مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۵۱
کد مقاله
TXT51
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
کاربرد پلیمرهای غیر سمی در زمینه آهار زنی و سفیدگری فرآیندهای منسوجات
نام انگلیسی
THE APPLICATION OF UNTOXIC POLYMERS AT SIZING AND BLEACHING TEXTILE PROCESSE
تعداد صفحه به فارسی
۱۶
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
پلیمرها- آهار زنی- آهار زدایی- سفیدگری- پنبه- درجات سفیدی- خواص مکانیکی- روال پویش میکروسکوپ الکترون
کلمات کلیدی به انگلیسی
polymers- sizing- desizing- bleaching- cotton- whiteness degrees- mechanical characteristics- scanning electron microscopy
مرجع به فارسی
دانشکده تکنولوژی- یوگسلاوی
مرجع به انگلیسی
Faculty of Technology- Yugoslavia
کشور        

 

کاربرد پلیمرهای غیر سمی در زمینه آهار زنی و سفیدگری فرآیندهای منسوجات

چکیده
این مقاله احتمال کاربرد پلیمرها در برخی از فرآیندهای تکمیل منسوجات را مورد بررسی قرار می‌دهد. چنین پلیمرهایی تحت روالهای سم زدایی و درشت مولکولی محلول- آب با توجه به گروه‌های خواص قرار گرفتند. نقش پلیمر در منسوجات در حال تکمیل، بطور مثال فرآیند آهار زنی یا سفیدگری، بصورت اشباع نخ تار نمود یافته از این طریق استحکام کافی حاصل آمده و یا آنکه سرعت تجزیه پراکسید کاهش یافته و همچنین خطر صدمه دیدن الیاف پنبه نیز به حداقل رسد. پس از فرآیند آهار زنی، فرآیند آهارزدایی شامل استفاده از آب (۶۰ درجه سانتیگراد‌، به مدت ۱۵ دقیقه) و سپس خشک سازی اعمال گردید. نتایج فرآیندهای آهارزنی و سفیدگری نشان دهنده تاثیرات خوبی، علی‌الخصوص در زمینه پارامترهای مکانیکی و درجات سفیدی، بوده است. روال پویش میکروسکوپ الکترون جهت درک ویژگی‌های سازختاری و تغییرات ریخت شناسی الیاف پنبه در ناحیه آهار زدگی بکار گرفته شد.

کلمات کلیدی: پلیمرها، آهار زنی، آهار زدایی، سفیدگری، پنبه، درجات سفیدی، خواص مکانیکی، روال پویش میکروسکوپ الکترون

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

 

مقدمه
فرآیند آهار زنی نخ تار پنبه‌ای یکی از روالهای مهم صنعت نساجی بشمار می‌آید، چرا که خواص وابسته به الیاف، همانند کارایی احتمالی و فرآیندهای تولید متوالی و پیوسته آنها، همگی جزء مقوله‌هایی بشمار می‌آیند که آینده این صنعت را تشکیل خواهند داد. ماده این فرآیند بصورت معمول متشکل از نشاسته و مشتقات دیگر می‌باشد، اما در عین حال مشکلات مشخصی در فرآیند آهارزدایی نیز وجود دارد. فرآیند آهارزدایی معمولا از آنزیمها برای برداشت یا حذف آهار مبتنی بر نشاسته استفاده می‌کند. مواد آهارزدایی دیگر همانند اسیدها، قلیا و مواد شیمیایی اکسیداسیون یا اکسایش به الیاف پنبه و همچنین آهار نشاسته حمله می‌کنند. این آنزیم (آمیلاز) تنها دارای فعل و انفعالات شیمیایی با مولکولهای نشاسته داشته و سلولز پنبه را دست نخورده باقی می‌گذارد. کاربرد مضامین سنتزی در فرآیند آهار زنی امروزه وجود داشته اما تجارب ضعیفی از نقطه نظر عملی وجود دارند. علی‌الخصوص یکی از این مقوله‌های با ارزش در این زمینه انحلال‌پذیری- آب این مواد می‌باشد، چرا که بدین صورت فرآیند آهارزدایی با راحتی بسیار زیادی انجام خواهد گرفت، یعنی آنکه تنها اعمال فرآوری آب گرم کفایت خواهد داشت.

