جابجایی های به وجود آمده ناشی از حفاری تونل ها با استفاده از تحلیل سپرهای تحت فشار جبهه کار با توجه به نتایج کنترل و مدلسازی عددی
جابجایی های به وجود آمده ناشی از حفاری تونل ها با استفاده از تحلیل سپرهای تحت فشار جبهه کار با توجه به نتایج کنترل و مدلسازی عددی – ایران ترجمه – Irantarjomeh
مقالات ترجمه شده آماده گروه راه – ساختمان، معماری، عمران
مقالات ترجمه شده آماده کل گروه های دانشگاهی
مقالات رایگان
شماره |
88 |
کد مقاله |
CVL88 |
مترجم |
گروه مترجمین ایران ترجمه – irantarjomeh |
نام فارسی |
جابجایی های به وجود آمده ناشی از حفاری تونل ها با استفاده از تحلیل سپرهای تحت فشار جبهه کار با توجه به نتایج کنترل و مدلسازی عددی |
نام انگلیسی |
Movements caused by the excavation of tunnels using face pressurized shields — Analysis of monitoring and numerical modeling results |
تعداد صفحه به فارسی |
41 |
تعداد صفحه به انگلیسی |
9 |
کلمات کلیدی به فارسی |
تونل, بررسی کنترلی, محاسبه عددی, برهمکنش خاک / ساختار |
کلمات کلیدی به انگلیسی |
Tunnel, Monitoring survey, Numerical calculation, Soil / structure interaction |
مرجع به فارسی |
مهندسی زمین شناسیدانشگاه ژوزف فوریل، LTHE، فرانسهالزویر |
مرجع به انگلیسی |
Engineering Geology; Joseph Fourier University, LTHE, France; LGCIE — INSA LYON, Bat. J.C.A. Coulomb, Domaine Scientifique de la Doua, Villeurbanne Cedex, France; Elsevier |
قیمت به تومان |
15000 |
سال |
2013 |
کشور |
فرانسه |
جابجایی های به وجود آمده ناشی از حفاری تونل ها با استفاده از تحلیل سپرهای تحت فشار جبهه کار با توجه به نتایج کنترل و مدلسازی عددی
مهندسی زمین شناسی
دانشگاه ژوزف فوریل، LTHE، فرانسه
الزویر
2013
چکیده
در این مقاله نتایج کنترلی دو سطح مقطع تونل ارائه می شوند. این فرآیند در ارتباط انجام کار در یک خط زیرزمینی واقع در نواحی حومه (شهر لیون فرانسه) می باشد. از طریق مقایسه برآوردهای دیگر پروژه ها، به نظر می رسد که ناپایداری جبهه کار و شکاف توخالی حلقوی مشخص شده پس از رها شدگی سپر به عنوان منابع اصلی نشست های کوتاه مدت به شمار آمده اند.
مشاهدات جابجایی های عرضی و افقی در طی حفاری تونل به وسیله یک دستگاه حفاری تونل تحت فشار دوغاب متعاقباً با چندین رویکرد عددی مورد مقایسه قرار گرفته است. رویکردهای عددی دو بعدی از مفهوم افت حجم استفاده نموده که برای هر مرحله حفاری بکار گرفته شده است. این مورد قابلیت شبیه سازی تقریبی جابجایی های مشاهده شده را داشته اما در عین حال نیازمند کاربرد ضرایب تجربی جهت نشان دادن دو بعدی یک مسئله سه بعدی می باشد. رویکرد سه بعدی به صورت مستقیم تری فیزیک مسئله را در نظر گرفته و بنابراین اجازه به حساب آوردن موارد ذیل را خواهد داد: فشار دوغاب در جبهه تونل، مخروطی شدگی سپر، تزریق دوغاب در حفره حلقوی و تثبیت دوغاب. محاسبات عددی سه بعدی به عنوان دقیق ترین رویکرد جهت شبیه سازی کلیه فرآیندهای فیزیکی در طی تونل زنی می باشد. با این وجود، این نوع مدل در نظر می گیرد که کلیه پارامترهای حاصل آمده ناشی از حفاری که جابجایی ها را کنترل می کنند به خوبی شناخته شده هستند.البته لازم به ذکر است که بواسطه پیچیدگی ماشین حفاری تونل، چنین موردی الزاماً صحت نخواهد داشت.
