهای نسوز در کناره‌ها
  • اگر لازم است تا یک تکه آجر نسوز را در یکی از بخش‌ها جایگزین کنید به شرح زیر عمل کنید. هر چند این کار نیازمند تجربه زیادی نیست، اما به صبر و حوصله و زمان نیاز دارد.
۲) آجرهای نسوز  از قبل برش داده شده را از کوره L&L  سفارش داهید. برای سفارش می‌توانید از نگه‌دارنده‌های مناسب تحت استفاده بهره جسته و یا آنکه از نگه‌دارنده‌های آجر قدیمی خود دوباره استفاده کنید. مطمئن شوید که آنرا برای کوره مدل خاص خود سفارش داده‌اید.
۳) هیچ سوراخی نباید در آجر توسط مته به منظور ایجاد روزنه و یا اتصالات دیگر مواد وجودداشته باشد. این کار باید به هنگام کار در حوزه مربوطه صورت گیرد.
۴) این بخش را از کوره بیرون آمده و آنرا روی یک سطح صاف مثل کف اتاق یا میز قرار دهید. مواد حاصله  را زدوده و بطور مطلوب جایگزین کنید.
  • گیره‌های قابل تنظیم که پوشش فولادی ضد زنگ را نگه داشته‌اند را شل کنید. آنها را به اندازه‌ای شل کنید که آجر به آسانی با فشار دست به خارج بلغزد (بگونه‌ای که آجرهای دیگر در جای مربوطه قرار‌گیرند). توجه: اگر بخش مربوطه را بر روی سطح صاف قرار ندهید، آجرها با نظمی خاص در این مرحله خارج خواهند شد.
  • آجرهای بد فرم را بیرون آورده و آجرهای جدید را جایگزین کنید. مطمئن شوید که نگه‌دارنده‌های مواد در هر طرف بصورت ردیف با دیگر نگه‌دارنده‌ها قرار گیرند. توجه داشته باشید که یک بخش بالایی و پایینی در نگه‌دارنده‌ مواد وجود دارد. پس اطمینان حاصل کنید که سمت درست را بکار گرفته‌اید.
  • دوباره گیره‌های روی پوشش را محکم کنید. متناوبا دو یا سه گیره بعدی را محکم کنید (حدود ۲/۱ تا ۴/۱ دور در هر بار)، بگونه‌ای که به پوشش ضد زنگ صدمه‌ای وارد نشود.
۸) سطح بالایی آجر نسوز را سمباده بکشید تا با سطح دیگر آجرها منطبق شود. استفاده از کاغذ سمباده مناسب است. مجددا با استفاده از پوشش نمای آجری آن را بپوشانید.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

مته‌زدن سوراخ‌ها برای ایجاد روزنه و DAWSON
  • لازم است تا در برخی از آجرهایی که نیاز به جایگزین شدن دارد، سوراخ‌هایی را با مته در محل کار ایجاد کنیم. این سوراخ‌ها را نمی‌توان در کارخانه مته زد، چون ممکن است مسیر و نظم قرارگیری آنها کامل نباشد.
  • برای ایجاد روزنه به وسیله مته از دریل به ضخامت ۱ و یا سوراخ اره استفاده کنید. همچنین می‌توانید با یک دریل کوچکتر مته زده و سپس آنرا با یک سوهان نوع گرد ساب بزنید. با استفاده از سوراخی که قبلا در فولاد ضد زنگ ایجاد شده، به آرامی میان آجر را مته کنید. هر چه عمل مته‌زنی عمیق‌تر شود ممکن است لازم باشد تا چندین بار مته را بیرون آورده و آنرا تمیز کنید. بهتر است یک نفر مراقب کار باشد تا مطمئن حاصل شود که این عمل بدرستی و بصورت مستقیم انجام ‌گردد. مراقبت از دریل مستقیم و مناسب توسط خود شما ممکن است دشوار ‌باشد.
  • برای بخشهای که دو ردیفی: سوراخ را به صورت عمودی با استفاده از قالب ضد زنگ دریل می‌کنیم.
 
  • برای بخش‌های سه ردیفی: سوراخ دقیقا به صورت عمودی با زاویه‌ ۹۰ درجه نسبت به کوره ایجاد نمی‌شود، بلکه آنرا با اندک زاویه پایین‌تری (۵ تا ۷ درجه) دریل می‌کنیم.
  • بیش از مته زنی، برای احتیاط می‌توانید از بالای آجر تا بالای سوراخ موجود در قالب فولادی ضد زنگ را اندازه بگیرید. این اندازه‌گیری در داخل نشان می‌دهد که سر مته در کجا جلو می‌رود. زاویه مته را بر این اساس دقیقا تنظیم کنید.
دریل روزنه:
 
مته زدن برای اتصالات جزئی
  • با استفاده از یک مته به ضخامت ”۸/۱ تا ۱۶/۱“ عمل دریل را از مرکز سوراخ بر روی قالب فولادی ضد زنگ انجام دهید. این کار را به آرامی و با کنترل سرعت انجام دهید.
  • این کار را بصورت عمود بر قالب فولادی انجام دهید.
 
جایگزین کردن پایه‌ها
  • قطعات کوره را بردارید.
  • پایه قدیمی را از روی بست جدا کنید
  • پایه جدید را روی بست بگذارید.
  • کوره را دوباره تراز کنید.
  • قطعات کوره‌ای را جایگزین کنید.
 

مرمت و بازسازی آجر

 

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.