مقالات ترجمه شده دانشگاهی ایران

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا – ایران ترجمه – Irantarjomeh

 

مقالات ترجمه شده آماده گروه  نساجی
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی

مقالات

چگونگی سفارش مقاله

الف – پرداخت وجه بحساب وب سایت ایران ترجمه(شماره حساب)ب- اطلاع جزئیات به ایمیل irantarjomeh@gmail.comشامل: مبلغ پرداختی – شماره فیش / ارجاع و تاریخ پرداخت – مقاله مورد نظر --مقالات آماده سفارش داده شده پس از تایید به ایمیل شما ارسال خواهند شد.

قیمت

قیمت این مقاله: 38000 تومان (ایران ترجمه - Irantarjomeh)

توضیح

بخش زیادی از این مقاله بصورت رایگان ذیلا قابل مطالعه می باشد.

مقالات ترجمه شده نساجی - ایران ترجمه - irantarjomeh

شماره      
۳۶
کد مقاله
TXT36
مترجم
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh
نام فارسی
پیشرفت‌های اخیر در زمینه تولید الیاف پلی آمید ۶ با کیفیت بالا
نام انگلیسی
Recent Advances In Production of High-Quality Polyamide 6 Fibers
تعداد صفحه به فارسی
۱۹
تعداد صفحه به انگلیسی
۶
کلمات کلیدی به فارسی
تولید الیاف پلی آمید ۶ با کیفیت بالا
کلمات کلیدی به انگلیسی
Production of High-Quality Polyamide 6 Fibers
مرجع به فارسی
شیمی الیاف
مرجع به انگلیسی
Fiber Chemistry
کشور        

 

پیشرفت‌های اخیر در زمینه تولید الیاف پلی آمید ۶ با کیفیت بالا

در دو سال اخیر، تولید الیاف پلی آمید بدلیل جایگاه بازار و رقابت میان تولیدکنندگان الیاف پلی استر و پلی آمید ۶ دچار تغییرات ساختاری شده است. تعطیل شدن واحدهای تولید یا ظرفیت کم و آغاز بکار کارخانه‌های بزرگ و ادغام شدن آنها نیز مشاهده شد. با این روش به افزایش سود بواسطه کاهش هزینه‌های ویژه برای تولید با حجم زیاد کمک می‌شود.
پیشرفت‌های بیشتر در زمینه کیفیت محصول روی دیگر قضیه است. در مقایسه با سایر پلیمرها، قیمت‌ها تنها برای انواع خاصی از الیاف (میکرو، مولتی فلامینت، سطح مقطع غیر دایره‌ای) و یا الیاف با مواد افزودنی ویژه، واقعی است. در آخرین اصلاحات، تریکس لیف برای بهبود خواص موجود لیف (رنگ ‌پذیری،‌ خواص ضد آتش، استحکام، پایداری حرارتی و …) دچار دگرگونی شد. همچنین راندمان ریسندگی لیف افزایش یافت.
سومین رویه در افزایش رقابت میان پلی آمیدها، کاهش هزینه مواد خام است. به دلیل اینکه تکنولوژیهای جدید تولید کاپرولاکتم هنوز در بازار بصورت کامل وجود دارد، حذف تنگناها «bottlenecks» در تکنولوژیهای موجود، مشخصه حال حاضر می‌باشد.
توجه ویژه‌ای بر روی تولید جدید پلی آمیدها برای مصرف در صنعت نساجی شده است. برای این منظور پلی آمید ۶ بصورت شیمیایی بواسطه افزودن مواد افزودنی برای بهبود کیفیت POY و  FDY حاصل شده، تحت اصلاح و تغییرات قرار می‌گیرد. خواص الیاف برای آنالیز نتایج این بهبود و توسعه تحت مطالعات دقیق و جزئی قرار خواهد گرفت. خواص الیاف ساخته شده با تکنولوژی پلی آمید ۶ ASP و تکنولوژیهای رقابتی سایر رقبا (توسعه دهندگان) مقایسه خواهد شد و تمام کارخانه‌ها در تایوان مستقرند. با توجه به مقادیر زیاد داده‌ها، نتایج مقایسه می‌توانند برای ارزیابی تکنولوژیهای متفاوت استفاده شوند.