کلمات کلیدی: تونل، بررسی کنترلی، محاسبه عددی، برهمکنش خاک / ساختار
-
مقدمه
در نواحی شهری، ساخت و ساز تونل های کم عمق سبب ایجاد دفرمه شدگی و جابجایی خاک های اطراف گردیده است که خود ممکن است بر روی ساختارهای موجود تأثیرگذار بوده و بنابراین به عنوان منبعی از اختلالات غیرقابل پذیرش به شمار می آید. به علاوه، با توجه به توسعه تکنیک های حفاری تونل با استفاده از قابلیت های تحت فشار، کار تحت شرایط خاک های ضعیف و محیط های مختلف در خلال سالیان اخیر گسترش یافته است. روش های شبیه سازی عددی به نظر به عنوان ابزارهای مناسبی جهت طراحی چنین سازه هایی به شمار آمده و قابلیت پیش بینی جابجایی های بوجود آمده ناشی از حفاری تونل را خواهند داشت، اما در عین حال لازم است تا اقدام به ارزیابی آنها نماییم.
مطالعه جاری نسبت به نشان دادن این موضوع اقدام می نماید که جابجایی های ایجاد شده به وسیله فرآیند حفاری کاملاً تحت تأثیر نوع خاک و پارامترهای مختلف دیگر در ارتباط با کار با سیستم ها و دستگاه های حفار تونل (TBM) می باشد: به طور مثال در این زمینه فشار دوغاب در جبهه تونل، اضافه حفاری سپر، مخروطی شدگی سپر، پارامترهای مختلف مربوط به فرآیندها و تزریق های حفره حلقوی، نوع دوغاب (Rowe و Kack، 1983، Clough و همکاران، 1985، Pantet، 1991، Moroto و همکاران، 1995، Kastner و همکاران، 1996) و موارد متربط در نظر گرفته می شوند. روش های پیش بینی تجربی نظیر رویکردهای عددی که صرفاً قابلیت شبیه سازی فاز نهایی را دارند مکفی تلقی نمی شوند. بنابراین لازم است تا قابلیت توسعه و ارائه ابزارهای با کیفیت همراه با روش های مناسبی را حاصل آورد که به ما امکان شبیه سازی صحیح جابجایی های زمین در تعامل با پارامترهای استفاده شده و مراحل حفاری را بدهد.
2- پروژه
گسترش خط زیرزمینی D مترو شهر لیون، بین ایستگاه “Gorge du Loup” و ایستگاه “Vaise” متشکل از دو لوله 27/6 m (قطر داخلی) و 950 m از نظر طول می باشد (شکل 1). این مسیر بین ژوئن 1993 و مارس 1995 تحت شرایط ساخت و با توجه به یک اندازه ای که هیچ جا بیش از 15 m تلقی نشده است ساخته شد. این خط، که کاملاً زیر آب قرار گرفته است، در عمق اندکی در یک منطقه کاملاً متراکم و پرجمعیت و در امتداد خاک هایی بسیار نرم ساخته شده است. یک مقطع ژئوتکنیکی نوعی در شکل 2 در این زمینه نشان داده شده است. آزمایشات گسترده میدانی و تست های آزمایشگاهی انجام شده فراهم آورنده توصیفات سازندهای مختلف جغرافیایی می باشند. جدول 1 نشان دهنده داده های پروژه و ویژگی های میانگین ژئوتکنیکی لایه های مختلف است. جهت این تونل زیر سفره آب زیرزمینی و عمدتا در امتداد رسوب های آبرفتی لایه دار قرار گرفته است.
3- ابزارنگاری سایت
شرایط پیچیده و متفاوت این مولفه سبب شد تا فرصت لازم در اختیار ما قرار گیرد تا با استفاده از آن قابلیت ارائه یک پروژه تحقیقاتی بر مبنای نظارت دقیق داخل سایت به منظور توسعه و ارزیابی یک راهکار جهت پیش بینی جابجایی های زمین ناشی از فرآیند تونل سازی را داشته باشیم. دستگاه های ابزار دقیق در دو ناحیه کنترلی نصب شدند: سایت 1 و سایت 2 (شکل 1).