مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

زنگ زدگی ختمی درختی

زنگ زدگی ختمی درختی

زنگ زدگی ختمی درختی – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه کشاورزی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 25000 تومان (ایران ترجمه - irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده کشاورزی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره       
۲۹
کد مقاله
AGR29
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
بیماری گیاهان: بیماری زنگ زدگی گیاه ختمی درختی
نام انگلیسی
PLANT DISEASE: HOLLYHOCK RUST
تعداد صفحه به فارسی
۱۰
تعداد صفحه به انگلیسی
۲
کلمات کلیدی به فارسی
بیماری گیاهان, بیماری زنگ زدگی, گیاه ختمی درختی
کلمات کلیدی به انگلیسی
PLANT DISEASE, HOLLYHOCK RUST
مرجع به فارسی
دانشگاه الینویز، کالج کشاورزی
دپارتمان علوم محصولات کشاورزی، ایالات متحده آمریکا
مرجع به انگلیسی
DEPARTM ENT OF CR OP SCIENCES
UNIVERSITY OF ILLINOIS A T URBA NA-CHAMPAIGN
کشور
ایالات متحده

 

بیماری گیاهان

بیماری زنگ زدگی

گیاه ختمی درختی

بیماری زنگ زدگی
زنگی که بوسیله قارچ puccinia malvacearum بوجود می آید شایعترین و گسترده ترین بیماری ختمی درختی(Althaea rosea)  است. زنگ ختمی نخستین بار در سال ۱۸۵۲ در شیلی جایی که ختمی بومی آنجا است گزارش شد. این بیماری در سال ۱۸۵۷در استرالیا نیز مشاهده شد و سپس در ۱۸۶۹ در اسپانیا گزارش شده و از آنجا با سرعت در بقیه اروپا منتشر شد. در سال ۱۸۷۵ بیماری زنگ زدگی در آفریقای جنوبی نیز گزارش شد و در سال ۱۸۸۶ به ایالات متحده رسید. امروزه این بیماری در سرتاسر دنیا وجود دارد.
شکل ۱٫ بثورات ناشی از زنگ گیاه ختمی بر روی سطح رویی و پشتی برگ ختمی
برگهایی که به شدت دچار زنگ شده اند زرد رنگ گردیده، پژمرده شده و نابالغ باقی میمانند. نتیجه این بیماری ظاهری زبر و بد منظر برای گیاهان است ولی ختمی های مبتلا به زنگ به ندرت می میرند. مشاهده بیماری شدید در فصل بهار و پاییز غیر معمول نیست ولی شدت آن در اواسط تابستان و بخصوص طی دوره خشک سالی کاهش می یابد.
این قارچ ایجاد کننده زنگ، نزدیک پنجاه گونه در ده جنس از خانواده ختمی که شامل گونه های aeaAlth ,Brotex ,Kitaibelia, Lavatera ,Malope ,Malva , Malvastrum  و aSidalce  هستند را مورد تهاجم قرار میدهد. زنگ در بین پنیرک معمول یا گرد برگ (Malva rotundifolia) که یک علف هرز با رابطه خانوادگی نزدیک با گیاه ختمی درختی (hollyhock) است، شیوع دارد.
شکل ۲٫  بثورات ناشی از زنگ گیاه ختمی بر روی ساقه ختمی

زنگ زدگی ختمی درختی

 

علایم بیماری
زنگ در ابتدا عمدتاً در سطح پشتی برگهای پایینی بصورت بثورات (کیسه هاگی) تقریبا مومی با رنگ زرد لیمونی تا نارنجی ظاهر میشود که با گذشت زمان به رنگ قرمز مایل به قهوه ای تا شکلاتی تغییر رنگ پیدا میکند. در سطح رویی برگ و در سطح مقابل بثورات لکه های بزرگتر با رنگ زرد روشن تا نارنجی با مرکز قرمز گسترش پیدا می کند. زنگ به سرعت به دیگر برگها گسترش یافته و برگ ها از دانه های کوچک قرمز متمایل به قهوه ای تا قهوه ای شکلاتی پوشیده میشوند. این دانه ها (بثورات) با هزاران هاگ قهوه ای تیره میکروسکوپی پر شده (تیلیو اسپور) که عمدتاً در سطح زیر برگ ظاهر میشوند، ولی ممکن است با وسعت کمتری در سطح بالایی برگ و روی دمبرگ ها، ریشه ها و برگ های اطراف گل ظاهر شوند (شکل ۱ و ۲).
 