 

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

 

تکنولوژی تولید
تکنولوژیهای پیشرفته که همیشه قابل اطمینان‌اند، برای تولید پلیمر با کیفیت یک نیاز اساسی‌اند. تولید پلی‌ آمید ۶ شامل مراحل پلیمریزاسیون، استخراج (ریسندگی) و خشک کردن است. برای داشتن تولید با صرفه امکان استفاده از الکترودهای مناسب‌تر هست. برای فرایند جدید، استفاده از مواد افزودنی ویژه ضروری است. مراحل اساسی یک فرآیند واقعی و راه حلهای ممکن در زیر شرح داده شده است.

 

پلیمریزاسیون
مفهوم راکتور دو مرحله‌ای (شکل ۱) که جایگزین فرآیند تک مرحله‌ای شده است (با راکتور استوانه‌ای U شکل) قبلا برای تولید پلیمر با وسکوزیته متوسط و پلیمریزاسیون کاپرولاکتم استفاده می‌شد. فرآیند دو مرحله‌ای دارای مزایای زیر است:
پلیمریزاسیون اولیه و نهایی که تولید پلی آمید ۶ با دامنه وسیعی از وسکوزیته را در راکتو اول امکان‌پذیر می‌سازد، وسکوزیته بواسطه تغییر فشار در راکتور دوم تنظیم می‌شود. این مفهوم انعطاف‌پذیری خط را افزایش می‌دهد.
زمان فرآیند تولید به نحو چشمگیری به دلیل درجه بالای تبدیل بویژه در اولین فرآیند پلیمریزاسیون کاهش می‌یابد.

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

 

عملیات الکترود کردن (استخراج)
در حین پلیمریزاسیون تنها نزدیک به ۹۰% از کاپرولاکتم تبدیل به نایلون ۶ می‌شود. مواد باقیمانده شامل مواد استخراج شده‌ای است که باید از پلیمر جدا شوند. عملیات اکتروژن برخلاف جریان آب و درون ستون اکتروژن و توسط حرکت گرانول‌ها بواسطه نیروی جاذبه انجام می‌شود. مقادیر کم مواد اضافی درون گرانول‌ها، فرآیند ریسندگی را بواسطه کاهش اثر «smoking» بهبود می‌بخشد.
در تولید با صرفه الیاف باید وجود مقادیر بالای مواد قابل استخراج (extractable) در آب خارج شده برای کاهش هزینه تبخیر آب در استفاده مجدد از آن تضمین شده باشد. با استفاده از دریچه‌های خاصی که اکترود را تقسیم‌بندی می‌کند، موضوع فوق حاصل می‌شود. توزیع متعادل مواد استخراج شده (اکترود شده) درون آب و گرانول‌ها در هر قسمت حاصل می‌شود. علاوه بر این از جریان معکوس آب استخراج شده به بخش پایینی ستون اکتروژن جلوگیری می‌شود. برای محصول بیش از ۱۰۰ تن در روز اکتروژن چند مرحله‌ای مناسب است، چرا که این نوع عملیات چند مرحله‌ای باعث بالاتر رفتن سرعت حرکت گرانول‌ها نسبت به سرعت جریان آب می‌شود و این موضوع باعث افزایش راندمان فرآیند ریسندگی می‌شود.
 
خشک کردن
گرانول‌های آماده برای ریسندگی باید خشک شوند تا محتوای آب به زیر حد تعادل ترمودینامیکی برسد. این فرآیند درون ستون خشک کن و استفاده از نتروژن بعنوان گاز خشک کن انجام می‌شود. رطوبت سطحی از گرانول‌ها و در قسمت بالائی ستون خارج می‌شود. در حالیکه رطوبت‌ پیوند در قسمت پایینی تقطیر می‌شود. و دو دلیل می‌تواند برای این موضوع وجود داشته باشد. در خشک کردن دمای بالا، پلیمریزاسیون تراکمی در فاز جامد (SSP) امکان‌پذیر است و طراحی مشابه ستون خشک کن مناسب است. نیتروژن درون یک سیکل بسته و با محتوای اکسیژن کمتر از ۱pmm می‌چرخد.