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

 

روشهای تجربی
نخ تار پنبه‌ای ۱۰۰% خالص و منسوجات مربوطه (۱۰۰% پنبه)، که بوسیله           (Yumco – Vranje Yugoslavia)  تولید شدند، برای کلیه آزمایشات مورد استفاده قرار گرفتند. این موارد دارای خصیصه‌های اصلی می‌باشند که در جدول ۱ نشان داده شده‌اند.
فرمول بکار گرفته شده در فرآیند آهارزنی تنها شامل محلول آب پلیمرهای S1 و S2 (5 و ۱۰ gdm-3) می‌باشد.

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

 

نتایج و مباحث
نتایج فرآوری‌های مختلف مربوط به روال آهازدنی نخ پنبه (جدول ۲ و ۳) مقادیر مناسبی را با توجه به خواص مکانیکی، مخصوصا استحکام پارگی، نشان دادند که معرف افزایش آنها می‌باشد. در عین حال، افزایش طول بخش نازک لیف چندان تغییری نداشته است. نتایج بهتر در دمای بالاتر نظیر ۶۰ درجه سانتیگراد حاصل شده است. رسوب پلیمرها بر روی سطح نخ در مقادیر مختلف وجود داشته که خود وابسته به تراکم پلیمر و زمان فرآوری بوده است. در برخی از مواقع برای مقادیر زیاد ته‌نشست یا رسوب فرآوری‌های تا ۶۰ درجه سانتیگراد در نظر گرفته می‌شود. هدف از فرآیند آهارزنی استحکام موارد پارگی یا قدرت کششی می‌باشد، چرا که فرآیند بافندگی و تولید پوسته الیاف می‌بایست بدون توقف ادامه یابد.

آهار سفیدگری منسوجات پلیمر غیرسمی

 

نتیجه گیری
نتایج بدست آمده از این مقاله نشان دهنده آن است که فرآیند آهارزنی و سفیدگری پلیمرها، مخصوصا به هنگامی که پارامترهای مکانیکی و درجه سفیدی مد نظر باشند، تاثیرات سودمندی را به ارمغان می‌آورد. این نکته مشخص شده است که پلیمرها را می‌توان بعنوان جایگزین مواد معمولی، که تاثیرات ضعیفی را از خود نشان می‌دهند و بطور کامل در طبیعت تجزیه نمی‌شوند، مورد استفاده قرار داد.
فرآوریهای متعارف روال سفیدگری، با وجود آنکه معرف درجات سفیدی متناسبی می‌باشند، باعث ایجاد رسوب بر روی مواد شده و در نهایت سبب بروز مشکلاتی در پروسه رنگرزی متعاقب و جابجایی کالاهای منسوجات یا بروز مشکلات زیست محیطی می‌شود. کاربرد تثبیت‌ گرهای پلیمری باعث مرتفع نمودن چنین مشکلاتی خواهد شد.
مشاهدات میکروسکپی معرف وجود پلیمر بر روی سطح الیاف می‌باشد، بدان معنی که آنها بر روی سطح نخ وجود خواهند داشت. سطح الیاف پنبه را می‌توان به آسانی بوسیله لایه پلیمر محلول در آب پوشاند و بر این اساس پروسه آهارزدایی را حذف نمود.
توسعه روالهای صنعتی می‌بایست همراه با نیازهای اساسی حفاظت از محیط زیست صورت پذیرد. منابع آلاینده مربوط به صنایع نساجی همچنان وجود داشته و بر این اساس لازم است تا هر چه زودتر نسبت به رفع آنها اقدام نمود. بهترین روش حفاظت از محیط زیست حذف آلاینده‌های سمی و موادی می‌باشد که به آسانی در محیط زیست تجزیه نمی‌شوند، در غیر این صورت لازم است تا میزان چنین موادی را محدود ساخت. پلیمرهای استفاده شده تنها قابلیت مرتفه نمودن بخشی از مشکلات محیطی را دارند، اما با بهره‌گیری از مطالعات بیشتر می‌توان در زمینه حفاظت از محیط زیست به راهکارهای بهتری دست یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.