زنگ زدگی ختمی درختی

 
چرخه بیماری
قارچ ایجاد کننده زنگ در داخل جوانه های نرم و جوان بصورت میسلیوم و بر روی بافته ای زنده یا مرده و بر روی بذرها یا برگچه های آلوده شده از فصل رشد قبل بصورت تلوسپورهای بالغ و غیر فعال قرار میگیرند. در بهار، قارچ های ایجاد کننده زنگ تعداد زیادی هاگ تولید می کنند (تلیوسپور و باسیدیوسپور)، که بوسیله جریانهای هوا و بارش باران به بافت میزبان زنده منتقل شده، و در آنجا عفونت زایی مستقیم از طریق دیواره کوتیکولی و زیرکوتیکولی ایجاد میشود. در مدت ۸ الی ۱۰ روز میسلیوم قارچ های تولید کننده زنگ در بافت گیاه ختمی منتشر میشوند. سپس یک بالشت میسلیومی زیر اپیدرم های گیاه شکل میگیرد و تا زمانی که از داخل اپیدرم ها (بشره) جوانه بزند رشد می کند و به صورت مداوم تلیوسپور تولید می کند، حتی در زمانی که تلیوسپورها در همان کیسه هاگ در حال جوانه زدن هستند. تلیوسپورهای تازه تولید شده بزودی ظاهر شده و ممکن است بسرعت جوانه زده و ختمی سالم و یا دیگر بافت های میزبان را آلوده کنند.
 
شکل ۳٫ شمایی نزدیک از کیسه های هاگ زنگ در سطح پشتی برگ ختمی.
در هوای مرطوب زنگ از یک برگ به برگ دیگر به گسترش ادامه میدهد، تا زمانی که کل گیاه ختمی آلوده میشود و یکی یکی برگ های خود را از دست میدهد.
قارچ تولید کننده زنگ میکروسیکلیک است و فقط تیلیوسپور و باسیدوسپور تولید می کند. ساختارهای pycnia ,aecia, و uredia در این قارچ ایجاد نمی شوند. ویژگی فیزیولوژیکی قارچ نامشخص است. در ایجاد بثورات احتمالاً ادغام دو طرفه بین زنگ و گونه های Malva و Althaea  و احتمالاً دیگر جنسها اتفاق می افتد.
 

زنگ زدگی ختمی درختی

 

کنترل:
  • به محض اینکه گل دهی پایان یافت، تمام برگها و ساقه های ختمی های آلوده به زنگ باید جمع آوری شده و با سوزاندن از بین بروند و در کپه کمپاست دفن شود و یا در سطل زباله به جایی دیگر منتقل شود. گیاهان باید از روی خاک بریده شوند و تمام شاخه ها و برگهای ریخته شده باید جمع شوند.
  • تمام پنیرک های متداول گردبرگ (Malva rotundifolis) باید جمع آوری شده و از بین بروند. قارچ تولید کننده زنگ ممکن است در طول زمستان در این علف های هرز متداول باقی مانده و گیاهان ختمی نزدیک خود را طی بهار و اوایل تابستان آلوده کند.
  • در بهار، اولین برگهای زنگ دار باید کنده شده و نابود شوند.
 
  • با آغاز فصل جدید رشد در بهار در مکانهایی که میزان نظافت پایین است با اسپری و یا پاشیدن قارچکش بر روی گیاهان میتوان به نحو موثری جلوی زنگ را گرفت. تمام بخشهای روی زمین گیاهان باید با لایه ملایم و غبار قارچکش پوشیده شود. در عرض ۷ تا ۱۰ روز ۵ یا ۶ بار این عمل انجام شود. برای انجام اسپری، یک قاشق و نیم قارچکش را باید با یک گالن آب مخلوط نمود. از راهنمایی سازنده که بر روی ظرف چاپ شده استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.