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

 

بازیابی
هیچ کارخانه تولید پلی آمید بدون سیستم بازیابی کامل نیست. در انتخاب طراحی بازیابی از نظر اکولوژیکی و صرفه اقتصادی، لازم است که حوزه کاربرد پلی آمید ۶ با توجه به شاخص‌های کیفی مورد نیاز و نوع ماده‌ای که باید بازیابی شود مدنظر قرار بگیرد: مواد اکترود شده، ضایعات در ریسندگی و غیره.
مواد افزودنی
همانگونه که قبلا ذکر شد، اصطلاح پلی آمیدها، سودهای بازاری چشمگیری را برای آنها ضمانت می‌کند. تولیدکنندگان تکنولوژی‌ها تمام تلاش و تمرکز خود را بر روی توسعه و پیشرفت در این حوزه متمرکز کرده‌اند. Zimmer AG بصورت وسیعی از انواع مواد افزودنی خاص استفاده می‌کند. اصلاح انجام شده توسط شرکت در شکل ۳ نشان داده شده است. توجه ویژه‌ای بر روی اصلاحاتی شده است که فرآیند ریسندگی را بهبود بخشند. تکنولوژی ASP-PA6 خواص محصول را بهبود می‌بخشد و راندمان تولید را افزایش می‌دهد.

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

 

تامین پایداری بالای مذاب و کاهش دادن ویسکوزیته مربوطه در ریسندگی
بهبود خواص الیاف، بعنوان مثال، افزایش استحکام، پایداری حرارتی و مقاومت در برابر نور بهبود توانائی ریسیده شدن، افزایش تعداد بسته‌های کامل الیاف و افزایش سرعت ریسندگی.
تمام این اهداف با ترکیب مواد افزودنی منومری با نام ASP-PA6 حاصل می‌شود. لازم است که یکی از این ترکیبات شناسائی شود-  Nylostab S-EED ، چرا که اخیرا در بازار رقابتی دیده می‌شود. ساختار شیمیایی این ترکیب در شکل ۴ نشان داده شده است. این ترکیب متعلق به گروه پایدارکننده‌های نوری آمینی جدید است (پایدار کننده‌های نوری آمینی خنثی  شده یا HALS). Nylostab S-EED نه تنها مقاومت در برابر نور پلیمر را بهبود می‌بخشد بلکه فرآیند اکتروژن را بواسطه عمل کردن بعنوان روان کننده نرم می‌کند و میل جذب رنگی، تریکس پلیمر را افزایش می‌دهد.

تولید الیاف پلی آمید ۶ کیفیت بالا

 

مقایسه خواص الیاف نساجی
تمام محصول‌های صنعتی امتحان نشده فوق در کارخانه ساخته شده توسط Zimmer در تایوان مورد استفاده قرار گرفت. رقابت شدیدی در حوزه الیاف نساجی وجود دارد. تولیدکنندگان از تکنولوژیهای خیلی جدید و متفاوتی استفاده می‌کنند. ما الیاف نساجی را آنالیز خواهیم کرد که تقریبا کارخانجات آنها را تولید می‌کنند. مقایسه کیفیت لیف تکمیل شده،‌ امکان ارزیابی مزایای تکنولوژی‌های مدرن متفاوت را می‌دهد.
در پایان لازم است که بر روی این نکته تاکید شود که فناوری مقایسه‌ای Zimmer AG برای سیستم پلیمریزاسیون، بازیابی و ریسندگی با اصلاح کننده‌های ASP-PA6 در کارخانجات متعدد بزرگی استفاده شد. در میان این کارخانه‌ها، بزرگترین کارخانه با میزان محصول ۲۰۰ تن در روز در یک خط، وجود دارد. آنالیز مقایسه‌ای کیفیت الیاف FDY نساجی از تولیدکنندگان متفاوتی در بازار تایوان، تاییدکننده مزایای فناوری جدید است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Irantarjomeh
لطفا به جای کپی مقالات با خرید آنها به قیمتی بسیار متناسب مشخص شده ما را در ارانه هر چه بیشتر مقالات و مضامین ترجمه شده علمی و بهبود محتویات سایت ایران ترجمه یاری دهید.